Dodatkowe pieniądze na usuwanie nielegalnie zgromadzonych odpadów
03.07.2025
Ministerstwo Klimatu i Środowiska zabezpieczy dodatkowe 100 mln zł na usuwanie nielegalnie nagromadzonych odpadów. Środki będą pochodzić z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozwolą one na dofinansowanie usunięcia odpadów z 14 lokalizacji, z których 7 znajduje się w województwie śląskim - zapowiedziała podczas konferencji w Katowicach ministra Paulina Hennig-Kloska. Przyznane na rok 2025 dofinansowanie z rezerwy celowej budżetu państwa w wysokości 200 mln zł pozwoli na likwidację 9 miejsc nielegalnego nagromadzenia odpadów w Polsce. Kolejne będą likwidowane z dodatkowych pieniędzy z NFOŚiGW (100 mln zł). To 14 lokalizacji, które zostały już ocenione pod względem możliwości podjęcia działań przez samorządy.
Najważniejsze informacje:
- 300 mln złotych trafi do samorządów na usuwanie nielegalnie nagromadzonych odpadów niebezpiecznych
- Środki trafią na najpilniejsze projekty - zgłoszone do wojewodów i ocenione przez nich wraz z wojewódzkimi inspektoratami ochrony środowiska
- Samorządy już przygotowują się do usuwania odpadów w 9 lokalizacjach, na co rząd przeznaczył 200 mln zł
- Dodatkowe 100 mln zł dla 14 samorządów zapewni resort klimatu i środowiska ze środków NFOŚiGW
Przez lata rosła liczba miejsc nielegalnego gromadzenia odpadów niebezpiecznych, a z nimi rosły problemy. Dziś zagrażają one zdrowiu i życiu ludzi oraz środowisku. Dlatego pomagamy kolejnym samorządom, by wesprzeć je w usuwaniu tych zagrożeń, bo to ogromne wydatki. Już wiem, że 14 kolejnych organów administracji terenowej otrzyma w ciągu kilku miesięcy możliwość otrzymania wsparcia finansowego. Aż 7 lokalizacji w tej dodatkowej puli pieniędzy z NFOŚiGW znajduje się w województwie śląskim.
– zapowiedziała podczas konferencji ministra Paulina Hennig-Kloska.
Dodatkowe 100 mln zł na usuwanie odpadów
Wśród 14 lokalizacji połowa znajduje się w województwie śląskim. Łączna kwota potrzebna do usunięcia z tych miejsc odpadów wynosi blisko 57 mln zł. Łączna kwota potrzebna do usunięcia odpadów we wszystkich 14 lokalizacjach wynosi ok. 100 mln zł. To dodatkowe środki, ponieważ 200 mln zł z rezerwy celowej budżetu państwa już zostało przyznane 9 samorządom.
Lokalizacje nielegalnie nagromadzonych odpadów, na które zostały zabezpieczone dodatkowe środki z NFOŚiGW:
-
- Dolnośląskie – gmina Głogów
- Dolnośląskie – gmina Bolesławiec
- Kujawsko-pomorskie – gmina Dobrcz
- Małopolskie – gmina Miechów
- Śląskie – gmina Knurów
- Śląskie – powiat m. Gliwice
- Śląskie – gmina Częstochowa
- Śląskie – gmina Mykanów, msc. Pasieka
- Śląskie – gmina Strumień
- Śląskie – gmina Hażlach, msc. Kończyce Wielkie
- Śląskie – gmina Hażlach, msc. Zamarski
- Wielkopolskie – gmina Rozdrażew
- Wielkopolskie – gmina Chodów
- Zachodniopomorskie – gmina Dygowo
To lokalizacje, w których zostały nielegalnie nagromadzone odpady niebezpieczne szczególnie zagrażające życiu i zdrowiu ludzi i względem których samorządy są przygotowane formalnie (tzn. mają wydane odpowiednie decyzje administracyjne) do rozpoczęcia przedsięwzięcia - procedury usunięcia odpadów z tych miejsc.
200 mln zł z rezerwy celowej
Samorządy niejednokrotnie wskazywały, że problemem w realizacji usuwania odpadów są zbyt małe środki finansowe pomimo utworzenia przez NFOŚiGW odpowiedniego programu. W 2024 r. z inicjatywy MKiŚ znowelizowane zostały przepisy w celu stworzenia dodatkowej możliwości przekazania środków finansowych organom samorządowym z rezerwy celowej budżetu państwa. Jednocześnie w ustawie budżetowej udało się zabezpieczyć środki finansowe z rezerwy celowej na 2025 r. w wysokości 200 mln zł na usuwanie nielegalnie zdeponowanych odpadów.
W wytypowanych lokalizacjach w większości przypadków znajdują się odpady z przemysłu chemicznego, petrochemicznego, farbiarskiego, lakierniczego i motoryzacyjnego - odpady chemiczne, odpady farb, lakierów, oleje odpadowe, odpady z rozpuszczalników organicznych.
Wojewodowie jako dysponenci rezerwy celowej podpisali ze wszystkimi wybranymi beneficjentami umowy dotacyjne dot. przekazania samorządom środków z rezerwy na przedsięwzięcie polegające na usuwaniu odpadów. Natomiast podpisanie umów z wyłonionymi w trybie przetargów wykonawcami należy do samorządów, którzy od tego momentu odpowiadają za inicjację (przetargi i podpisanie umów z wykonawcami) i zakończenie działań w terenie.
W trakcie procedur wydatkowania przyznanych środków z rezerwy celowej budżetu państwa (200 mln w 2025 r.) z 9 lokalizacji aż 4 znajdują się w województwie śląskim (Sosnowiec, Siemianowice Śląskie, Kokawa, gm. Mykanów, gm. Szczekociny).