W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Usług Cyfrowych

Realizuje zadania związane z cyfryzacją procesu budowlanego. Sprawuje pieczę nad systemami informatycznymi i rejestrami GUNB. Wspiera uczestników procesu budowlanego i organy AAB i NB w ich codziennej pracy.

Dyrektor: Wojciech Walusiński

Zadania departamentu

Kluczowe cele i korzyści związane z cyfryzacją.

Zwiększenie efektywności działania organów nadzoru budowlanego:

  • Skrócenie czasu administracyjnych zatwierdzeń i wymiany korespondencji między obywatelami a urzędami. 
  • Zmniejszenie liczby działań i dokumentów przekazywanych przez inwestora.
  • Szybsza wymiana informacji między wszystkimi podmiotami uczestniczącymi w procesie (inwestorzy, projektanci, organy administracji).
  • Uproszczenie procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji.

Zwiększenie bezpieczeństwa i kontroli danych: 

  • Sprawniejsza kontrola nad przepływem informacji i danych.
  • Ograniczenie ryzyka zgubienia lub zniszczenia dokumentów.
  • Szybki dostęp do historii dokumentów online.

Ułatwienie komunikacji i dostępność: 

  • Ulepszenie komunikacji uczestników procesu inwestycyjno-budowlanego z urzędem.
  • Możliwość składania wniosków i zgłoszeń online (np. wniosek o pozwolenie na budowę z projektem budowlanym, zgłoszenie robót budowlanych, Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego).
  • Ułatwienie obsługi obywateli w urzędach poprzez dostępne platformy cyfrowe (np. e-Budownictwo).
  • Możliwość korzystania z narzędzi w pracy zdalnej.

Redukcja kosztów i ekologia: 

  • Zmniejszenie kosztów związanych z drukowaniem, magazynowaniem i archiwizacją dokumentacji papierowej.
  • Oszczędności budżetowe dla samorządów.
  • Redukcja kosztów przesyłek listowych.

Standaryzacja i integracja systemów: 

W praktyce cyfryzacja ma prowadzić do pełnego przejścia na elektroniczny obieg dokumentacji, eliminując potrzebę papierowych wersji dokumentów. 

Kontakt 

Departament Usług Cyfrowych 
ul. Krucza 38/42, 00-926 Warszawa 
telefon: +48 22 661 92 66 
e-mail: duc@gunb.gov.pl 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
03.09.2025 14:59 Katarzyna Lipińska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Tomasz Saciłowski
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Usług Cyfrowych 3.0 02.12.2025 08:27 Katarzyna Lipińska
Departament Usług Cyfrowych 2.0 26.11.2025 07:36 Katarzyna Lipińska
Departament Usług Cyfrowych 1.0 03.09.2025 14:59 Katarzyna Lipińska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}