W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dzieci i młodzież szkolna uczą się w praktyce, jak skutecznie radzić sobie ze zmianami klimatycznymi w otoczeniu. NFOŚiGW dofinansuje ze środków MF EOG pięć ekologicznych projektów szkolnych

30.12.2021

5 inicjatyw szkolnych rozwijających świadomość ekologiczną w zakresie zmian klimatu w powiązaniu z realizacją zielono - niebieskiej infrastruktury zostanie dofinansowanych z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Projekty zostaną zrealizowane przez: stowarzyszenie samorządowe Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, Gminę Brwinów, CDBWMS Children’s House Sp. z o.o., Fundację Sendzimira oraz Powiat Piaseczyński. W kampanię podnoszącą świadomość nt. zmian klimatu zostaną także zaangażowane 72 szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. W listopadzie br. NFOŚiGW podpisał umowy pozwalające przekazać w sumie 10 mln zł dotacji. Zadania będą wsparte również z budżetu państwa kwotą ponad 1,7 mln zł. Pełny koszt realizacji pięciu projektów sięgnie 11,8 mln zł.

environmental education

Udzielone wsparcie finansowe pochodzić będzie ze środków MF EOG na lata 2014- 2021 tj.  programu: Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu (w ramach konkursu Prowadzenie przez szkoły działań podnoszących świadomość na temat łagodzenia zmian klimatu i adaptacji do ich skutków).
Każdy z beneficjentów przy realizacji przedsięwzięć, które potrwają do kwietnia 2024 r., będzie współpracował z partnerem zagranicznym z Norwegii lub Islandii.

 

Projekt Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot pn. Klimat w szkołach metropolii (realizowany w 40 szkołach na terenie Trójmiasta) będzie prowadzony we współpracy z International Development Norway, zajmującym się m.in. projektami z zakresu GOZ oraz OZE. Partnerami krajowymi będą: Gdańskie Wody, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 w Gdańsku, Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Ziemi Gdańskiej w Pszczółkach, Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Ziemi w Brusach, III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni, Szkoła Podstawowa im. Pamięci Ofiar Stutthofu w Sztutowie, Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego w Jastarni, Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Żuławskiej w Nowym Dworze Gdańskim, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Józefa Wybickiego w Rumii, Zespół Szkolno-Przedszkolnych w Dębogórzu, Szkoła Podstawowa im. Leonida Teligi w Linii, Szkoła Podstawowa nr 26 z Gdyni, Zespół Kształcenia i Wychowania w Bielkówku, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana III Sobieskiego w Malborku, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Heweliusza w Żukowie, Zespół Kształcenia Specjalnego w Wejherowie, Zespół Kształcenia i Wychowania w Rudnie, Szkoła Podstawowa w Suchym Dębie, Szkoła Podstawowa w Łęgowie, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Malborku.

Celem projektu ma być podniesienie świadomości uczniów i nauczycieli w zakresie zmian klimatu, a także łagodzenie jego skutków poprzez realizację lokalnych rozwiązań adaptacyjnych. W każdej z uczestniczących szkół powstaną inwestycje z zakresu zielono-niebieskiej infrastruktury, tj. zielone ściany, ogrody deszczowe w gruncie i w pojemnikach, niecki filtracyjne i kompostowniki. Dodatkowo przeprowadzone będą warsztaty tematyczne z czynnym udziałem uczniów wszystkich szkół partnerskich. Wśród działań informacyjno-edukacyjnych zaplanowano m.in. utworzenie dedykowanej strony internetowej i profili w mediach społecznościowych zasilanych w aktualne dane z zakresu ochrony środowiska i klimatu, produkcję filmu promocyjnego o projekcie oraz 5 programów edukacyjnych (oddzielnie dla każdego typu realizowanych inwestycji). Dla wszystkich uczniów z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot ogłoszony zostanie konkurs „Chrońmy środowisko Metropolii”, a dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych – cykl szkoleń.

 

Powodzie, podtopienia, gwałtowne burze, miejskie wyspy ciepła, smog, inwersje termiczne, zaburzenia cyrkulacji powietrza i susze to coraz intensywniejsze konsekwencje zmian klimatu, do których nawiąże realizacja kolejnego projektu we współpracy z lokalną społecznością szkolną. Przedsięwzięcie pn. Działaj dla klimatu. Inicjatywy podnoszące świadomość ekologiczną w szkołach w gminach Brwinów i Michałowice w partnerstwie z Sandgerdi Elementary School z Islandii pomoże młodzieży pogłębić wiedzę o zmianach klimatu i sposobach ich łagodzenia. Celem projektu jest także  przystosowanie się do nich poprzez realizację na terenie szkół działań adaptacyjnych i powiązanych z nimi działań edukacyjno-informacyjnych (przy czynnym udziale społeczności szkolnej). W ramach projektu zostanie stworzona min. przyjazna dla środowiska infrastruktura wspierająca bioróżnorodność, tj. np. ogródki dydaktyczne, zielone ściany, tablice edukacyjne, zagospodarowanie deszczówki, kompostowniki, zielone place zabaw i stacje meteorologiczne. W ramach działań informacyjno-edukacyjnych zaplanowano m.in. szkolenia dla nauczycieli z zakresu ochrony powietrza, zmian klimatu, retencji wód opadowych, a także segregacji odpadów. Uczniowie zostaną wyposażeni w materiały edukacyjne oraz będą zaangażowani w opiekę nad eko - ogródkami, samodzielne konstruowanie stacji pogodowej i prowadzenie pomiarów równoległych w Polsce i na Islandii z wykorzystaniem laboratorium cyfrowego do badania zjawisk przyrodniczych.

Z kolei inicjatywie CDBWMS, Children’s House Sp. z o. o. pn.  Szkoła z klimatem będzie towarzyszyć partner zagraniczny - Drøbak Montessori Secondary School z Norwegii. Zakłada on aktywne uczestnictwo uczniów w działaniach obejmujących łagodzenie zmian klimatu i adaptację do ich skutków przy jednoczesnym podniesieniu świadomości całej społeczności lokalnej gminy Radzyń Podlaski. Działanie zakłada stworzenie zielono-niebieskiej infrastruktury w postaci m.in.: małej retencji wodnej i zagospodarowania wód opadowych, renaturalizacji cieków i zbiorników wodnych z uwzględnieniem tworzenia bio - retencji, utworzenia terenów zielonych, wprowadzania elementów zazieleniających obszary zabudowane (w tym rewitalizację terenów zdegradowanych) oraz ograniczenie produkcji odpadów i ponowne ich wykorzystanie poprzez recykling. Wybudowane zostaną także powierzchnie eko - edukacyjne oraz strefy oszczędzania energii i wody pitnej. Całość wzbogacą działania informacyjno-edukacyjne, takie jak strona internetowa, dedykowane profile w mediach społecznościowych, materiały graficzne oraz organizowanie warsztatów tematycznych.

 

Fundacja Sendzimira przeprowadzi z kolei aktywność pn. Szkoła przyjazna klimatowi. Modelowe centrum edukacji na temat łagodzenia i adaptacji do zmian klimatu w mieście. Partnerem krajowym będzie tu Urząd Dzielnicy Wawer M. St. Warszawy, a partnerem zagranicznym PS Paaby Prosess - Edu Action z Norwegii (fundacja zajmująca się m.in. zrównoważonym rozwojem społeczności lokalnych).

Projekt ma przynieść pogłębienie wiedzy uczniów i nauczycieli dzielnicy Wawer dot. wyzwań związanych ze zmianami klimatu oraz metod ich łagodzenia. Pomoże temu stworzenie modelowej szkoły przyjaznej klimatowi oraz kompleksowej kampanii edukacyjnej skierowanej do szkół w Warszawie i całej Polsce. W ramach inicjatywy założono m.in. kompleksowe zagospodarowanie deszczówki z wykorzystaniem błękitno-zielonej infrastruktury (BZI) wokół szkoły nr 195 w warszawskim Wawrze. W ramach projektu powstaną także m.in. ogrody deszczowe w pojemnikach i gruncie, zbiorniki na deszczówkę, łąki kwietne, zielone ściany i zadaszenia, parki kieszonkowe.

Wszystkie prace prowadzone będą przy aktywnym udziale całej społeczności szkolnej. Poprzedzą je warsztaty i lekcje na temat adaptacji do zmian klimatu przeprowadzone w 22 klasach. Przy szkole powstanie ścieżka edukacyjna prezentująca wzorcowe rozwiązania, stanowiąca bazę do prowadzenia dalszej edukacji klimatycznej dla uczniów innych szkół. Zaprezentowane na ścieżce rozwiązania promowane będą wśród mieszkańców dzielnicy m.in. poprzez piknik z warsztatami edukacyjnymi i działania informacyjno-komunikacyjne, takie jak np. artykuły w lokalnej prasie, spoty w komunikacji miejskiej, treści w mediach społecznościowych i na stronach internetowych. Na bazie efektów projektu oraz doświadczeń partnera zagranicznego, powstaną konspekty lekcji z zakresu wiedzy o zmianach klimatu, poradnik zakładania obiektów BZI przy szkołach oraz dwuetapowy program szkoleniowy dla nauczycieli i zarządców szkół w całej Polsce.

Projekt pn. Moja TUrksusowa PLANETA - działania szkół powiatu piaseczyńskiego podnoszące świadomość n/t łagodzenia zmian klimatu i przystosowania się do ich skutków zainicjowany przez Powiat Piaseczyński będzie prowadzony w kooperacji z partnerem zagranicznym, norweskim stowarzyszeniem ekologicznym  Norske Naturveiledere (Naturopa Consultancies).

Głównym założeniem projektu będzie podniesienie świadomości społecznej w zakresie łagodzenia zmian klimatu i adaptacji do ich skutków. Projekt ma przynieść także wprowadzenie konkretnych rozwiązań w zakresie odprowadzania wód opadowych, których odpływy powierzchniowe nasilają się wraz ze zmianami klimatu. W ramach inicjatywy na terenach szkół zostaną wprowadzone rozwiązania z zakresu błękitno - zielonej infrastruktury wykorzystujące całość wód z opadów atmosferycznych. W ten sposób wdrożone zostaną także praktyczne metody uruchomienia miejscowej retencji i infiltracji oraz zwiększenia różnorodności biologicznej zieleni otaczającej szkoły. Działania poprawią lokalny mikroklimat i w pewnym stopniu przyczynią się do złagodzenia skutków nasilających się w środkowej Polsce okresów suszy. Powstaną suche strumienie, zbiorniki na deszczówkę, oczka wodne, niecki chłonne, architektura zielona i zielone obszary retencyjne. Zagospodarowanie terenu będzie stanowić atrakcyjną wizualnie oryginalną przestrzeń edukacyjną, wspierającą różne formy aktywności, nauki, rozwoju.

Podjęte zostaną także działania informacyjne, tj. np. konferencje otwierające i zamykające projekt, artykuły w lokalnych mediach, reportaże, projekty graficzne dla szkół, kampanie promocyjne w mediach społecznościowych oraz debaty poświęcone powietrzu i wodzie.

{"register":{"columns":[]}}