W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt Stanowiska KRRiT w sprawie decyzji rezygnacji z rozpowszechniania programów radiowych w paśmie FM z terminem wyłączenia radiowej emisji analogowej

26.09.2022

Widok w poziomie na pokój. Po środku stoi skrzynka i krzesło. Na półce stoi małe radio.

Podsumowanie konsultacji projektu Stanowiska Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie decyzji o rezygnacji z rozpowszechniania programów radiowych w paśmie FM i wyznaczenia terminu wyłączenia emisji analogowej.

1.Cel i przedmiot konsultacji

Celem konsultacji jest poznanie opinii uczestników rynku radiowego, w szczególności nadawców i operatorów, w sprawie rezygnacji z rozpowszechniania programów radiowych w sposób rozsiewczy analogowy w pasmie UKF FM oraz czasu trwania emisji równoległej (tzw. simulcast’u) i kryteriów jego zakończenia .

2.Termin i sposób przeprowadzenia konsultacji

Konsultacje trwały od 26 sierpnia do 12 wrześnie 2022 r.

Ogłoszenie o rozpoczęciu konsultacji zostało umieszczone na stronie internetowej KRRiT.

Stanowiska konsultacyjne należało przesłać na adres elektroniczny radiocyfrowe@krrit.gov.pl.

3.Lista podmiotów, które wzięły udział w konsultacjach (w kolejności nadsyłania opinii):

1. Radio Victoria

2. Katolickie Radio Podlasia

3. Katolickie radio Zamość

4. ZIPSEE „Cyfrowa Polska”

5. Radio Ostrowiec

6. Głos Radia Warszawa

7. Multimedia Sp. z o.o.

8. Radio 90

9. Biskup Radomski

10. Katolickie Radio Rzeszów

11. Kancelaria Prawna w imieniu Diecezji Gnieźnieńskiej, Archidiecezji Warszawskiej, Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, Diecezji Gdańskiej, Radia Niepokalanów

12. Radio Trendy

13. Radio Weekend

14. Radio Elka Leszno

15. Emitel Sp. z o.o.

16. Radio Plus Legnica

17. Radio Vanessa

18. Radio Imperium

19. Muzyczne Radio

20. Radio SUD

21. Radio Andrychów

22. Radio Silezja

23. Związek Pracodawców MOC FM

24. Radio Sochaczew

25. Agora Sp. z o.o.

26. RDN Małopolska

27. Radio Parada

28. TIME Sp.   

29. MCC Group Radio Fest

30. Radio CCM

31. Radio Opera FM

32. Radio eM Katowice

33.Twoje Radio

34. Eurozet

35. Radio Bielsko

36. Radio Nuta, Disco, Mega

37. Lewiatan

38. DABCOM Sp. z o.o.

39 Radio Stargard

40 Radio ONY

41 Radio Profeto

42. Radio ABC

43. Katolickie Radio Dieceązji Płockiej

44. IAA

45. Radio RMF FM

46. Prezes UKE  

oraz 12 osób prywatnych

4.Opinie i uwagi ze strony nadawców lokalnych ( 20 podmiotów, które wzięły udział w konsultacjach)

Propozycję rezygnacji z analogowego rozpowszechniania programów radiowych w paśmie FM, a w szczególności kryterium 50% słuchalności cyfrowej uznano za zagrożenie bytu rozgłośni lokalnych. Ponadto jako niezgodny z przepisami ustawy o rtv uznano fakt zmiany warunków prowadzenia działalności gospodarczej w trakcie obowiązywania koncesji.   

Dodatkowe uwagi i postulaty:

- wzrost zasięgu cyfrowego w stosunku do analogowego generuje dodatkowe koszty,

- oczekiwane jest wsparcie finansowe nadawców w okresie simulcast’u,

- zaprezentowane dane porównawcze dotyczące kosztów nadawania w obu standardach są nieprecyzyjne,

- radio publiczne jest uprzywilejowane przez różnicę w kryterium pokrycia,

- konieczna jest szeroka i rzetelna kompania informacyjna

5.Opinie i uwagi ze strony nadawców i podmiotów kościoła katolickiego katolickich (10 podmiotów, które wzięły udział w konsultacjach)

Propozycję rezygnacji z rozpowszechniania programów radiowych  w technologii analogowej w paśmie FM uznano za zagrażające funkcjonowaniu rozgłośni katolickich oraz sprzyjające wykluczeniu cyfrowemu osób najuboższych.  Zmianę warunków prowadzenia działalności gospodarczej w trakcie obowiązywania koncesji uznano za sprzeczne z prawem.   

Dodatkowe uwagi i postulaty:

- konieczne jest odtworzenia zasięgów stacji zgodnych z terenem diecezji/prowincji, w także zapewnienie dostępu do sygnału w obszarach niezurbanizowanych,

- oczekiwane jest wsparcie finansowe małych rozgłośni oraz subsydiowanie zakupu odbiorników cyfrowych,

- konieczna jest szeroka i rzetelna kompania informacyjna,

- niezbędne są regularne, rzetelne badania słuchalności,

- proces cyfryzacji powinien odbywać się w oparciu o strategię.

6. Opinie i uwagi ze strony grup radiowych i organizacji branżowych  (7 podmiotów)

W przedstawionych w konsultacjach stanowiskach przedstawiono następujące opinie:

- stanowisko KRRiT zostało podjęte bez wcześniejszych rozmów i konsultacji z rynkiem radiowym,

- wyznaczenie daty rezygnacji z analogowego rozpowszechniania programów w paśmie FM nie zastąpi krajowej strategii cyfryzacji radia,

- jak wskazuje przykład telewizji wyznaczenie daty wyłączenia określonego sposobu nadawania nie jest elementem wystarczająco stymulującym do zakupu nowego odbiornika,

- lokalni nadawcy radiowi „nie udźwigną” ciężaru finansowego związanego z okresem simulcastu, nie będą w stanie prowadzić działalności w oparciu o przychody z reklam – w efekcie ich los jest zagrożony,

- wyłączenie sygnału analogowego stanowi wzrost zagrożenia bezpieczeństwa, obronności państwa i porządku publicznego w czasach nasilonej dezinformacji, a także zagrożenie życia i zdrowia ludzkiego ma skutek braku możliwości szybkiego dotarcia z informacją o charakterze alarmowym,

- dokument nie uwzględnia kierunków rozwoju radia, w tym rozwoju radia internetowego,

- zmiana warunków prowadzenia działalności w okresie obowiązywania koncesji  stanowi naruszenie praw nabytych,

- kryteria wyłączenia rozpowszechniania analogowego są nieprecyzyjne, a zalety radia DAB+ wątpliwe.

W opiniach sformułowano następujące wnioski i postulaty:

- nie określać terminu rezygnacji w rozpowszechniania programów analogowych w paśmie FM posługując się przykładem wielu krajów europejskich,  obserwując jednocześnie rozwój sytuacji w Europie,

- zorganizować wiarygodne badania sluchalności radia cyfrowego

- kryteria wyłączenie emisji analogowej FM powinny być następujące: zrównanie kryterium pokrycia nadawców komercyjnych i publicznych do 90%, określenie minimum słuchalności cyfrowej na 75%, a jako dodatkowe kryterium to minimum 70% samochodów zarejestrowanych w Polsce z wyposażeniem w odbiornik cyfrowy DAB+

- konieczne jest przeprowadzenie konsultacji dot. strategii radia cyfrowego w Polsce oraz powołanie zespołu złożonego ze wszystkich uczestników rynku, który przygotowałby założenia strategii rozwoju radia w Polsce,

- opracowanie Strategii j.w., a następnie uchwalenie ustawy cyfryzacyjnej regulującej całość rynku radiowego, rozstrzygającej kwestie prawne, techniczne i rynkowe, zapewniające nadawcom  możliwość bezpiecznego rozwoju. 

 

7. Opinie i uwagi podmiotów popierających rezygnację z analogowego rozpowszechniania programów radiowych w pasmie FM. (9 podmiotów)

Cyfryzacja radia jest koniecznością i powinna nastąpić jak najszybciej. W związku z wyczerpaniem się możliwości pasma UKF FM cyfryzacja jest szansą na odblokowanie rynku  i rozwój nadawców lokalnych.

Dodatkowe uwagi i postulaty:

- konieczna jest dyskusja w na temat przyszłości radia cyfrowego,

- należy zaprzestać wydawania koncesji analogowych,

- wyłączanie emisji analogowej powinno odbywać się stopniowo, wg określonego harmonogramu

- nadawcy lokalni powinni mieć prawo nadawać dłużej niż nadawcy ogólnopolscy,

- konieczna jest szeroka i rzetelna kompania informacyjna,

- pasma częstotliwości 174 – 230 MHz powinno być w całości przeznaczone dla DAB+, należy zlikwidować Mux 8,

- zaprzestanie rozpowszechniania analogowych programów radiowych w paśmie FM powinno nastąpić nie wcześniej niż w 2032 r..

 

 

 

  

{"register":{"columns":[]}}