W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ciekawe interpretacje GUNB - co wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu na wersję cyfrową

21.10.2025

W najnowszym wydaniu cyklu, wyjaśnimy co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową. To już 86. wydanie cyklu edukacyjnego: Ciekawe interpretacje GUNB.

Na zdjęciu: Blat biurka. Na nim drewniany młotek sędziowski na podstawce, ozdobna waga i drewniany zegar.

Pytanie

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową?

Odpowiedź  

Do c-KOB nie przepisuje się danych/wpisów z książki papierowej. Książkę obiektu budowlanego w postaci papierowej właściciel lub zarządca zamyka wpisem i przechowuje przez okres istnienia obiektu budowlanego.

Założenie książki w systemie c-KOB dla obiektu budowlanego, który posiada książkę papierową nie różni się od założenia książki dla obiektu nowopowstałego – zakres wprowadzanych danych jest taki sam. 

  • Książkę obiektu budowlanego dla nowego obiektu budowlanego zakłada się i prowadzi już w systemie c-KOB.
  • Wyjątkiem są obiekty budowlane usytuowanych w całości lub w części na terenach zamkniętych. Dla tych obiektów prowadzi się książki w postaci papierowej.

Informacje wprowadzane do c-KOB przy zakładaniu konta

(a​rt. 60j ust. 2 ustawy – Prawo budowlane)

1) imię i nazwisko lub nazwę,

2) adres zamieszkania lub siedziby,

3) e-mail,

4) tytuł prawny, z którego wynika uprawnienie do reprezentowania właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego (w przypadku osoby fizycznej działającej w imieniu właściciela lub zarządcy),

5) rodzaj i zakres posiadanych uprawnień budowlanych albo innych uprawnień, które są podstawa do kontroli - w przypadku osoby, która kontroluje obiekt.

Informacje wprowadzane do c-KOB przy zakładaniu książki obiektu budowlanego

(art. 60j ust. 3 ustawy – Prawo budowlane)

1) dane właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego:

  • imię i nazwisko lub nazwę,
  • adres zamieszkania lub siedziby,
  • e-mail,

2) dane osoby fizycznej, która działa w imieniu właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego (jeżeli występuje):

  • imię i nazwisko,
  • adres zamieszkania,
  • e-mail,
  • tytuł prawny, z którego wynika uprawnienie do reprezentowania,

3) dane obiektu budowlanego, w szczególności adres i lokalizację obiektu na mapie w systemie c-KOB,

4)  oraz dokument, z którego wynika tytuł prawny właściciela lub zarządcy do obiektu budowlanego.

 

(Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu cyfrowa książka obiektu budowlanego)

Informacje w zakresie tablicy 1

1) rodzaj obiektu budowlanego,

2) funkcję obiektu budowlanego,

3) rok oddania obiektu budowlanego do użytkowania,

4) charakterystyczne parametry techniczne obiektu budowlanego, w szczególności: informacje o powierzchni zabudowy budynku, powierzchni dachu budowli, wysokości, kubaturze, liczbie kondygnacji nadziemnych i podziemnych, liczbie lokali mieszkalnych budynku mieszkalnego wielorodzinnego, rodzaju konstrukcji nośnej oraz o występowaniu w obiekcie wyrobów zawierających azbest,

5) informację o wyposażeniu obiektu budowlanego w instalacje i urządzenia,

6) informacje o wymaganych kontrolach okresowych,

7) plan sytuacyjny obiektu budowlanego,

8) lokalizację obiektu budowlanego, a w przypadku książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej również oznaczenie obiektu na mapie,

9) nazwę właściwego organu nadzoru budowlanego.

Informacje w zakresie tablicy 2

Dane (imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby, e-mail):

1) właściciela obiektu budowlanego,

2) zarządcy obiektu budowlanego (jeżeli występuje),

3) osoby fizycznej upoważnionej do prowadzenia książki obiektu budowlanego.

Cel prowadzenia książki obiektu budowlanego

(art. 60a ustawy – Prawo budowlane)  

Książka obiektu budowlanego jest dokumentem przeznaczonym do zamieszczania wpisów w zakresie:

1) informacji o obiekcie budowlanym,

2) imienia i nazwiska albo nazwy, adresu zamieszkania lub siedziby oraz e-maila właściciela lub zarządcy,

3) kontroli (o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy - Prawo budowlanego),

4) ekspertyz i opinii technicznych dotyczących obiektu budowlanego oraz imion i nazwisk osób, przez które zostały sporządzone,

5) przeglądów technicznych, konserwacji i napraw urządzeń przeciwpożarowych, o których mowa w ustawy o ochronie przeciwpożarowej (art. 4 ust. 1 pkt 3), oraz imion i nazwisk osób, które są odpowiedzialne za te czynności,

6) robót budowlanych związanych z obiektem budowlanym, a wykonywanych po oddaniu do użytkowania,

7) katastrof budowlanych dotyczących obiektu budowlanego,

8) decyzji, postanowień, zaświadczeń i innych dokumentów wydanych przez organy administracji publicznej, dotyczących obiektu budowlanego.

Podstawa prawna

  1. Ustawa - Prawo budowlane: art. 60a, a​rt. 60h ust. 1-2, art. 60j ust. 3, art. 60k ust. 2, art. 62 ust. 1
  2. Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw z dnia 7 lipca 2022 r.: art. 6
  3. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu cyfrowa książka obiektu budowlanego: tablica nr I i II

O cyklu

W cyklu edukacyjnym: Ciekawe interpretacje GUNB wyjaśniamy wybrane przepisy prawa, które mogą budzić wątpliwości lub rozbieżne interpretacje. Znajdują się tu interpretacje przepisów ustawy – Prawo budowlane i ustawy o wyrobach budowlanych, jak również wyroki sądów, orzeczenia, odpowiedzi na pytania, wyjaśnienia.

Więcej interpretacji znajdziesz tu: Ciekawe interpretacje GUNB

Zapraszamy także do śledzenia nas na LinkedIn: profil GUNB

{"register":{"columns":[]}}