W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Czy to prawda, że ustanowienie Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry uniemożliwi żeglugę po Odrze?

03.11.2025

Utworzenie Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry (PNDDO), pierwszego od 24 lat nowego parku narodowego w Polsce, to krok o dużym znaczeniu dla ochrony przyrody i rozwoju regionu. Mimo pozytywnego odbioru społecznego, pojawiają się obawy dotyczące wpływu tej decyzji na żeglugę śródlądową. Czy rzeczywiście park narodowy zablokuje żeglugę na Odrze? Odpowiedź: NIE.

na zdjęciu widoczna jest panorama Międzyodrza oraz napis: Czy to prawda, że ustanowienie Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry uniemożliwi żeglugę po Odrze?

Odpowiedź: NIE

Żeglowność Odry a utworzenie Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry 

Utworzenie Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry to ważna inicjatywa z zakresu ochrony przyrody, która jednocześnie budzi zainteresowanie opinii publicznej w kontekście przyszłości żeglugi śródlądowej. W szczególności pojawiają się pytania, czy nowy park narodowy wpłynie na dostępność Odry dla transportu wodnego i czy nie ograniczy jej funkcji gospodarczych. 

Zgodnie z założeniami projektowymi, planowany park narodowy obejmie głównie tereny obecnego parku krajobrazowego, z wyłączeniem głównych nurtów Odry Wschodniej (Regalicy) oraz Odry Zachodniej, kanału Klucz – Ustowo oraz Gartz - Martwice. Oznacza to, że żegluga na tych odcinkach będzie kontynuowana na dotychczasowych zasadach. Kluczowe znaczenie ma również fakt, że Dolna Odra na odcinku od miejscowości Ognica do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi posiada najwyższą klasę żeglowności. Ten fragment rzeki jest strategicznie istotny dla obsługi Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu, a jego utrzymanie w pełnej funkcjonalności jest gwarantowane zarówno przez krajowe regulacje, jak i zobowiązania wynikające z przynależności do europejskiej sieci transportowej TEN-T, które są regulowane prawem unijnym. 

Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie jest jednoznaczne. Sekretarz Stanu Arkadiusz Marchewka już w kwietniu 2025 r. podkreślał, że: 

Planowany Park Narodowy Doliny Dolnej Odry nie zablokuje i nie utrudni żeglugi na Odrze, ponieważ rzeka ta nie będzie obszarem parku. Administratorem Dolnej Odry nadal pozostanie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Co równie ważne, odcinek Dolnej Odry od miejscowości Ognica do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi ma najwyższą klasę żeglowności, co w praktyce oznacza, że będzie mógł być wykorzystywany do obsługi Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Dodatkowo ten fragment rzeki jest wpisany do europejskiej sieci transportowej TEN-T. Na skutek tego jesteśmy zobowiązani przez prawo unijne do ciągłego utrzymywania na nim najwyższych parametrów żeglowności. Mówiąc wprost – żegluga na Dolnej Odrze jest bezpieczna. (stanowisko opublikowane w Gazecie Wyborczej w dniu 07.04.2025 r.). 

Więcej informacji: 

Pytania i odpowiedzi - Ministerstwo Klimatu i Środowiska - Portal Gov.pl 

Trzy najczęściej zadawane pytania o park w Dolinie Dolnej Odry - Ministerstwo Klimatu i Środowiska - Portal Gov.pl 

Wideo

{"register":{"columns":[]}}