W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nauka krytycznego myślenia – dla uczniów i nauczycieli

01.04.2022

Platforma Covidhub.edu.pl to projekt zawierający praktyczne wskazówki jak radzić sobie z fake newsami. Strona powstała w odpowiedzi na dezinformację związaną z pandemią Covid-19. Znalazły się na niej nie tylko zweryfikowane wiadomości dotyczące epidemii, ale również materiały edukacyjne poruszające problematykę przeciwdziałania manipulacji medialnej.

Widok strony głównej Covidhub.edu.pl

Wśród nich, gotowy scenariusz lekcji „Uwaga to Fake!” z praktycznymi wskazówkami wyjaśnieniami:

  • jak rozpoznać i weryfikować fałszywą informację;
  • przyczyny rozpowszechniania się fake newsów;
  • definicja pojęć takich jak fake news i infodemia;
  • narzędzia skutecznej weryfikacji informacji;
  • quiz sprawdzający nabytą wiedzę.

Ze  strony można też  pobrać poradnik „Jak uczyć krytycznego myślenia”, który zawiera m.in.:

  • praktyczną wiedzę z zakresu nauczania krytycznego myślenia;
  • wskazówki, jak uczyć krytycznego myślenia w szkole;
  • propozycje ciekawych dyskusji do przeprowadzenia w klasie;
  • listę dobrych praktyk, która pomoże wprowadzić zmiany w życie.

Projekt został zrealizowany przez Fundację „Przeciwdziałamy Dezinformacji” we współpracy ze Stowarzyszeniem Pravda i przy wsparciu ambasady USA w Polsce.

Ćwiczenia z myślenia. Jak krytycznie myśleć nie tylko w szkole?  to publikacja skierowana głównie do nauczycieli, jako pomoc dydaktyczna służąca jako pomoc w rozwoju krytycznego myślenia. Przedstawione ćwiczenia z zakresu samoświadomości, mają być impulsem do refleksji nad własnymi postawami i wartościami w kontekście umiejętności analizy wszelkich treści. Ciągłe podważanie własnej wiedzy i sądów jest niezbędne do samorozwoju i głębszego zrozumienia globalnych procesów, którymi są m.in. migracje, zmiana klimatu, równość płci. Poradnik zachęca do zwrócenia uwagi na pułapki w procesie myślenia i analizę problemu różnych perspektyw . Nauczyciele mogą też skorzystać z ćwiczeń przygotowanych na zajęcia lekcyjne.

Publikacja powstała w ramach projektów „Razem dla klimatu. Krytyczne myślenie dla świadomych klimatycznie społeczności”, który jest częścią programu „1Planet4All – Razem dla klimatu” oraz „I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek” realizowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Źródło:

https://covidhub.edu.pl/materialy-edukacyjne/jak-uczyc-krytycznego-myslenia/

https://globalna.ceo.org.pl/

 

{"register":{"columns":[]}}