W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Znika niepożądana społecznie reklama

Przeprowadzona przez KRRiT analiza przekazów handlowych rozpowszechnianych w programach dziecięcych i przy audycjach dla dzieci w programach uniwersalnych wykazała spadek liczby reklam tzw. niezdrowej żywności. Wyniki monitoringu zostały zaprezentowane nadawcom, Radzie Reklamy i Polskiej Federacji Producentów Żywności podczas spotkania zorganizowanego 4 listopada przez Telewizję Polską.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji objęła monitoringiem przekazy handlowe produktów spożywczych, które zostały wyemitowane w godz. 6:00-20:00 pomiędzy 1 lipca 2014 r. a 30 czerwca 2015 r. w wybranych programach nadawców, którzy podpisali Porozumienie w sprawie przekazów handlowych niezdrowej żywności przy audycjach dla dzieci (m.in. ITI Neovision, Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja Puls, TVN, VIMN Poland, The Walt Disney Company Polska), więcej: KRRiT chroni dzieci przed reklamami tzw. niezdrowej żywności). Dwunastomiesięczny czas trwania kontroli umożliwił porównanie udziału wskazanych reklam w okresie sześciu miesięcy poprzedzających wejście w życie porozumienia z sześciomiesięcznym okresem obowiązywania Porozumienia.
 
Celem monitoringu było sprawdzenie, czy nadawcy przestrzegają zobowiązań. Szczegółowy monitoring potwierdził, że samoregulacja właściwie wypełnia swoją rolę.
 
Monitorowano reklamy rozpowszechniane w programach kierowanych do małoletnich (posiadających polską koncesję oraz nadających w języku polskim na podstawie koncesji innych krajów) i w programach uniwersalnych, przy audycjach dla dzieci. Dodatkowo, choć Porozumienie nadawców nie obejmuje tak szerokiego zakresu ograniczeń, zbadano udział reklam niezdrowej żywności w programach uniwersalnych przy wszystkich audycjach, jeżeli były oglądane przez co najmniej 5 proc. dzieci w wieku 4-12 lat.
 
Szczególna uwagę skupiono na przekazach handlowych produktów spożywczych, których reklama skierowana do dzieci poniżej 12 roku życia jest zakazana.
 
Analiza reklam żywności wyemitowanych w programach dziecięcych posiadających polską koncesję wykazała w 2015 r. spadek liczby przekazów handlowych o 55,4 proc. w stosunku do liczby reklam w drugim półroczu 2014 r. W programach dziecięcych nadających w języku polskim na podstawie koncesji innych krajów w pierwszym półroczu 2015 r. wyemitowano o 59 proc. reklam mniej w porównaniu do drugiego półrocza 2014 r.
 
Najbardziej pozytywną zmianą było całkowite wyeliminowanie przekazów handlowych produktów zawierających cukier i produkty na bazie cukru, słodkich napojów bezalkoholowych, chipsów i przekąsek na bazie ziemniaków, w tym produktów z ciasta. Bezwzględne stosowanie się do tego zakazu dotyczy zarówno nadawców programów dla dzieci z polską koncesją, jak i pozostałych nadawców, kierujących swoją ofertę do dzieci.
 
W czasie obowiązywania Porozumienia w programach uniwersalnych, przy audycjach skierowanych do małoletnich pojawiły się, choć w istotnie mniejszej ilości przekazy handlowe produktów zakazanych, m.in. słodyczy i napojów gazowanych. Większość z nich, 63 proc. została wyemitowana w 2014 r.
 
Analiza przekazów handlowych produktów spożywczych wyemitowanych w programach uniwersalnych przy wszystkich audycjach, jeżeli były oglądane przez co najmniej 5 proc. dzieci w wieku 4-12 lat wykazała, że większość z nich, 62 proc. wyemitowano w drugim półroczu 2014 r.
 
Produkty, których reklama jest zakazana (przy programach skierowanych do dzieci poniżej 12 r. ż.) Programy dla dzieci (polskie koncesje) Programy dla dzieci (bez polskiej koncesji) Audycje dla dzieci w programach uniwersalnych (najczęściej wybierane przez małoletnich) Audycje skierowane do małoletnich w programach uniwersalnych
2014 r. 2015 r. 2014 r. 2015 r. 2014 r. 2015 r. 2014 r. 2015 r.
Cukier i produkty na bazie cukru (czekolada, wyroby czekoladowe, dżem, marmolada, nieczekoladowe słodycze) 351 0 7 089 0 136 87 336 213
Chipsy ziemniaczane, przekąski na bazie ziemniaków, w tym produkty z ciasta 0 0 0 0 9 3 16 20
 
Odrębną grupę stanowiły produkty, które powinny spełniać „Kryteria żywieniowe”, aby ich reklama mogła towarzyszyć audycjom dla dzieci.
 
Analiza monitoringu przekazów handlowych w programach dla dzieci pozwala stwierdzić, że od chwili obowiązywania Porozumienia nastąpił widoczny spadek reklam żywności w grupie produktów, które, aby towarzyszyć audycjom dla dzieci, powinny spełniać Kryteria żywieniowe. Udział reklam produktów zakwalifikowanych do tej grupy zmniejszył się w 2015 r. o ok. 85 proc.
 
Wyniki przeprowadzonego monitoringu wykazały, że we wszystkich programach dziecięcych całkowicie zaprzestano reklamowania słodyczy, słonych przekąsek oraz słodkich napojów gazowanych. W programach uniwersalnych nastąpił znaczny spadek reklam tzw. niezdrowej żywności.
{"register":{"columns":[]}}