W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Działania KRRiT od 2000 roku

2024 rok

1. KRRiT aktywnie angażowała się w inicjatywy mające na celu wzmocnienie walki z dezinformacją zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. W szczególności była częścią dwóch grup roboczych powołanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ) w kontekście działań związanych z dezinformacją podczas wyborów do Parlamentu Europejskiego oraz w trakcie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

W ramach działań związanych z wyborami do Parlamentu Europejskiego KRRiT m.in. zaapelowała do nadawców publicznych i komercyjnych, zarówno radiowych, jak i telewizyjnych, o informowanie w swoich audycjach o mechanizmach zgłaszania incydentów dezinformacyjnych odpowiednim instytucjom państwowym. Rada podkreśliła znaczenie podnoszenia świadomości obywatelskiej na temat uczestnictwa w wyborach oraz korzyści płynących z członkostwa w Unii Europejskiej.

KRRiT, wspólnie z innymi instytucjami, opublikowała na swoich stronach internetowych informacje o sposobach zgłaszania przypadków dezinformacji, które mogłyby wpłynąć na przebieg wyborów. Takie działania miały na celu zwiększenie odpowiedzialności mediów za rzetelne przekazywanie informacji wyborczych oraz wsparcie obywateli w walce z fałszywymi informacjami.

Po zakończeniu wyborów do Parlamentu Europejskiego, KRRiT kontynuowała aktywność w ramach spotkań koordynacyjnych organizowanych przez MSZ. Spotkania te miały na celu omówienie strategii walki z dezinformacją, szczególnie w kontekście nadchodzącej prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej. KRRiT aktywnie uczestniczyła w tych spotkaniach, dzieląc się swoimi doświadczeniami i angażując się w inicjatywy, które miały na celu wzmocnienie międzynarodowej współpracy w zakresie przeciwdziałania dezinformacji.

 

  1. KRRiT angażowała się również w międzynarodowe inicjatywy, mające na celu walkę z dezinformacją oraz promowanie edukacji medialnej. Jednym z kluczowych obszarów działań była kontynuacja wieloletniego uczestnictwa w Media Literacy Expert Group (MLEG)[1], grupie eksperckiej powołanej przez Komisję Europejską.

Podczas spotkań omawiane były kluczowe zagadnienia związane z edukacją medialną w kontekście zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego, a także w kontekście rosnącego zagrożenia dezinformacją w przestrzeni cyfrowej oraz roli sztucznej inteligencji wspierającej edukację medialną. Omawiano także etapy prac dotyczących rozporządzenia o sztucznej inteligencji (AI Act).

 

  1. KRRiT analizowała realizację obowiązków edukacyjnych przez dostawców usług medialnych, w tym platformy wideo. W ramach tego, zorganizowała także spotkanie z dostawcami platform wideo, zachęcając ich do większego zaangażowania w promocję edukacji medialnej. Konkluzją spotkania była deklaracja realizacji przez platformy i KRRiT wspólnej kampanii na rzecz edukacji medialnej.

 

  1. KRRiT zleciła Krajowemu Instytutowi Mediów (KIM) przeprowadzenie badań dotyczących:
  • „Pokolenia Alfa” - miały one na celu ocenę stosunku młodszych pokoleń do mediów, ich zagrożeń oraz umiejętności rozpoznawania dezinformacji.

Wyniki badania wskazują na rosnącą świadomość dzieci i młodzieży w kwestiach bezpieczeństwa online. Pokolenie „Alfa”, korzystając z mediów cyfrowych wykazuje świadomość zagrożeń związanych z internetem, takich jak kontakt z nieznajomymi czy publikowanie prywatnych danych.

Więcej: https://www.gov.pl/attachment/b3058d43-42c3-4c7c-82ef-8daa65973679

  • Zjawiska dezinformacji - postrzegania dezinformacji przez społeczeństwo. Badanie  wykazało, że pomimo niskiej znajomości formalnych pojęć związanych z edukacją medialną, istnieje intuicyjna potrzeba przeciwdziałania dezinformacji. Zidentyfikowano wrażliwe grupy odbiorców, takie jak dzieci, młodzież i seniorzy, które powinny być objęte szczególnymi działaniami z zakresu edukacji medialnej.

Więcej: https://www.gov.pl/attachment/b3058d43-42c3-4c7c-82ef-8daa65973679

 

 

[1] Celem MLEG jest doradzanie w kwestii edukacji medialnej, a także wymiana doświadczeń pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej, organizacjami pozarządowymi i naukowcami w zakresie przeciwdziałania dezinformacji.

2023 rok
  1. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po raz pierwszy przekazała Komisji Europejskiej sprawozdanie dotyczące stanu edukacji medialnej w Polsce.

Zgodnie z wytycznymi KE, w raporcie przedstawiono działania podejmowane przez różne instytucje w celu promowania edukacji medialnej w polskim społeczeństwie. Wskazano na obecność tej tematyki w dokumentach strategicznych oraz programach rządowych.

Raport odnosi się do aktywności instytucji takich jak media publiczne, organizacje pozarządowe oraz środowiska naukowe, które podejmują inicjatywy na rzecz rozwijania kompetencji medialnych, pogłębiania wiedzy na temat dezinformacji, fake newsów oraz zjawisk związanych z algorytmizacją.

Ważnym elementem sprawozdania były również działania podejmowane przez dostawców usług medialnych oraz dostawców platform udostępniania wideo, które mają na celu popularyzację edukacji medialnej wśród użytkowników.

KRRiT szczególnie podkreśliła znaczenie działań związanych z przeciwdziałaniem dezinformacji — problemu fundamentalnego dla funkcjonowania społeczeństwa w erze cyfrowej, którego skala rośnie wraz z narastającymi zagrożeniami geopolitycznymi. Zagadnienie to zostało szerzej omówione w raporcie „Badanie podatności na dezinformację”, przygotowanym na zlecenie Akademickiego Centrum Komunikacji Strategicznej, oraz w opracowaniu Fundacji Digital Poland pt. „Dezinformacja oczami Polaków”.

Zaznaczono również aktywną rolę zaplecza analityczno-eksperckiego w tym obszarze, m.in. think tanków działających przy Akademii Sztuki Wojennej oraz portalu Defence24.pl.

W raporcie przywołano również przykłady kampanii edukacyjnych i informacyjnych, takich jak: „Fejkoodporni”, #FakeHunter-Edu, „Nie bądź botem. Włącz myślenie!”.

Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dotyczące stanu edukacji medialnej, wraz z oceną działań dostawców usług medialnych i platform udostępniania wideo, zostało opublikowane na stronie Komisji Europejskiej pod adresem:

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/national-reports-application-audiovisual-media-services-directive-2020-2022

 

  1. Zorganizowano konferencję pt. „Ukraińskie media w obliczu wojny. Regulacje prawne i doświadczenia”, poświęconą funkcjonowaniu mediów w realiach konfliktu zbrojnego. Wydarzenie otworzyła dr Agnieszka Glapiak, Wiceprzewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Centralnym punktem konferencji był panel dyskusyjny z udziałem m.in. wiceministra obrony Ukrainy, członka Krajowej Rady Ukrainy ds. Telewizji i Radiofonii, ekspertów oraz reprezentantów mediów. Uczestnicy zgodnie podkreślili wagę podejmowanej tematyki, zwracając uwagę na konieczność przeciwdziałania rosyjskiej dezinformacji i propagandzie. Zwrócono również uwagę na znaczenie rozwijania kompetencji społecznych umożliwiających krytyczną ocenę wiarygodności i źródeł informacji.

Podczas konferencji zaprezentowano także pierwszą na polskim rynku dwujęzyczną (polsko-ukraińską) publikację pt. „Ukraińskie media w obliczu wojny. Regulacje prawne i doświadczenia” [1]. Książka, opracowana pod redakcją naukową dr Agnieszki Glapiak, stanowi kompleksowe opracowanie dotyczące działalności mediów w czasie wojny. Przede wszystkim jednak wskazuje na istotne wnioski i rekomendacje, które mogą zostać wykorzystane także w Polsce — zwłaszcza w kontekście traktowania informacji jako narzędzia walki we współczesnych konfliktach zbrojnych.

Więcej: https://www.gov.pl/web/krrit/musimy-byc-gotowi-do-obrony

 

  1. Organizacja, z inicjatywy Macieja Świrskiego, Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, międzynarodowego spotkania przedstawicieli medialnych organów regulacyjnych Polski, Ukrainy, Estonii, Rumunii, Węgier, Łotwy i Litwy. Celem spotkania, które odbyło się  pod hasłem: „Stop dezinformacji i rosyjskiej propagandzie” było pokazanie jedności państw Europy Środkowo-Wschodniej w obronie wolności słowa oraz przeciwdziałaniu rosyjskiej dezinformacji.

Podczas inauguracji Przewodniczący KRRiT podkreślił znaczenie wzmacniania roli rzetelnych mediów, potrzebę międzynarodowej współpracy oraz dostosowania regulacji do zmieniających się wyzwań informacyjnych.

Kulminacyjnym punktem spotkania było podpisanie Deklaracji o współpracy i wzajemnym wsparciu w walce z dezinformacją, sygnowanej przez przedstawicieli organów regulacyjnych pięciu państw: Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii i Ukrainy.

Sygnatariusze zobowiązali się do:

  • ochrony suwerenności, wolności słowa i integralności granic;
  • wspierania rzetelnego informowania społeczeństw i ochrony dziennikarzy;
  • wzmacniania niezależności organów regulacyjnych i przeciwdziałania propagandzie.
  • edukowania obywateli w zakresie dezinformacji i propagandy poprzez wspieranie włączenia umiejętności korzystania z mediów jako obowiązkowej tematyki w szkołach oraz do przestrzegania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1808 z dnia 14 listopada 2018 r. o audiowizualnych usługach medialnych.

Więcej: https://www.gov.pl/web/krrit/krrit-gospodarzem-miedzynarodowej-konferencji-anti-disinformation-warsaw-summit; https://stop-disinformation.eu/pl

 

  1. Podczas międzynarodowego spotkania ERGA Action Group 2 – Media Literacy, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, we współpracy z Centrum Edukacji Medialnej (CEM) działającym przy Polskim Radiu Kielce SA, zaprezentowała koncepcję i doświadczenia z pierwszego roku działalności placówki (otwartej 7 października 2022 r.).

W szczególności przedstawiono nowoczesny, interaktywny program edukacyjny skierowany do dzieci i młodzieży, a także wystawy i wydarzenia organizowane z myślą o środowisku oświatowym. Podkreślono misyjny charakter działalności CEM, które wspiera nauczycieli i trenerów w kształtowaniu u uczniów kompetencji niezbędnych do świadomego korzystania z mediów i obrony przed dezinformacją.

Zwrócono uwagę na szeroką współpracę Centrum z ośrodkami akademickimi, NASK oraz Stowarzyszeniem Demagog. Prezentacja spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników, którzy wyrazili chęć odwiedzenia placówki.

Więcej: https://cempolska.pl/centrum-edukacji-medialnej-na-konferencji-w-brukseli/

 

[1] "Ukraińskie media w obliczu wojny. Regulacje prawne i doświadczenia", redakcja naukowa dr Agnieszka Glapiak, Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej, warszawa 2023 r., https://www.wojsko-polskie.pl/aszwoj/u/af/4e/af4ed5bc-903f-4dd6-ac34-5ec9a393b96b/ukrainskie_media_w_obliczu_wojny.pdf, (dostęp: 13.10.2023 r.)

2022 rok
  1. Objęcie patronatem honorowy Olimpiady wiedzy o mediach[1] – inicjatywy realizowanej przez Uniwersytet Warszawski we współpracy z innymi polskimi uniwersytetami.

Projekt skierowany jest do młodzieży szkół ponadpodstawowych, a jego celem jest popularyzacja wiedzy o mediach, nauka świadomego odbioru i współuczestnictwa w komunikacji społecznej, doskonalenie umiejętności samodzielnego dokonywania analiz i ocen dotyczących przekazów medialnych na podstawie posiadanych informacji.

 

  1. Objęcie patronatem dla VI edycji Konkursu #FakeHunter Challenge, którego organizatorem była Polska Agencja Prasowa. Tematem przewodnim edycji była wojna informacyjna, obejmująca sferę polityczną, militarną, gospodarczą, dyplomatyczną oraz energetyczną. Konkurs skierowany był do uczniów szkół podstawowych, średnich oraz pozostałych internautów, którzy są świadomi zagrożeń, jakie niesie ze sobą dezinformacja.

Więcej: https://www.gov.pl/web/krrit/krrit-patronem-konkursu-fakehunter-challenge---wojna-informacyjna

 

  1. KRRiT była pomysłodawcą audycji Telewizji Polskiej SA z cyklu pt. Wielki Test. Media XXI wieku, która została wyemitowana w Programie 1 TVP, 31 sierpnia 2022 r.
    W pytaniach testowych, opracowanych przy udziale naukowców z różnych ośrodków, zwrócono szczególną uwagę na zdolność weryfikowania informacji, odróżniania ich od komentarzy, dezinformację, sprawność korzystania z mediów społecznościowych, komunikatorów internetowych, czy aplikacji. W kilku felietonach, które były emitowane między rundami pytań, pokazano w jaki sposób użytkownik może samodzielnie weryfikować informacje oraz co zrobić z dezinformacją po jej zidentyfikowaniu.

Więcej: https://www.gov.pl/web/krrit/wielki-test-media-xxi-wieku-rozstrzygniety

 

  1. KRRiT aktywnie wspierała inicjatywę powstania pierwszego Centrum Edukacji Medialnej[2],  które zostało otworzone 7 października 2022 r. przy Polskim Radiu Kielce SA.

 

  1. Telewizją Polską SA w konsultacji z KRRiT rozpoczęła realizację, ośmioodcinkowego cyklu filmowego, poświęconego edukacji medialnej.

Więcej: https://www.tvp.pl/62342320/media-w-edukacji-dzieci-szanse-i-zagrozenia

 

2021 rok
  1. Wejście w życie 1 listopada przepisów znowelizowanej ustawy o radiofonii i telewizji nakładających nowe obowiązki w zakresie edukacji medialnej:  https://www.gov.pl/web/krrit/polskie-prawo-medialne.
  • na dostawców platform udostępniania wideo (art.47w ustawy o radiofonii i telewizji): upowszechnianie umiejętności świadomego korzystania z mediów wśród użytkowników poprzez upowszechnianie wiedzy o ich prawach i obowiązkach oraz o prawach i obowiązkach dostawców wynikających z przepisów: art. 47l, art. 47m ust. 1–6, art. 47o ust. 1, art. 47p ust. 1, art. 47q ust. 1, art. 47r, art. 47s ust. 1 i 2, art. 47t i art. 47u ustawy;
  • na KRRiT (art. 6 ust. 2 pkt 14 oraz ust.3 pkt 5 ustawy o radiofonii i telewizji) tj.: prowadzenie badań i dokonywanie oceny realizacji stanu edukacji medialnej, w tym oceny działań dostawców usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo w tym zakresie oraz  przekazywanie Komisji Europejskiej sprawozdań ze stanu edukacji medialnej, w tym oceny działań dostawców usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo w tym zakresie (pierwsze do 19 grudnia 2022 r., następne co 3 lata).
  1. Zainicjowanie przez KRRiT podpisania deklaracji o współpracy na rzecz edukacji medialnej. Deklarację wraz z KRRiT podpisali przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rzecznika Praw Dziecka, Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, Polskiej Agencji Prasowej oraz Rady do Spraw Cyfryzacji. https://www.gov.pl/web/krrit/koordynacja-dzialan-z-zakresu-edukacji-medialnej-w-polsce---wspolna-deklaracja-krrit-oraz-organow-panstwowych-i-instytucji-publicznych2 Dzięki temu porozumieniu Krajowa Rada staje się ważnym ośrodkiem inspiracji, koordynacji i realizacji działań państwa polskiego w obszarze edukacji medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów tj. wideo umieszczanych na platformach internetowych.
  2. Organizacja przez KRRiT serii spotkań bilateralnych mających na celu rozpoznanie potrzeb oraz poznanie inicjatyw i przedsięwzięć z zakresu edukacji medialnej, prowadzonych przez sygnatariuszy ww. deklaracji.
  3. Organizacja przez KRRiT  spotkań z  reprezentantami mediów publicznych oraz ze środowiskiem naukowców i badaczy z uczelni zajmujących się problematyką edukacji medialnej i komunikacji społecznej. Szczególną uwagą objęto tematykę dostarczania przez media praktycznej wiedzy o mechanizmach powstawania przekazów medialnych i sposobach ich rozpowszechniania. KRRiT będzie pełniła rolę popularyzatora dorobku środowisk naukowych w dziedzinie edukacji medialnej, udostępniając na stronie internetowej aktualizowane przez uczelnie zbiory prac naukowych, wydawnictwa i materiały poświęcone tej tematyce, a także informacje o wydarzeniach z nią związanych.
  4. Udział przedstawicieli KRRiT w pracach grupy roboczej ERGA ds. dezinformacji odpowiedzialnej za opracowanie trzech dokumentów ERGA. Dokumenty dotyczą wyników monitoringu zobowiązań sygnatariuszy Kodeksu Praktyk w zakresie zwalczania dezinformacji w trakcie pandemii Covid-19 oraz rekomendacji ERGA odnośnie projektowanych zapisów nowego Kodeksu w tej sprawie. Dokumenty pt. „ERGA position on the next instalment of the Code of Practice on Disinformation” (maj 2021 r.), „ERGA Recommendation for the new Code of Practice on Disinformation” (październik 2021) oraz „Monitoring of the COVID-19 Disinformation – Summary of ERGA’s activities” (grudzień 2021) dostępne są pod adresem: https://erga-online.eu/?page_id=14 
  5. Udział przedstawicieli KRRiT w pracach grupy akcyjnej ERGA ds.  Media Literacy odpowiedzialnej za  opracowanie raportu ws. rekomendacji ERGA odnośnie dobrych praktyk i narzędzi, jakie mogą stosować dostawcy platform udostępniania wideo w zakresie upowszechniania edukacji medialnej. Dokument pt. „ERGA Media Literacy Report Recommendations for key principles, best practices and a Media Literacy Toolbox for Video-sharing Platforms” dostępny jest pod adresem https://erga-online.eu/?page_id=14
  6. Prowadzenie  Drogowskazu medialnego
  7. Udział Członka KRRiT, prof. dr. hab. Janusza Kaweckiego w cotygodniowych audycjach pt. „Zrozumieć media” na antenie Radia Maryja. W cyklu tym studenci Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu przygotowują i zadają pytania, m.in. związane ze sposobem odbioru mediów, rozumieniem ich oferty programowej czy umiejętnością dokonywania selekcji i wyboru. Audycje dostępne są pod adresem: https://www.radiomaryja.pl/?s=zrozumie%C4%87+media
2020 rok
  1. Podsumowanie konsultacji publicznych w zakresie kierunków implementacji znowelizowanej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych w obszarze dot. edukacji oraz omówienie wyników konsultacji;
  2. Opracowanie dla Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu dokumentu pt. Kierunki implementacji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (DAUM) - na podstawie ww. konsultacji. W dokumencie tym KRRiT postulowała:
  • powołanie przy KRRiT rady z obligatoryjnym udziałem właściwych urzędów administracji państwa, która będzie koordynowała działania z zakresu edukacji medialnej w Polsce;
  • powierzenie KRRiT prowadzenia badań i oceny stanu realizacji edukacji medialnej w Polsce;
  • zobowiązanie dostawców platform udostępniania wideo do zapewnienia użytkownikom odpowiednich środków i narzędzi kształtowania umiejętności korzystania z mediów oraz podnoszenia w tym zakresie świadomości użytkowników;
  • powierzenie KRRiT oceny, czy są odpowiednie środki i narzędzia stosowane przez dostawców platform udostępniania wideo;
  • powierzenie KRRiT obowiązku sprawozdawczości do KE na temat promowania rozwoju umiejętności korzystania z mediów oraz stosowania w tym zakresie odpowiednich środków.
  1. Udział w pracach grupy roboczej ds. dezinformacji powołanej przez Europejską Grupę Regulatorów ds. audiowizualnych usług medialnych (ERGA): KRRiT przewodziła zespołowi, który przygotował wytyczne dla sygnatariuszy Kodeksu Praktyk wz. dezinformacji pt. Improving Media Literacy Campaigns on Disinformation oraz brała udział w wypracowaniu pozostałych raportów w tym zakresie: Notions of Disinformation and Related Concepts, Strengthing Factchecking Across the European Union, How to Improve Procedures Adopted by Code of Practice Signatories as Regards Consumers Complaints and Flagging. Celem tych prac było przedstawienie spójnego podejścia do zobowiązań wynikających z przepisów ww. Kodeksu w zakresie prowadzenia kampanii o edukacji medialnej, współpracy z: fact-checkerami, środowiskiem badaczy mediów oraz użytkownikami w zakresie korzystania z narzędzi zapewnianych przez platformy;
  2. Opracowanie i wydanie publikacji pt. Fake news-dezinformacja online - próby przeciwdziałania tym zjawiskom z perspektywy instytucji międzynarodowych oraz wybranych państw UE, w tym Polski;
  3. Promocja drugiej edycji Europejskiego Tygodnia Edukacji Medialnej, w tym interaktywnej mapy Europy, na której wszystkie zainteresowane organizacje przez cały rok mogą zgłaszać organizowane przez siebie wydarzenia i działania z zakresu edukacji medialnej;
  4. Prowadzenie Drogowskazu Medialnego;
  5. Udział członka KRRiT, prof. dr. hab. Janusza Kaweckiego w cotygodniowych audycjach pt. „Zrozumieć media” na antenie Radia Maryja. W cyklu tym studenci Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu przygotowują i zadają pytania, m.in. związane ze sposobem odbioru mediów, rozumieniem ich oferty programowej czy umiejętnością dokonywania selekcji i wyboru.
2019 rok
  • Obszar dot. edukacji medialnej jako jeden z głównych obszarów konsultacji publicznych zrealizowanych przez KRRiT we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie kierunków implementacji znowelizowanej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych;
  • Promocja i koordynacja Europejskiego Tygodnia Edukacji Medialnej w Polsce (nowa inicjatywa Komisji Europejskiej skierowana do państw członkowskich UE);
  • Udział w pracach ERGA w zakresie monitorowania wybranych aspektów postanowień Kodeksu Postępowania wz. dezinformacji (sygnatariuszami Kodeksu są m.in. Facebook, Google i Twitter). Wnioski w tym zakresie znajdują się w komunikacje prasowym ERGA (pdf 472 KB) i w raporcie końcowym ERGA (pdf 1,2 MB). Informacje o przeprowadzonym przez KRRiT w ramach prac tej podgrupy monitoringu tzw. reklam politycznych znajdują się w Sprawozdaniu z działalności KRRiT w 2019 r., pkt 4.20;
  • Uczestnictwo w grupie eksperckiej przy Komisji Europejskiej Media Literacy Expert Group (por. Sprawozdanie z działalności KRRiT w 2019 r. pkt 7.6, pdf 14 MB);
  •  Prowadzenie Drogowskazu Medialnego.
2018 rok
  • Organizacja wraz z Zakładem Komunikowania Międzynarodowego i Mediów Uniwersytetu Jagiellońskiego, Związkiem Pracodawców  Mediów Publicznych i Telewizją Polską seminarium Fake news – ich wpływ na funkcjonowanie instytucji medialnych. Doświadczenia polskie i zagraniczne praktyki. Udział w seminarium prof. Janusza Kaweckiego, Członka KRRiT;
  • Uczestnictwo w grupie eksperckiej przy Komisji Europejskiej Media Literacy Expert Group (por. Sprawozdanie z działalności KRRiT w 2018 r. pkt 8.6, pdf 2,3 MB);
  • Prowadzenie Drogowskazu Medialnego.
2017 rok
  • Organizacja wraz z Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym w ramach polskiej Prezydencji w tej międzynarodowej organizacji konferencji pt. Rola edukacji medialnej w nowym krajobrazie medialnym;
  • Spotkanie prof. Janusza Kaweckiego, Członka KRRiT, ze szkolnym kołem dziennikarskim z I Liceum Ogólnokształcącego w Świdniku na temat roli, zadań i pracy KRRiT oraz etyki, rzetelności i obiektywizmu dziennikarskiego; 
  •  Prowadzenie Drogowskazu Medialnego.
2016 rok
  • Wskazanie audycji służących edukacji medialnej jako części tzw. puli deklarowanych audycji preferowanych w planach finansowo-programowych mediów publicznych na bieżący rok oraz przeprowadzenie analizy realizacji tego zadania przez media publiczne;
  • Opracowanie i upublicznienie aplikacji mashup „Kliknij w KRRiT” (informacje o działaniach urzędu na tle zmian zachodzących na rynku audiowizualnym);
2015 rok
2014 rok
2013 rok
  • Organizacja i przeprowadzenie wspólnie z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji seminarium „Skuteczna ochrona dzieci i młodzieży w internecie. Kto za to odpowiada?”. W seminarium udział wzięli przedstawiciele instytucji państwowych i organizacji pozarządowych, pracownicy naukowi oraz  dostawcy usług internetowych. Więcej informacji na ten temat znajduje się tutaj.
  • KRRiT merytorycznie wspiera Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce - inicjatywę Lidera Cyfryzacji w Polsce oraz Ministra Administracji i Cyfryzacji.
  • KRRiT objęłą honorowym patronatem inicjatywę Koalicji Cyfrowego Włączenia Generacji 50% „Dojrz@łość w sieci”.
  • W lutym 2013 pod nazwą Drogowskaz Medialny uruchomiony został, w ramach oficjalnej strony internetowej KRRiT, serwis informacyjny o edukacji medialnej oraz profil o tej samej nazwie na portalu społecznościowym Facebook.
2012 rok
  • KRRiT rozpoczęła prace nad stworzeniem serwisu internetowego poświęconego edukacji medialnej, mającego na celu rozpowszechnianie wszelkiego rodzaju inicjatyw w tym zakresie;
  • Odbył się finał Olimpiady Medialnej, w którym wyłoniono zwycięzców w kategoriach: gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne.
2011 rok
  • KRRiT została współorganizatorem pierwszej edycji Olimpiady Medialnej. W tym ogólnopolskim przedsięwzięciu partnerami Fundacji Nowe Media byli również m.in. Narodowy Instytut Audiowizualny, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie;
  • Weszła w życie ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2011r. Nr 85, poz. 459), która mocą ustawy nadała KRRiT następujące kompetencje: upowszechnianie umiejętności świadomego korzystania z mediów (edukacji medialnej) oraz współpraca z innymi organami państwowymi, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami w zakresie edukacji medialnej. (art. 6 ust. 2 pkt 13 ustawy).
    Ujednolicony tekst ustawy znajduje się pod poniższym linkiem:
    http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-operatorow/regulacje-prawne/polska/

Warto zauważyć, że nie były to nowe kompetencje, a jedynie ustawowe potwierdzenie dotychczasowych właściwości KRRiT w zakresie edukacji medialnej.

2010 rok
  1. 03.12.2010r. Konferencja Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji pt. „Edukacja medialna
    i kompetencje społeczne” – 3.12.2010 roku  więcej...
  2. Deklaracja Brukselska w sprawie edukacji medialnej  więcej...
  3. Przyjęcie ujednoliconej wersji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych
    Dyrektywa 2010/13/UE:
  4. * motyw 47 dyrektywy: 
  • mówi, czym jest umiejętność korzystania z mediów (sprawność, wiedza i osąd, które pozwalają konsumentom skutecznie i bezpiecznie używać mediów);
  • wskazuje na potrzebę upowszechniania umiejętności korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych oraz na konieczność uważnej obserwacji rozwoju tych umiejętności;
  • podaje (za Zaleceniem Parlamentu Europejskiego i Rady z 2006 r.) przykłady możliwych działań upowszechniających umiejętność korzystania z mediów (kształcenie nauczycieli i szkoleniowców, szkolenia internetowe dla dzieci od najmłodszych grup wiekowych, zajęcia otwarte dla rodziców, kampanie społeczne z udziałem wszystkich mediów).
  1. * art. 33 dyrektywy: mówi on o obowiązku sprawozdawczości Komisji Europejskiej do Parlamentu, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w zakresie stosowania dyrektywy (1sze sprawozdanie nie później niż do 19.12.2011, następne co 3 lata), co w praktyce przekłada się na obowiązek sprawozdawczości państw członkowskich.
  2. Opracowanie Departamentu Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą pt. Organizacje i wybrane państwa  europejskie wobec edukacji medialnej, Analiza Biura KRRiT nr 2/2010, marzec 2010 r.
2009 rok

VI Forum edukacji medialnej - 18 listopada 2009 roku

Swoje prezentacje przedstawili następujący prelegenci:

streszczenie                                                    

recenzja 

  • Program konferencji na temat kompetencji medialnej/media literacy 17.06.2009r.

zaproszenie

program

2008 rok

W kwietniu 2008 roku w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji powstał zespół ds. edukacji medialnej. Koordynatorem zespołu był ówczesny członek KRRiT Piotr Marian Boroń, pod którego kierownictwem stworzono również Forum Edukacji Medialnej. W pracach zespołu uczestniczyli w tamtym czasie: Jarosław Firlej – wicedyrektor Departamentu Prezydialnego,  Halina Rostek – dyrektor Departamentu Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą, Grażyna Bączkowska – dyrektor Departamentu Programowego, Rafał Kontowski – dyrektor Departamentu Prawnego oraz pracownicy Biura KRRiT m.in. Paweł Stępka, Albert Woźniak, Ewa Prószyńska, Małgorzata Boczkowska.

Z inicjatywy zespołu w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji odbywały się spotkania plenarne poświęcone zagadnieniom dotyczącym edukacji medialnej, w których uczestniczyli przedstawiciele resortów kultury, edukacji, pracy, nauki, przedstawiciele wyższych uczelni, instytucji, stowarzyszeń
i ekspertów w tej dziedzinie.

V Forum edukacji medialnej - 24 września 2008 roku

IV Forum edukacji medialnej - 9 lipca 2008 roku

III Forum edukacji medialnej - 11 czerwca 2008 roku

Program spotkania:

  • prelekcja  Pani dr Lucyny Kirwil z Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej na temat zagrożeń, którym chcemy przeciwdziałać,

  • informacja Pani Agnieszki Odorowicz - Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej o inicjatywie Instytutu odnośnie edukacji filmowej,

  • komunikat Ewy Prószyńskiej z Departamentu Programowego KRRiT o wynikach przeprowadzonej na poprzednim spotkaniu ankiety.

II Forum edukacji medialnej - 28 maja 2008 roku

I Forum edukacji medialnej - 7 maja 2008 roku

Inne materiały z tego okresu:

2002 rok
  • W 2002 r. KRRiT wsparła interesującą inicjatywę Akademii Telewizyjnej TVP polegającą na pokazaniu uczniom telewizji „od kuchni”: w tym celu KRRiT przeznaczyła środki pozaabonamentowe na sfinansowanie zakupu kamer cyfrowych i oprogramowania komputerowego. Projekt przeprowadzono pilotażowo w trzech szkołach.
  • 4 czerwca 2002 r. podczas VII Targów Edukacja 2002, KRRiT była współorganizatorem warsztatów przeprowadzonych przez specjalistów z Akademii Telewizyjnej TVP przeznaczonych dla pedagogów zajmujących się edukacją medialną.
  • W 2002 r.  z inicjatywy Przewodniczącego KRRiT, Juliusza Brauna został powołany zespół ds. edukacji medialnej, który miał na celu koordynację i inspirowanie działań w zakresie edukacji medialnej i upowszechniania wiedzy o mediach.
  • KRRiT zamierzała doprowadzić do podpisania porozumienia nadawców publicznych
    i komercyjnych nt. wspólnych działań w dziedzinie edukacji medialnej, np. tworzenia  specjalnych audycji telewizyjnych, wydawania kaset, programów multimedialnych, scenariuszy lekcji poświęconych edukacji medialnej. Przy aprobacie MEN, mogłyby one służyć jako pomoce naukowe. Inicjatywa ta nie została jednak zrealizowana.
2001 rok
  • W 2001 r. KRRiT przystąpiła do Europejskiego Stowarzyszenia Edukacji Medialnej (AEEMA), działającego pod patronatem Rady Europy.
  • 18 kwietnia 2001 r. KRRiT zorganizowała podczas VI Targów edukacyjnych w Kielcach dyskusję panelową nt. percepcji rzeczywistości poprzez media, roli mediów w szkolnictwie, ich aspektów wychowawczych i ich roli w rodzinie.  W dyskusji wzięli udział przedstawiciele samorządów, mediów, pedagogów, młodzieży.
2000 rok
  • Na zlecenie KRRiT został opracowany Raport o stanie edukacji medialnej w Polsce  autorstwa pracowników naukowych z Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego pod kierunkiem prof. Wiesława Godzica. KRRiT przekazała ten dokument Ministerstwu Edukacji Narodowej, Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ośrodkom uniwersyteckim zajmującym się edukacją medialną.
  • 18 października 2000 r.  KRRiT zorganizowała konferencję naukową pt. „Edukacja medialna – potrzeba i wyzwanie przyszłości” (Warszawa). Konferencja zapoczątkowała szeroką debatę publiczną o roli edukacji medialnej i potwierdziła rolę KRRiT jako koordynatora działań związanych z rozwojem kompetencji medialnej (zgodnie z wyrażonymi wcześniej oczekiwaniami ośrodków akademickich). Konferencja zgromadziła ponad 100 specjalistów z różnych środowisk naukowych i społecznych, także z zagranicy. Materiały konferencyjne zostały opublikowane w formie wydawnictwa KRRiT.
  • 17 maja 2000 r. KRRiT była współorganizatorem konferencji naukowej w KUL „Oddziaływanie gier komputerowych na psychikę dzieci”. Dyskusja dotyczyła problemu  przemocy na ekranie i jej destrukcyjnego wpływu na psychikę młodego odbiorcy, a także konieczności nabywania przez młodego widza kompetencji medialnej, tak ważnej w kontakcie z mediami.
  • 14 kwietnia 2000 r. KRRiT była współorganizatorem konferencji „Pedagogika mediów”  (Kielce) o roli edukacji medialnej w procesie nauczania zreformowanej szkoły.
{"register":{"columns":[]}}