W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pomoc de minimis

 

pomoc de minimis inna niż w sektorze produkcji rolnej i w sektorze rybołówstwa
pomoc de minimis w sektorze produkcji rolnej
pomoc de minimis w sektorze rybołówstwa
Rozwiązania prawne: (stosuje się bezpośrednio, bez potrzeby wydawania programu pomocowego)
Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 r. z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym
Na co?
Brak ograniczeń. Brak ograniczeń. Brak ograniczeń.
Warunki:
Pomoc w formie pożyczek musi być pomocą przejrzystą.

Pomoc w formie dokapitalizowania będzie dopuszczalna, jeśli kwota dokapitalizowania ze środków publicznych nie przekracza pułapu de minimis.

Pomoc przyznawana przedsiębiorstwom jedynie w sektorze produkcji rolnej (produkcja pierwotna produktów rolnych).
Pomoc w formie pożyczek musi być pomocą przejrzystą.
   
Pomoc przyznawana przedsiębiorstwom sektora rybołówstwa (produkcja, przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa).
Pomoc w formie pożyczek musi być pomocą przejrzystą.  
Efekt zachęty:  
Nie musi być wykazywany. Nie musi być wykazywany. Nie musi być wykazywany.
Koszty kwalifikowane:
Brak ograniczeń. Brak ograniczeń. Brak ograniczeń.
Intensywność pomocy:
Brak ograniczeń. Brak ograniczeń. Brak ograniczeń.
Ograniczenie kwotowe:  
- 300 000 euro w okresie trzech ostatnich lat (rozumianych jako lata kroczące, tj. okres 3 x 365 dni wstecz) dla "jednego przedsiębiorstwa"
 
20 000 euro w okresie trzech ostatnich lat oborotowych dla "jednego przedsiębiorstwa"
      
 
30 000 euro w okresie trzech ostatnich lat obrotowych dla "jednego przedsiębiorstwa"
        
Maksymalna dopuszczalna skumulowana kwota pomocy udzielona przez Polskę w okresie trzech lat obrotowych
Brak ograniczeń 295 932 125 euro
16 532 000 euro
Kumulacja
Pomoc może być łączona z inną pomocą publiczną udzieloną na te same koszty, o ile nie spowoduje to przekroczenia maksymalnej dopuszczalnej intensywności określonej dla tej innej pomocy. Pomoc może być łączona z inną pomocą publiczną udzieloną na te same koszty, o ile nie spowoduje to przekroczenia maksymalnej dopuszczalnej intensywności określonej dla tej innej pomocy. Pomoc może być łączona z inną pomocą publiczną udzieloną na te same koszty, o ile nie spowoduje to przekroczenia maksymalnej dopuszczalnej intensywności określonej dla tej innej pomocy.

 

 "Jedno przedsiębiorstwo" (w rozumieniu nowego rozporządzenia) obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane co najmniej jednym z następujących stosunków:

a) jedna jednostka gospodarcza posiada w drugiej jednostce gospodarczej większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków;
b) jedna jednostka gospodarcza ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego innej jednostki gospodarczej;
c) jedna jednostka gospodarcza ma prawo wywierać dominujący wpływ na inną jednostkę gospodarczą zgodnie z umową zawartą z tą jednostką lub postanowieniami w jej akcie założycielskim lub umowie spółki;
d) jedna jednostka gospodarcza, która jest akcjonariuszem lub wspólnikiem w innej jednostce gospodarczej lub jej członkiem, samodzielnie kontroluje, zgodnie z porozumieniem z innymi akcjonariuszami, wspólnikami lub członkami tej jednostki, większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków tej jednostki.
 
Jednostki gospodarcze pozostające w jakimkolwiek ze stosunków, o których mowa powyżej w lit. a)–d), za pośrednictwem jednej innej jednostki gospodarczej lub kilku innych jednostek gospodarczych również są uznawane za jedno przedsiębiorstwo.
 
Jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane wyłącznie dlatego, że każda z nich jest bezpośrednio związana z danym organem publicznym lub danymi organami publicznymi, nie będą traktowane jako wzajemnie powiązane.
 
Przedsiębiorstwem jest każda jednostka, czy to osoba fizyczna czy osoba prawna, wykonująca działalność gospodarczą niezależnie od jej formy prawnej i sposobu finansowania. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyjaśnił, że „podmiot, który, posiadając udziały kontrolne w spółce, skutecznie wykonuje tę kontrolę poprzez bezpośrednie lub pośrednie wywieranie wpływu na zarządzanie nią”, należy uznać za uczestniczący w działalności gospodarczej tej spółki. W związku z tym sam podmiot należy uznać za przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu. Wszystkie zatem podmioty, które są kontrolowane (prawnie lub de facto) przez ten sam podmiot, należy traktować jako jedno przedsiębiorstwo.
 
Pomoc de minimis w grupie podmiotów tworzących "jedno przedsiębiorstwo" sumuje się zasadniczo w obrębie jednego Państwa Członkowskiego i bierze się pod uwagę powiązania, które można zidentyfikować w danym Państwie. Jeżeli zatem spółka-matka prowadzi działalność w Niemczech, a spółka-córka w Polsce, wówczas nie sumuje się pomocy de minimis uzyskanej przez oba te podmioty. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy jedno Państwo Członkowskie (A) udziela dofinansowania dwóm powiązanym ze sobą przedsiębiorcom prowadzącym działalność w dwóch różnych Państwach Członkowskich (podmiot X w Państwie A, natomiast podmiot Y w Państwie B) - wówczas Państwo A sumuje pomoc udzielaną dwóm przedsiębiorcom.
Również w przypadku, gdy spółka-matka z przykładu powyżej ma drugą spółkę-córkę w Polsce, wówczas nie podlega sumowaniu pomoc de minimis uzyskana przez obie spółki-córki, ponieważ powiązania występują poprzez podmiot spoza Polski (trudno byłoby prześledzić wszelkie powiązania pomiędzy takimi podmiotami).
{"register":{"columns":[]}}