W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak budować odporność na dezinformację we współczesnych mediach – cyfrowy przewodnik rozpoznawania fałszywych informacji

14.10.2021

Narzędzie opracowane przez amerykańskich bibliotekarzy wspiera odbiorców w świadomym i krytycznym korzystaniu z przekazów medialnych, szczególnie pod kątem mis- i dezinformacji.

ekrany z wyświetlonymi programami

Przewodnik jest przeznaczony głównie dla nauczycieli  i studentów. Zawiera przydatne informacje na temat zjawiska dezinformacji i mis-informacji oraz jej typologii w amerykańskim ujęciu. Podaje praktyczne metody rozpoznawania fałszywych informacji w postaci scenariuszy lekcji, infografik, filmów, podcastów, gier i testów. Prezentuje zdjęcia, pliki wideo czy konta w mediach społecznościowych wyjaśniając, w jaki sposób nie przyczyniać się do rozpowszechniania mis- i dezinformacji.  


Jedną z proponowanych technik wdrażania do krytycznego myślenia, jest tzw. „1-Minute Paper”. Polega ona na rozpoczynaniu zajęć szkolnych od  zachęcania uczniów do zadawania sobie pytań na temat prawdziwości danych informacji: „Skąd wiesz, czy te informacje są godne zaufania, wiarygodne i rzetelne? Jakich sposobów używasz, aby to ustalić? Czym jest  stronniczość? Czy Twoim zdaniem istnieją „bezstronne” wiadomości? Co może świadczyć o tym, że dana informacja może być stronnicza? Jak myślisz, dlaczego ludzie wierzą w błędne/dezinformujące informacje?”.


Autorzy przewodnika zamieścili w intrenecie CRAAP Test (Currency-waluta, Relevance-znaczenie, Authority-autorytet, Accuracy-precyzja,  Purpose-cel) zawierający listę pytań pomagających w ocenie prawdziwości znalezionej informacji. 


Wśród nich znajdują się kwestie dotyczące jej aktualności i rzetelności źródła, stopnia skomplikowania języka oraz tego, czy sam odbiorca, czułby się komfortowo cytując daną informację w swojej pracy naukowej. 


Wskazówki do zadawania sobie pytań dotyczą również ważnej umiejętności rozpoznania autora/wydawcy/źródła/sponsora. Trening ten opiera się na autorefleksji: czy autor ma kwalifikacje do pisania na ten konkretny temat, czy adres URL ujawnia coś o autorze lub źródle, czy język lub wydźwięk tekstu wydają się bezstronne i wolne od emocji. Dodatkowe wskaźniki, to sprawdzenie  występowania w analizowanych informacjach błędów ortograficznych, gramatycznych czy typograficznych.


Mottem przewodnika jest hasło: „Rozważ przeszłość. Zbadaj teraźniejszość. Wyobraź sobie przyszłość”(„Consider the past. Examine the present. Imagine the future”). 
Link do Przewodnika: https://libraryhelp.sfcc.edu/fakenews/home 

{"register":{"columns":[]}}