W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przewodnicząca KRRiT wzywa nadawców publicznych do pełnej realizacji obowiązku informowania o organizacjach pożytku publicznego

26.11.2025

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła interwencję dotyczącą zapewnienia pełnej realizacji przepisów związanych z nieodpłatnym prezentowaniem działalności organizacji pożytku publicznego (OPP) w mediach publicznych. Przewodnicząca KRRiT dr Agnieszka Glapiak skierowała wezwania do 17 spółek publicznej radiofonii i telewizji, wskazując na stwierdzone nieprawidłowości w sprawozdaniach za III kwartał 2025 roku. To pierwsza tego typu interwencja przewodniczącej KRRiT.

Wezwanie nadawców publicznych

Warto zaznaczyć, że organizacjom pożytku publicznego przysługuje prawo do darmowej emisji audycji dotyczących ich nieodpłatnej działalności, w tym poświęconych kampaniom społecznym. Jak wynika ze sprawozdań za III kwartał 2025 roku, spółki mediów publicznych nie wywiązują się z obowiązku przeznaczania czasu wymaganego rozporządzeniem KRRiT m.in. na kampanie społeczne.

- Media publiczne odgrywają kluczową rolę w promowaniu działań organizacji pożytku publicznego. Dlatego tak ważne jest, aby obowiązki wynikające z przepisów były realizowane rzetelnie i konsekwentnie. Naszym celem jest zapewnienie, by organizacje społeczne mogły w pełni korzystać z prawa do nieodpłatnej prezentacji swojej działalności – podkreśliła przewodnicząca KRRiT dr Agnieszka Glapiak.

Podstawą oceny realizacji obowiązków przez nadawców jest rozporządzenie KRRiT z 29 kwietnia 2011 r., które precyzuje m.in. normy czasowe emisji audycji poświęconych działalności OPP, zasady kwalifikacji organizacji oraz wymagania dotyczące kampanii społecznych.

KRRiT w ramach kontroli analizuje zarówno kompletność sprawozdań nadawców, jak i prawidłowość ich kwalifikacji organizacji pożytku publicznego na podstawie danych z Krajowego Rejestru Sądowego.

W III kwartale 2025 r. najczęstsze naruszenia dotyczyły braku realizacji norm czasowych w zakresie kampanii społecznych. Aż 17 z 19 kontrolowanych spółek nie przeznaczyło wymaganego czasu na audycje prezentujące kampanie społeczne w co najmniej jednym miesiącu tego okresu. Jedynie Polskie Radio S.A. oraz Radio Szczecin S.A. wywiązały się z tych obowiązków w pełnym zakresie.

Nieprawidłowości odnotowano również w obszarze kwalifikacji podmiotów posiadających status OPP. Błędy tego rodzaju wystąpiły w 7 spółkach, w tym m.in. w wybranych oddziałach Telewizji Polskiej oraz kilku rozgłośniach regionalnych. Pojedyncze przypadki dotyczyły także braku realizacji norm czasowych dla audycji własnych – takie uchybienie stwierdzono w przypadku Radia Wrocław S.A.

Wezwania skierowane do 17 spółek mediów publicznych mają na celu doprowadzenie do pełnego wykonania obowiązków wynikających z rozporządzenia.

KRRiT zapowiedziała dalsze monitorowanie sposobu realizacji obowiązków przez nadawców publicznych oraz kontynuację działań mających na celu wzmocnienie standardów informowania o działalności OPP.

{"register":{"columns":[]}}