W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Pracuj z nami

Poradnik dla kandydatów do pracy w Ministerstwie Energii

Nabory na wolne stanowiska w służbie cywilnej reguluje ustawa o służbie cywilnej z dnia 21 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1889 i poz. 2203 oraz z 2018 r. poz. 106).

Zgodnie z ww. przepisami rekrutacja prowadzona jest jedynie na konkretne ogłoszenie  o wolnym stanowisku pracy. Ogłoszenia ukazują się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Energii (http://www.bip.me.gov.pl), na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (http://www.dsc.kprm.gov.pl) oraz umieszczane są na tablicy ogłoszeń w siedzibie głównej Urzędu. Zapytania dotyczące procesu naboru w ME można kierować na adres: rekrutacja@me.gov.pl

1. CV i list motywacyjny

  • CV i list motywacyjny powinny być zindywidualizowane i ściśle dopasowane do oferty pracy
  • powinny być napisane zwięźle i rzeczowo – zbyt duża liczba informacji napisana drobnym drukiem, bez zachowania odstępów zniechęca do czytania
  • powinny zawierać informacje wymagane w ogłoszeniu (np. od kiedy do kiedy trwało zatrudnienie w danej firmie wraz z krótkim opisem głównych obowiązków; stopień znajomości języków obcych itp.)
  • konieczne jest podanie: aktualnego telefonu, adresu e-mail, miejsca zamieszkania
  • przy opisywaniu doświadczenia zawodowego należy poświęcić więcej miejsca stanowiskom czy branżom, mającym związek z ogłoszeniem
  • pisząc o osiągnięciach zawodowych należy podawać fakty i unikać bazowania na cechach charakteru
  • mając wyższe wykształcenie można w CV pominąć szkołę średnią, chyba, że miała ona specjalistyczny charakter, istotny dla danej pracy
  • należy unikać: ogólnikowych informacji, nieprawdziwych danych (łatwo je zweryfikować podczas rozmowy), samochwalstwa, błędów gramatycznych i stylistycznych, niechlujstwa

2. Inne dokumenty

  • konieczne jest dołączenie wszystkich dokumentów wymienionych w ogłoszeniu jako niezbędnych (w przeciwnym razie oferta może być odrzucona z powodów formalnych przy pierwszej selekcji dokumentów)
  • nie należy dołączać zbędnych, w danym procesie rekrutacji, dokumentów (np. kopii zaświadczeń ze wszystkich szkoleń, świadectwa maturalnego - w przypadku kiedy jest wymagane poświadczenie wyższego wykształcenia itp.), im bardziej zwięzła i rzeczowa oferta tym lepiej
  • jeżeli ogłoszenie wymaga udokumentowania doświadczenia zawodowego o określonej długości lub w określonej dziedzinie, oferta powinna zawierać:
    • kopie świadectw pracy lub zaświadczeń, z których wyraźnie wynika data początkowa i końcowa zatrudnienia (nie należy załączać umów o pracę i aneksów – z nich nie wynika długość doświadczenia zawodowego),
    • dokumenty zawierające zakres czynności na danym stanowisku (np. kopia opisu stanowiska pracy),
    • ew. krótki opis zakresu czynności w CV
  • oświadczenia wymagane w danej ofercie muszą być podpisane i opatrzone aktualną datą
  • wzór oświadczenia pobierz plik .doc
  • dokumenty załączane przez kandydatów do oferty, wystawione w języku obcym, należy przetłumaczyć na język polski
  • w przypadku posiadania dyplomu studiów wyższych z uczelni zagranicznej, kandydat dołącza do aplikacji kopię potwierdzenia uznania dyplomu przez Departament Strategii w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub nostryfikacji dyplomu oraz tłumaczenie poświadczone przez tłumacza przysięgłego (informacje dotyczące uznawalności dyplomów zamieszczone są na stronie internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego)
  • oferty złożone po terminie nie będą rozpatrywane (liczy się data stempla pocztowego lub osobistego dostarczenia dokumentów)

Najczęściej popełniane błędy w ofertach pracy:

  • brak podpisu pod oświadczeniami
  • załączenie oświadczeń skierowanych do innej instytucji
  • brak dokumentów poświadczających długość doświadczenia zawodowego lub załączanie umów o pracę, aneksów itp., z których nie można wyliczyć długości doświadczenia
  • błędy ortograficzne i stylistyczne

3. Proces rekrutacji i selekcji

  • należy zebrać informacje o ministerstwie (zakres działania, struktura, członkowie kierownictwa, ważne wydarzenia itp. – najwięcej informacji można zdobyć na stronie internetowej: https://www.gov.pl/energia)
  • należy zebrać informacje o komórce organizacyjnej i stanowisku, na które prowadzony jest nabór (Internet, BIP ME, telefon wskazany w ogłoszeniu itd.)
  • należy przeanalizować ogłoszenie, a zwłaszcza zakres zadań wykonywanych na danym stanowisku oraz wymagania
  • należy zebrać informacje o służbie cywilnej (ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej Dz.U. z 2017 r., poz. 1889 i poz. 2203 oraz z 2018 r. poz.106)
  • można przygotować pytania do zadania podczas rozmowy rekrutacyjnej

Najczęściej stosowane w ME etapy rekrutacji i selekcji:

  • pierwsza selekcja dokumentów, pod kątem spełniania wymagań formalnych
  • opcjonalnie kolejna selekcja dokumentów, pod kątem spełniania niektórych wymagań dodatkowych
  • ustny lub pisemny sprawdzian wiedzy
  • rozmowa rekrutacyjna (co do zasady, jeśli rekrutacja jest kilkuetapowa na rozmowy kwalifikacyjne zapraszane są osoby, które osiągnęły minimum 60% możliwych do uzyskania punktów z poprzedniego etapu naboru, np. z pisemnego testu wiedzy)
  • ustny lub pisemny sprawdzian znajomości języka obcego
  • pisanie pracy na zadany temat
  • prezentacja
  • próbka pracy
  • inne praktyczne zadanie sprawdzające wiedzę lub umiejętności

Najczęściej zadawane pytania na rozmowie rekrutacyjnej w ME dotyczą:

  • doświadczenia zawodowego kandydata w aspekcie stanowiska, na które aplikuje
  • motywacji do pracy w ministerstwie, w służbie cywilnej i na danym stanowisku 
  • Ministerstwa Energii i komórki organizacyjnej, do której prowadzony jest nabór
  • służby cywilnej
  • wymagań określonych dla danego stanowiska, zwłaszcza niezbędnych (znajomości przepisów, zagadnień)
  • zainteresowań

Najczęściej popełnianie błędy związane z kolejnymi etapami rekrutacji:

  • nie odbieranie przez kandydatów telefonów, maili, nie oddzwanianie
  • brak przygotowania do rekrutacji
  • spóźnianie się na testy, na rozmowę, brak uprzedzenia telefonicznego
  • brak uprzedzenia telefonicznego o nieobecności na którymś z etapów rekrutacji
  • nieodpowiedni strój
  • dyskutowanie z komisją rekrutacyjną na temat zasadności zadawanych pytań
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
09.07.2019 13:13 Agnieszka Król-Lasoń
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Beata Kokosza-Domżalska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Pracuj z nami 1.0 09.07.2019 13:13 Agnieszka Król-Lasoń

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP