Pierwsza w Europie seryjna produkcja lokomotyw wodorowych dzięki dofinansowaniu z KPO
03.09.2025
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał umowę z Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. na realizację projektu pn. „Zwiększenie mocy produkcyjnych PESA pozwalające na produkcję pojazdów napędzanych wodorem w oparciu o wyniki zrealizowanych prac B+R.” Uroczystość odbyła się podczas przejazdu specjalnego lokomotywą wodorową na trasie Jelenia Góra - Karpacz, w obecności Minister Klimatu i Środowiska Pauliny Hennig-Kloski. Dzięki zawartej umowie PESA otrzyma ponad 53 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
- Ze strony NFOŚiGW dokument podpisała Dorota Zawadzka-Stępniak prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, natomiast ze strony spółki PESA – Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu oraz Robert Tafiłowski, wiceprezes zarządu.
- Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 163 mln zł.
- Projekt będzie realizowany w ramach programu priorytetowego Wodoryzacja Gospodarki.
Podpisana dziś umowa to ważny krok w kierunku rozwoju technologii wodorowych w Polsce. Wspierając projekt spółki PESA, inwestujemy nie tylko w innowacyjne rozwiązania transportowe, ale także w poprawę jakości powietrza i ograniczenie emisji CO₂. Lokomotywy wodorowe, które będą produkowane seryjnie w naszym kraju, staną się wizytówką polskiej myśli technicznej i realnym wkładem w zieloną transformację. Jako Fundusz jesteśmy dumni, że możemy współfinansować przedsięwzięcia, które łączą nowoczesność, bezpieczeństwo i troskę o środowisko
– stwierdziła Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Projekt zakłada wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych, prowadzonych w latach 2019–2023, dzięki którym powstał prototyp pierwszej w Polsce lokomotywy manewrowej z napędem wodorowym. Teraz spółka PESA zwiększy moce produkcyjne, aby rozpocząć seryjną produkcję pojazdów tego typu.
W ramach inwestycji powstanie kompleksowa infrastruktura produkcyjna w Bydgoszczy – hala montażu i hala magazynowa typu cross-dock o łącznej powierzchni ponad 15 000 m², a także zostaną wdrożone nowoczesne systemy zarządzania łańcuchami dostaw i kolejkowania. Realizacja projektu potrwa do czerwca 2026 r. i pozwoli na utworzenie 24 nowych miejsc pracy.
Dzięki wsparciu naszych inwestycji przez NFOŚiGW możemy szybciej i lepiej przygotować firmę do realizacji zamówień na wodorowe lokomotywy manewrowe. Zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych obserwujemy coraz większe zainteresowanie operatorów kolejowych i firm bezemisyjnymi pojazdami. Nasza wodorowa lokomotywa, której zaletą jest redukcja emisji CO2 i hałasu, doskonale wpisuje się w potrzeby portów, terminali przeładunkowych i przewoźników, którzy chcą świadczyć przyjazne środowisku przewozy kolejowe
– podkreślił Robert Tafiłowski, wiceprezes zarządu PESA Bydgoszcz.
W okresie trwałości przedsięwzięcia spółka PESA planuje wyprodukowanie i sprzedaż 25 lokomotyw wodorowych, których eksploatacja przyczyni się do redukcji emisji CO₂ o ponad 7 600 ton.
Będą to pierwsze w Europie seryjnie produkowane lokomotywy manewrowe zasilane zielonym lub niskoemisyjnym wodorem, dodatkowo wyposażone w system autonomicznego wykrywania przeszkód na torze.
Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. to największy polski producent pojazdów szynowych, obecny nie tylko w Polsce, ale też w wielu krajach Europy, a także w Azji i Afryce. Większościowym akcjonariuszem spółki jest Grupa Polski Fundusz Rozwoju, posiadająca ponad 99% akcji spółki PESA.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera.