W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Multiscreening podczas oglądania najważniejszych audycji informacyjnych - Faktów, Wiadomości i Wydarzeń - badanie Instytutu Łączności w ramach Programu Telemetria Polska

17.03.2021

W ramach Programu Telemetria Polska, Instytut Łączności, przy użyciu TePanelu zbadał zjawisko multiscreeningu podczas oglądania najważniejszych audycji informacyjnych – Faktów, Wiadomości i Wydarzeń.

Ręka ze smartfonem, w tle ekran tv

TePanel to liczacy obecnie 1000 urządzeń eksperymentalny panel Instytutu Łączności. Zbudowany trzema metodami: CATi, CAWI i CAPI, umożliwia ocenę jakości próby zrekrutowanej daną metodą, a także ewentualne wyrównanie braków za pomocą innej metody lub ważenia próby.

W okresie od 1 stycznia do 8 marca 2021 roku, za pomocą TePanelu zbadano szczegółowo dane dotyczące jednoczesnego korzystania nawet z kilku ekranów (multiscreening) dla głównych audycji informacyjnych.

dzień tygodnia

Fakty

Wydarzenia

Wiadomości

poniedziałek

12,9%

14,7%

11,5%

wtorek

12,5%

13,7%

11,8%

środa

10,3%

14,0%

10,9%

czwartek

11,4%

15,2%

10,8%

piątek

12,0%

14,8%

11,3%

sobota

10,0%

13,6%

9,8%

niedziela

8,8%

12,4%

13,0%

Średnia całkowita

11,1%

14,1%

11,3%

*tabela prezentuje współczynnik multiscreeningu w oparciu o dane z TePanelu za okres  1.01 - 8.03. 2021 r.

Uzyskane wyniki pozwalają określić pozycje bardziej i mniej angażujące, które mogą wpłynąć na modyfikację cenników reklamowych albo na modyfikację treści. Widoczne jest, że w weekendy poświęcamy mniej czasu na sprawdzanie tego co się dzieje na telefonie, natomiast jesteśmy bardziej skupieni na treściach prezentowanych przez programy informacyjne – powiedziała Małgorzata Wołejko – główny specjalista zespołu pracującego nad TePanelem w ramach Programu Telemetria Polska.

Podczas prac badawczych toczących się w Instytucie Łączności pod merytorycznym kierownictwem Andrzeja Olszewskiego, zbadano również odsetek czasu poświęcanego na multiscreening i wyliczono średnią za okres od 1 stycznia do 28 lutego 2021 r., min. dla kanałów emitujących najważniejsze audycje informacyjne.

Polsat

12,3%

TVN

11,9%

TVP1

10,7%

*tabela prezentuje współczynnik multiscreeningu w oparciu o dane z TePanelu za okres 1.01 - 8.03. 2021 r.

Byliśmy szczególnie zainteresowani poziomem multiscreeningu dla głównych programów informacyjnych dlatego dzisiaj prezentujemy tylko trzy wybrane stacje. Jednak nasze całościowe badania są o tyle ważne, że mogą w przyszłości przewartościować cenniki reklam. Stacje, które cieszą się większym zaangażowaniem widzów, a co za tym idzie większym skupieniem uwagi na podawanych w nich treściach, będą zapewne drożej sprzedawały reklamy - powiedział Andrzej Olszewski – ekspert Programu Telemetria Polska, szef badań TePanelu Instytutu Łączności.

W kolejnym etapie eksperymentów badawczych, będzie prowadzona segmentacja widzów i dalsze analizy konkretnych pozycji programowych. Wyniki zostaną szczegółowo zanalizowane i na bieżąco kalibrowane.

TePanel zbudowano z dużą dbałością o właściwy, losowy dobór respondentów i rygorystyczne zachowywanie standardów. Ściśle kontrolowany sposób kilku metod rekrutacji, pozwala dokładnie ocenić i uzupełnić (skompensować) braki każdej z metod. Badani zgadzają się na pomiar wszystkich mediów, z którymi się stykają - radia, telewizji, internetu oraz internetu w smartphonie itp.

Jest to panel eksperymentalny co oznacza, że testowane są na nim najnowocześniejsze technologie pomiarowe, takie jak np. zegarki. Obejmuje szczegółowe aspekty, począwszy od pomiaru widowni z użyciem mierników stacjonarnych, poprzez analizę postaw i stylu życia panelistów.

Prace nad eksperymentalnym panelem Instytutu Łączności – TePanelem prowadzone są na zlecenie KRRiT w ramach Programu Telemetria Polska.