W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rośnie niepokój rodziców o dzieci korzystające z Internetu - raport brytyjskiego organu regulacyjnego za rok 2019

Ponad połowa nastolatków zetknęła się ze szkodliwymi treściami w Internecie. Jednocześnie „Efekt Grety” przyczynia się do wzrostu ich świadomości na temat mediów społecznościowych. Takie i inne wnioski płyną z ostatniej edycji badań prowadzonych przez Ofcom. W opinii rodziców, korzystanie z Internetu przez dzieci obarczone jest coraz większym ryzykiem.

Jeszcze pięć lat temu 65% badanych rodziców było przekonanych, że korzyści wynikające z kontaktu dzieci z Internetem są większe niż zagrożenia. W 2019 r. twierdziło tak już tylko 55% badanych, przy czym  dwa miliony rodziców sądziło, że sieć wyrządza dzieciom więcej szkody niż pożytku.
 
Przyczyną ich obaw jest kontakt dzieci ze szkodliwymi treściami online, a wśród graczy - presja zakupowa i ryzyko zachowań przemocowych.
 
W 2019 roku 51% dzieci w wieku 12-15 lat widziało treści nienawistne (w 2016 r. - 34%), a 45% dzieci widziało treści mogące zachęcać do samookaleczeń (w 2018 r.- 39%).
 
Rosnąca popularność gier online powoduje odczuwanie przez małoletnich coraz silniejszej presji na zakup akcesoriów do grania (47%). Przyczynia się również do zwiększania obaw rodziców o zastraszanie ich dzieci w grze (39% w porównaniu z 32% w 2018 r.).
 
Raport Ofcomu pokazuje jednocześnie, że rodzice częściej niż dotychczas rozmawiają z dziećmi na temat bezpieczeństwa w Internecie (85% w 2019 r., 81%.  w 2018 r.). Prawie dwukrotnie wzrósł odsetek rodziców, którzy skłonni są sami szukać w sieci wsparcia i informacji na temat bezpieczeństwa dzieci online (21% w 2019 r., 12% w 2018 r.).
 
Influencerzy, aktywiści i dziewczęta jako internetowi gracze:  
  • „Efekt Grety”. Prawie jedna piąta (18%) małoletnich  w wieku 12-15 lat, korzystając z mediów społecznościowych, udostępniaja lub komentuje posty organizacji politycznych, charytatywnych lub proekologicznych, wyrażając dla nich swoje poparcie. Tego typu aktywność wzrosłą  o 5% w stosunku do 2018 r.
  • Popularność „Vloggera z sąsiedztwa”. Wśród młodych internautów rośnie popularność  znanych YouTouberów oraz tzw. mikro lub nano  inflancerów, czyli osób z najbliższej okolicy lub środowiska. Mają oni mniej obserwujących, są jednak bliżej odbiorców lub podzielają ich bardziej niszowe zainteresowania.
  • Rośnie odsetek dziewcząt grających w sieci. Prawie 50% dziewcząt w wieku 5-15 lat gra online (w 2018 r. 34%). Odsetek graczy wśród chłopców pozostaje na niezmienionym poziomie (71%). Jednak tygodniowo, poświęcają oni na grę dwa razy więcej czasu (14 godzin 36 minut) niż dziewczynki (7 godzin 30 minut).
Nastolatki korzystają z wielu mediów społecznościowych
 
Raport Ofcomu pokazuje, że nastolatki w Wielkiej Brytanii korzystają z większej liczby mediów społecznościowych niż kiedykolwiek wcześniej. W 2019 r. największy wzrost popularności wśród młodzieży  w wieku 12-15 lat odnotował WhatsApp (pomimo, że dozwolony jest od 16 roku życia). Używa go prawie 2/3 brytyjskich nastolatków (w 2019 r. - 62%, w 2018 - 43%), co sprawia, że dołączył on do listy najbardziej popularnych mediów społecznościowych, obok Facebooka (69%), Snapchata (68%) i Instagrama (66%).
 
Wzrost popularności odnotowały też nowe platformy takie jak Tik Tok, z którego korzysta co siódmy nastolatek (13%), (w 2018 r. 8%), czy Twitch (platforma live streamingowa dla graczy), której używa co 20-ty brytyjski nastolatek.
 
Radykalnie zmieniają się nawyki dzieci w oglądaniu treści medialnych.
 
Między dziewiątym a dziesiątym rokiem życia odsetek dzieci z własnym smartfonem wzrósł z 23% do 50%. Ma go prawie każdy piętnastolatek (94%).
 
W stosunku do sytuacji sprzed pięciu lat, prawie dwukrotnie wzrosła liczba  małoletnich  korzystających z  VoD (w 2015 r.- 44%, w 2019 r. - 80%). Równolegle, mniej dzieci oglądało tradycyjne programy telewizyjne (74%) niż VoD,  a jedna czwarta w ogóle nie korzystała z telewizyjnej ramówki.
 
Jeśli chodzi o Smart TV to, pomimo wzrostu jego popularności (wzrost z 61% w 2018 r. do 67% w 2019 r.), odsetek dzieci oglądających treści medialne na telewizorze spadł z 94% w 2018 r do 91% w 2019 r., ale nadal jest to główne urządzenie do odbioru takich przekazów. Rośnie odsetek małoletnich w wieku 5-15 lat korzystających z urządzeń mobilnych do oglądania treści medialnych. 43%  używa do tego celu tabletu (33% w 2018 r.), a 26% wykorzystuje smartphone (20% w 2018 r.).
 
Ulubioną platformą dzieci w Wielkiej Brytanii jest nadal YouTube, wyprzedzając Netfliksa, Amazon Prime, BBC i ITV.
 
W 2019 r., po raz pierwszy, więcej dzieci korzystało z tzw. asystentów  głosowych (typu Alexa) niż z radia (głosowi asystenci - wzrost z 15% w 2018 r. do 27% w 2019 r.;  radio - spadek z 26% w 2018 r. do 22% w 2019 r.).

Pełna wersja raportu za 2019 r. 
{"register":{"columns":[]}}