W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi

  1. Pytanie: Czy w przypadku minimalnego wejścia kapitałowego na poziomie 50 000 000 zł, konieczne jest, aby wartość objętych udziałów (akcji) na etapie transakcji odzwierciedlała pełną wartość rynkową wniesionego wkładu pieniężnego, czy też dopuszczalna jest sytuacja, w której NFOŚiGW obejmuje udziały o niższej wartości nominalnej, kierując się projekcją wartości spółki wynikającą z biznesplanu, wyceny ex ante i potencjału projektu?

Odpowiedź: W przypadku każdej inwestycji koniecznym jest, aby dofinansowanie było zgodne z wynikami testu prywatnego inwestora (TPI) tj. ustaleniem czy udzielenie dofinansowania jest dokonywane na warunkach akceptowalnych dla inwestora prywatnego, który będąc w analogicznej sytuacji zachowa się jak podmiot publiczny, tj. podejmie inwestycję uwzględniając w szczególności liczbę posiadanych udziałów lub akcji, zwrot z zaangażowanego kapitału oraz poziom ryzyka towarzyszącego inwestycji. Zwracamy uwagę, że nabór odbywa się w trybie konkursowym. Beneficjent posiada swobodę w ustaleniu ceny emisyjnej, jednak, jeśli będzie ona zbyt wysoka, wyniki TPI nie będą pozytywne i finansowanie nie zostanie udzielone. Ustalenie ceny emisyjnej na poziomie równym nominałowi będzie zabiegiem maksymalizującym projektowane stopy zwrotu i będzie miało pozytywny wpływ na całościowy wynik oceny. Końcowe warunki inwestycji będą podlegać negocjacjom – dotyczy to również ceny emisyjnej obejmowanych udziałów/akcji. Zwracamy również uwagę, że dofinansowanie służy realizacji Projektów w obszarach zdefiniowanych Programem priorytetowym. Zatem wysokość dofinansowania musi korespondować z wartością Projektu jaki został opisany we wniosku.

  1. Pytanie: Czy możliwe jest objęcie udziałów przez NFOŚiGW na zasadzie wyceny przyszłościowej (ang. valuation cap / discount rate) z uwzględnieniem dynamiki rozwoju projektu i przewidywanego wzrostu wartości spółki?

Odpowiedź: Zgodnie z odpowiedzią przedstawioną na pytanie nr 1.

  1. Pytanie: Od czego konkretnie uzależniony jest docelowy poziom udziału kapitałowego NFOŚiGW w spółce – poza wynikami testu prywatnego inwestora? Czy stosowane są dodatkowe kryteria branżowe, finansowe lub związane ze strukturą właścicielską wnioskodawcy?

Odpowiedź: Rodzaje Projektów, jakie mogą być dofinansowane, są ściśle zdefiniowane w Programie priorytetowym mogą być wspierane linie produkcyjne, technologie mogące w szczególności obejmować procesy badawcze
i innowacyjne, wdrożenia i komercjalizacje technologii w przedsiębiorstwach koncentrujących się na gospodarce nisko- i zeroemisyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań w dziedzinie zrównoważonej mobilności oraz nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii i magazynowania zeroemisyjnej energii. Nie przewiduje się wsparcia finansowego dla Projektów
z obszarów, które nie zostały opisane w Programie.

Program precyzuje również, że Beneficjentami końcowymi wsparcia są przedsiębiorstwa, w formie spółek kapitałowych (tj. spółek akcyjnych i spółek
z ograniczoną odpowiedzialnością
), zakwalifikowane jako MŚP, spółki duże
i spółki o średniej kapitalizacji.

Wysokość wejścia kapitałowego, nie może przekroczyć 49% udziałów lub akcji
w kapitale, po bezpośrednim nabyciu lub objęciu całości udziałów lub akcji przez NFOŚiGW. Obejmowanie pakietów większościowych tj. maksymalnie do 85% wymaga dodatkowych analiz z zakresu ustalenia modelu zarządzania podmiotem, sposobu powoływania kadry zarządzającej i analiz z zakresu konfliktu interesów, ponieważ instytucja udzielająca finansowania, będzie miała decydujący wpływ na realizację Projektu i jego nadzór.

Podstawowym kryterium jest spełnienie testu prywatnego inwestora (TPI), struktura udziałowa w szczególności udział kapitałowy NFOŚiGW jest zdeterminowany wolumenem Projektu objętego wnioskiem o dofinansowanie.

Informacje na temat zasad wyboru przedsięwzięć zostały szczegółowo opisane
w punkcie 5) dokumentu Polityka i Strategia Inwestycyjna „Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej” m.in. w podpunkcie d) i e).

  1. Pytanie: Jakie są standardowe zapisy w umowie inwestycyjnej dotyczące:
    1. decyzyjności Beneficjenta (czy przewiduje się zachowanie swobody operacyjnej przy większościowym udziale NFOŚiGW),
    2. zasad powoływania i odwoływania członków zarządu,
    3. mechanizmów nadzoru i zabezpieczenia interesu Funduszu,
    4. ewentualnych warunków wyjścia z inwestycji przez NFOŚiGW?

Odpowiedź: Podstawowym scenariuszem jest scenariusz mniejszościowego udziału kapitałowego NFOŚiGW. Zgodnie z realizowaną Strategią, obejmowanie pakietów większościowych tj. maksymalnie do 85% jest możliwe, jednak wymaga dodatkowych analiz z zakresu ustalenia modelu zarządzania przedsiębiorstwem, sposobu powoływania kadry zarządzającej i analiz z zakresu konfliktu interesów, ponieważ instytucja udzielająca finansowania, będzie miała decydujący wpływ na realizacje Projektu i jego nadzór. Co do zasady nie planujemy zaangażowania NFOŚiGW w obszarze operacyjnym przedsięwzięcia.

Mechanizmy nadzoru oraz wyjścia kapitałowego z inwestycji będą oparte
o uprawnienia korporacyjne i będą opisane w dokumentacji transakcyjnej i będą podlegały indywidualnym negocjacjom, a następnie zostaną wprowadzone do statutów spółek objętych dofinansowaniem oraz ewentualnie innych aktów prawa wewnętrznego. Dalsze szczegółowe informacje dotyczące monitoringu oraz planowanych instrumentów nadzoru zawiera dokument Polityka i Strategia Inwestycyjna „Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej”.

  1. Pytanie: Czy katalog form wskazanych w nawiasie w pkt. 7.4 Programu priorytetowego nie służy wprowadzeniu żadnego szczególnego ograniczenia i każdego rodzaju spółki kapitałowe (w tym proste spółki akcyjne) mogą być beneficjentami końcowymi wsparcia?

Odpowiedź: Zgodnie z założeniami Programu priorytetowego (punkt 7.4), Beneficjentami końcowymi wsparcia, mogą być wyłączenie spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

  1. Pytanie: Czy inwestycja w wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru jest rodzajem przedsięwzięcia, które może zostać zakwalifikowane w ramach ogłoszonego naboru?

Odpowiedź: Program priorytetowy Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej dedykowany jest Projektom polegającym na budowie m.in. instalacji, linii technologicznych/fabryk wytwarzających produkty w łańcuchu wartości niezbędne w zakresie procesu wytwarzania, magazynowania i transportu m.in. wodoru. Program priorytetowy nie wspiera budowy instalacji służących bezpośredniemu wytwarzaniu, magazynowaniu lub transportowaniu wodoru.

  1. Pytanie: Czy warunkiem niezbędnym, aby wziąć udział w naborze, jest połączenie planowanej instalacji ujętej w pytaniu 6 powyżej z fabryką do wytwarzania produktów końcowych dla nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii lub magazynów zeroemisyjnej energii?

Odpowiedź: Zgodnie z odpowiedzią przedstawioną na pytanie nr 6.

  1. Pytanie: Czy konkurs eliminuje możliwości zastosowania wyceny przyszłościowej?

Odpowiedź: Założenia Programu priorytetowego (konkursu) pozwalają na zastosowanie różnych metod wyceny, w tym wyceny dochodowej.

  1. Pytanie: Czy budowa linii WN i GPZ jest rodzajem przedsięwzięcia, które może zostać zakwalifikowane w ramach ogłoszonego naboru?

Odpowiedź: Program priorytetowy Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej dedykowany jest Projektom polegającym na budowie m.in. instalacji, linii technologicznych/fabryk wytwarzających produkty w łańcuchu wartości dla sektora czystej mobilności oraz energetycznego. Program priorytetowy nie wspiera budowy linii wysokiego napięcia, Głównych Punktów Zasilania.

  1. Pytanie: Czy budowa OZE jest rodzajem przedsięwzięcia, które może zostać zakwalifikowane w ramach ogłoszonego naboru?

Odpowiedź: Zgodnie z odpowiedzią przedstawioną na pytanie nr 9. Program priorytetowy nie wspiera budowy instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE).

  1. Pytanie: Czy warunkiem niezbędnym, aby wziąć udział w naborze, jest połączenie planowanych instalacji ujętych w pkt 9 i 10 powyżej z fabryką do wytwarzania produktów końcowych dla nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii lub magazynów zeroemisyjnej energii?

Odpowiedź: Zgodnie z odpowiedzią przedstawioną na pytania nr 9 i 10.

  1. Pytanie: Czy w ramach E3.1.1. Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej dopuszczają Państwo możliwość zrealizowania i sfinansowania projektu polegającego na wybudowaniu instalacji biogazowni lub biometanowni?

Odpowiedź: Zgodnie z odpowiedzią przedstawioną na pytanie nr 10.

  1. Pytanie: Czy w ramach naboru można wybudować nowy zakład od zera albo dostosować już istniejący budynek?

Odpowiedź: Zgodnie z założeniami Programu priorytetowego, Wnioskodawca musi legitymować się uprawnieniem do dysponowania nieruchomością, na której planowana jest realizacja przedsięwzięcia, na cały wnioskowany okres wejścia kapitałowego NFOŚiGW. Ocenie podlega również zgodność planowanego przedsięwzięcia z warunkami zabudowy dla wskazanych nieruchomości lub miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (Kryterium jakościowe dopuszczające nr 4). Dodatkowo, zgodnie z postanowieniami Polityki i Strategii Inwestycyjnej, będącej załącznikiem do Programu, środki pochodzące z inwestycji kapitałowej NFOŚiGW, nie mogą zostać wykorzystane na najem, leasing lub dzierżawę nieruchomości oraz na zakup nieruchomości, powyżej 15% wartości inwestycji. Możliwa jest adaptacja infrastruktury istniejącej na nieruchomości, o ile jest to zgodne i dopuszczalne z obowiązującymi przepisami m.in. prawa budowlanego itp.

  1. Pytanie: Czy nowo powstały zakład można wynająć, czy jednak do czasu spłaty wkładu kapitałowego produkcja musi być w rękach Wnioskodawcy?

Odpowiedź: Nie przewidujemy finansowania leasingu, nawet w przypadku, jeśli przedmiot leasingu byłby zgodny z zakresem rzeczowym wyszczególnionym w Programie. Do czasu spłaty wkładu kapitałowego Projekt musi pozostać w bezpośrednim władaniu Beneficjenta końcowego.

  1. Pytanie: W pkt 8.2 Programu Priorytetowego E3.1.1 „Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej” w kryterium jakościowe dopuszczające nr 3 „Zapotrzebowanie rynku (str. 7), pojawia się wymaganie: „Przedkładane dokumenty muszą być spójne, a zawarte w nich analizy powinny być potwierdzone przez niezależnych ekspertów.” Czy to wymaganie należy rozumieć w ten sposób, że kryterium będzie uznane za spełnione, jeśli eksperci (doradcy) NFOŚiGW potwierdzą analizy zawarte w dokumentach złożonych z wnioskiem?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca ma obowiązek przygotować spójne dokumenty, które będą ocenione przez Doradców NFOŚIGW.

  1. Pytanie: Celem programu jest przyczynienie się do rozwoju gospodarki niskoemisyjnej i zeroemisyjnej przez wspieranie projektów przemysłowych między innymi dla czystej mobilności. Czy pod tym hasłem można rozumieć również produkcję np. sprężyn, resorów używanych do produkcji lokomotyw?

Odpowiedź: Nie. Zgodnie z punktem numer 7.5.1) lit. b) Programu, środki przeznaczone w ramach wejścia kapitałowego NFOŚiGW mogą zostać przeznaczone na przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonej mobilności, obejmujące m.in. wytwarzanie części do pojazdów, wpływających bezpośrednio na uznanie pojazdu za nisko- lub zeroemisyjny.

  1. Pytanie: Czy modernizacja linii produkcyjnej na linię o obiegu zamkniętym i budowa farmy fotowoltaicznej celem zasilania m.in. tej produkcji będzie kwalifikowała się do programu?

Odpowiedź: Program priorytetowy skierowany jest na rozwój nowych mocy produkcyjnych w zakresie sektorów wskazanych w Programie. Należy mieć na uwadze, że kryterium dodatkowe nr 3 „Wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych (OZE) w przedsięwzięciu” jest kryterium wspomagającym ocenę wniosku o dofinansowanie, weryfikowanym tylko w przypadku spełnienia kryteriów dostępu, w tym kryterium dot. celu i rodzaju przedsięwzięcia wskazanego w programie priorytetowym oraz kryteriów jakościowych dopuszczających.

  1. Pytanie: Czy ze środków pozyskanych w ramach projektu można będzie sfinansować zakup elektrycznych pojazdów tj. wózki widłowe, ładowarki oraz budowę stacji ładujących?

Odpowiedź: Środki przekazywane przez NFOŚiGW w ramach wejścia kapitałowego muszą zostać wykorzystane na realizację Projektów, o których mowa w punkcie 7.5 Programu. Wniosek wraz z załączoną dokumentacją powinien uwzględniać opis wydatków, w tym ich rodzaj, związanych i niezbędnych do prawidłowej realizacji inwestycji. Program priorytetowy nie jest skierowany do przedsięwzięć polegających na budowie sieci stacji ładowania, czy też wyposażeniu przedsiębiorstwa w wózki widłowe i ładowarki, niezwiązane z realizacją, któregokolwiek przedsięwzięcia wskazanego w punkcie 7.5 Programu.

  1. Pytanie: Czy inwestycje w zakresie:
    1. Budowy linii produkcyjnej ładowarek elektrycznych - Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów niskoemisyjnych;
    2. Budowy linii produkcyjnej skuterów elektrycznych,

wpisywałyby się w nabór E3.1.1. Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej?

Odpowiedź: W zakresie podpunktu a), zgodnie z punktem 7.5. 1) lit c) Programu priorytetowego, środki przeznaczone w ramach wejścia kapitałowego, mogą zostać przeznaczone m.in. na przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonej mobilności, obejmujące wytwarzanie infrastruktury ładowania pojazdów oraz komponentów w łańcuchach wartości do wytwarzania produktów końcowych infrastruktury ładowania pojazdów m. in. stacji ładowania samochodów elektrycznych (w tym domowe stacje ładowania), gniazd ładowania, systemów zarządzania ładowaniem, stacji tankowania wodoru, w związku z czym kierunkowo należy uznać wskazany w punkcie a) rodzaj inwestycji za wpisujący się w założenia Programu. Podkreślamy natomiast, że weryfikacja spełnienia kryterium, o którym mowa w punkcie 8.1 podpunkt 4) Programu (kryteria dostępu), dokonywana jest na Etapie I oceny wniosku zgodnie z dokumentem „Regulamin naboru konkursowego”, na podstawie informacji zawartych we wniosku (w tym załączonej do wniosku dokumentacji).

W zakresie podpunktu b), zgodnie z punktem 7.5. 1) lit a) Programu priorytetowego, środki przeznaczone w ramach wejścia kapitałowego, mogą zostać przeznaczone m.in. na przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonej mobilności, obejmujące budowę instalacji, linii technologicznych/ fabryk produkujących zaawansowane technologicznie produkty końcowe, tj. nisko- i zeroemisyjne pojazdy, w związku z czym kierunkowo należy uznać wskazany w punkcie b) rodzaj inwestycji za wpisujący się w założenia Programu. Podkreślamy natomiast, że weryfikacja spełnienia kryterium, o którym mowa w punkcie 8.1 podpunkt 4) Programu (kryteria dostępu), dokonywana jest na Etapie I oceny wniosku zgodnie z dokumentem „Regulamin naboru konkursowego”, na podstawie informacji zawartych we wniosku (w tym załączonej do wniosku dokumentacji).

  1. Pytanie: Zwracamy się z prośbą o wyjaśnienie wymogów dotyczących szczegółowości opisu inwestycji wnioskodawcy realizowanych po roku 2030 (nieobjętych wydatkowaniem środków KPO z programu E3.1.1.) 
  • Zważywszy na to wnioskodawca może przedstawić szacunkowe założenia i analizy techniczne dla okresu pomiędzy 2031 – 2045. Prosimy o potwierdzenie, że dołączenie tego typu dokumentacji spełnia wymagania.
  • Zważywszy na to, że w modelu finansowym należy przedstawić rokroczną perspektywę 2031 – 2045, czy i w jakim zakresie należy opisywać działania wnioskodawcy na ten okres w dokumentacji projektowej w rozdziałach dedykowanych „finansowaniu przedsięwzięcia”.

Odpowiedź: Założenia i analizy techniczne oraz finansowanie inwestycji Wnioskodawcy realizowanych po roku 2030 powinny zostać przygotowane w takim stopniu szczegółowości, który możliwy jest na dzień przygotowywania wniosku o dofinansowanie i który jednocześnie umożliwi racjonalną ocenę tych planów inwestycyjnych, zwłaszcza jeśli inwestycje te będą w jakimkolwiek stopniu związane z Projektem realizowanym w ramach wniosku o dofinansowanie składanego w Programie priorytetowym Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej.

  1. Pytanie: Zwracamy się z prośbą o uszczegółowienie informacji o możliwej długości czasu dla Wnioskodawcy na udzielenie odpowiedzi na uwagi podczas procesu oceny merytorycznej

Odpowiedź: Zgodnie z postanowieniami par. 5 ust. 4 lit. b), Rozdział V „Regulaminu konkursu”, z uwzględnieniem ust. 2 i 3.

  1. Pytanie: Zwracamy się z prośbą o udzielenie informacji czy wnioskodawca będzie mógł z własnej inicjatywy uzupełnić informacje we wniosku o dofinansowanie (wraz z załącznikami i dokumentacją projektową) w toku oceny merytorycznej lub negocjacji na Komitecie Inwestycyjnym.  

Odpowiedź: Wnioskodawca zobowiązany będzie do dostarczenia dokumentów tylko na bezpośrednie wezwanie Doradcy odpowiedzialnego za ocenę wniosku na Etapie II oceny. Uzupełnienie wniosku przewidziane zostało tylko na Etapach I i II zgodnie z postanowieniami „Regulaminu konkursu”. Na podstawie przekazanej dokumentacji Doradca przygotuje dla NFOŚiGW raport końcowy z wykonanych analiz (zgodnie z par. 11 Rozdział X Analiza due diligence „Regulaminu konkursu”), który następnie zostanie przekazany Komitetowi Inwestycyjnemu. Zasady oraz tryb pracy Komitetu Inwestycyjnego,
w tym opis procesu podejmowania decyzji, określa Regulamin Komitetu Inwestycyjnego, stanowiący załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu.

W sytuacji kiedy, w toku oceny merytorycznej lub później, w tym w toku negocjacji, zaistnieją okoliczności, które będą mogły mieć wpływ na ocenę Projektu Wnioskodawcy, powinny one zostać ujawnione przez Wnioskodawcę.

  1. Pytanie: Prosimy o potwierdzenie docelowej segmentacji ryzyk, na której powinna zostać oparta dokumentacja wniosku. W szczególności prosimy o wyjaśnienie zależności między poniższymi punktami: 

II. Studium Wykonalności – Biznes Plan: część opisowa > 2. Zakres części opisowej > 8. Ocena ryzyka, którego struktura jest rozwinięta jako: 

8.1 Główne zagrożenia, w tym rynkowe, organizacyjno–prawne, finansowe, technologiczne, płynnościowe, regulacyjne itp.  

8.2. Macierz ryzyka.  

8.3. Zarządzanie ryzykiem. Planowane metody monitorowania i mitygacji ryzyk 

IV. Dodatkowe objaśnienia do sporządzenia Studium Wykonalności – Biznes Planu > 10. Analiza ryzyka, którego struktura jest rozwinięta jako: 

a) ryzyko finansowe, w tym ryzyko wykonalności i trwałości finansowej, utraty płynności finansowej, itp.,  

b) ryzyko prawne, w tym ryzyko związane z ochroną własności intelektualnej;  

c) ryzyko związane z realizacją planowanego Projektu;  

d) ryzyko operacyjne, w tym: posiadanie praw do kluczowych patentów lub technologii, posiadanie niezbędnej dokumentacji technicznej i decyzji administracyjnych, prawidłowość i stabilność struktury instytucjonalnej, upowszechnienia się nowego produktu/towaru na rynku, itp.;  

e) ryzyko środowiskowe;  

f) inne ryzyka zdefiniowane przez Wnioskodawcę. 

Odpowiedź: Rodzaje ryzyk wymienione w Instrukcji sporządzania Studium Wykonalności – Biznes Planu (w punkcie II. Studium Wykonalności – Biznes Plan: część opisowa > 2. Zakres części opisowej > 8. Ocena ryzyka oraz w punkcie IV. Dodatkowe objaśnienia do sporządzenia Studium Wykonalności – Biznes Planu > 10. Analiza ryzyka) należy traktować jako przykładowe rodzaje ryzyk, które powinny zostać zaprezentowane przez Wnioskodawcę w dokumentach składanych do NFOŚiGW.  Ostateczny wybór właściwych rodzajów ryzyk, pozostawia się Wnioskodawcy, przy czym zwraca się uwagę, że kompletności i rodzaje ryzyk będą analizowane przez Doradcę na etapie badania due diligence.

  1. Pytanie: Czy w ramach Projektu koszty operacyjne (OPEX), takie jak zatrudnienie pracowników produkcyjnych do dnia 31 grudnia 2030 r., mogą być uznane za koszty kwalifikowane?

Odpowiedź: TAK

  1. Pytanie: Co dokładnie oznacza „Dofinansowanie w formie wejścia kapitałowego do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia realizowanego przez Beneficjenta końcowego”? Czy to oznacza, że NFOŚiGW może pokryć pełne koszty kwalifikowane Projektu?

Odpowiedź: Środki pochodzące z zaangażowania kapitałowego NFOŚiGW, mogą pokryć 100% kosztów kwalifikowanych Projektu, przy zachowaniu postanowień, o których mowa w punkcie 6 Programu priorytetowego.  

  1. Pytanie: Jak należy rozumieć zapis „Udział wejścia kapitałowego NFOŚiGW nie może przekroczyć 49% w kapitale zakładowym Beneficjenta końcowego, po bezpośrednim nabyciu lub objęciu całości udziałów lub akcji przez NFOŚiGW”? Czy to oznacza, że w zamian za dofinansowanie do 100% kosztów kwalifikowanych, NFOŚiGW obejmie do 49% w kapitale zakładowym Beneficjenta końcowego?

Odpowiedź: Należy to rozumieć w ten sposób, że po podwyższeniu kapitału Beneficjenta końcowego środkami pochodzącymi z wejścia kapitałowego NFOŚiGW, udział wejścia kapitałowego NFOŚiGW nie może przekroczyć 49%, z zastrzeżeniem, że obejmowanie pakietów większościowych przez NFOŚiGW, tj. maksymalnie do 85% w kapitale zakładowym Beneficjenta końcowego, wymagać będzie określenia i wskazania w umowie inwestycyjnej m. in. dedykowanych zasad nadzoru, modelu podejmowania uchwał, kształtowania organów, modelu zarządzania, w tym sposobu powoływania kadry zarządzającej, a także zasad zarządzania ewentualnymi konfliktami interesów (Program Priorytetowy, punkt 7.2, 3)).

  1. Pytanie: Proszę o wyjaśnienie zapisu dotyczącego okresu zaangażowania kapitałowego NFOŚiGW, który powinien zakończyć się nie później niż do 2045 r. Zgodnie z informacją, za zakończenie okresu uznaje się odzyskanie (tj. wpływ na rachunek bankowy NFOŚiGW) środków finansowych zaangażowanych w bezpośrednie nabycie lub objęcie akcji lub udziałów Beneficjenta końcowego w ramach wyjścia z inwestycji kapitałowej lub prawomocne potwierdzenie braku możliwości odzyskania tych środków. Czy powyższe oznacza, że w tym okresie Beneficjent końcowy powinien wykupić akcje lub udziały objęte przez NFOŚiGW, które stanowią 49% kapitału zakładowego?

Odpowiedź: Tak, powyższe oznacza m. in., że Beneficjent końcowy powinien wykupić akcje lub udziały objęte przez NFOŚiGW, przy czym umowa inwestycyjna może również przewidywać inne ścieżki wyjścia NFOŚiGW z inwestycji kapitałowej, a niezależnie od wybranej ścieżki wyjścia z inwestycji, musi się ono dokonać w terminie do końca 2045 r.

  1. Pytanie: Pochodzenie towarów wykorzystanych w łańcuchu dostaw. Czy na potrzeby wykazania zgodności ze wskazanym kryterium pochodzenia towaru (urządzeń, komponentów itp.) wystarczające jest przyjęcie jego pochodzenia z Polski lub innego kraju UE wedle zasad przyjętych w art. 60 Europejskim Kodeksie Celnym (rozporządzenie 952/2013/UE ustanawiającym unijny kodeks celny (Dz. U. UE. L. z 2013 r. Nr 269, str. 1 z późn. zm.)) tj., że: „Towar całkowicie uzyskany w danym kraju lub na danym terytorium uznawany jest za pochodzący z tego kraju lub terytorium. Towar, w produkcję którego zaangażowane są więcej niż jeden kraj lub więcej niż jedno terytorium, uznaje się za pochodzący z kraju lub terytorium, w którym towar ten został poddany ostatniemu istotnemu, ekonomicznie uzasadnionemu przetwarzaniu lub obróbce, w przedsiębiorstwie przystosowanym do tego celu, co spowodowało wytworzenie nowego produktu lub stanowiło istotny etap wytwarzania”?

Jeśli nie, to jakie inne kryterium powinno być przyjęte?

  1. Pytanie: Pochodzenie usług wykorzystanych w łańcuchu dostaw. Czy na potrzeby wykazania zgodności ze wskazanym kryterium pochodzenia usług (projektowanie, prace badawczo-rozwojowe, itp.) wystarczające jest przyjęcie pochodzenia usługi wedle miejsca siedziby podmiotu świadczącego te usługi? Jeśli nie, to jakie inne kryterium powinno być przyjęte?
  1. Pytanie: Jednolita kwalifikacja danego towaru/usługi. Czy na potrzeby wykazania zgodności ze wskazanym kryterium można przyjąć, że jeśli produkt lub usługa spełnia kryteria wskazane w pkt 1) i 2) dla uznania ich pochodzenia z Polski lub innego kraju UE, to dany produkt lub usługa na danym poziomie łańcucha dostaw jednolicie (w 100%) ma określone pochodzenie?  Jeśli nie, to jaka inną metodykę przyjąć?
  1. Pytanie: Weryfikacja pochodzenia ex ante (uprzednia). Czy na potrzeby weryfikacji pochodzenia towarów i usług wystarczające jest zobowiązanie przyjęte przez wnioskodawcę do (i) oceny i (ii) wyboru towarów i usług wedle pochodzenia na poziomie bezpośredniego kontrahenta wnioskodawcy (pierwszego poziomu relacji) znajdującego się w Polsce lub innym kraju UE, ORAZ
    1) wiążąca deklaracja dostawcy zawarta w umowie, 2) zabezpieczenie na rzecz beneficjenta prawa do audytu w zakresie local content, 3) kary umowne w przypadku wykrycia naruszenia zobowiązań lub w razie utrudniania kontroli.

Przy uwzględnieniu zasad wskazanych w pytaniach 28-30 powyżej? Jeśli nie, to jakie inne kryterium powinno być przyjęte?

Odpowiedź do pytań nr 28 – 31 : Kierunkowo należy przyjąć przedstawione podejście jako poprawne. Podkreślamy natomiast, że zgodnie z brzmieniem kryterium dot. Local Content, Wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia dokumentacji opisującej w sposób szczegółowy i wyczerpujący spełnienie tego kryterium. Na Wnioskodawcy leży odpowiedzialność za przyjętą, opisaną metodykę oraz ostateczny wynik. Weryfikacja zgodności oraz poprawności przyjętych założeń i wykonanych obliczeń zostanie zweryfikowana przez Doradców, dokonujących kompleksowej oceny wniosków oraz analizy due diligence.

  1. Pytanie: Udział procentowy. Czy na potrzeby ustalania udziału procentowego Local Content prawidłowe i równoprawne będzie:
    1. ustalenie udziału Local Content wg wartości prac, urządzeń i komponentów potrzebnych do powstania produktu końcowego ustalonej na podstawie cen w łańcuchu wartości lub deklaracji/ofert kontrahentów

albo

    1. ustalenie udziału Local Content wg udziału jakościowego prac, urządzeń i komponentów potrzebnych do powstania produktu końcowego (np. urządzenia, komponenty i prace nie wedle ich wartości, lecz złożoności i stopnia istotności dla produktu końcowego)?

Odpowiedź: Kierunkowo należy przyjąć za prawidłowe, podejście wskazane w punkcie a) z uwzględnieniem niezależności technologicznej, o której mowa w tym kryterium.

Podkreślamy natomiast, że zgodnie z brzmieniem kryterium dot. Local Content, Wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia dokumentacji opisującej w sposób szczegółowy i wyczerpujący spełnienie tego kryterium. Na Wnioskodawcy leży odpowiedzialność za przyjętą, opisaną metodykę oraz ostateczny wynik. Weryfikacja zgodności oraz poprawności przyjętych założeń i wykonanych obliczeń zostanie zweryfikowana przez Doradców, dokonujących kompleksowej oceny wniosków oraz analizy due diligence.

 

  1. Pytanie: Weryfikacja pochodzenia ex post (następcza). Czy na potrzeby wykazania zgodności ze wskazanym kryterium w zakresie monitorowania, wystarczające jest, aby zbierać od kontrahentów oświadczenia i prowadzić losowe audyty umowne zgodnie z przyjętym harmonogramem? Jeśli nie, to jakie inne kryterium powinno być przyjęte?

Odpowiedź: Kierunkowo należy przyjąć przedstawione podejście jako poprawne. Podkreślamy natomiast, że zgodnie z brzmieniem kryterium dot. Local Content, Wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia dokumentacji szczegółowo opisującej spełnienie tego kryterium, w tym w zakresie monitorowania tego wymogu. Na Wnioskodawcy leży odpowiedzialność za przyjętą, opisaną metodykę oraz ostateczny wynik. Weryfikacja zgodności oraz poprawności przyjętych założeń i wykonanych obliczeń zostanie zweryfikowana przez Doradców, dokonujących kompleksowej oceny wniosków oraz analizy due diligence.

  1. Pytanie: Prosimy o potwierdzenie możliwości kwalifikowalności wstecznej wydatków poniesionych po dniu 1 lutego 2020 r. (rozporządzenie RRF 2021/241), które mogłyby być częścią przedkładanego Projektu.  

Odpowiedź: Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241, wspomniana w artykule 17 tego rozporządzenia kwalifikowalność dotyczy działań realizowanych w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. W przypadku działania E3.1.1 wskazanego w załączniku do decyzji wykonawczej z dnia 1 lipca 2024 r. nr 2024/0158 zmieniającej decyzję wykonawczą (UE) (ST 9728/22 INIT; ST 9728/22 ADD 1) z dnia 17 czerwca 2022 r. w sprawie zatwierdzenia Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności dla Polski, kwestia kwalifikowalność dotyczy kosztów NFOŚiGW, występującego w roli Ostatecznego Odbiorcy Wsparcia.

  1. Pytanie: Proszę o wyjaśnienie odnośnie harmonogramu finansowo-rzeczowego (Załącznik nr 6), czy powinien obejmować wyłącznie koszty kwalifikowane czy całkowite.

Odpowiedź: Harmonogram rzeczowo-finansowy powinien obejmować całkowite koszty Projektu.

  1. Pytanie: Proszę o wyjaśnienie odnośnie harmonogramu finansowo-rzeczowego (HRF, Załącznik nr 6), czy powinien obejmować koszty planowane do objęcia okresem finansowania w ramach KPO, czy również wydatki poniesione w przeszłości w ramach przedsięwzięcia (po lutym 2020 r.).

Odpowiedź: HRF powinien przedstawiać całkowite koszty Projektu, w związku z czym powinien zawierać informacje o kosztach poniesionych do dnia 30.06.2025 r. i, odrębnie, o kosztach planowanych do poniesienia, co będzie dotyczyło kosztów od dnia 01.07.2025 r. (zgodnie z konstrukcją HRF).

  1. Pytanie: Proszę o potwierdzenie kategoryzacji kosztów obsługi zadłużenia (powstałego po 2025 roku i powiązanego bezpośrednio z projektem) spółki/Wnioskodawcy jako kosztów kwalifikowanych.

Odpowiedź: Koszty obsługi zadłużenia finansowego bezpośrednio powiązanego z Projektem są kosztami kwalifikowanymi.

  1. Pytanie: Proszę o potwierdzenie możliwości finansowania kosztów niekwalifikowanych z odsetek kapitałowych pochodzących ze środków KPO.

Odpowiedź: Odsetki kapitałowe uzyskane przez Beneficjenta od środków finansowych pochodzących z udziałów/akcji objętych przez NFOŚiGW powinny być przeznaczone na pokrycie kosztów kwalifikowanych Projektu.

  1. Pytanie: Proszę o udzielenie informacji odnośnie wymaganej szczegółowości polityki wyjścia (exit strategy) NFOŚiGW jako inwestora Projektu, oraz strategii dywidendowej Projektu lub spółki realizującej Projekt.

Odpowiedź: Wnioskodawca ma swobodę w zakresie przedstawienia szczegółowości polityki wyjścia.  Oczekiwania wobec strategii dywidendowej zostały przedstawione w pkt 7 Polityki i Strategii Inwestycyjnej stanowiącej załącznik do Programu priorytetowego.

  1. Pytanie: Proszę o potwierdzenie wystarczającej dokumentacji odnośnie źródeł finansowania Wnioskodawcy na poziomie listów intencyjnych.
    • Dodatkowo, zwracamy się prośbą o udzielenie informacji odnośnie wymaganego terminu ich przedstawienia – czy dokumentacja musi być załączona w generatorze wniosku, czy może być dosłana na etapie Komitetu Inwestycyjnego?

Odpowiedź: Dokumenty potwierdzające źródła finansowania Projektu zostały wymienione w pkt. 16 Załącznika nr 2 do Regulaminu konkursu. Dokumenty potwierdzające źródła finansowania dla całkowitych kosztów Projektu załącza się w generatorze wniosków o dofinansowanie.

  1. Pytanie: Proszę o potwierdzenie możliwości sformułowania listów intencyjnych w zakresie dokapitalizowania spółki/Wnioskodawcy zgodnie z indywidualną koncepcją wnioskodawcy. W przypadku braku potwierdzenia, prosimy o minimalne wytyczne lub schemat konieczne do spełnienia w ramach konkursu.

Odpowiedź: Listy intencyjne jako dokumenty niewiążące mogą być formułowane zgodnie z koncepcją Wnioskodawcy. NFOŚiGW będzie analizował takie dokumenty m.in. pod kątem ich aktualności, harmonogramu, kompletności i wykonalności oraz innych aspektów istotnych z punktu widzenia rozważanego wejścia kapitałowego. 

  1. Pytanie: Proszę o udzielenie informacji odnośnie oczekiwanych informacji i poziomu ich szczegółowości w poszczególnych zakładkach generatora wniosku i odpowiednich wyjaśnieniach. Czy jest wymagana minimalna lub maksymalna ilość znaków?

Odpowiedź: Wnioskodawca ma pełną swobodę w formułowaniu materiałów, tak pod kątem stopnia ich szczegółowości, jaki i obszerności, w zakresie umożliwiającym ocenę wniosku. Pola opisowe nie posiadają ograniczenia w liczbie znaków.

  1. Pytanie: Proszę o udzielenie informacji odnośnie oczekiwanych informacji i poziomu ich szczegółowości w zakresie komentarza do modelu finansowego i danych finansowych prezentowanych w generatorze wniosku.

Odpowiedź: Komentarze, opis do modelu finansowego powinny w sposób wystarczający wyjaśniać przyjęte założenia i mechanikę modelu.

  1. Pytanie: Proszę o udzielenie informacji odnośnie automatycznego systemu weryfikacji wniosków (np. CS TP 2021 / ARACHE): jakie konkretne kryteria są weryfikowane, i jak powinny zostać uwzględnione na etapie przygotowania dokumentacji? Na jakie kwestie Wnioskodawca powinien zwrócić uwagę, aby uniknąć popełnienia błędów formalnych?

Odpowiedź: Wniosek o dofinansowanie w Programie priorytetowym Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej jest składany przez Generator Wniosków o Dofinasowanie (GWD). W przypadku tego działania KPO E3.1.1, Wnioskodawca nie składa wniosku przez system CST 2021.

Odnosząc się do narzędzia analitycznego ARACHNE, wniosek o dofinansowanie zostanie zweryfikowany przez NFOŚiGW z jego wykorzystaniem na Etapie I oceny, pod kątem ryzyka występowania poważnych nieprawidłowości lub podwójnego finansowania (celem eliminacji nadużyć finansowych, korupcji, konfliktu interesów lub podwójnego finansowania).

NFOŚiGW wprowadzał będzie dane do ARACHNE na podstawie informacji przekazanych wraz z wnioskiem o dofinansowanie. Wnioskodawca winien zatem przedstawić dane zgodne z rzeczywistym stanem rzeczy.

Więcej informacji na temat ARACHNE dostępnych jest na stronie Komisji Europejskiej pod linkiem: Krajowe wytyczne dotyczące stosowania systemu przeciwdziałania oszustwom ARACHNE - Komisja Europejska

  1. Pytanie: Proszę o udzielenie informacji odnośnie wymaganych informacji i oświadczeń dotyczących sytuacji finansowej wnioskodawcy (Zakładka XIV w generatorze wniosku).

Odpowiedź: Zgodnie z odpowiedzią przedstawioną na pytanie nr 42.

  1. Pytanie: Proszę o udzielenie informacji czy kwota całkowita „kosztów projektu” (Zakładka XIII) powinna być powiązana ze szczegółowymi danymi w zakładce „źródła finansowania” (Zakładka XII) i harmonogramem rzeczowo-finansowym?

Odpowiedź: Pozycja „A. Całkowity koszt Projektu (netto)” zaciągana jest z tabeli  „XII.1. Tabela źródeł finansowania przedsięwzięcia”.

  1. Pytanie: Zwracamy się z prośbą odnośnie rozdziałów 2.2 („Unikalne cechy i przewagi konkurencyjne”) i 3.5 („Przewaga konkurencyjna Wnioskodawcy na tle konkurencji”) opisanych w dokumencie „Instrukcja_do_SW_i_BP_2025_IWGN_aktualizacja”: jakie konkretne aspekty działalności mają zostać opisane w poszczególnych rozdziałach?

Odpowiedź: Wnioskodawca ma pełną swobodę w formułowaniu treści wszystkich materiałów, za wyjątkiem tych, co do których forma i treść została wyraźnie określona przez NFOŚiGW, w tym rozdziałów 2.2 i 3.5.

  1. Pytanie: Czy firmy objęte sanacją będące w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, mogą złożyć wniosek o objecie wsparciem Projektów w ramach Programu priorytetowego „Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej”?

Odpowiedź: Spółki objęte sanacją będące w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, mogą złożyć wniosek o objęcie wsparciem Projektów w ramach Programu priorytetowego, z zastrzeżeniem, że w przypadku spełnienia kryteriów dostępu, o których mowa w punkcie nr 8 Programu priorytetowego, Doradca dokona szczegółowej analizy Wnioskodawcy na etapie oceny due diligence, której jednym z elementów poddanych ocenie mogącej mieć wpływ na jej wynik będzie kwestia restrukturyzacji.

  1. Pytanie: Zgodnie z wymaganiami Programu priorytetowego E3.1.1 „Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej” jednym z kryteriów jest złożenie poniższych załączników wymienionych w Załączniku nr 2 do Regulaminu konkursu:
    1. Zielony plan przejścia (załącznik nr 7),
    2. Sprawozdanie finansowe za ostatnie trzy lata poprzedzające rok złożenia wniosku wraz z opinią biegłego i raportem z badania sprawozdania finansowego (jeżeli sprawozdanie podlega badaniu biegłego) - (załącznik nr 14),
    3. Sprawozdanie statystyczne według wzoru F-01 (lub inne) za wykonany okres sprawozdawczy bieżącego roku (załącznik nr 15),

Prosimy o potwierdzenie, iż w przypadku, gdy Wnioskodawcą jest spółka celowa (spółka specjalnego przeznaczenia do realizacji jednej inwestycji), która nie osiągnęła dotychczas przychodu, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do złożenia powyżej wskazanych załączników do wniosku o dofinansowanie.

Odpowiedź: W zależności od załącznika, w przypadku:

  • punktu a) Wnioskodawca musi złożyć dokument tylko w przypadku, jeśli spełnia przesłanki programowe (jeśli dotyczy);
  • punktu b) niezależnie od osiągniecia przychodu Wnioskodawca zawsze musi złożyć;
  • punktu c) niezależnie od osiągniecia przychodu Wnioskodawca zawsze musi złożyć.
  1. Pytanie: Czy rozważane jest wydłużenie terminu naboru wniosków w konkursie E3.1.1. Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej, finansowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Odpowiedź: Zgodnie z ogłoszeniem o naborze, nabór wniosków trwa do 4 lipca 2025 r. Termin ten nie uległ zmianie.  

  1. Pytanie: W dokumencie „Instrukcja sporządzania Studium Wykonalności - Biznes Planu Projektu_aktualizacja” z dnia 23 maja br. w punkcie nr 11 dotyczącym analizy alternatywnych rozwiązań (analiza opcji) dodano dopisek „jeżeli dotyczy”. Czy zatem to Wnioskodawca sam ocenia, czy i w jakim zakresie dane kryterium wariantowości jest adekwatne do jego Projektu?

Odpowiedź: TAK.

  1. Pytanie: Czy harmonogram rzeczowo – finansowy (Załącznik nr 6) powinien obejmować wszystkie koszty bez względu na źródło finansowania tj. również koszty finansowane ze środków innych niż KPO?

Odpowiedź: TAK. W dokumencie wskazane powinny zostać koszty całkowite Projektu (zgodnie z kolumną nr 3).

  1. Pytanie: Czy harmonogram rzeczowo – finansowy (Załącznik nr 6) powinien obejmować koszty poniesione przed 2025, jeśli nie będą one elementem kwalifikowalności wstecznej?

Odpowiedź: Zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 52.

  1. Prosimy o udostępnienie aktualnej wersji dokumentu pt. “Warianty rozwoju gospodarczego Polski". Zgodnie z instrukcją do sporządzania Studium Wykonalności, stanowią one zalecany zestaw wskaźników do stosowania w prognozach. Dostępne online “Warianty” są datowane na 2022 rok, zawierają nieaktualne prognozy kluczowych wskaźników (np.  w 2025 roku WIBOR na poziomie 0,5% oraz kurs EUR/PLN 5,12).

Odpowiedź: Zgodnie z konstrukcją rozdziału nr IV pkt. 3 litera g) Instrukcji sporządzania Studium Wykonalności – Biznes Planu, stosowanie wskaźników opublikowanych w dokumencie Warianty rozwoju gospodarczego Polski, nie jest obligatoryjne. Wnioskodawca ma możliwość zastosowania innych, aktualniejszych, wskaźników ze wskazaniem uzasadnienia oraz źródła danych. Wnioskodawca może skorzystać np. z Wytycznych dotyczących wskaźników makroekonomicznych, publikowanych przez Ministra Finansów (aktualna wersja opublikowana na stronie Ministerstwa Finansów pod linkiem Wytyczne dotyczące wskaźników makroekonomicznych - Ministerstwo Finansów - Portal Gov.pl) lub pochodzących z innych wiarygodnych źródeł.

  1. Pytanie: Czy z otrzymanego dokapitalizowania (pozyskanego w ramach Programu priorytetowego „Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej” realizowanego w ramach Inwestycji E3.1.1 Krajowego Planu Odbudowy), zdeponowanego na rachunku bankowym, będzie można realizować płatności za faktury brutto (kwota netto + VAT), w tym pre-finansować czasowo kwotę VAT, która będzie podlegała zwrotowi z urzędu skarbowego i nie będzie rozliczona ostatecznie ze środków dokapitalizowania z KPO?

Odpowiedź: Nie ma możliwości, nawet czasowego, finansowania podatku VAT ze środków finansowych z wejścia kapitałowego NFOŚiGW do spółki Beneficjenta. Zgodnie z kryterium horyzontalnym nr 6 „Właściwie określone wydatki kwalifikowalne” dla Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, wskazanym w Programie priorytetowym „VAT nie jest wydatkiem kwalifikowalnym i nie może być finansowany ze środków RRF w ramach żadnej z inwestycji/ przedsięwzięcia”. Spełnienie kryterium jest obligatoryjne.

  1. Pytanie: Czy przez pojęcie „Schematu technologicznego” (załącznik do wniosku) należy rozumieć uproszczone graficzne przedstawienie procesu technologicznego prowadzonego w zakładzie produkcyjnym, który powstanie w wyniku realizacji przedsięwzięcia?

Odpowiedź: Przez pojęcie „schemat technologiczny” należy rozumieć uproszczone (ogólne) graficzne przedstawienie projektowanego w ramach Projektu procesu technologicznego. Elementy/Etapy wskazywane na schemacie muszą być spójne z resztą składanej w ramach wniosku dokumentacji.

  1. Pytanie: Czy osoby współpracujące z Wnioskodawcą na podstawie umowy B2B oraz prezes zarządu i jednocześnie wspólnik spółki niepobierający wynagrodzenia należy zaliczyć do danych dotyczących zatrudnienia na potrzebę zdefiniowania statusu przedsiębiorstwa w pkt I.6. wniosku.

    Na stronie internetowej NFOŚiGW, pod adresem:https://www.gov.pl/web/nfosigw/wielkosc-przedsiebiorstwa2 dostępne są szczegółowe informacje na temat sposobu określania wielkości przedsiębiorstwa, w informacjach tych wskazano, że do osób zatrudnionych zalicza się:
  • pracowników;
  • osoby pracujące dla przedsiębiorstwa, podlegające mu i uważane za pracowników na mocy prawa krajowego;
  • właścicieli-kierowników;
  • partnerów prowadzących regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiących z niego korzyści finansowe.

Wobec powyższego, prosimy o potwierdzenie, że:

  • prezes zarządu i jednocześnie wspólnik spółki niepobierający wynagrodzenia zaliczy się do osób zatrudnionych,
  • natomiast osoby współpracujące na podstawie umowy B2B nie należy zaliczać do osób zatrudnionych.

Odpowiedź: Przedstawione wyżej podejście jest prawidłowe.  

  1. Pytanie: Zgodnie z wymaganiami Programu Priorytetowego E3.1.1 „Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej” jednym z kryteriów jest złożenie poniższych załączników wymienionych w Załączniku nr 2 do Regulaminu konkursu:
  1. Zielony plan przejścia (załącznik nr 7),
  2. Sprawozdanie finansowe za ostatnie trzy lata poprzedzające rok złożenia wniosku wraz z opinią biegłego i raportem z badania sprawozdania finansowego (jeżeli sprawozdanie podlega badaniu biegłego) - (załącznik nr 14),
  3. Sprawozdanie statystyczne według wzoru F-01 (lub inne) za wykonany okres sprawozdawczy bieżącego roku (załącznik nr 15),
    Czy w przypadku, gdy Wnioskodawcą jest spółka celowa (spółka specjalnego przeznaczenia do realizacji jednej inwestycji), która została zarejestrowana w maju 2025 r., nie prowadzi działalności i nie osiągnęła dotychczas przychodu, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do złożenia powyżej wskazanych załączników do wniosku o dofinansowanie.

Odpowiedź: W przypadku spółki zarejestrowanej, ale nieprowadzącej działalności, jeśli zgodnie z przepisami prawa nie ma obowiązku sporządzania wybranych załączników wskazanych w pytaniu Wnioskodawcy, co Wnioskodawca powinien potwierdzić stosownym oświadczeniem, ich złożenie nie jest wymagane. Należy jednak zwrócić uwagę, że sam fakt nie osiągnięcia przychodu nie zwalnia z konieczności złożenia dokumentów. W takim przypadku, odsyłamy do odpowiedzi na pytanie nr 49.

  1. Pytanie: Zgodnie z wymaganiami Programu priorytetowego E3.1.1 „Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej” jednym z kryteriów jest złożenie poniższego załącznika wymienionego w Załączniku nr 2 do Regulaminu konkursu:
  1. Zielony plan przejścia (jeśli dotyczy, załącznik nr 7),
    Czy zobowiązanie to dotyczy również spółek lub podmiotów powiązanych osobowo lub kapitałowo z Wnioskodawcą?

Odpowiedź: Do złożenia dokumentu zobowiązany jest Wnioskodawca, tylko w przypadku, jeśli spełnia przesłanki programowe (jeśli dotyczy).

  1. Pytanie: Jakie rodzaje powiązań należy wykazać w formularzu? Czy chodzi wyłącznie o powiązania kapitałowe, czy także osobowe, prawne, rodzinne, powiązania z osobami zajmującymi eksponowane stanowiska (PEP) itp.? Czy istnieje definicja "powiązania" stosowana przez NFOŚiGW na potrzeby tego formularza? Wobec jakich podmiotów należy rozpatrywać powiązania? Czy chodzi o powiązania z kontrahentami, akcjonariuszami (jeśli tak, to których – wszystkich czy tylko większościowych), innymi spółkami Skarbu Państwa, czy także z samym NFOŚiGW?

Odpowiedź: Na stronie internetowej NFOŚiGW, pod adresem: https://www.gov.pl/web/nfosigw/wielkosc-przedsiebiorstwa2 dostępne są szczegółowe informacje na temat sposobu określania wielkości przedsiębiorstwa. Dodatkowe informacje na temat typu przedsiębiorstwa można znaleźć m.in. w „Poradniku dla użytkowników dotyczący definicji MŚP”.

  1. Pytanie: W jakim celu NFOŚiGW zbiera informacje o powiązaniach? Czy chodzi o sprawozdawczość finansową, dokumentację cen transferowych, przeciwdziałanie konfliktom interesów, czy inne cele? W jaki sposób należy udokumentować powiązania? Jakie dokumenty lub informacje są wymagane w celu potwierdzenia typu przedsiębiorstwa?

Odpowiedź: Informacje gromadzone są w celach statystycznych. Zgodnie z dostępną dokumentacją konkursową, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do przekazywania dokumentacji potwierdzającej powiązania oraz typ przedsiębiorstwa.

  1. Pytanie: Jakie są wymagania dotyczące poświadczenia zgody osób na przetwarzanie ich danych osobowych (prezentujemy CV i notatki bio dotyczące wszystkich dyrektorów oraz pracowników merytorycznych w Spółce)? Jak należy zabezpieczyć dane osobowe przekazywane w ramach aplikacji konkursowej, aby nie naruszać przepisów RODO? Czy w regulaminie konkursu są zawarte szczegółowe informacje i wzory klauzul dotyczących przetwarzania danych osobowych, które należy zastosować?

Odpowiedź: Zgodnie z § 4 ust. 5-7 Regulaminem konkursu, Wnioskodawca zobowiązany jest do przekazania Wzoru klauzuli informacyjnej zawartej w Załączniku nr 5 do Regulaminu wszystkim osobom fizycznym, których dane udostępni do GWD. Udostępnienie może nastąpić zgodnie z wewnętrznymi rozwiązaniami przyjętymi w organizacji.

  1. Pytanie: Jak należy rozumieć definicję rocznych jednostek roboczych? Czy jest to średnie zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty, czy osoby? Czy w ramach RJR zliczane jest zatrudnienie tylko w oparciu o umowę o pracę, czy także kontrakty B2B? Czy partnerów należy rozumieć jako firmy konsultingowe, a nie osoby samozatrudnione na B2B? Czy osoby zatrudnione w części roku należy policzyć ułamkowo proporcjonalnie do liczby dni roboczych w roku, czy do liczby dni kalendarzowych?

Odpowiedź: Szczegółowe wyjaśnienia znajdują się na stronie NFOŚIGW pod linkiem: Wielkość przedsiębiorstwa - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - Portal Gov.pl.

  1. Pytanie: Czy brak możliwości finansowania VAT ze środków działania E3.1.1 KPO oznacza konieczność przechowywania środków na osobnym koncie i dokonywania płatności za faktury netto z tych środków, a VAT z innych kont? Czy istotne jest jedynie, by kwoty rozliczane w sprawozdaniach nie zawierały VAT, bez konieczności rozdzielania płatności za faktury brutto?

Odpowiedź: Szczegóły dotyczące wydatkowania środków pochodzących z wejścia kapitałowego NFOŚiGW zostaną uregulowane w umowie inwestycyjnej.

  1. Pytanie: Instrukcja w zakładce "XI. Wykonalność i trwałość finansowa Projektu" w generatorze GWD nie jest spójna ze zaktualizowanym dokumentem pt. "Instrukcja sporządzania Studium Wykonalności - Biznes Planu”. 
    Rozbieżność dotyczy zapisu: Analiza wykonalności i trwałości finansowej Projektu powinna być przeprowadzona w oparciu o rachunek przepływów pieniężnych, z którego powinno wynikać, że:
  • treść w GWD: Wnioskodawca ma dodatnie roczne saldo przepływów pieniężnych na koniec każdego roku prognozy
  • treść w Instrukcji SW-BP IWGN: na koniec każdego roku prognozy saldo środków pieniężnych Wnioskodawcy jest dodatnie.

​​​​​​Odpowiedź: Wiążącym jest zaktualizowany w dniu 23 maja br. dokument „Instrukcja do SW i BP 2025 IWGN aktualizacja”.

 

  1. Pytanie: Czy prawidłowe jest przyjęcie, że w polu „Pełna Lista Beneficjentów rzeczywistych przedsięwzięcia” należy wskazać wszystkich Beneficjentów rzeczywistych Wnioskodawcy, zgodnie z kryterium dostępu nr 14: „Wnioskodawca wskazał jego wszystkich Beneficjentów rzeczywistych zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849”.

Odpowiedź: Zgodnie z pomocą kontekstową wskazaną w punkcie I.12 formularza w GWD oraz kryterium dostępu nr 14 (pkt 8.1 Programu priorytetowego).

  1. Pytanie: Jaką datę należy wskazać w polu „II.4. Okres realizacji Projektu: Data rozpoczęcia realizacji Projektu:”?
    I
    nstrukcja wskazuje przykładowo daty „przekazania do eksploatacji, data odbioru końcowego, data uzyskania pozwolenia na użytkowanie” – prawdopodobnie jako daty końcowe (zakończenie fazy inwestycyjnej przedsięwzięcia). Rozpoczęcie fazy inwestycyjnej jest mniej jednoznaczne i można tu wskazać przewidywane daty wystąpienia o odpowiednie decyzje (decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę itp.), daty uzyskania tych decyzji, datę rozpoczęcia robót budowlanych i szereg innych dat.

Odpowiedź: Za rozpoczęcie projektu w przypadku robót budowlanych należy uznać datę rozpoczęcia budowy w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. z 2025 r. Dz. U. poz. 418). Natomiast w przypadku dostaw lub usług – złożenie zamówienia. W przypadku braku tych dat, datę podjęcia decyzji inwestycyjnej o realizacji Projektu.
 

  1. Pytanie: Należy zauważyć, że wybrane fragmenty Wniosku oraz Studium Wykonalności częściowo się pokrywają. Przykładowo, pkt. III Wniosku obejmuje obowiązek szczegółowego opisania:
  • III. Cele, opis przedsięwzięcia i efekt rzeczowy
  • III. 1 – Cele przedsięwzięcia
  • III. 2 - Opis Projektu i efekt rzeczowy

Jednocześnie należy zauważyć, że analogiczny zakres informacji wymagany jest w Studium Wykonalności – „Studium wykonalności – Biznes Plan – część opisowa – 1.1.2. Misja i cele działalności, Studium wykonalności – Biznes Plan – część opisowa – 2.2.5. Cel, opis i zakres rzeczowy Projekt”, co skutkuje częściowym powieleniem treści w obu dokumentach.

Prosimy o potwierdzenie, czy w przypadku, gdy dane zagadnienie zostało szczegółowo omówione w Studium Wykonalności, możliwe jest zawarcie we wniosku jedynie odesłania do tego fragmentu dokumentu (np. Studium Wykonalności), bez konieczności ponownego przytaczania treści w miejscu przeznaczonym we wniosku? Prosimy również o potwierdzenie, czy w treści wniosku dopuszczalne jest wskazanie odniesienia do innego załącznika, np. schematu technologicznego, w celu zobrazowania części informacji technicznych lub opisowych, zamiast ich szczegółowego powtarzania w głównej części dokumentu - z uwagi na trudności w dodaniu graficznego załącznika bezpośrednio w treści wniosku?

Odpowiedź: Kluczowe informacje odpowiadające na zagadnienie powinny znaleźć się we Wniosku w miejscu do tego przeznaczonym. Możliwe jest odesłanie do konkretnego fragmentu dokumentu/dokumentu, z zaznaczeniem, że zagadnienie/informacje zostały tam szerzej przedstawione.

W przypadku dokumentów graficznych powinny zostać dodane jako załączniki (tylko w wersji elektronicznej), a odesłanie do nich, jeśli jest kluczowe dla zagadnienia powinno zostać zawarte we wniosku.

Informacje we wniosku powinny być spójne i kluczowe z punktu widzenia oceniającego. Odesłanie do dokumentów jest możliwe, z zastrzeżeniem, że odesłanie nie będzie stanowiło jedynej odpowiedzi na zagadnienie przedstawione w formularzu wniosku.

  1. Pytanie: Zgodnie z „GWD Instrukcją obsługi dla Wnioskodawcy” Wnioskodawca może załączyć załącznik w formie papierowej. Dołączenie załączników wymaganych w formie papierowej deklaruje się w formularzu wniosku, ale przesyłane są do Funduszu razem z wydrukiem. Prosimy o wskazanie czy:
  • W przypadku gdy termin składaniu wniosku upływa 04.07.2025 r. do godziny 23:59. Czy ten termin dotyczy również załącznika w formie papierowej wraz z wydrukiem wniosku? Czy załącznik w formie papierowej wraz z wydrukiem może zostać przekazany po tym terminie?
  • Czy w przypadku decyzji o złożenia załącznika w formie papierowej, konieczne jest również wykonanie i załączenie skanu papierowego załącznika w generatorze wniosku i podpisanie go przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub Podpisu Zaufanego ePUAP?
  • Czy w przypadku złożenia załącznika w formie papierowej wraz z wydrukiem, konieczne jest dołączenie do papierowego wydruku wniosku pozostałych załączników?

Odpowiedź: Załączniki do wniosku, zgodnie z Regulaminem konkursu do programu Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej, mogą być złożone wyłącznie w formie elektronicznej, co zostało wskazane w:

  • Rozdziale IV Składanie wniosków, § 4 ust. 8 Regulaminu konkursu,
  • zakładce formularza naboru w GWD „Załączniki” w kolumnie „Rodzaj wymagalności – Wymagany w formie elektronicznej”. 
  1. Pytanie: Prosimy o potwierdzenie, że jeżeli dany załącznik do wniosku (decyzja administracyjna, zaświadczenie, akt notarialny) w oryginale został wydany/zawarty w wersji papierowej, to wobec braku możliwości załączenia oryginalnej papierowej wersji dokumentu (zob. odp. na pyt. 69) Wnioskodawca do wniosku załącza skan – przy czym w razie potrzeby okaże papierowy oryginał na każde wezwanie NFOŚiGW.

Odpowiedź: Wnioskodawca do wniosku załącza skan dokumentu.

 

  1. Pytanie: W „Instrukcji sporządzania Studium Wykonalności”, rozdział 9 „Załączniki”, znajdują się punkty 9.1 „Test prywatnego inwestora” oraz 9.4 „Umowy, promesy, certyfikaty, pozwolenia itp.”. Owe załączniki będą również osobnymi załącznikami do całego Wniosku. Prosimy o potwierdzenie, że wystarczające jest wysłanie odpowiednich dokumentów jako załączniki do całego Wniosku, i brak potrzeby załączenia tych dokumentów do Studium Wykonalności (tym samym unikając duplikowania dokumentacji).

Odpowiedź: Tak. Wnioskodawca powinien wskazać w treści Studium Wykonalności załącznik (numer/nazwa), który został załączony w GWD. 

  1. Pytanie: W „Instrukcji sporządzania Studium Wykonalności”, rozdział 9 „Załączniki”, znajduje się punkt 9.2 „Dodatkowe analizy rynku”. Prosimy o potwierdzenie opcjonalności tego załącznika, jeśli wszystkie analizy zostały dodane w innych rozdziałach Studium Wykonalności.

Odpowiedź: Tak. Informacje przedstawione w Studium Wykonalności i we wniosku powinny być spójne, kompleksowe i wystarczające do oceny Wniosku.

  1. Pytanie: Które dokumenty w składanym wniosku muszą być podpisane przez osoby wskazane w KRS

Odpowiedź: Opatrzone podpisem muszą być:

  • wszystkie pisma przewodnie sporządzanie przez Wnioskodawcę załączone do wniosku;
  • pełnomocnictwo.
  1. Pytanie: Prosimy o wskazanie procedury dotyczącej załączania dokumentów do systemu, kiedy wielkość pliku przewyższa wskazywany w instrukcji rozmiar. Mamy dużą liczbę takich plików.

Odpowiedź: Dopuszczalna wielkość załączników w ramach Programu priorytetowego została zwiększona z 15 MB do 300 MB. Informacja jest widoczna również w GWD w zakładce „Załączniki”.

  1. Pytanie: Jak należy podpisać wniosek w przypadku reprezentacji łącznej?

Odpowiedź: Zgodnie punktem 2 załącznika 2 do Regulaminu konkursu „LISTA WYMAGANYCH ZAŁĄCZNIKÓW DO WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE”, w przypadku reprezentacji łącznej należy złożyć odpowiednie pełnomocnictwa/oświadczenia woli/upoważnienia dla osoby podpisującej.

  1. Pytanie: Czy aktywny model finansowy może być sporządzony w języku angielskim?

Odpowiedź: Dobrą praktyką jest załączanie dokumentów w języku polskim.
W przypadku przedłożenia aktywnego modelu finansowego w języku angielskim, Wnioskodawca musi się liczyć z tym, że może zostać poproszony o dostarczenie wersji sporządzonej w języku polskim.

  1. Pytanie: Czy Spółka (Wnioskodawca) może posiadać większościowy udział Spółki zagranicznej z unii europejskiej?

Odpowiedź: Tak.

  1. Pytanie: Czy dokumenty np. listy intencyjne, oferty na zakup wyposażenia, materiałów sporządzone w języku angielskim muszą być przetłumaczone na język polski?

Odpowiedź: Dobrą praktyką jest załączanie dokumentów w języku polskim.
W przypadku przedłożenia dokumentów w języku angielskim, Wnioskodawca musi się liczyć z tym, że może zostać poproszony o dostarczenie wersji dokumentów przetłumaczonej na język polski.

 

 

{"register":{"columns":[]}}