W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podstawowe informacje

W dziale Ochrona małoletnich gromadzimy wiedzę na temat działań KRRiT w dziedzinie ochrony małoletnich w usługach audiowizualnych wynikających zarówno z przepisów prawa, jak i dotychczasowej praktyki.

Wiedza o uprawnieniach KRRiT w dziedzinie ochrony małoletnich w usługach linearnych i w usługach na żądanie jest wciąż niewystarczająca i potrzebne jest jej upowszechnienie, szczególnie wśród rodziców i nauczycieli.

Warto wiedzieć, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest jedynym urzędem, który choć w ograniczonym przez prawo wymiarze, jest wyposażony w narzędzia umożliwiające egzekwowanie reguł, według których udostępniane są usługi audiowizualne na żądanie (należy do nich m.in.: obowiązkowe oznaczanie treści zgodnie z kategoriami wiekowymi oraz zakaz udostępniania treści pornograficznych i zawierających sceny przemocy bez skutecznych zabezpieczeń technicznych). 

Ochrona małoletnich w usługach linearnych

Krajowa Rada prowadzi systematyczną kontrolę linearnych usług audiowizualnych poprzez ich monitorowanie w dwóch następujących aspektach:

  • zgodności usług z art. 18 ust. 5a i 5b ustawy o radiofonii i telewizji oraz rozporządzeniem KRRiT z dnia 23 czerwca 2005 r. w sprawie kwalifikowania audycji lub innych przekazów mogących mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich oraz audycji lub innych przekazów przeznaczonych dla danej kategorii wiekowej małoletnich, stosowania wzorów symboli graficznych i formuł zapowiedzi;
  • zgodności usług z art. 18 ust. 4 i 5 ustawy o radiofonii i telewizji.

 

Ochrona małoletnich w usługach na żądanie

Wraz z pełną implementacją Dyrektywy AUM kompetencje KRRiT zostały poszerzone o nadzór nad audiowizualnymi usługami medialnymi na żądanie. Ustawodawca wyznaczył wprawdzie dla tego sektora ramy regulacyjne mniej restrykcyjne niż w odniesieniu do usług linearnych, uznał jednakże ochronę małoletnich przed treściami mogącymi mieć negatywny wpływ na ich rozwój za jedno z najistotniejszych zadań regulatora.

W ramach swoich ustawowych prerogatyw, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji systematycznie kontroluje wypełnianie przez dostawców audiowizualnych usług  medialnych na żądanie obowiązków określonych w art. 47e ust.1-2 ustawy o radiofonii i telewizji

Prowadzone czynności kontrolne w powyższym zakresie mają charakter monitoringów cyklicznych, doraźnych i interwencyjnych.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji prowadzi szeroko zakrojoną kampanię informacyjno-edukacyjną na temat upowszechniania idei zapewnienia skutecznej ochrony małoletnich przed szkodliwymi dla nich treściami.

KRRiT wspiera także samoregulacje dostawców w zakresie ochorny małoletnich w Internecie.

Ochrona małoletnich przed skutkami reklamy tak zwanej "niezdrowej żywności"

Ochrona małoletnich przed skutkami reklamy żywności zawierającej składniki, co do których istnieją dowody o ich szkodliwości, jeżeli są spożywane w nadmiarze.

KRRiT podejmuje ustawowe działania w stosunku do nadawców, u których stwierdzono naruszenie tych przepisów. Ponadto w proponowanej nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, Krajowa Rada postulowała, aby to Minister Zdrowia jako organ właściwy, określił profil żywieniowy w celu umożliwienia jednoznacznej kwalifikacji tych produktów spożywczych i napojów, których reklama ze względu na ich skład jest zabroniona przy audycjach dla dzieci.

Szczegółowe cele związane z ochroną dzieci przed skutkami tej reklamy KRRiT realizuje poprzez:

  • prace w ramach Rady ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia i w ramach prac Międzyresortowego Zespołu Koordynacyjnego Narodowego Programu Zdrowia;
  • prowadzenia monitoringu, a w przypadku stwierdzenia naruszeń ustawy wydawanie, we współpracy z ekspertami, decyzji administracyjnych w stosunku do nadawców;
  • współpracę z organizacją samoregulacyjną w dziedzinie reklamy żywności skierowanej do dzieci
{"register":{"columns":[]}}