W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Radio to nadal bardzo popularne medium - Krajowy Instytut Mediów publikuje wyniki badań Audio Track za rok 2023, porównując je z rokiem 2022

15.03.2024

W 2023 r., w kategorii 15+, radio gromadziło średnio 18,1 mln słuchaczy dziennie (56,6% ogółu mieszkańców Polski w tej kategorii) vs. 20,1 mln (62,2%) w 2022 roku.

Slajd przedstawiający wyniki badania audio track 2023

Spadek liczby słuchaczy dotyczy jedynie odbioru radia za pośrednictwem fal radiowych.

Nie ulega zmianie liczba osób słuchających radia przez internet (7,6% ogółu mieszkańców Polski 15+).

RMF FM - najpopularniejsza stacja w Polsce - średnio 17,9% Polaków dziennie (spadek w porównaniu do 2022 r. o 1,5 pp).

Radio ZET - średnio 9,8% dziennie (wzrost o 0,4 pp);

Radio ESKA - średnio 5,3% dziennie (spadek o 0,8 pp);

Jedynka PR - średnio 4,7%  dziennie;

Audytorium17 - zamyka TOP 5 w 2023 r. z zasięgiem 3,7% (w 2022: 3,8%).

Analiza wyników zasięgowych dla grup radiowych pokazuje, że liderem pozostaje Grupa RMF (RMF FM, RMF MAXX, RMF Classic, RFM24, Radio GRA). Jej wynik w porównaniu do 2022 roku jest jednak nieco słabszy (zasięg dzienny 2023 - 20,7%; 2022 – 22,8%).

Dzięki połączeniu z Grupą Agora, umocniła się pozycja Grupy Eurozet (Radio ZET, TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Plus, Antyradio, Radio Pogoda, Meloradio, Rock Radio, Chillizet). Średni zasięg dzienny grupy w 2023 roku wyniósł 16,4%.

Wyniki radia publicznego w zasadzie nie uległy zmianie – Polskie Radio (Jedynka – Program 1 PR, Dwójka – Program 2 PR, Trójka – Program 3 PR, PR24) w 2023 osiągnęło średni dzienny zasięg na poziomie 7,0% (2022 – 6,8%), zaś Audytorium17 (23 lokalne stacje Polskiego Radia) – 3,6% (2022 – 3,7%).

Średni dzienny zasięg Grupy TIME (Radio ESKA, ESKA Rock, Radio Eska2, Radio VOX FM) wyniósł w 2023 roku 7,0% (w 2022 – 7,7%).

Analiza danych rocznych, uśredniających wyniki badania Audio Track z całego roku 2023, pokazuje, że zasięg dzienny radia wśród ogółu mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej wyniósł 56,6%.

Oznacza to, że średnio 18,1 mln osób dziennie miało w tym okresie kontakt z radiem, niezależnie od miejsca słuchania, czy źródła sygnału.

W porównaniu z rokiem 2022, audytorium radiowe - w rozumieniu dziennego kontaktu z radiem – zmalało o 5,6 punktów procentowych (średni zasięg dzienny radia w 2022 – 62,2%).

Radio słuchane jest przede wszystkim za pośrednictwem fal radiowych. Eter jako źródło sygnału radiowego wskazuje 49,0% ogółu Polaków 15+ (w 2022: 54,9%).

Słuchanie radia przez internet wybiera – podobnie jak w 2022 roku - 7,6% populacji osób 15+. Internet jest domeną młodszych słuchaczy. W grupie osób 15-29 lat udział internetu wynosi 8,7%, a w grupie 30-49 lat – 10,5%. Po 50-tym roku życia odsetek wybierających internet jako źródło sygnału radiowego spada. W grupie 50-64 lata, internet wybiera 6,9% osób, w grupie 65 lat i więcej – 2,8%.

W 2023 roku radio samochodowe przejęło – jeśli chodzi o urządzenia wybierane do odbioru radia – palmę pierwszeństwa. Poprzez radio samochodowe słuchało radia 26,6% ogółu Polaków 15+ (w 2022: 28,2%). Z tradycyjnego odbiornika radiowego korzystało w 2023 roku 25,8% słuchaczy radia (w 2022: 29,1%).

Badanie Audio Track prowadzone jest przez KIM od lutego 2022 roku. Badanie realizowane jest telefonicznie, w sposób ciągły, na w pełni losowej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej.

Dane z Audio Tracka są publikowane w cyklach miesięcznych, obejmując wyniki z ostatnich 6 miesięcy. W połowie miesiąca udostępniany jest raport obejmujący wyniki ogólnopolskie, na koniec każdego miesiąca – raport dla rynków lokalnych.

 

Materiały

Badanie Audio Track za 2023 r. - Raport Krajowego Instytutu Mediów 12.03.2023 r.
Badanie​_Audio​_Track​_za​_2023​_r​_Raport​_KIM​_12032023​_r.pdf 7.20MB

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}