W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Granty na działania z zakresu edukacji medialnej w programie Kreatywna Europa na 2022 r.

01.03.2022

W 2022 r., w ramach Programu Kreatywna Europa, będą przyznawane granty („News Media Literacy”), dla projektów z zakresu edukacji medialnej, służących umiejętności świadomego i krytycznego korzystania z mediów.

Trzy maszty z flagami Unii Europejskiej stojące na tle gmachu Parlamentu Europejskiego

O granty mogą ubiegać się zarówno organizacje non-profit jak też podmioty komercyjne i instytucje publiczne, organizacje międzynarodowe, uniwersytety i instytucje edukacyjne, organizacje medialne, instytucje badawcze i technologiczne, posiadające doświadczenia w zakresie edukacji medialnej i/lub cyfrowej.

Osoby fizyczne mają prawo aplikować jedynie w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. Nie mogą jednak pełnić roli koordynatora projektu.

 

Terminy

Rekrutacja - od 3 lutego 2022 r.

Termin składania wniosków - 6 kwietnia  2022 r.

Ogłoszenie wyników oceny wniosków - sierpień 2022 w.

Podpisanie umów z wybranymi wnioskodawcami - październik  2022 r.

Projekty ubiegające się o grant mogą trwać do 2 lat.

Rodzaje działań  kwalifikujących do składania wniosków:

  • tworzenie i/lub dystrybucja wielojęzycznych materiałów oraz treści interaktywnych, w celu poprawy cyfrowych umiejętności obywateli (zrozumienia rynku medialnego i budowania odporności na dezinformację);
  • opracowanie materiałów dla obywateli i edukatorów;
  • tworzenie innowacyjnych rozwiązań w zakresie edukacji medialnej uwzględniających przyszły krajobraz medialny (projekt może obejmować prototypy, ale nie może skupiać się wyłącznie na narzędziach IT);
  • szkolenia dla obywateli i edukatorów, w tym dzielenie się najlepszymi praktykami z zakresu edukacji medialnej;
  • organizacja wydarzeń publicznych i/lub warsztatów świadomego korzystania z mediów i  dzielenie się najlepszymi praktykami w tym zakresie;
  • działania prowadzone przez grupy lub organizacje społeczne w celu dostosowania i udostępniania wyżej wymienionych narzędzi i materiałów.

Zasady punktacji

  • 35 pkt za adekwatność tematu (relevance),
  • 30 pkt za jakość,
  • 15 pkt za sposób zarządzania projektem
  • 20 pkt za koncepcję zareklamowania projektu.

Kategoria „Adekwatność”:

  • 15 pkt za adekwatność projektu w odniesieniu do celów niniejszego zaproszenia do składania wniosków, w tym liczba objętych nim krajów i języków oraz stopień pokrycia w każdym z obszarów wymienionych w opisie działań;
  • 15 pkt za adekwatność proponowanych działań w stosunku do oczekiwanych wyników i docelowych odbiorców, poparta analizą potrzeb i zmapowaniem już istniejących inicjatyw; 
  • 5 pkt za adekwatność strategii zapewniających równowagę płci, inkluzywność, różnorodność i reprezentatywność, zarówno w projekcie/jego treści, jak i w sposobie zarządzania.

Kategoria „Jakość”:

  • 10 pkt za adekwatność zaproponowanej metodologii do osiągnięcia celów, w tym sposobu wyboru najlepszych praktyk i nowych narzędzi w zakresie umiejętności korzystania z mediów;
  • 10 pkt za mechanizmy zapewniające innowacyjność, współpracę, kreatywność i różnorodność;
  • 10 pkt za efektywność kosztową proponowanych działań w danym obszarze.

Kategoria „Zarządzanie projektem:

  • 5 pkt za doświadczenie proponowanego zespołu projektowego;
  • 10 pkt za skuteczność doboru zespołu w osiąganiu celów niniejszego zaproszenia do składania wniosków, przejrzystość kluczowych wskaźników, rozłożenie obowiązków partnerów w stosunku do odpowiedniości ich budżetów, jakość proponowanych mechanizmów koordynacji i zarządzania ryzykiem.

Kategoria „Upowszechnianie”:

  • 10 pkt za jakość strategii wymiany wiedzy i zapewnienie trwałego transferu najlepszych praktyk do jak największej liczby obywateli w Europie;
  • 10 pkt za wpływ na poziomie krajowym i/lub europejskim, wykraczający poza podmioty bezpośrednio zaangażowane w projekt i poza okres realizacji projektu, w tym metody zapewnienia takiego wpływu.

Cele programu Kreatywna Europa

Pozyskanie projektów opartych na współpracy z jasno określonymi celami  w zakresie umiejętności korzystania z mediów, obejmujących co najmniej dwa z następujących obszarów:

  • działania oparte na dzieleniu się i skalowaniu najlepszych praktyk w zakresie innowacyjnych projektów dot. umiejętności korzystania z mediów, które uwzględniają zmieniający się ekosystem medialny, w szczególności ponad granicami kulturowymi, krajowymi lub językowymi;
  • opracowywanie innowacyjnych, interaktywnych narzędzi online (toolkits) w celu zapewnienia rozwiązań dla istniejących i przyszłych wyzwań w środowisku online, w tym dezinformacji;
  • opracowanie materiałów i narzędzi (toolkits) umożliwiających obywatelom wypracowanie krytycznego podejścia do mediów oraz rozpoznania i odpowiedniego reagowania na dezinformację;
  • rozwijanie praktyk w zakresie umiejętności korzystania z mediów (media literacy practices) dostosowanych do zmieniającego się środowiska medialnego, w tym technik manipulacji i produkcji medialnej wykorzystującej sztuczną inteligencję.

Źródła informacji

Więcej informacji, w tym dokumentacja konkursowa i przewodnik po obszarze „News-Media Literacy” na 2022 r. dostępne są w:

{"register":{"columns":[]}}