W ramach I wniosku o płatność
- wprowadzamy środki służące wsparciu efektywności energetycznej, co pozwoli na osiągnięcie celów w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r. oraz dalszą poprawę efektywności energetycznej po roku 2030 poprzez wejście w życie znowelizowanej ustawy o efektywności energetycznej oraz związanych z nią aktów prawnych. Przepisy te umożliwiają podmiotom objętym systemem zobowiązującym do poprawy efektywności energetycznej rozliczanie obowiązków w zakresie oszczędności energii w ramach tzw. Programów dopłat. Precyzują one możliwości wykorzystania umów o poprawę efektywności energetycznej w sektorze publicznym, a także umożliwiają przedsiębiorstwom usług energetycznych uczestnictwo w systemach zobowiązujących do efektywności energetycznej (kamień milowy B1G);
- opublikowaliśmy rozporządzenie wykonawcze do ustawy o efektywności energetycznej (kamień milowy B1L), które ustanawia wartość referencyjną oszczędności energii dla przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej oraz określa metodologię obliczania oszczędności energii dla przedsięwzięć w sektorze transportu;
- zaktualizowaliśmy Krajowy Plan Ochrony Powietrza (kamień milowy B3G). Znowelizowany Program określa zadania, które będziemy mieli obowiązek zrealizować do roku 2025, 2030 i 2040 na poziomie krajowym, wojewódzkim oraz gminnym. Zadania te mają przyczynić się do poprawy zdrowia publicznego oraz poprawy jakości życia mieszkańców i spowolnienia zmian klimatycznych:
- zobowiązanie prawne do nieudzielania wsparcia na zakup nowych pieców węglowych od 1 stycznia 2022 r.;
- wprowadzenie zmian do obowiązujących przepisów określających wymagania jakościowe dla paliw stałych/ustanowienie wymagań dla paliw biomasowych;
- wsparcie finansowe dla samorządów wojewódzkich i lokalnych na promocję realizacji działań określonych w uchwałach antysmogowych oraz przygotowanie punktów informacyjnych dla mieszkańców ubiegających się o finansowanie w ramach Programu Priorytetowego "Czyste Powietrze";
- wprowadzenie zadania polegającego na wzmocnieniu przepisów o systemie kontroli egzekwowania realizacji zadań określonych w uchwałach antysmogowych;
- zobowiązanie województw do podjęcia uchwał antysmogowych w miastach, w których nie są dotrzymywane określone standardy jakości powietrza;
- wprowadzenie obowiązku utworzenia stref czystego transportu, dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców, w których stwierdzone zostały przekroczenia poziomów dopuszczalnych NO2;
- W celu ułatwienia rozwoju magazynowania energii elektrycznej (kamień milowy B10L) w znowelizowanej 20 maja 2021 r. ustawie – Prawo energetyczne przygotowaliśmy ramy prawne funkcjonowania magazynów energii, wprowadzając definicję magazynowania energii i znosząc szereg barier związanych z prowadzeniem tej działalności, takich jak podwójne naliczanie opłat sieciowych dla magazynów energii, a także zwalniając magazyny energii z połowy opłaty za przyłączenie magazynu do sieci oraz z opłat mocowej i kogeneracyjnej;
- wprowadziliśmy nowe regulacje w wykorzystaniu wodoru jako paliwa w transporcie (kamień milowy B16G) poprzez wprowadzenie aktów zmieniających akty ustawodawcze regulujące funkcjonowanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie. Znowelizowane akty prawne wprowadzają definicję infrastruktury do tankowania wodoru, w tym określają ogólne wymagania bezpieczeństwa i techniczne dla stacji paliw oraz ustalają procedury i właściwe organy do kontroli tej infrastruktury. Dodatkowo, wprowadziliśmy pojęcie wodoru zgodne z kodem nomenklatury scalonej CN 2804 10 00 oraz ustaliliśmy procedury monitorowania i kontroli jakości wodoru;
- Ułatwiamy budowę lądowych farm wiatrowych (kamień milowy B33L) poprzez wejście w życie ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie lądowych farm wiatrowych. Nowelizacja ta umożliwia elastyczniejsze stosowanie zasady odległości (minimalna odległość od wiatraka do budynku mieszkalnego - 10-krotność wysokości wiatraka, 10H) przyznając większą władzę gminom w określaniu minimalnych odległości w procedurze przestrzenno-planistycznej oraz regionalnym dyrekcjom ochrony środowiska w procedurze wydawania decyzji dotyczących warunków środowiskowych;
- do końca lipca 2022r. zainstalowaliśmy ponad 18 GW mocy z energii wiatrowej oraz fotowoltaiki, przekraczając tym samym planowaną wartość wskaźnika B35L na poziomie 18 GW;
- wsparliśmy zasady promowania wytwarzania energii w morskich farmach wiatrowych (kamień milowy B39L) poprzez wejście w życie rozporządzenia wykonawczego w następstwie ustawy z 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych - Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie opłaty koncesyjnej - określającego wartość 2 współczynników opłaty koncesyjnej: dla magazynowania energii elektrycznej i wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych;
- ustanowiliśmy instrument finansowy (Fundusz) na rzecz mobilności zeroemisyjnej/niskoemisyjnej i energii (kamień milowy E8G).