W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

MKiŚ skierowało do konsultacji, uzgodnień i opiniowania nowelizację ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

08.12.2025

Ministerstwo Klimatu i środowiska kontynuuje usprawnianie regulacji dotyczących gospodarki odpadami, w tym rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Do konsultacji społecznych, opiniowania uzgodnień trafia właśnie projekt nowelizacji ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz niektórych innych ustaw (UC97).

elektroodpady w koszu

Najważniejsze informacje: 

  • MKiŚ proponuje zmiany wpływające na bardziej efektywne zagospodarowanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (ZSEE) oraz części pochodzących z pojazdów oraz z demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV). 
  • Zmiany ułatwią pracę przedsiębiorców w branży gospodarki odpadami i usprawnią wprowadzanie rozwiązań z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym. 

Projekt ustawy wprowadza do polskiego prawa przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/884 z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Zmiana porządkuje sprawy nieuzasadnionego skutku wstecznego dyrektywy dot. paneli fotowoltaicznych wprowadzonych do obrotu w okresie od 13 sierpnia 2005 r. do 13 sierpnia 2012 r.  

Ponadto projekt zawiera przepisy w zakresie upoważnionego przedstawiciela w systemach rozszerzonej odpowiedzialności producenta dla pojazdów i opakowań. Powyższa zmiana ma związek z zarzutami ze strony Komisji Europejskiej w zakresie niepełnej transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów. 

Zmiany rozstrzygną także wątpliwości dotyczące przedmiotów wyposażenia lub części wymontowanych z pojazdów, w tym pojazdów wycofanych z eksploatacji, które są przekazywane do regeneracji fabrycznej. Jest to proces, podczas którego są one przywracane do stanu pierwotnego lub lepszego, zgodnie ze specyfikacjami technicznymi producenta, w wyniku czego część przestanie być traktowana jako odpad. To przełoży się na skrócenie czasu kontroli i postępowań wyjaśniających w branży zajmującej się fabryczną regeneracją części. 

Projekt ustawy zawiera również zmiany, które pomogą rozstrzygnąć wątpliwości powstałe w związku z orzeczeniami wskazującymi, że zakład przetwarzania zużytego sprzętu prowadzący demontaż może przekazać powstałe odpady do recyklingu wyłącznie bezpośrednio, bez możliwości przekazania odpadów przez pośredników. Ustawodawca w projektowanych przepisach jednoznacznie rozstrzyga sposób interpretacji, który jest zgodny z prezentowanym dotychczas stanowiskiem Ministerstwa Klimatu i Środowiska. 

Link do projektu ustawy TUTAJ.

{"register":{"columns":[]}}