W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoszenie utraty paszportu

Gdzie załatwisz sprawę?

Utratę paszportu lub paszportu tymczasowego za granicą zgłoś niezwłocznie w urzędzie konsularnym RP.

Złożenie zawiadomienia w konsulacie o utracie paszportu oznacza, że dokument straci ważność z dniem zawiadomienia konsula o utracie paszportu.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Udaj się do najbliższego lub do wybranego przez siebie urzędu konsularnego – 

w celu złożenia zawiadomienia o utracie paszportu lub paszportu tymczasowego.

 

Nie musisz zgłaszać utraty paszportu osobiście w konsulacie jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód wówczas utratę   lub uszkodzenie dokumentu paszportowego możesz zgłosić albo na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej albo w Internecie  przy pomocy udostępnionej  usługi elektronicznej. 

Ponadto, możliwe jest także zgłoszenie utraty dokumentu paszportowego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem, którego  własnoręczność  poświadczył notariusz

Pamiętaj! Jeśli odnajdziesz paszport, którego utratę zgłosiłeś w konsulacie, powinieneś niezwłocznie ten dokument zwrócić organowi paszportowemu (za granicą - konsulowi).

Jak umówisz się na spotkanie?

Jeśli chcesz zgłosić utratę paszportu w konsulacie, nie musisz umawiać się na spotkanie.

Jakie dokumenty musisz złożyć?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie paszportu lub paszportu tymczasowego w formie elektronicznej w czasie wizyty paszportowej  w urzędzie konsularnym. Pracownik konsularny wypełni wniosek przy użyciu elektronicznego formularza, a zgłaszający potwierdzi prawidłowość danych składając podpis na przeznaczonym do tego urządzeniu (Signature Pad).

Z dniem złożenia tego zawiadomienia Twój dokument paszportowy traci ważność.

Pamiętaj! Jeżeli odnajdziesz swój dokument paszportowy, zgłoszony konsulowi jako utracony, nie możesz już się nim posługiwać lub wycofać zawiadomienia o utracie. Odnaleziony paszport lub paszport tymczasowy należy zwrócić właściwemu miejscowo organowi paszportowemu (wojewodzie w Polsce, konsulowi za granicą). Nie można otrzymać go z powrotem.

Obowiązek zwrotu dokumentu paszportowego następuje bez względu na to,  czy masz już nowy dokument wydany w miejsce utraconego, czy też nie występowałeś o wydanie nowego dokumentu.

Podjęcie próby legitymowania się tym dokumentem przy przekraczaniu granicy może spowodować poważne konsekwencje i utrudnienia.

Ile zapłacisz?

Zgłoszenie jest bezpłatne.

Jaki jest termin realizacji?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie dokumentu niezwłocznie.

Najczęściej zadawane pytania

Co mogę zrobić w przypadku utraty lub zniszczenia dokumentu paszportowego za granicą, gdy muszę pilnie wrócić do stałego miejsca pobytu?

Jeśli utracisz dokument paszportowy za granicą - na Twój wniosek - po potwierdzeniu Twojej tożsamości i obywatelstwa konsul wyda Ci paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu (w Polsce lub w innym kraju).

Pamiętaj, że konsul honorowy nie może wydać Ci dokumentu paszportowego.

Przy planowaniu podróży powrotnej do miejsca zamieszkania pamiętaj, że unijny tymczasowy dokument podróży nie uprawnia do wjazdu na terytorium innych państw niż terytorium państw członkowskich UE.

{"register":{"columns":[]}}