Rada UE ds. Środowiska o gospodarce o obiegu zamkniętym, przygotowaniach do COP30 i strategii odporności wodnej
18.06.2025
Gospodarka o obiegu zamkniętym, przygotowania do Konferencji Klimatycznej ONZ COP30 w Brazylii, ocena krajowych planów w zakresie energii i klimatu (NECPs) oraz nowa strategia odporności wodnej - to główne tematy posiedzenia Rady UE ds. Środowiska (ENVI), któremu przewodniczyła minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister Krzysztof Bolesta. Spotkanie odbyło się w Luksemburgu 17 czerwca 2025 r.
KLUCZOWE INFORMACJE
- W zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym, Rada przyjęła stanowisko ws. rozporządzenia o pojazdach wycofanych z eksploatacji (ELV), w tym:
- Cele recyklingu tworzyw sztucznych: 15%, 20%, 25%.
- Rozszerzenie przepisów na ciężarówki, motocykle i pojazdy specjalne.
- Nowe obowiązki przy sprzedaży pojazdów używanych.
- Uproszczenia i rozszerzona odpowiedzialność producentów.
- Omówiono temat COP30 oraz trwające prace nad nowym stanowiskiem klimatycznym UE (NDC) przed szczytem w Belém (Brazylia).
- Komisja przedstawiła nową strategię odporności wodnej – która spotkała się z pozytywnym odbiorem państw członkowskich.
- Ocena końcowych krajowych planów w zakresie energii i klimatu: UE blisko realizacji celu - 55% emisji do 2030 r., ale pozostają luki w LULUCF i efektywności energetycznej.
Gospodarka o obiegu zamkniętym: Rada przyjmuje stanowisko w sprawie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
W części legislacyjnej Rada przyjęła stanowisko negocjacyjne w sprawie rozporządzenia dotyczącego pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV). Nowe przepisy mają na celu zwiększenie cyrkularności w sektorze motoryzacyjnym poprzez:
- obowiązkowe cele dotyczące zawartości tworzyw sztucznych z recyklingu (15% po 6 latach, 20% po 8 latach i 25% po 10 latach),
- rozszerzenie odpowiedzialności producentów (EPR),
- uproszczenie wymogów administracyjnych.
Nowe przepisy określają wymagania, aby nowe pojazdy były projektowane z myślą o ponownym użyciu, recyklingu i odzysku. To zmiana zasad gry dla Europy: mniej odpadów, większy poziom recyklingu, większa cyrkularność i konkurencyjność. Następny krok: negocjacje z Parlamentem Europejskim.
Rozporządzenie dotyczące pojazdów wycofanych z eksploatacji to dobre rozwiązanie dla Europy. Ogranicza odpady, zmniejsza naszą zależność od surowców krytycznych z zagranicy i wprowadza przemysł motoryzacyjny w sam środek gospodarki o obiegu zamkniętym
– podkreśliła ministra Paulina Hennig-Kloska.
Nowe przepisy obejmą nie tylko samochody osobowe i dostawcze, ale również ciężarówki, motocykle oraz pojazdy specjalnego przeznaczenia, takie jak wozy strażackie czy karetki.
Wprowadzony zostanie także obowiązek dokumentowania stanu technicznego przy sprzedaży pojazdów używanych.
Dlaczego rozporządzenie o recyclingu pojazdów wycofanych z eksploatacji jest ważne?
Nowe prawo będzie oznaczało ułatwienia dla obywatelek i obywateli w kwestii importowanych aut. Pieniądze na utylizacje auta będą podążać za pojazdem. W przypadku złomowania pojazdu sprowadzonego zza granicy zapłaci za nie importer (dealer lub firma sprowadzająca używane auta) lub producent, jeśli auto sprowadziła osoba fizyczna.
Stan przygotowań UE do COP30
W części nieustawodawczej ministrowie omówili stan przygotowań UE do COP30, która odbędzie się w listopadzie w Belém (Brazylia). Podkreślono konieczność szybkiego uzgodnienia nowego celu NDC (Nationally Determined Contribution) oraz kontynuowania prac technicznych w ramach przygotowań do szczytu klimatycznego.
Polska zaznaczyła, że rozpoczęto już prace techniczne, a finalizacja procesu i decyzje polityczne będą należały do prezydencji duńskiej (DK PRES).
Strategia odporności wodnej i ocena KPEiK-ów (krajowych planów w zakresie energii i klimatu)
Rada zapoznała się również z nową strategią odporności wodnej, przedstawioną przez Komisję Europejską oraz oceną końcowych krajowych planów w zakresie energii i klimatu (NECPs).
Komisja wskazała, że UE jest blisko realizacji celu redukcji emisji o 55% do 2030 r., choć nadal istnieją luki w sektorach LULUCF i efektywności energetycznej.
Ponadto wśród państw, które przedłożyły plany, komisja odnotowała wzrost ambicji w zakresie odnawialnych źródeł energii – około dwie trzecie państw członkowskich podniosło swoje cele w tym obszarze. Zdaniem komisji, jesteśmy na kursie do realizacji unijnego celu OZE na poziomie 42,5%.
Inne tematy
W ramach punktów różnych (AOB) omówiono m.in. sytuację branży recyklingowej, planowane zmiany w przepisach REACH dotyczących ołowiu oraz program prac nadchodzącej prezydencji duńskiej.