W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rejestracja urodzenia lub zgonu, dla którego nie został sporządzony akt stanu cywilnego

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek możesz złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP.

Pamiętaj! W Kanadzie istnieje sprawnie działający system rejestracji akt stanu cywilnego. W związku z tym, sprawy związane z rejestrowaniem zdarzeń dotyczących stanu cywilnego, dla których nie został sporządzony akt stanu cywilnego, są rzadko spotykane w Kanadzie.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Tak, dokumenty musisz złożyć osobiście. 

Jak umówisz się na spotkanie?

Na wizytę umów się za pomocą systemu e-konsulat  lub skontaktuj się telefonicznie / e-mailowo z wybranym urzędem konsularnym (listę urzędów konsularnych w Kanadzie i ich okręgów konsularnych oraz dane kontaktowe tych urzędów znajdziesz w zakładce "Placówki").

Jakie dokumenty musisz złożyć?
  1. wniosek do kierownika urzędu stanu cywilnego (dostępny w urzędzie konsularnym),
  2. inne niż akty stanu cywilnego dokumenty stanowiące dowód nastąpienia zdarzenia za granicą, wydane przez właściwy podmiot zagraniczny,
  3. tłumaczenie dowodów nastąpienia zdarzenia za granicą;
  4. ważny polski paszport lub dowód osobisty. 

Pamiętaj! Dokumenty sporządzone w języku obcym musisz złożyć wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez:

  • tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości,
  • tłumacz przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG),
  • konsula.
Ile zapłacisz?

Opłata wynosi 74 CAD.

Akceptowane formy płatności: gotówka, money order, czek potwierdzony. UWAGA: karty debetowe / karty kredytowe / czeki osobiste nie są przyjmowane (płatność kartami debetowymi i kredytowymi, z wyjątkiem kart American Express, możliwa jest jedynie w Konsulacie Generalnym w Toronto).

Jaki jest termin realizacji?

Konsul niezwłocznie przekaże Twój wniosek do wskazanego przez Ciebie kierownika urzędu stanu cywilnego. 

Jak odbierzesz dokumenty?

Polski odpis aktu  odbierzesz osobiście w konsulacie albo może zostać wysłany pocztą. 

Najczęściej zadawane pytania

W jakich przypadkach mogę złożyć wniosek o rejestrację urodzenia lub zgonu w polskim rejestrze stanu cywilnego?

Urodzenie lub zgon, które nastąpiły za granicą i nie zostały zarejestrowane w zagranicznych księgach stanu cywilnego, można zarejestrować w polskim rejestrze  stanu cywilnego.

Rejestracja urodzenia lub zgonu, dla którego nie został sporządzony zagraniczny akt stanu cywilnego może mieć miejsce w dwóch sytuacjach: 

  • jeżeli w państwie urodzenia albo zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego (nie dotyczy Kanady)
  • jeżeli w państwie urodzenia albo zgonu, w którym jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, ale zdarzenie nie zostało odnotowane w prowadzonych rejestrach.
{"register":{"columns":[]}}