Nowy odcinek S1 Przybędza-Milówka dopuszczony do użytkowania przez nadzór budowlany
21.11.2025
Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Katowicach wydał pozwolenia na użytkowanie odcinka S1 Przybędza-Milówka (obejście Węgierskiej Górki). Decyzje poprzedziły obowiązkowe kontrole prowadzone przez zespół WINB. Odcinek stanowi część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej.
Roboty budowlane związane z budową odcinka drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała-Zwardoń-Żywiec-Zwardoń, na fragmencie Przybędza-Milówka, rozpoczęły się w styczniu 2020 r., a zakończyły we wrześniu 2025 r.
Inwestycja miała na celu polepszenie komunikacji w południowej Polsce, w tym bezpośrednie połączenie pomiędzy Bielskiem-Białą a granicą polsko-słowacką w Zwardoniu.
Oddanie do użytkowania odcinka o długości 8,5 km pozwoliło wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Węgierskiej Górki i pobliskich miejscowości.
Działania nadzoru budowlanego
W październiku br. WINB w Katowicach wydał ostatnie z trzydziestu pozwoleń na użytkowanie związanych z inwestycją. Wydano także pięć zaświadczeń o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
Inwestycja w liczbach
• 30 - tyle pozwoleń na użytkowanie wydał WINB w związku z inwestycją.
• 5 - liczba zaświadczeń o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
• 8 - tylu pracowników Wydziału Inspekcji było zaangażowanych w działania nadzorcze.
• 15 miesięcy kontroli - obowiązkowe kontrole trwały od czerwca 2024 r. do września 2025 r.
• 23 października 2025 r. - otwarto ruch drogowy na obwodnicy.
Znaczenie strategiczne
Odcinek S1 Przybędza-Milówka jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, który łączy Bałtyk z południem Europy. Trasa zwiększa dostępność komunikacyjną południowej Polski, poprawia turystyczny dostęp do Beskidu Żywieckiego, ułatwia ruch tranzytowy w kierunku granicy ze Słowacją oraz wspiera rozwój gospodarczy regionu