W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Coraz więcej użytkowników weryfikuje informacje dotyczące pandemii – raport OFCOM

19.06.2020

Brytyjski regulator rynku audiowizualnego Ofcom opublikował kolejne wyniki badań, prowadzonych od początku pandemii COVID-19, na temat sposobu odbioru i reakcji konsumentów na informacje dotyczące koronawirusa.

Raport podsumowuje badanie z 10. tygodnia „blokady”, w tym zmiany w zachowaniach użytkowników Internetu. W raporcie można przeczytać, że:

  • · dziewięciu na dziesięciu respondentów nadal ma dostęp do wiadomości o COVID-19 przynajmniej raz dziennie;
  • · do około 7% osób docierają takie informacje co najmniej 20 razy dziennie (w porównaniu z 24% w pierwszym tygodniu badania);
  • · Krajowa Służba Zdrowia (NHS) pozostaje najbardziej zaufanym źródłem informacji o koronawirusie (cieszy się zaufaniem ponad 90% badanych);
  • · W opinii publicznej trzy najważniejsze porady to: „pozostawanie w domu, jeśli nie jest konieczne jego opuszczanie”, „utrzymywanie dystansu społecznego” oraz „regularne i dokładne mycie rąk”.

Ofcom opublikował również bardziej szczegółowy raport dotyczący dezinformacji o COVID-19 oraz zaktualizowane ustalenia na temat wpływu pandemii na reakcje internautów.

Analiza pokazuje, że:

  • • 38% respondentów miało kontakt z fałszywymi informacjami na temat COVID-19 (był to najniższy wynik od początku pomiaru) podczas gdy w pierwszym tygodniu badania była to niemal połowa badanych (46%);
  • • z 50% do 30% spadła liczba osób, które wskazywały, że miały kontakt z najczęściej wymienianą fałszywą informacją, tj. powiązaniem między siecią 5G a koronawirusem;
  • • znacznie wzrosła liczba użytkowników stron umożliwiających weryfikację informacji np. serwis Full Fact miał odpowiednio 1,4 mln i 1,2 mln użytkowników w marcu i kwietniu 2020 r, w porównaniu z 400 tys. użytkownikami w styczniu i 300 tys.  w lutym 2020 r.;
  • • zdecydowana większość respondentów ufa informacjom dostarczonym przez oficjalne źródła, takie jak lokalne instytucje odpowiedzialne za zdrowie, WHO (82%) i rząd (70%);
  • • z 17 % w pierwszym tygodniu badania do 24% w 10. tygodniu wzrosła liczba respondentów zgadzających się ze stwierdzeniem: jestem zdezorientowany, co robić w odpowiedzi na koronawirusa.
Raporty Ofcom publikowane są co dwa tygodnie. Pierwsze badanie odbyło się w dniach 27-29 marca, kiedy w Wielkiej Brytanii został ogłoszony zakaz wychodzenia; następna publikacja będzie dostępna

23 czerwca 2020 r. Wersja interaktywna raportu aktualizowana jest co tydzień.

 Źródło: Ofcom

{"register":{"columns":[]}}