W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

FAQ

  1. Umorzenie pożyczki do 25% musi być przeznaczone na realizację kolejnego wdrożenia tej samej technologii. Proszę o doprecyzowanie gdzie powinna zostać wdrożona ta sama technologia – w kolejnym zakładzie wnioskodawcy?

Realizacja kolejnego przedsięwzięcia powinna nastąpić u tego samego przedsiębiorcy w tym samym zakładzie lub innym, np. budowa kolejnej linii technologicznej w tym samym zakładzie lub budowa nowego zakładu, wdrażającego tę samą technologię.

  1. Okres finansowania pożyczki wynosi 15 lat od moment wypłaty pierwszej transzy. W którym momencie wnioskodawca musi rozpocząć spłatę pożyczki? Czy może ją spłacać w trakcie realizacji projektu?

Pożyczka z NFOŚiGW, co do zasady, jest przeznaczona na sfinansowanie kosztów realizacji projektu. Jeśli projekt może generować przychody przed jego zakończeniem, to należy to uwzględnić w strukturze finansowania i odpowiednio dopasować źródła finansowania.

Jeśli źródłem spłaty jest inna działalność, to równie dobrze mogłaby zwiększyć wkład własny, a nie posłużyć na spłatę zaciągniętych zobowiązań.

Spłata pożyczki przed zakończeniem realizacji projektu co do zasady nie powinna mieć miejsca. Taka budowa harmonogramu może zostać odebrana jako niewłaściwe dopasowanie źródeł finansowania w zakresie wypłat, karencji i spłat.

Jednocześnie mogą wystąpić sytuacje niestandardowe i nie można wykluczyć takiego postępowania.

  1. Zbilansowanie źródeł finansowania przedsięwzięcia – czy wnioskodawca powinien przedłożyć dokument potwierdzający finansowanie kosztów kwalifikowanych projektu czy wyłącznie wkładu własnego w projekcie? Czy możliwe jest założenie, że finansowanie będzie pochodziło z bieżącej działalności firmy bez przedkładania dokumentów finansowych, tj. kredyt, pożyczka, podniesienie kapitału własnego firmy?

Wnioskodawca powinien potwierdzić zbilansowanie źródeł finansowania projektu na poziomie kosztów całkowitych netto. Dokumenty potwierdzające zbilansowanie źródeł finansowania Przedsięwzięcia:

  • Promesa* udzielenia kredytu/pożyczki/dotacji (wydana przez banki lub inne instytucje finansowe),
  • Umowy i/lub wyciągi z zawartych umów kredytowych/ pożyczkowych/ dotacyjnych,
  • Kopia wyciągów z rachunków bankowych/inwestycyjnych (w przypadku jeżeli środki wykazane na rachunku mają zostać przeznaczone na realizację przedsięwzięcia),
  • Odpis KRS potwierdzający zarejestrowanie wniesionego kapitału/podjęte uchwały organów stanowiących Wnioskodawcy w sprawie dokapitalizowania spółki (w przypadku gdy źródłem finansowania są środki z podniesienia kapitału Spółki),
  • Inne dokumenty (np. zatwierdzony plan inwestycyjny, uchwały zarządu/rady nadzorczej/organów właścicielskich w sprawie realizacji przedsięwzięcia – jeżeli podjęto).

*) Przez promesę udzielenia kredytu/pożyczki należy rozumieć promesę banku wydaną po pozytywnej ocenie zdolności kredytowej Wnioskodawcy

  1. Czy z formalnego i technicznego punktu widzenia fiszka/wniosek w programie Innowacje dla Środowiska może zostać złożony przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji?

Tak, spółka kapitałowa w organizacji może być wnioskodawcą programu Innowacje dla Środowiska, ponieważ ma już status przedsiębiorcy: wynika to z łącznego odczytania art. 11 Kodeksu spółek handlowych i art. 17 ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców.

Podmiot taki ma zdolność prawną do nabywania praw, zaciągania zobowiązań (w tym nawet nabywania własności nieruchomości) – z chwilą wpisu do rejestru przedsiębiorców w KRS spółka w organizacji zmienia swój status i uzyskuje osobowość prawną.

Odnosząc się do technicznej strony zagadnienia, tj. czy GWD pozwoli na wysłanie fiszki bez podania NIP, REGON I KRS: jest możliwość wysłania fiszki, przejść bez wpisania danych REGON, KRS, ale NIP konfigurowane jest jako wymagane. Jeśli wnioskodawca wprowadzi wartość 000-000-00-00 to system pozwoli na złożenie wniosku.

  1. Program Innowacje dla Środowiska zakłada, że ubiegać o dofinansowanie mogą się projekty w formule „project finance”, które wykażą realistyczny harmonogram pozyskiwania pozwoleń. Czy na etapie składania wniosku możliwe jest deklaratywne wskazanie źródeł finasowania dłużnego?

Dla projektów realizowanych w danym programie priorytetowym nie do końca jest miejsce na kredyty z banków, przy założeniu, że wnioskodawca wykorzystuje maksymalny potencjał programu priorytetowego.

Oczywiście zawsze wnioskodawca może zestawić źródła finansowania według własnego uznania, ale kilka źródeł finansowania rodzi zawsze komplikacje z podziałem zabezpieczeń, kolejnością spłat, pierwszeństwem wpisów hipotek, zasadą parri passu, itp.

Wnioskodawca powinien potwierdzić zbilansowanie źródeł finansowania projektu na poziomie kosztów całkowitych netto. Dokumenty potwierdzające zbilansowanie źródeł finansowania Przedsięwzięcia:

  • Promesa* udzielenia kredytu/pożyczki/dotacji (wydana przez banki lub inne instytucje finansowe),
  • Umowy i/lub wyciągi z zawartych umów kredytowych/ pożyczkowych/ dotacyjnych,
  • Kopia wyciągów z rachunków bankowych/inwestycyjnych (w przypadku jeżeli środki wykazane na rachunku mają zostać przeznaczone na realizację przedsięwzięcia),
  • Odpis KRS potwierdzający zarejestrowanie wniesionego kapitału/podjęte uchwały organów stanowiących Wnioskodawcy w sprawie dokapitalizowania spółki (w przypadku gdy źródłem finansowania są środki z podniesienia kapitału Spółki),
  • Inne dokumenty (np. zatwierdzony plan inwestycyjny, uchwały zarządu/rady nadzorczej/organów właścicielskich w sprawie realizacji przedsięwzięcia – jeżeli podjęto).

*) Przez promesę udzielenia kredytu/pożyczki należy rozumieć promesę banku wydaną po pozytywnej ocenie zdolności kredytowej Wnioskodawcy

Dodatkowe wymagania stawiane przez NFOŚiGW dla przedsięwzięć realizowanych w formule „project finance”:

  • Wymóg udziału środków własnych Wnioskodawcy (z zastrzeżeniem, że środki własne nie obejmują: kredytów bankowych, emisji obligacji, pożyczek właścicielskich, pożyczek udzielonych przez inne podmioty itp.) w wysokości min. 15% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, wniesionego w postaci udziału kapitału zakładowego pokrytego wkładem pieniężnym;
  • Wymóg zaangażowania i udokumentowania wydatkowania środków własnych i z innych źródeł finansowania (w szczególności pożyczek właścicielskich) w pierwszej kolejności. W przypadku środków pochodzących z innych instytucji współfinansujących przedsięwzięcie, kolejność uruchamiania środków zależy od indywidualnych uzgodnień.
  1. Co stanowi pomoc publiczną w pożyczce preferencyjnej – preferencyjne oprocentowanie?

Pomoc z pożyczki to różnica w oprocentowaniu rynkowym i preferencyjnym. Ponieważ premia innowacyjna traktowana jest łącznie z pożyczką, to ona również uwzględniana jest w wyliczeniu.

  1. Czy w ramach jednego projektu można korzystać z różnego typu pomocy publicznej - pomoc regionalna i pomoc horyzontalna?

W ramach jednego projektu można dofinansowanie na jedną jego część kwalifikować jako pomoc regionalną, a drugą jego część jako inną pomoc.

  1. Czy w przypadku braku dokumentów dot. uwarunkowań możliwości osiągnięcia efektów ekologicznych tj. listy intencyjne/kontrakty, fiszka projektu zostanie odrzucona?

Bezpośrednią przyczyną odrzucenia nie powinien być sam fakt braku ww. załącznika, a brak jakichkolwiek informacji pozwalających na uwiarygodnienie możliwości osiągnięcia efektów ekologicznych, w tym efektów powiązanych bezpośrednio z wdrażaną  innowacyjnością. Uwarunkowania możliwości osiągnięcia efektów ekologicznych dla projektów innowacyjnych mogą być bardzo różne, zależne od specyfiki przedsięwzięcia (może to być np. wielkość sprzedaży, wielkość produkcji, dostępność substratów, uwiarygodnienie zbytu, ale też parametry pracy urządzeń wynikające z prac B+R i wiele innych, w tym też w niektórych sytuacjach dane dotyczące niektórych wskaźników do obliczeń czy założeń).

  1. W jaki sposób udokumentować posiadanie praw własności intelektualnej do rozwiązania, jeżeli wnioskodawca samodzielnie przeprowadził prace B+R ? Czy wystarczy oświadczenie wnioskodawcy, że posiada wyłączne prawo do wyników badań?

Jeśli wnioskodawca samodzielnie przeprowadził prace B+R, to zapewne posiada dokumenty z realizacji tych prac, chociażby raport z prac, zakończony ich odbiorem. Taki raport w połączeniu z oświadczeniem powinien wystarczyć, lecz wszystko zależy od jakości przedłożonego dokumentu.

W składanym oświadczeniu należy wziąć pod uwagę, że posiadanie praw do samych wyników nie jest/nie musi być równoznaczne z prawem do rozwiązania/technologii.

  1. Jakie konkretnie dokumenty należy przedstawić w ramach wyciągów z dokumentów dot. przeprowadzonych prac B+R? Czy wystarczy przedstawić podsumowanie raportu z prac B+R?

Program nie precyzuje, jakie konkretnie dokumenty powinny to być, jednak materiał powinien przede wszystkim zawierać wszystkie informacje niezbędne do oceny wniosku.  W szczególności powinno to być sprecyzowanie zakresu, sposobu, metodyki, skali badań, czasu ich trwania itp. – w zależności od specyfiki projektu, oraz potwierdzenie osiągów technologii/uzyskanych parametrów (które będą niezbędne do wykazania przewag rozwiązania, wyliczenia efektów ekologicznych, udowodnienia innowacyjności). Samo podsumowanie raportu może więc nie być wystarczające, jednak nie można tego stwierdzić jednoznacznie – zależy od zawartości merytorycznej i kompletności tego materiału jeśli chodzi m.in. o ww. niezbędne informacje. Należy wziąć pod uwagę, że oceniający na etapie selekcji, w ramach uwag może poprosić o uzupełnienia w tym zakresie (np. w przypadku powstałych uzasadnionych wątpliwości lub niedostatecznych informacji).

  1. Czy Firma X, która opracowała innowacyjne rozwiązanie dedykowane dla różnych branż przemysłu, może otrzymać środki finansowe na wdrożenie przedmiotowej technologii u innych przedsiębiorców?

Firma X będąca twórcą innowacyjnego rozwiązania dedykowanego dla różnych branż przemysłu nie może otrzymać środków finansowych na wdrożenie przedmiotowej technologii u innych przedsiębiorców, chyba że sama jest Beneficjentem przyznanego dofinansowania.

Program dopuszcza dwa rodzaje przedsięwzięć, określone w pkt. 7.5 programu:

- budowę fabryki/linii technologicznej, produkującej innowacyjne produkty bądź

- wdrożenie innowacyjnego rozwiązania we własnej działalności.

Przedsiębiorcy chcący skorzystać z dofinansowania, o którym mowa w Programie, sami wnioskują o ww. dofinansowanie będąc właścicielem technologii (np. posiada licencje innowacyjnego rozwiązania po uprzednim jej zakupie), bądź realizując przedsięwzięcie zawiązując spółkę celową z właścicielem technologii.

  1. Umorzenie pożyczki, o którą Beneficjent może się ubiegać, a tym samym umorzona kwota ma być przeznaczona na realizację kolejnego przedsięwzięcia innowacyjnego. Zatem jak się ma do tego wymóg innowacyjności określonej w programie, tj. nie wcześniej niż w okresie 3 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie?

Zgodnie z założeniami programu umorzoną kwotę należy przeznaczyć na realizację kolejnego przedsięwzięcia innowacyjnego, którego warunki realizacji zostaną określone w odrębnej umowie, polegającego na wdrożeniu tego samego rozwiązania/technologii.  Warunki umorzenia określa Program w pkt. 7.3 6).

Wskazany w pytaniu wymóg „ nie wcześniej niż w okresie 3 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie” (tj. zapisy kryterium preselekcji nr 4 i kryterium punktowego selekcji nr 2) odnosi się bezpośrednio do przedsięwzięcia będącego przedmiotem wniosku o dofinansowanie w formie pożyczki, a nie wniosku o umorzenie. W przypadku wniosku o umorzenie nie następuje więc ocena zgłaszanego przedsięwzięcia w oparciu o to kryterium.

Umorzenie części pożyczki z założenia ma pozwolić wnioskodawcy na dalszy rozwój działalności na bazie zakończonego sukcesem rynkowym i technologicznym wdrożenia innowacyjnego rozwiązania/ technologii, poprzez  jej skalowanie, powielanie w innych lokalizacjach, czy też kolejne zastosowanie we własnej działalności (może to być np. zwiększenie mocy produkcyjnych/wydajności, dodatkowa linia technologiczna, dodatkowy zakład, kolejne  zastosowanie rozwiązania we własnej działalności itp.).  

Z uwagi na upływ czasu (tj. od złożenia wniosku do zakończenia okresu trwałości projektu), planując kolejne wdrożenie z wykorzystaniem umorzonych środków wnioskodawca powinien w szczególności wziąć pod uwagę postęp technologiczny (przebiegający w różnym tempie i nierównomiernie w poszczególnych dziedzinach/branżach, jak również nie jest możliwy do przewidzenia), zmiany sytuacji rynkowej, zasadność ekonomiczną dla wnioskodawcy/odbiorcy, stan techniki itp. Wdrożenie powinno w związku z tym obejmować to samo rozwiązanie/technologię, o tych samych funkcjonalnościach/celach technologicznych/zastosowaniach, z uwzględnieniem jednak ewentualnych dalszych  prac rozwojowych, uzasadnionych ulepszeń czy aktualizacji, które zostały w tym okresie wypracowane i pozwalają na sprostanie aktualnym wymogom rynkowym i technologicznym w danej dziedzinie.

{"register":{"columns":[]}}