W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

KRRiT uchyla Stanowisko z 29 kwietnia 2008 r. w sprawie dopuszczalności emisji lokalnych pasm programowych tzw. rozszczepiania programu

28.09.2022

Komunikat KRRiT, w tle kółka ze znaku geograficznego KRRiT

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji informuje, że ustalenia zawarte w Stanowisku przyjętym 29 kwietnia 2008 r. w sprawie dopuszczalności emisji lokalnych pasm programowych tzw. rozszczepiania programu, utraciły swoją aktualność.

Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisów art. 44b ustawy o radiofonii i telewizji, będącym implementacją zmian wprowadzonych 14 listopada 2018 r. w Dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych, dopuszcza się dokonywanie ingerencji w integralność usługi medialnej za zgodą dostawcy usługi, wyrażoną wyraźnie i w formie pisemnej, która jest skuteczna wyłącznie w stosunku do określonych w tej zgodzie czynności. Zastosowanie art. 44b ustawy o radiofonii i telewizji za zgodą dostawcy usługi jest możliwe, o ile nie narusza to innych przepisów istniejącego w Polsce prawa.

W konsekwencji tej zmiany należy uznać, że dotychczasowa praktyka regulacyjna, oparta na założeniu, że w interesie odbiorcy integralność usługi medialnej w żadnym przypadku nie powinna być naruszana, ulega modyfikacji.

Nowe usługi audialne i audiowizualne, takie jak aplikacje muzyczne, wideo na żądanie czy platformy udostępniania wideo, oferują reklamodawcom powierzchnię dla reklamy w systemie programmatic cechującym się automatyzacją, personalizacją i zaawansowanym targetowaniem umożliwiającym tworzenie docelowych grup odbiorców, co znacznie zwiększa efektywność działalności reklamowej.

Tradycyjne media – programy radiowe i telewizyjne, których tworzenie i rozpowszechnianie wymaga wysokich nakładów, potrzebują dodatkowych źródeł finansowania. Obecny rozwój technologii pozwala na zastosowanie rozwiązań zbliżonych do tych stosowanych w internetowej reklamie programmatic, bez negatywnego wpływu na zachowanie odpowiedzialności redakcyjnej nadawcy oraz utrzymanie uporządkowanego zestawu audycji i przekazów handlowych lub innych przekazów, w sposób umożliwiający jednoczesny odbiór przez odbiorców w ustalonym przez nadawcę układzie.

Nadawcy, zgodnie z brzmieniem art. 44b ustawy o radiofonii i telewizji, mogą zachować pełną kontrolę nad programem zgodnie z jego definicją zawartą w art. 4 pkt 6 urt. niezależnie od tego, czy dokonują tych zmian sami, czy też za pośrednictwem innego podmiotu. Należy jednak podkreślić, że zawarcie umowy z pośrednikami nie zwalnia nadawców od odpowiedzialności za wszystkie treści umieszczone w programie, a więc również za treść, oznakowanie i sposób umieszczenia w programie wszystkich wyemitowanych reklam oraz zachowanie limitów czasowych ich rozpowszechniania, zgodnie z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, realizując obowiązek kontroli nad działalnością nadawców, będzie prowadziła monitoring reklamy z uwzględnieniem opisanych powyżej zmian. Ze względu na specyfikę i charakter tego sposobu emisji reklamy, aby zapewnić skuteczny nadzór, KRRiT oczekuje od nadawców i reklamodawców oraz podmiotów, którym zlecą oni dokonywanie zmian w programie, określenia w drodze samoregulacji szczegółowych zasad dotyczących systemów dopuszczenia reklam do emisji, ich rozliczenia czasowego i pory nadania, a także informacji o ich nadaniu w każdej z wersji. 

{"register":{"columns":[]}}