W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wydobycie aktu zgonu z Irlandii

Czym jest akt zgonu (Irish Death Certificate)?

Akt zgonu (Death Certificate) jest oficjalnym dokumentem, wskazującym datę i przyczynę zgonu. Dokument ten może służyć do przeprowadzenia procedur związanych z transportem ciała/prochów, pochówkiem, zarejestrowaniem zgonu w polskim urzędzie stanu cywilnego oraz ze sprawami związanymi z dziedziczeniem i ubezpieczeniem społecznym. Poza standardowymi informacjami na temat osoby zmarłej, takimi jak imię, nazwisko, data i miejsce urodzenia, data i przyczyna zgonu, dokument zawiera również dane m.in. na temat ostatniego miejsca zamieszkania, wykonywanego zawodu i stanu cywilnego.

Rejestracja zgonu na terenie Irlandii

Rejestracja zgonu powinna nastąpić jak najszybciej po śmierci. Jednak w przypadku, kiedy konieczne jest przeprowedzanie przez urząd coronera śledztwamającego na celu wyjaśnienie przyczyny i okoliczności zgonu (inquest) – to właśnie coroner odpowiada za rejestrację zgonu w odpowiednim urzędzie. Więcej na temat pracy coronera można się dowiedzieć tutaj.

Po zakończeniu śledztwa, coroner przekazuje informacje do urzędu irlandzkiego (Civil Register Office) w celu zarejestrowania zgonu. Po dokonaniu rejestracji można starać się o uzyskanie zupełnego aktu zgonu.

Mając na uwadze długi czas prowadzenia postępowania przez coronera (od 6 do 14 miesięcy, w zależności od hrabstwa), urzędy wydają tymczasowe akty zgonu (tzw. interim death certificate), które mają charakter zaświadczenia o zgonie (zobacz: Rejestracja aktu zgonu z Irlandii w Polsce). 

Proces wydobycia aktu zgonu

Akt zgonu może wydobyć każda osoba. Można to zrobić poprzez stronę internetową HSE.

Po wejściu na ww. stronę należy wybrać ORDER ONLINE, następnie podać swoje dane osobowe, adres, adres e-mail i numer telefonu oraz wybrać DEATH CERTIFICATE (akt zgonu). Na kolejnej stronie należy podać dane osoby zmarłej: imię, nazwisko, datę zgonu, miejsce zgonu. Na samym dole należy wybrać liczbę egzemplarzy (każdy odpis aktu kosztuje 20 EUR plus koszty przesyłki). Po zatwierdzeniu należy uiścić opłatę kartą debetową lub kredytową.

Po wykonaniu powyższych czynności irlandzki urząd (Civil Register Office) przesyła na podany adres oryginał odpisu (lub odpisów – w zależności od wybranej liczby) aktu zgonu. Alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z pośrednictwa osoby zamieszkałej na terenie Republiki Irlandii, gdyż zgodnie z tutejszymi przepisami osoba wnioskująca nie musi być spokrewniona z osobą zmarłą.

{"register":{"columns":[]}}