W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wałcz i Szczecinek z nowymi autobusami elektrycznymi – dofinansuje je NFOŚiGW

12.09.2022

Dzięki 15 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gmina Miejska Wałcz zakupi osiem autobusów o napędzie elektrycznym i uruchomi osiem punktów ładowania. Natomiast Miasto Szczecinek planuje zakup pięciu autobusów o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami. Na inwestycję tę otrzyma dofinansowanie w formie dotacji w wysokości ponad 8,5 mln zł oraz pożyczkę w kwocie prawie 2,5 mln zł.

Wiceminister Małgorzata Golińska podczas konferencji prasowej

Te ważne dla mieszkańców obu gmin inwestycje zostaną zrealizowane w ramach drugiej edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym poprzez rozwój w Polsce „zielonej” mobilności.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże Gminie Miejskiej Wałcz dofinasowanie w wysokości 15 153 600 zł. Za te pieniądze zostanie nabytych osiem autobusów o napędzie elektrycznym wraz z zakupem i montażem ośmiu punktów ładowania. Miasto Szczecinek otrzyma dotację w wysokości 8 525 000 zł oraz niskooprocentowaną pożyczkę 2 475 000 zł na zakup pięciu autobusów o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami.

Elektromobilność musi rozwijać się harmonijnie, zarówno w aglomeracjach, jak i w Polsce powiatowej, dlatego w kilku programach priorytetowych polski rząd inwestuje zarówno w rozwój transportu publicznego, magazyny energii, transport indywidualny czy sieci ładowania. Nie zapominamy także o budowaniu kompetencji przyszłości potrzebnych do obsługi tych gałęzi gospodarki

– zaznacza Małgorzata Golińska, wiceminister klimatu i środowiska. 

Jednym z narzędzi wykorzystywanych z powodzeniem w transformacji polskich miast w kierunku elektromobilności jest program „Zielony Transport Publiczny”. Realizując go dbamy o to, aby z nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego mogli korzystać wszyscy, bez względu na miejsce zamieszkania. To ważne, by wsparcie publiczne pomagało z jednej strony walczyć o błękitne, czyste niebo bez smogu, a z drugiej – ośmielało zwłaszcza średnie i mniejsze samorządy do inwestycji w innowacyjny transport przyszłości. Takie zadania spełniają podpisywane dziś w ramach programu Zielony Transport Publiczny umowy

Nowoczesne i ekologiczne rozwiązania nie dotyczą tylko wielkich ośrodków miejskich. Do Szczecinka trafią kolejne już nowe elektryczne autobusy, natomiast w Wałczu po raz pierwszy zastąpią one wysłużone, niekiedy ponad 20-letnie pojazdy spalinowe. Realizowane inwestycje w elektromobilność, wpływają nie tylko na poprawę stanu powietrza, ale zarazem na polepszenie jakości życia lokalnych społeczności

- mówi wicewojewoda zachodniopomorski Tomasz Wójcik i dodaje:

Dofinansowanie z NFOŚiGW stanowi szczególnie istotną pomoc właśnie dla tych gmin, które zmagają się z m. in. z problemem zanieczyszczenia atmosfery, a jednocześnie ze zjawiskiem wykluczenia transportowego. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego bez wątpienia jest istotnym elementem w osiągnięciu proekologicznych celów

Samorządy – takie jak m.in Szczecinek i Wałcz - są dla nas ważnymi partnerami we wszystkich działaniach prowadzonych w ramach szerokiej koalicji na rzecz czystego powietrza i zdrowszego życia. Od zielonego transportu przez wymianę tzw. kopciuchów i głęboką termomodernizację domów mieszkalnych po rozwój energetyki prosumenckiej

– podkreśla Paweł Mirowski, wiceprezes NFOŚiGW.

Współpraca na linii: rząd, samorząd, NFOŚiGW to klucz do sprawnej absorbcji dostępnych na inwestycje środków i wykorzystania ich – jak to ma miejsce w Wałczu i Szczecinku - dokładnie według potrzeb lokalnych społeczności

Korzystając z dofinansowania z programu „Zielony Transport Publiczny”, Gmina Miejska Wałcz planuje zakup ośmiu autobusów o napędzie elektrycznym, z magazynem energii o pojemności co najmniej 200 kWh, dzięki czemu „elektryki” będą mogły jednorazowo przebyć trasę o długości min. 180 km. Będą to pojazdy nie tylko bezemisyjne, ale też wygodne, ciche, niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Oprócz samych pojazdów, projekt przewiduje również zakup i montaż ośmiu punktów ładowania oraz przeprowadzenie szkolenia dla kierowców i naukę obsługi pojazdu.

Problem smogu niestety dotyczy całego kraju.  Z wielu badań wynika, że, spaliny emitowane przez samochody i autobusy są dużo bardziej szkodliwe dla ludzi niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu, gdyż rozprzestrzeniane są na niskich wysokościach w bezpośrednim otoczeniu ludzi. W mieście Wałcz od 4 lat podejmujemy intensywne działania zmierzające do ochrony naszego środowiska (zakup 5 autobusów niskoemisyjnych, udział w programie czyste powietrze, kampanie promujące segregację śmieci). Zakup 8 nowych autobusów elektrycznych to kolejny etap w naszej walce ze smogiem. Liczymy, że dzięki tej inwestycji uda nam się całkowicie wymienić miejski tabor, a tym samym przekonać mieszkańców, że podróż do pracy, szkoły czy nawet lekarza komunikacją miejską jest przede wszystkim bezpieczna dla nas samych, ale także i dla naszego otoczenia 

– podkreśla Maciej Żebrowski burmistrz Miasta Wałcz. 

W ramach przedsięwzięcia pn.: "Rozwój zielonego transportu publicznego w Mieście Szczecinek poprzez zakup 5 autobusów o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami", NFOŚiGW przekaże dotację w wysokości 8 525 000 zł oraz pożyczkę w kwocie 2 475 000 zł.  Zakupione pojazdy niskopodłogowe będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. W ramach projektu zaplanowano również przeszkolenie co najmniej 45 osób (40 kierowców i 5 testerów diagnostycznych).

Szczecinek już kilka lat temu postawił na ekologiczne rozwiązania w transporcie miejskim. Nasze miasto, jako jedno z pierwszych w województwie zachodniopomorskim zdecydowało się na zakup 10 autobusów elektrycznych. Teraz konsekwentnie odnawiamy nasz tabor autobusowy, stawiając oczywiście na rozwiązania w pełni ekologiczne

– podkreśla Daniel Rak, burmistrz Szczecinka.

I dodaje:

W Szczecinku komunikacja miejska jest nieodpłatna, co sprawia, że mieszkańcy i turyści bardzo chętnie i intensywnie z niej korzystają. Funkcjonuje także rozbudowana sieć rowerów miejskich, którymi można dojechać na przystanek, a potem dojechać do miejsca docelowego. Rowery są kompatybilne z naszym rozkładem jazdy autobusów. To wszystko sprawia, że komunikacja w Szczecinku staje się w 100 procentach ekologiczna.

Inwestycje przyniosą nie tylko pozytywny wymiar społeczny i gospodarczy, ale także korzyści ekologiczne. Gmina Miejska Wałcz zmniejszy emisję dwutlenku węgla o blisko 129,7 ton w ciągu roku, a także ograniczy emisję tlenków azotu o blisko 1,63 tony/rok i pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów 0,04356 tony rocznie.

Natomiast miasto Szczecinek zmniejszy emisję CO2 o ok. 199,42 tony/rok, ograniczy emisję tlenków azotu o prawie 0,64 tony/rok oraz emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,00955 tony/rok

Umowy o udzielenie dotacji w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” zostały podpisane 12 września 2022 r. Gmina miejska Wałcz przewiduje zakończyć projekt 30 czerwca 2024 r. a miasto Szczecinek 31 grudnia 2023 r.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}