W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dzieci i młodzież w świecie fake newsów i dezinfomacji – seminarium Polskiego Centrum Programu SaferInternet

28.06.2022

14 czerwca 2022 r. odbyło się eksperckie seminarium dotyczące świadomej konsumpcji mediów przez dzieci i młodzież w świecie fake newsów i dezinformacji. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz NASK Państwowy Instytut Badawczy wraz z Fundacją Orange, zrzeszone w Polskim Centrum Programu SaferInternet.

Zdjęcie ilustracyjne w poziomie. Dzieci siedzą przy biblioteczce. W ręku trzymają smartfony.

Manipulacja informacją istniała na długo przed erą internetu. W ostatnim czasie jednak, nabrała nowego wymiaru ze względu na programy wykorzystujące nowe technologie i niespotykane dotąd możliwości rozpowszechniania informacji za pomocą sieci. Wielu użytkowników coraz uważniej analizuje zdjęcia i sprawdza czy nie doszło do ingerencji programów do obróbki fotografii. Czy jesteśmy tak samo podejrzliwi wobec nagrań wideo?

Deepfake jest metodą tworzenia obrazu polegającą na łączeniu obrazów twarzy ludzkich przy użyciu technik sztucznej inteligencji. Oznacza to, że można zamienić twarz osoby występującej w filmie na zupełnie inną przy zachowaniu takich szczegółów jak mimika i mruganie. Dzięki tej technologii coraz trudniejsze staje się rozróżnienie prawdy od kłamstwa.

Jak w internetowym świecie przepełnionym fałszywymi informacjami mają radzić sobie dzieci?  Na to pytanie odpowiadała dr hab. Aleksandra Przegalińska z Katedry Zarządzania Społeczeństwem Sieciowym Akademii Leona Koźmińskiego.

Jak sobie radzić z fałszywymi informacjami w sieci? Jak, w natłoku informacji, uczyć dzieci weryfikowania treści? Jak, będąc nauczycielem, chronić uczniów przed fake newsami? Wszystkie te zagadnienia w swoim wystąpieniu poruszył Jacek Staniszewski, nauczyciel historii w Akademii Dobrej Edukacji oraz w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności Uniwersytetu Warszawskiego.

Twórcy dezinformacji doskonale wiedzą o tym,  że użytkownicy z reguły nie sprawdzają źródeł informacji. Skomplikowane sprawy tłumaczą w nadmiernie uproszczony sposób, fakty mylą z opiniami i nie ufają naukowcom, bo nie wiedzą, na czym polega metoda naukowa. Autorzy dezinformacji wykorzystują skłonność użytkowników do “skrótowych” metod myślenia i popełniania błędów poznawczych. Dlatego ważne jest zarówno pokazywanie mechanizmów, jak i analiza konkretnych przypadków dezinformacji oraz znajomość narzędzi manipulacji. Dzięki temu użytkownik łatwiej  może uniknąć wprowadzenia w błąd. Mówili o tym podczas seminarium twórcy kanału „Crazy Nauka”  - jednego z najpopularniejszych blogów popularnonaukowych w Polsce.

Seminarium było przeznaczone dla nauczycieli, edukatorów, rodziców i osób zainteresowanych tematyką bezpieczeństwa online.

Wszystkie wystąpienia można zobaczyć tutaj.

{"register":{"columns":[]}}