W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rada Ministrów przyjęła nową wersję Krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych w transporcie

28.10.2025

87 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych w 2030 r. - to jedno z założeń Krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu oraz rozwoju odpowiedniej infrastruktury. Rada Ministrów przyjęła uchwałę przedłożoną przez ministrę klimatu i środowiska.

Rada Ministrów przyjęła nową wersję Krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych w transporcie

Najważniejsze informacje

  • W 2030 r. ma być prawie 87 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych – to ośmiokrotnie więcej niż obecnie.
  • Dokument wspiera transformację transportu, poprawia jakość powietrza i daje jasny sygnał dla firm i samorządów.
  • Nowa uchwała zastępuje dokument z 2017 r., uwzględnia zmiany w prawie i technologii, wyznacza cele dla rozwoju infrastruktury (energia elektryczna, metan, biometan, wodór).

Zmieniamy prawo, by szybciej budować infrastrukturę

Dokument ma charakter strategiczny – wyznacza kierunki rozwoju nowoczesnych i przyjaznych środowisku źródeł energii w transporcie, takich jak:

  • energia elektryczna,
  • metan (CNG i LNG),
  • biometan,
  • wodór – zwłaszcza niskoemisyjny i odnawialny.

Dzięki nowym regulacjom możliwe będzie przyspieszenie budowy punktów ładowania i stacji tankowania wodoru, co wspiera proces odchodzenia od paliw kopalnych. To krok w stronę ograniczenia emisji, poprawy jakości powietrza i zdrowia obywateli.

Najważniejsze założenia dokumentu

  • Nowe cele i działania wspierające rozwój infrastruktury paliw alternatywnych.
  • Uwzględnienie zmian w prawie – zarówno unijnym, jak i krajowym.
  • Transformacja transportu – ograniczenie emisji, poprawa jakości powietrza i zdrowia ludzi.
  • Wskazanie kierunku dla firm i samorządów – dokument stanowi sygnał, jak planować inwestycje i działania.
Cele infrastrukturalne na najbliższe lata
Rodzaj infrastruktury 2025 2030
Punkty tankowania wodoru (350 barów, ogólnodostępne) 15 (obecnie 12) 37
Ogólnodostępne punkty ładowania 23 670 (obecnie ok. 11 tys.) 86 949
Punkty ultraszybkiego ładowania (DC ≥ 150 kW) 710 (obecnie 814) 2 609

Korzyści dla gospodarki i społeczeństwa

  • Pobudzenie rozwoju nowoczesnych technologii.
  • Wzrost innowacyjności polskiego przemysłu i badań naukowych.
  • Poprawa jakości życia obywateli dzięki czystszemu powietrzu.

Nowa wersja dokumentu zastępuje ramy z 2017 roku, dostosowując cele i działania do aktualnych realiów rynkowych, technologicznych oraz zmian w przepisach krajowych i unijnych – w tym rozporządzenia AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation, które ma na celu rozwój sieci infrastruktury paliw alternatywnych) oraz ustawy o elektromobilności.

Uchwała wejdzie w życie z dniem następującym po dniu jej ogłoszenia.

{"register":{"columns":[]}}