W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowy odcinek S1 Przybędza-Milówka dopuszczony do użytkowania przez nadzór budowlany

21.11.2025

Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Katowicach wydał pozwolenia na użytkowanie odcinka S1 Przybędza-Milówka (obejście Węgierskiej Górki). Decyzje poprzedziły obowiązkowe kontrole prowadzone przez zespół WINB. Odcinek stanowi część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej.

Widok na odcinek drogi ekspresowej S1 Przybędza–Milówka, przebiegający przez teren górski. Na zdjęciu widać trasę z estakadą lub węzłem drogowym, otoczoną zabudową, polami i lasami.

Roboty budowlane związane z budową odcinka drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała-Zwardoń-Żywiec-Zwardoń, na fragmencie Przybędza-Milówka, rozpoczęły się w styczniu 2020 r., a zakończyły we wrześniu 2025 r.
Inwestycja miała na celu polepszenie komunikacji w południowej Polsce, w tym bezpośrednie połączenie pomiędzy Bielskiem-Białą a granicą polsko-słowacką w Zwardoniu.
Oddanie do użytkowania odcinka o długości 8,5 km pozwoliło wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Węgierskiej Górki i pobliskich miejscowości.

Działania nadzoru budowlanego

W październiku br. WINB w Katowicach wydał ostatnie z trzydziestu pozwoleń na użytkowanie związanych z inwestycją. Wydano także pięć zaświadczeń o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.

Inwestycja w liczbach

• 30 - tyle pozwoleń na użytkowanie wydał WINB w związku z inwestycją.
• 5 - liczba zaświadczeń o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
• 8 - tylu pracowników Wydziału Inspekcji było zaangażowanych w działania nadzorcze.
• 15 miesięcy kontroli - obowiązkowe kontrole trwały od czerwca 2024 r. do września 2025 r.
• 23 października 2025 r. - otwarto ruch drogowy na obwodnicy.

Znaczenie strategiczne

Odcinek S1 Przybędza-Milówka jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, który łączy Bałtyk z południem Europy. Trasa zwiększa dostępność komunikacyjną południowej Polski, poprawia turystyczny dostęp do Beskidu Żywieckiego, ułatwia ruch tranzytowy w kierunku granicy ze Słowacją oraz wspiera rozwój gospodarczy regionu

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}