Multiscreening podczas oglądania najważniejszych audycji informacyjnych - Faktów, Wiadomości i Wydarzeń - badanie Instytutu Łączności w ramach Programu Telemetria Polska
17.03.2021
W ramach Programu Telemetria Polska, Instytut Łączności, przy użyciu TePanelu zbadał zjawisko multiscreeningu podczas oglądania najważniejszych audycji informacyjnych – Faktów, Wiadomości i Wydarzeń.
TePanel to liczacy obecnie 1000 urządzeń eksperymentalny panel Instytutu Łączności. Zbudowany trzema metodami: CATi, CAWI i CAPI, umożliwia ocenę jakości próby zrekrutowanej daną metodą, a także ewentualne wyrównanie braków za pomocą innej metody lub ważenia próby.
W okresie od 1 stycznia do 8 marca 2021 roku, za pomocą TePanelu zbadano szczegółowo dane dotyczące jednoczesnego korzystania nawet z kilku ekranów (multiscreening) dla głównych audycji informacyjnych.
dzień tygodnia |
Fakty |
Wydarzenia |
Wiadomości |
---|---|---|---|
poniedziałek |
12,9% |
14,7% |
11,5% |
wtorek |
12,5% |
13,7% |
11,8% |
środa |
10,3% |
14,0% |
10,9% |
czwartek |
11,4% |
15,2% |
10,8% |
piątek |
12,0% |
14,8% |
11,3% |
sobota |
10,0% |
13,6% |
9,8% |
niedziela |
8,8% |
12,4% |
13,0% |
Średnia całkowita |
11,1% |
14,1% |
11,3% |
*tabela prezentuje współczynnik multiscreeningu w oparciu o dane z TePanelu za okres 1.01 - 8.03. 2021 r.
Uzyskane wyniki pozwalają określić pozycje bardziej i mniej angażujące, które mogą wpłynąć na modyfikację cenników reklamowych albo na modyfikację treści. Widoczne jest, że w weekendy poświęcamy mniej czasu na sprawdzanie tego co się dzieje na telefonie, natomiast jesteśmy bardziej skupieni na treściach prezentowanych przez programy informacyjne – powiedziała Małgorzata Wołejko – główny specjalista zespołu pracującego nad TePanelem w ramach Programu Telemetria Polska.
Podczas prac badawczych toczących się w Instytucie Łączności pod merytorycznym kierownictwem Andrzeja Olszewskiego, zbadano również odsetek czasu poświęcanego na multiscreening i wyliczono średnią za okres od 1 stycznia do 28 lutego 2021 r., min. dla kanałów emitujących najważniejsze audycje informacyjne.
Polsat |
12,3% |
---|---|
TVN |
11,9% |
TVP1 |
10,7% |
*tabela prezentuje współczynnik multiscreeningu w oparciu o dane z TePanelu za okres 1.01 - 8.03. 2021 r.
Byliśmy szczególnie zainteresowani poziomem multiscreeningu dla głównych programów informacyjnych dlatego dzisiaj prezentujemy tylko trzy wybrane stacje. Jednak nasze całościowe badania są o tyle ważne, że mogą w przyszłości przewartościować cenniki reklam. Stacje, które cieszą się większym zaangażowaniem widzów, a co za tym idzie większym skupieniem uwagi na podawanych w nich treściach, będą zapewne drożej sprzedawały reklamy - powiedział Andrzej Olszewski – ekspert Programu Telemetria Polska, szef badań TePanelu Instytutu Łączności.
W kolejnym etapie eksperymentów badawczych, będzie prowadzona segmentacja widzów i dalsze analizy konkretnych pozycji programowych. Wyniki zostaną szczegółowo zanalizowane i na bieżąco kalibrowane.
TePanel zbudowano z dużą dbałością o właściwy, losowy dobór respondentów i rygorystyczne zachowywanie standardów. Ściśle kontrolowany sposób kilku metod rekrutacji, pozwala dokładnie ocenić i uzupełnić (skompensować) braki każdej z metod. Badani zgadzają się na pomiar wszystkich mediów, z którymi się stykają - radia, telewizji, internetu oraz internetu w smartphonie itp.
Jest to panel eksperymentalny co oznacza, że testowane są na nim najnowocześniejsze technologie pomiarowe, takie jak np. zegarki. Obejmuje szczegółowe aspekty, począwszy od pomiaru widowni z użyciem mierników stacjonarnych, poprzez analizę postaw i stylu życia panelistów.
Prace nad eksperymentalnym panelem Instytutu Łączności – TePanelem prowadzone są na zlecenie KRRiT w ramach Programu Telemetria Polska.