W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Oświadczenie Przewodniczącego KRRiT w sprawie monitoringu udziału polskiej muzyki w programach radiowych

19.04.2022

Reagując na wypowiedź pani poseł Joanny Lichockiej „Okazuje się, że Krajowa Rada Radiofonii praktycznie nie wypełnia swoich konstytucyjnych obowiązków monitorowania rynku i sprawowania kontroli nad tym rynkiem”, wyemitowaną 19.04.2022 r. w audycji „Rozmowy Dnia Radia Wrocław” trzeba stwierdzić co następuje.

Przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski. Zdjęcie portretowe.

Wypełniając obowiązki wynikające z ustawy o radiofonii i telewizji oraz zobowiązań w ramach Unii Europejskiej, KRRiT prowadzi systematyczną kontrolę udziału polskiej muzyki w programach radiowych w oparciu o dokumenty sprawozdawcze nadawców.

Wyniki kontroli przeprowadzonej w 2021 roku wykazały, iż nadawcy realizują swoje zobowiązania w tym zakresie. Utwory wykonywane w języku polskim zajmowały średnio 41,7% czasu nadawania utworów słowno-muzycznych (o 0,6 pkt. proc. więcej niż przed rokiem), z czego 68,9% w godzinach 5:00-24:00. Średnio udział piosenek wykonywanych w języku polskim w programach radiowych był o 8,7 pkt. proc. większy od minimum określonego w ustawie

Dodatkowo KRRiT, również przy współpracy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, prowadzi działania, mające na celu weryfikację rzeczywistej realizacji zobowiązań przez nadawców..

Ponadto w odpowiedzi pani poseł Joannie Lichockiej z dnia 6 kwietnia 2022 r. Przewodniczący KRRiT zapowiedział przeprowadzenie dodatkowego monitoringu w celu potwierdzenia zgodności danych sprawozdawczych nadawców 331 programów radiowych.

W związku z tym KRRiT wystąpiła do nadawców o przekazanie stosownych materiałów i informacji dotyczących utworów słowno-muzycznych wykonywanych w języku polskim, w tym wykonywanych przez debiutantów, rozpowszechnionych w okresie od 1 grudnia do 31 grudnia 2021 roku.

Wyżej wymienionym monitoringiem zostały objęte, zarówno programy radiowe nadawane przez nadawcę publicznego (np. Program 3 Polskiego Radia i Radio dla Ciebie), jak i programy rozpowszechniane przez nadawców komercyjnych (m.in. program RMF FM, RM MAXXX Warszawa, Radio ZET, Meloradio Warszawa, TOK FM. Rock Radio 103,7 FM, VOX Fm czy ESKA Warszawa).

W celu przeprowadzenia monitoringu ww. materiałów  KRRiT nawiązała, jak wskazaliśmy w piśmie z dnia 6 kwietnia 2022 r., współpracę ze Związkiem Producentów Audio-Video w zakresie listy utworów słowno-muzycznych wykonywanych w języku polskim oraz listy wykonawców – debiutantów.

Przeprowadzony monitoring obejmujący wybrane programy radiowe potwierdził wyniki wcześniejszej kontroli całego rynku programów radiowych rozpowszechnianych w sposób rozsiewczy naziemny i wykazał jedynie sporadyczne naruszenia.

Odnosząc się zaś do argumentu, że publikowane w przestrzeni publicznej zestawienia najczęściej granych utworów wskazują na mniejszy niż 33% udział utworów słowno-muzycznych wykonywanych w języku polskim należy wziąć pod uwagę, że najczęściej grane utwory stanowią tylko pewien procent wszystkich rozpowszechnianych w programach radiowych i w związku z tym nie mogą stanowić podstawy do oszacowania udziału utworów wykonywanych w języku polskim w ogólnym czasie trwania utworów słowno-muzycznych w danym programie radiowym, tym bardziej, że przy obliczaniu udziału utworów słowno–muzycznych wykonywanych w języku polskim, czas utworów wykonywanych przez debiutanta liczony jest jako 200%, a utwory takie często goszczą na antenach programów, zwłaszcza tych prezentujących najnowsze przeboje.

{"register":{"columns":[]}}