W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

KRRIT chroni interesy odbiorców mediów - potwierdzają to sądy

03.09.2025

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji skutecznie realizuje zadania dotyczące ochrony interesów odbiorców programów telewizyjnych. Chodzi m.in. o przestrzeganie przez nadawców obowiązków związanych z ochroną małoletnich przed szkodliwymi treściami, dostępność audycji dla osób z niepełnosprawnościami słuchu oraz przestrzeganie limitów czasu nadawania reklam. Potwierdzają to orzeczenia sądowe, które zapadły w ostatnim czasie.

Dziecko siedzące przed telewizorem

Ochrona małoletnich

Sąd Okręgowy w Warszawie w lipcu 2025 r. oddalił odwołanie nadawcy programu „Polo TV” od decyzji o nałożeniu kary finansowej za niewłaściwe zakwalifikowanie audycji do kategorii wiekowej. Sąd uznał, że rozpowszechniony teledysk promował ryzykowne zachowania nieodpowiednie dla dzieci poniżej 16. roku życia a analizowana treść powinna zostać oznaczona symbolem kategorii „od 16 lat” i wyemitowana po godz. 20:00.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami słuchu

W innym postępowaniu Sąd Okręgowy w Warszawie wyrokami z lipca 2025 r. dwukrotnie potwierdził zasadność decyzji KRRIT o ukaraniu TVP S.A. za niewywiązanie się z obowiązku zapewnienia, w programach TVP Kultura 2 oraz TVP Historia 2, co najmniej 15% audycji z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami słuchu w danym kwartale. Sądy podkreśliły, że celem nałożonych obowiązków jest umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami pełniejszego udziału w życiu społecznym poprzez dostęp do informacji, kultury, edukacji i rozrywki.

Przekazy handlowe i reklamy

Sąd Apelacyjny w Warszawie, wyrokiem z 4 lipca 2025 r. oddalił apelację Telewizji Polsat od wyroku Sądu I instancji dotyczącego nałożenia kary za nieprawidłowe oznaczenie przekazów autopromocyjnych jako ogłoszeń nadawcy. W efekcie przekroczono dozwolony limit czasu reklamowego w programie „TV4”.

Sąd potwierdził, że przekazy autopromocyjne należy kwalifikować jako reklamy, które – zgodnie z ustawą – muszą być emitowane zgodnie z obowiązującymi zasadami: wyłącznie w przerwach między audycjami i w ramach wyznaczonych limitów czasowych. Wskazano także na konieczność przejrzystości i rozróżnialności przekazów reklamowych w trosce o ochronę odbiorcy.

Jednym z podstawowych zadań KRRIT jest stanie na straży interesu publicznego w obszarze radiofonii i telewizji. Obejmuje to m.in. egzekwowanie od nadawców zapewnienia dostępności audycji dla osób z niepełnosprawnościami wzroku i słuchu, ochronę dzieci i młodzieży przed treściami mogącymi negatywnie wpływać na ich rozwój oraz przeciwdziałanie nadmiernej emisji przekazów handlowych.

W każdym z tych obszarów KRRIT prowadzi systematyczny monitoring programów i analizuje sprawozdania nadawców, a w przypadku stwierdzenia naruszeń – podejmuje działania przewidziane prawem, w tym nakłada kary pieniężne.

{"register":{"columns":[]}}