Q&A – pytania i odpowiedzi
Czy wnioskodawca może złożyć jeden wniosek na zakup/leasing kilku stacji w różnych lokalizacjach
Tak, jedno przedsięwziecie może być realizowane dla kilka stacji w różnych lokalizacjach.
W październiku 2021 założyłem wallbox na własne potrzeby o mocy 22kw.czy mogę sie ubiegać o dofinansowanie?
Koszty poniesione przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie do Narodowego Funduszu nie są przez nas uznawane/kwalifikowane.
Jestem rolnikiem indywidualnym i chciałbym skorzystać z dofinansowania zakupu stacji ładowania samochodów elektrycznych o mocy 22kW .
Program priorytetowy dopuszcza utworzenie punktu ładowania wyłącznie na potrzeby własne, co oznacza że nie może być on wykorzystywany do świadczenia usługi ładowania. Odnośnie planowanej do zakupu przez Pana ładowarki to program nie wskazuje jakiego powinna być typu, czy wallbox czy ładowarka mobilna. Jedynym kryterium jest jej moc, która nie może być mniejsza niż 22 kW. Obecne nie jest prowadzony nabór w zakresie wsparcia utworzenia punktu ładowania na potrzeby własne. Planujemy jego ogłoszenie w późniejszym terminie (po wejściu w życie zmian przepisów w zakresie pomocy publicznej - GBER).
Na jakim etapie mogę rozpocząć budowę stacji ładowania? Po przed złożeniem wniosku w GWD? Jaki miałabym czas na zakończenie budowy po złożonym wniosku ?
Zgodnie z zapisami programu priorytetowego okres kwalifikowalności kosztów danego przedsięwzięcia rozpoczyna się nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie i trwa do 30.10.2028 r.
Jakie dokumenty należy złożyć potwierdzające status prawny i finansowy (rolnika indywidualnego nie ma wymienionego w załączniku "Mapa wnioskodawców...").
Tak, wszystkie dokumenty wymienione jako załączniki są wymagane również dla stacji ładowania o niższych mocach. Nie mamy obecnie ogłoszonowgo naboru dla punktów ładowania. Planujemy jego ogłoszenie w późniejszym terminie (po wejściu w życie zmian przepisów w zakresie pomocy publicznej - GBER).
GUS niestety nie prowadzi statystyk dotyczących liczby ładowarek (informacja z Infolinii GUS), ponadto – zgodnie z instrukcją, konieczne jest powołanie się na dane z końca roku poprzedzającego złożenia wniosku. Dane na poziomie gmin są natomiast publikowane przez GUS (gdybyśmy założyli, że jednak GUS rozpocznie zbieranie danych o ładowarkach) dopiero w połowie roku, lub jeszcze później. Czy oznacza to, że nie ma możliwości złożenia wniosku wcześniej niż GUS opublikuje dane?
Wskaźnik 1,76 dotyczący koncentracji stacji, będzie ustalony przez NFOŚiGW.
Jakie dokumenty należy złożyć potwierdzające status prawny i finansowy? Rolnika indywidualnego nie ma wymienionego w załączniku "Mapa wnioskodawców..." a kwalifikuje się do programu. Wystarczy oświadczenie wnioskodawcy?
Tak, w tej sytuacji wystarczy oświadczenie.
Zainwestowliśmy w wykonanie instalacji i zabudowy punktów ładowania wyłącznie na potrzeby pzedsiebiorstwa (stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania). Zadanie zostało wykonane, odebrane. Czy w związku z powyższym możemy złożyć wniosek o dofinansowanie zakończonego zadania?
Zgodnie z zapisami programu ust. 6 Koszty kwalifikowane, okres kwalifikowalności kosztów danego przedsięwzięcia rozpoczyna się nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie, więc nie może być sfinansowana inwestycja zakończona i odebrana. Z zastrzeżeniem zapisów dotyczących co rozumie się przez rozpoczecie inwestycji wskazanych w programie.
Czy dofinansowanie będzie przysługiwało na stacje o mocy niemniejszej niż 22kW np. dwustanowiskową stację o mocy ładowania 22kW – po 11kW na stanowisko.
Nabór dla „stacji , innej niż ogólnodostępna stacja ładowania” oznacza nabór dla stacji niespełniającej definicji ogólnodostępnej stacjj ładowania, należy rozumieć stację ładowania o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j.: Dz.U. 2021, poz. 110 z późn. zm.);
Przez stację ładowania należy rozumieć stację ładowania, o której mowa w art. 2 pkt 27 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j.: Dz.U. 2021, poz. 110 z późn. zm.).
Moc łączna stacji innej niż ogólnodostępna stacja ładowania, wynika z łącznej mocy punktów ładowania.
Zgodnie z informacją dostępną na stronie internetowej jeden wnioskodawca może złożyć w jednym naborze tylko jeden wniosek o dofinansowanie. Proszę o informację czy tak wniosek może uwzględniać kilka stacji w różnych lokalizacjach?Rozumiem, że kilku wniosków na poszczególne lokalizację złożyć nie mogę?
W ramach 1 wniosku można ubiegać się o dofinansowanie kilku stacji, 1 wnioskodawca może złożyć tylko 1 wniosek.
Czy czas trwania programu "wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru" jest inny niż faktyczny czas naboru wniosków , który trwa od 07.01.2022 do 31.03.2022 r. Jeżeli tak - to z czego wynika taki krótki okres oraz czy będą kolejne nabory.
Wskazany okres: 07.01.2022 – 31.03.2022 r. dotyczy jedynie trwania naboru wniosków w ramach programu pirorytowego, a nie trwania samego programu. Ten okres dotyczy I konkursu i okresu składania w nim wniosków. Czy będą kolejne konkursy, trudno na ten moment udzielić odpowiedzi, zobaczymy jak będą wyglądały wyniki I konkursu.
Czy z programu wsparcia infrastruktury do ładowania będą mogli skorzystać dealerzy samochodowi , którzy chcą zainstalować punkt ładowania o mocy 22 kW w swojej lokalizacji ?
Nabór jest przeznaczny dla stacji ładowania innych niż ogólnodostępnej o mocy nie mniejszej nie 22 kW, nie jest to nabór dla punktów ładowania.
Dealerze mogą być podmiotami startującymi w naborze dla stacji ładowania innych niż ogólnodostępne.
W przesłanym materiale jest wyraźnie napisane:„Program przewiduje dofinasowanie przedsięwzięć polegających na: utworzeniu punktów ładowaniao mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, które nie będą wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania”.
Nie mamy obecnie ogłoszonowgo naboru dla punktów ładowania. Planujemy jego ogłoszenie w późniejszym terminie (po wejściu w życie zmian przepisów w zakresie pomocy publicznej - GBER). Uruchomiono nabór na wsparcie stacji ładowania innych niż ogólnodosteopne stacje ładowania, są to stacje które nie spełniają ustawowej definicji ogólnodostępnej stacji ładowania i definiujemy je jako stacje inne niż ogólnodostępne, potocznie nieogólnodostępne, na przykład stacje:
a) udostępnione wyłącznie dla posiadaczy danej marki pojazdów,
b) udostępnione wyłącznie klientom czy kontrahentom danego przedsiębiorstwa,
c) umieszczone na parkingu prywatnym z ograniczonym dostępem dla wybranej grupy użytkowników np. mieszkańców danego bloku, danej wspólnoty mieszkaniowej ect.
d) umieszczone wewnątrz pomieszczenia (np. garażu) o ile dostęp do niej jest ograniczony np. wyłącznie dla klientów przedsiębiorcy,
e) z której mogą skorzystać osoby posiadające karty autoryzacyjne wydawane wyłącznie klientom danego podmiotu.
Dotyczy budowy bądź przebudowy ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 150 kW.
ad.1. W programie priorytetowym w ust. 7.4. określeni są beneficjenci. Ad.2. Jeden wnioskodawca może złożyć 1 wniosek na kilka stacji w różnych lokalizacjach Ad.3. Póki co nie jest planowane finansowanie pożyczkowe uzupełniające. Ad.4. Tak. Proszę spojrzeć w Załącznik nr 1 ZAŁĄCZNIKI WYMAGANE DO WNIOSKU O DOFINANSOWANIE Ad.5. Proszę spojrzeć w Załącznik nr 1 ZAŁĄCZNIKI WYMAGANE DO WNIOSKU O DOFINANSOWANIE, zgodnie z listą ten dokument powinien być na dzień złożenia wniosku wystarczający.
Czy będzie dostępny formularz, albo będzie częścią wniosku załącznik – Analiza kosztów i korzyści.
Formularz wniosku będzie dostępny w dniu otwarcie naboru. Do wniosku musi być załączony dokument:
„Analiza kosztów i korzyści”
Zaleca się, aby analiza kosztów i korzyści była przeprowadzana w sposób uproszczony i opierała się na oszacowaniu ilościowych i jakościowych skutków przedsięwzięcia. W opracowaniu należy wymienić i opisać wszystkie istotne środowiskowe, ekonomiczne i społeczne skutki realizacji przedsięwzięcia oraz, w miarę możliwości, przedstawić je w kategoriach ilościowych.
Ponadto Wnioskodawca może powołać się na analizę efektywności kosztowej (jeśli została przygotowana) wykazującą, że realizacja danego przedsięwzięcia inwestycyjnego stanowi najtańszy wariant jego realizacji dla społeczeństwa.
W przypadku przygotowania analizy efektywności kosztowej, analiza powinna koncentrować się na wykazaniu, że dany przedsięwzięcia tanowi najskuteczniejsze źródło zaspokojenia konkretnych potrzeb społecznych.
Projekt uznaje się za skuteczny, gdy generowane korzyści (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne) są wyższe niż generowane koszty (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne).
NFOŚiGW nie narzuca wzoru formalarza analizy.
Jeżeli przedsiębiorca chce zainwestować w trzy ogólnodostępne ładowarki o mocy 100kW każda, natomiast lokalizacja każdej z nich będzie inna. Dwie z nich będą w gminie o liczbie mieszkańców poniżej 100 000, natomiast jedna w gminie powyżej 100 000 mieszkańców. Czy nadal ma szanse na zwiększenie intensywności wsparcia o 15 punktów procentowych do 45% czy już nie? I co można zrobić w takiej sytuacji?
Dla każdej stacji osobno w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie będzie charakterystyka indywidulana i osobny koszt kwalifikowany jak również osobny % dofinansowania, więc dla tych stacji dla których może być wyższy %, wyliczy się on automatycznie.
Czy można zawnioskować o dofinansowanie utworzenia punktu ladowania samochodu elektrycznego w domu w ramach programu NFOŚiGW polegające na utworzeniu punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, który nie będzie wykorzystywany do świadczenia usługi ładowania;
Nie mamy obecnie ogłoszonowgo naboru dla punktów ładowania. Planujemy jego ogłoszenie w późniejszym terminie (po wejściu w życie zmian przepisów w zakresie pomocy publicznej - GBER).
Pytanie dotyczy naboru „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.
1. Zgodnie z informacją zawartą na rządowej stronie internetowej, wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w wersji elektronicznej pod adresem: https://gwd.nfosigw.gov.pl, jednakże w generatorze na ten moment brak wzoru wniosku dla tego programu. Proszę o informacje, kiedy zostanie udostępniony poprawny Generator Wniosków o Dofinansowanie właściwy dla dotacji na infrastrukturę pojazdów elektrycznych?
2. W załączniku nr 1 do Regulaminu przedmiotowego programu priorytetowego w pkt 13 znajduje się informacja o obowiązku przedstawienia analizy kosztów i korzyści. Proszę o informacje, czy przygotowaliście Państwo szczegółowe wytyczne odnośnie obligatoryjnych elementów, jakie musi zawierać niniejsza analiza? Czy właściwym będzie zastosowanie metodologii przedstawionej w „Przewodniku po analizie kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych” wydanym przez Komisję Europejską?
3. W załączniku nr 1 do Regulaminu przedmiotowego programu priorytetowego w pkt 5 znajduje się wymóg przedstawienia dokumentu „w zakresie potwierdzenia możliwości budowy/rozbudowy punktu ładowania, ogólnodostępnej stacji ładowania w lokalizacji wskazanej w przedsięwzięciu …”. Proszę o wskazanie, kto powinien przygotować niniejszy załącznik (wnioskodawca, czy organ administracji publicznej)? Czy istnieją wytyczne odnośnie obligatoryjnych elementów przedmiotowego dokumentu?
4. W załączniku nr 1 do Regulaminu przedmiotowego programu priorytetowego w pkt 8 znajduje się wymóg złożenia oświadczenia o zapewnieniu niedyskryminacyjnego dostępu do publicznie dostępnej infrastruktury poprzez umożliwienie bezpośredniej płatności kartą kredytową/debetową, zgodnie z Dyrektywą w sprawie Infrastruktury Paliw Alternatywnych (AFID) z 2014/94/UE. Proszę o wyjaśnienie czy terminal płatniczy:
a. musi stanowić integralną część stacji ładowania, czy może znajdować się w niedalekim otoczeniu?
b. musi zostać uruchomiony w tym samym momencie, co stacja ładowania?
Ad.1. Generator zostanie udostępniony w dniu uruchomienia naboru. Ad.2. Zaleca się, aby analiza kosztów i korzyści była przeprowadzana w sposób uproszczony i opierała się na oszacowaniu ilościowych i jakościowych skutków przedsięwzięcia. W opracowaniu należy wymienić i opisać wszystkie istotne środowiskowe, ekonomiczne i społeczne skutki realizacji przedsięwzięcia oraz, w miarę możliwości, przedstawić je w kategoriach ilościowych. Ponadto Wnioskodawca może powołać się na analizę efektywności kosztowej (jeśli została przygotowana) wykazującą, że realizacja danego przedsięwzięcia inwestycyjnego stanowi najtańszy wariant jego realizacji dla społeczeństwa. W przypadku przygotowania analizy efektywności kosztowej, analiza powinna koncentrować się na wykazaniu, że dany przedsięwzięcia tanowi najskuteczniejsze źródło zaspokojenia konkretnych potrzeb społecznych. Projekt uznaje się za skuteczny, gdy generowane korzyści (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne) są wyższe niż generowane koszty (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne). Dofinansowanie w ramach tych naborów nie jest z KE więc nie będziemy odnosić się do wytycznych KE. Ad.3. Zaleca się, aby analiza kosztów i korzyści była przeprowadzana w sposób uproszczony i opierała się na oszacowaniu ilościowych i jakościowych skutków przedsięwzięcia. W opracowaniu należy wymienić i opisać wszystkie istotne środowiskowe, ekonomiczne i społeczne skutki realizacji przedsięwzięcia oraz, w miarę możliwości, przedstawić je w kategoriach ilościowych. Ponadto Wnioskodawca może powołać się na analizę efektywności kosztowej (jeśli została przygotowana) wykazującą, że realizacja danego przedsięwzięcia inwestycyjnego stanowi najtańszy wariant jego realizacji dla społeczeństwa. W przypadku przygotowania analizy efektywności kosztowej, analiza powinna koncentrować się na wykazaniu, że dany przedsięwzięcia tanowi najskuteczniejsze źródło zaspokojenia konkretnych potrzeb społecznych. Projekt uznaje się za skuteczny, gdy generowane korzyści (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne) są wyższe niż generowane koszty (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne).
Ad. 4a) musi stanowić integralną część stacji ładowania, czy może znajdować się w niedalekim otoczeniu? Należy zapewnić klientom z kraju i z innych krajów łatwy i bezproblemowy dostęp do terminala usług płatniczych, muszą oni np. nie znając języka polskiego móc zapłacić za usługę i nie może się to wiązać z poszukiwaniami terminala, bo mogą go nie znaleźć i w konsekwencji otrzymać za nieopłacenie usługi karę finansową.
Ad 4b) musi zostać uruchomiony w tym samym momencie, co stacja ładowania? Pytanie nie do końca jest zrozumiałe. Jeżeli nie będzie możliwości skorzystania z terminala do płacenia za usługę ładowania to, w jaki sposób zamierzacie Państwo tę usługę świadczyć? Bezpłatnie do czasu jego uruchomienia. Jeśli tak, to jest to dopuszczalne.
Ad.1. Generator zostanie udostępniony w dniu uruchomienia naboru. Ad.2. Zaleca się, aby analiza kosztów i korzyści była przeprowadzana w sposób uproszczony i opierała się na oszacowaniu ilościowych i jakościowych skutków przedsięwzięcia. W opracowaniu należy wymienić i opisać wszystkie istotne środowiskowe, ekonomiczne i społeczne skutki realizacji przedsięwzięcia oraz, w miarę możliwości, przedstawić je w kategoriach ilościowych. Ponadto Wnioskodawca może powołać się na analizę efektywności kosztowej (jeśli została przygotowana) wykazującą, że realizacja danego przedsięwzięcia inwestycyjnego stanowi najtańszy wariant jego realizacji dla społeczeństwa. W przypadku przygotowania analizy efektywności kosztowej, analiza powinna koncentrować się na wykazaniu, że dany przedsięwzięcia tanowi najskuteczniejsze źródło zaspokojenia konkretnych potrzeb społecznych. Projekt uznaje się za skuteczny, gdy generowane korzyści (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne) są wyższe niż generowane koszty (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne). Dofinansowanie w ramach tych naborów nie jest z KE więc nie będziemy odnosić się do wytycznych KE. Ad.3. Zaleca się, aby analiza kosztów i korzyści była przeprowadzana w sposób uproszczony i opierała się na oszacowaniu ilościowych i jakościowych skutków przedsięwzięcia. W opracowaniu należy wymienić i opisać wszystkie istotne środowiskowe, ekonomiczne i społeczne skutki realizacji przedsięwzięcia oraz, w miarę możliwości, przedstawić je w kategoriach ilościowych. Ponadto Wnioskodawca może powołać się na analizę efektywności kosztowej (jeśli została przygotowana) wykazującą, że realizacja danego przedsięwzięcia inwestycyjnego stanowi najtańszy wariant jego realizacji dla społeczeństwa. W przypadku przygotowania analizy efektywności kosztowej, analiza powinna koncentrować się na wykazaniu, że dany przedsięwzięcia tanowi najskuteczniejsze źródło zaspokojenia konkretnych potrzeb społecznych. Projekt uznaje się za skuteczny, gdy generowane korzyści (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne) są wyższe niż generowane koszty (społeczne, środowiskowe, ekonomiczne).
Ad. 4a) musi stanowić integralną część stacji ładowania, czy może znajdować się w niedalekim otoczeniu? Należy zapewnić klientom z kraju i z innych krajów łatwy i bezproblemowy dostęp do terminala usług płatniczych, muszą oni np. nie znając języka polskiego móc zapłacić za usługę i nie może się to wiązać z poszukiwaniami terminala, bo mogą go nie znaleźć i w konsekwencji otrzymać za nieopłacenie usługi karę finansową.
Ad 4b) musi zostać uruchomiony w tym samym momencie, co stacja ładowania? Pytanie nie do końca jest zrozumiałe. Jeżeli nie będzie możliwości skorzystania z terminala do płacenia za usługę ładowania to, w jaki sposób zamierzacie Państwo tę usługę świadczyć? Bezpłatnie do czasu jego uruchomienia. Jeśli tak, to jest to dopuszczalne.