W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa działań ratowniczo - gaśniczych przy zdarzeniach z udziałem samochodów elektrycznych

24.02.2023

W dniu 22 i 23 lutego br. dowódcy jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej woj. małopolskiego odbyli szkolenie w zakresie postępowania przy zdarzeniach z udziałem samochodów elektrycznych i hybrydowych zorganizowanym przez Ośrodek Szkolenia KW PSP w Krakowie.

Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa działań ratowniczo - gaśniczych przy zdarzeniach z udziałem samochodów elektrycznych

Zajęcia odbywały się na terenie salonu autoryzowanego dealera VOLVO i dotyczyło budowy samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz prawidłowych zasad postępowania w razie wypadku z ich udziałem. Szkolenie składało się z części wykładowej z elementami pokazowymi oraz części warsztatowej. W trackie szkolenia zostały umówione zagadnienia takiej jak:

  • historia, rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych - główne podzespoły,
  • budowa baterii,
  • możliwości ładowania, rodzaje przewodów, rodzaje stacji ładowania,
  • karta ratunkowa,
  • przewodnik reagowania, m.in. rozpoznanie pojazdu elektrycznego, dostęp do poszkodowanych, pożar, holowanie, zanurzenie.

Strażacy w trakcie szkolenia mieli okazję zapoznać się z budową pojazdów elektrycznych, eksploatacją, diagnostyką oraz napięciami jakie występuje w pojazdach co jest niezbędne aby prawidłowo i bezpiecznie wykonywać czynności w trakcie działań ratowniczo-gaśniczych.

W dalszej części szkolenia przedstawiciele firmy Rosenbauer  zaprezentowali system gaszenia baterii litowo-jonowych w autach elektrycznych. Na cały system składają się dwa główne elementy, tj. jednostka gaśnicza oraz jednostka sterująca. Dzięki temu strażak przebywa w pobliżu palącego się pojazdu jedynie przez chwilę, a cały system uruchamiany jest z bezpiecznej odległości wynoszącej ok. 8 m. Główną ideą tego systemu jest dostarczenie wody tam, gdzie to konieczne, czyli do wnętrza akumulatora. Specjalna dysza przebijająca wbijana jest do wnętrza akumulatora z siłą kilku ton, natomiast woda doprowadzana jest do akumulatora za pomocą perforowanej dyszy. Dzięki temu woda wypełnia całe wnętrze akumulatora i zapewnia w ten sposób chłodzenie.

Opracowanie: st. kpt. Bogusław Szydło – Zespół Prasowy Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP
Zdjęcia: mł. asp. Tomasz Pachoń – Ośrodek Szkolenia KW PSP w Krakowie

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}