W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi

Czy dofinansowania dla jednośladów (motocykli elektrycznych, skuterów elektrycznych) są w ogóle planowane?

Pojazdy jednośladowe są w obszarze zainteresowania, prowadzimy pogłębioną analizę rynku w tym segmencie.

 

Od kiedy można kupować auto - od 1.05.2020 czy od 26.05.2020 - jest pewna rozbieżność w podanych informacjach.

Projekt nie może być zakończony przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie tj. faktura końcowa nie może być opłacona przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, nie wyklucza to jednakże możliwości rozpoczęcia projektu np. poprzez umowę wstępną i opłacenie np. zaliczki

 

Co będzie, jeśli zakupię auto po wskazanym przez was w odpowiedzi na pytanie pierwsze terminie, a nie załapię się na dotację n.p. z powodu wyczerpania funduszy? Czy mój wniosek zostanie przesunięty do drugiej transzy, w pierwszej kolejności, w normalnej kolejności, czy też będę musiał składać wniosek od nowa? Czy fakt zakupu w czasie trwania pierwszej transzy nie eliminuje dopłaty z powodu zakupu przed ogłoszeniem drugiej transzy?

Zgodnie z ogłoszeniem wnioski będzie można składać do 31.07.2020 r. lub do wyczerpania limitu. Nie przewidujemy możliwości złożenia wniosku po wyczerpaniu alokacji. W grudniowy opisie było to doprecyzowane, w aktualnym nie znalazłem.

 

Co będzie jak nie zdążę wykręcić 10 tyś. km w danym roku?

Takie są warunki naboru w każdym przypadku działanie inwestycyjne obarczone jest pewnym ryzykiem. W przypadku niedotrzymania warunków umowy o dofinansowanie powstają przesłanki do wypowiedzenia umowy i żądania zwrotu środków.

 

Jestem w trakcie nabywania samochodu elektrycznego. Czy mogę liczyć na dofinansowanie jeśli będzie on zarejestrowany 18 czerwca?

Dofinansowaniu podlega przedsięwzięcie polegające na zakupie nowego pojazdu. Realizacja przedsięwzięcia nie może być zakończona przed dniem złożenia wniosku. Pojazd zarejestrowany 18 czerwca br. nie będzie podlegał dofinansowaniu. 

 

Kiedy na stronie generatora pojawi się możliwość przygotowania wniosku?

Zgodnie z przyjętym harmonogramem nabór wniosków rozpoczął się w dniu 26.06.2020 r.

 

W komunikacie jest napisane że koszty kwalifikowane (tj koszt nabycia samochodu) musi być poniesiony po 1.05 żeby uznać go za kwalifikowany, natomiast w spisie załączników na pierwszym miejscu wspominają Państwo o oświadczeniu, że przedsięwzięcie nie zakończyło się przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie tj nie wcześniej niż 26.06 - data naboru wniosków. W związku z powyższym proszę o jednoznaczną informację - Kiedy mogę zakupić a następnie zarejestrować i użytkować pojazd by jego zakup podlegał dofinansowaniu?

Projekt nie może być zakończony przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie tj. faktura końcowa nie może być opłacona przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, nie wyklucza to jednakże możliwości rozpoczęcia projektu np. poprzez umowę wstępną i opłacenie np. zaliczki.

 

We wzorze umowy paragraf 3 punkt 9 jest napisane: Naklejkę należy wyprodukować na własny koszt i przekazać do umieszczenia w salonie samochodowym PRZED ROZPOCZĘCIEM użytkowania pojazdu.- zapis taki sugeruje że zakup i użytkowanie samochodu odbyć się może dopiero w momencie podpisania umowy na dotację.

Po złożeniu wniosku może Pan finalizować zakup auta. Co do naklejki to zapewne większość z Wnioskodawców będzie czekać z jego oklejaniem do dnia zwarcia umowy. Od tego dnia bowiem zapisy umowy wiążą obie strony.

 

Czy będzie też nabór wniosków o dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej?

Prowadzimy pogłębioną analizę w tym zakresie. Scenariusz o jaki pan pyta nie jest w przyszłości wykluczony.

 

Zwracam się z uprzejmym zapytaniem, czy dopłata będzie przysługiwała osobie, która faktycznie nabyła już auto, czy procedurę zakupu takiego samochodu będzie można zacząć dopiero po otrzymaniu ewentualnej zgody na jego dofinansowanie?

Projekt nie może być zakończony przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie tj. faktura końcowa nie może być opłacona przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, nie wyklucza to jednakże możliwości rozpoczęcia projektu np. poprzez umowę wstępną i opłacenie np. zaliczki

 

Czy w przypadku współwłasności małżeńskiej pojazdu upoważnienie do podpisania/złożenia wniosku może być dokumentem odręcznie sporządzonym przez współmałżonka.

Zgodnie z Regulaminem wniosek składany będzie jedynie w formie elektronicznej zatem wszelkie załączniki będą miały postać elektroniczną. W przypadku upoważnienia nie jest wymagana forma notarialna.

 

Czy zakupiony w kwietniu tego roku samochód objęty jest dopłatą.

Projekt nie może być zakończony przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

Czy można złożyć wniosek o dofinansowanie zakupu samochodu przed jego nabyciem? Samochód zostanie zakupiony w sierpniu 2020, a więc już po terminie składania wniosków?

Jak najbardziej. Projekt nie może być zakończony przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie tj. faktura końcowa nie może być opłacona przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, nie wyklucza to jednakże możliwości rozpoczęcia projektu np. poprzez umowę wstępną i opłacenie np. zaliczki.

 

Czy cesja z AC jest obowiązkowa? Czy zamierzeniem funduszu jest wykluczenie finansowania zakupów kredytem gdzie najczęstszym zabezpieczeniem jest właśnie cesja z ubezpieczenia, a cesja na dwa podmioty nie jest możliwa. Dlaczego ewentualne 11000 dofinansowania chcą państwo zabezpieczyć cesją polisy na wartość ok 80 tyś?

Cesja na kilka podmiotów jest możliwa i  stosowana w praktyce. Wyjaśniam, że  mianem cesji określa się instytucję przelewu wierzytelności, która – oczywiście co do zasady - może dotyczyć każdej wierzytelność, w tym pieniężnej. Niewątpliwie wierzytelność ubezpieczonego w stosunku do ubezpieczającego jest wierzytelnością pieniężną i – o ile w umowie ubezpieczenia ubezpieczający nie zawarł jakiejś umownej klauzuli zakazującej przelewu – może podlegać cesji, bowiem przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się do spełnienia określonego świadczenia pieniężnego w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku. Ubezpieczony ma prawo przelać na osobę trzecią  przysługujące mu od ubezpieczyciela wierzytelności w całości lub w części. W celu zabezpieczenia wierzytelności NFOŚiGW z tytułu dofinansowania udzielonego Beneficjentowi, Beneficjent przelewa na rzecz NFOŚiGW swoje uprawnienia z tytułu umowy ubezpieczenia majątkowego przedmiotu zabezpieczenia do kwoty dofinansowania, a więc cesja dotyczy tylko części wierzytelności (czyli: jeśli dofinansowanie z NFOŚiGW=11 tys. zł, a suma ubezpieczenia=80 tys. zł to na NFOŚiGW scedowane zostanie 13,7% wierzytelności z tytułu polisy ubezpieczeniowej). Zwracam uwagę, że niektórzy ubezpieczyciele wprowadzili szczególny tryb dokonywania cesji całości lub części prawa lub obowiązków z tytułu umowy ubezpieczenia na inną osobę. W przypadku gdy cesja dotyczy całości praw i obowiązków z tytułu umowy ubezpieczenia, zakład ubezpieczeń wymaga wypełnienia stosownego wniosku na formularzu przez niego opracowanym oraz przedstawienia innych dokumentów potwierdzających tożsamość dotychczasowego ubezpieczającego, a także może żądać przedstawienia innych dokumentów koniecznych do rzetelnego rozpatrzenia sprawy. Ubezpieczyciel potwierdza dokonanie cesji aneksem do polisy. Zmiany wchodzą w życie w dniu wskazanym w aneksie do polisy. Skuteczność czynności przeniesienia zachodzi w momencie pisemnego powiadomienia ubezpieczyciela o dokonanej cesji i potwierdzenia pisemnie przez zakład ubezpieczeń zgody na jej dokonanie. Za moment potwierdzenia cesji przyjmuje się datę wysłania informacji do cedenta. W takim przypadku mamy do czynienia z klauzulą umowną ograniczającą dopuszczalność przelewu wierzytelności od spełnienia określonych przesłanek i zachowania przewidzianej formy. Zastrzeżenia umowne ograniczające obrót wierzytelności zawarte w ogólnych warunkach ubezpieczenia mają charakter pacti de non cendendo.

 

Co to jest dodatkowe badanie techniczne? Kiedy należy go dokonać?

Jest to dodatkowe badanie techniczne polegające na dokonaniu odczytu wskazania drogomierza (badanie fakultatywne na wniosek właściciela). Należy dokonywać je corocznie przez 2 lata po dacie rejestracji pojazdu (musza być 2 odczyty).

 

Dla samochodu nowego pierwszy przegląd przypada po 3 latach. Na podstawie jakich przepisów diagnosta może po prostu wpisać przebieg samochodu na moje żądanie do CEPIK?

Podstawą jest art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (badanie dodatkowe na wniosek właściciela w celu dokonania odczytu wskazania drogomierza).

 

Okres kwalifikowalności kosztów (czyli jak rozumiem zakupu samochodu elektrycznego) trwa od 01.05.2020 do 31.12.2021. Co sugerowałoby, że jeśli kupiłam auto spełniające warunki dofinansowania w maju 2020 to mogę złożyć wniosek. Wnioski można będzie składać od 26 czerwca a na liście potrzebnych oświadczeń jest Oświadczenie, że przedsięwzięcie nie zakończyło się przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Czyli rozumiem, że zakup musi nastąpić jednak po 26 czerwca? To jak mam rozumieć zapis o ważności kosztów kwalifikowanych od 1 maja?

Zgodnie z zapisami pp. przedsięwzięcie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Okres kwalifikowania od 01.05.2020 r. oznacza, że w tym okresie mogą być ponoszone pierwsze wydatki np. zaliczka. Jednakże, płatność końcowa za fakturę i odbiór auta nie może być wcześniejsza niż złożenie wniosku o dofinansowanie.

 

Czy jest możliwość wypełnienia wniosku przed 26 i wysłanie go w chwili ogłoszenia naboru?

NIE. formularz GWD zostanie opublikowany w dniu rozpoczęcia naboru tj. 26.06.2020 r.

 

Proszę o informację czy można ubiegać się o dofinansowanie zakupu auta, jeżeli auto zostało zakupione/zarejestrowane przed złożeniem wniosku (ale po 1. Maja, czyli dacie początkowej dla uznania kosztu jako kwalifikowany)?

NIE. Zgodnie z zapisami pp. przedsięwzięcie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

Czy zakup samochodu (data sprzedaży na fakturze) może być wcześniejsza niż data rozpoczęcia naboru wniosków, tj. 26.06.2020 ?W myśl załącznika Program Priorytetowy 6.1: okres kwalifikowalności kosztów od 01.05.2020 r do 31.12.2021 r., w którym to poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane?

NIE. Zgodnie z zapisami pp. przedsięwzięcie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.  Płatność końcowa za fakturę i odbiór auta nie może być wcześniejsza niż złożenie wniosku o dofinansowanie.

 

Czy rejestracja samochodu może być dokonana przed rozpoczęciem naboru wniosków, tj. przed 26.06.2020?

NIE. Zgodnie z zapisami pp. przedsięwzięcie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.  Płatność końcowa za fakturę i odbiór auta nie może być wcześniejsza niż złożenie wniosku o dofinansowanie.

 

Czy samochód może być kupiony na osobę prywatną na dojazdy do pracy i jaki jest poziom dofinansowania? Gdzie można pobrać wniosek?

TAK. Program dotyczy dofinansowania zakupu EV dla osób fizycznych. Wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej będzie składany przy wykorzystaniu Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Nabór rozpocznie się w dniu 26.06.2020 r. Aplikacja znajduje się pod adresem: https://gwd.nfosigw.gov.pl/. Więcej informacji o naborze: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-samochod/nabor-wnioskow/

 

Jak to wygląda z finansowaniem jakie warunki trzeba spełniać i jaki wkład własny.

Co do zasady wkład wtasny nie jest wymagany. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółowymi zasadami udzielenia dofinansowania: http://nfosigw.gov.pl/oferta-fi na nsowan i aisrodki-krajowe/progra my-priorytetoweizielony-samochodinabor-wnioskowi.

 

Czy środki realnie wydane (liczy się termin dostarczenia wszelkich dokumentów niezbędnych do wypłaty) czy też alokacja to przypisanie kwoty do danego wniosku zgodnie z przewidywaną we wniosku dopłatą?

Alokacja to budżet programu wynoszący 37,5 mln zł, co daje możliwość przyznania dofinansowania min. 2 000 szt. aut.  W naborze ciągłym dofinansowanie przyznawane jest w kolejności wpływu.

 

Czy możliwe jest skorzystanie z dofinansowania na zakup nowego samochodu elektrycznego w przypadku finansowania jego zakupu kredytem udzielonym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z brzmienia § 1 pkt 1 Umowy dofinansowania wynika, iż Dofinansowujący na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm. udziela Beneficjentowi na jego wniosek dofinansowania ze środków udostępnionych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie pożyczki do kwoty 124 500,00 zł na realizację przedsięwzięcia pn. Zakup samochodu o napędzie elektrycznym — PEUGEOT e-208 Allure" w ramach linii pożyczkowej LP-A Ochrona powietrza.Z § 1 pkt 4 wynika, iż oprocentowanie pożyczki jest stałe i wynosi 2% w skali roku.Jako zabezpieczenie kredytu pożyczkodawca zobowiązał (między innymi) do przedstawienia zabezpieczenia w postaci cesji praw z polisy ubezpieczeniowej OA i AC na sumę ubezpieczenia nie mniejszą niż: 124 500,00 zł. Czyli w przypadku skorzystania z dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego z programu ”Zielony samochód" cesja na polisie ubezpieczeniowej wskazywałaby dwa podmioty. Proszę o analizę i udzielenie odpowiedzi. Dodatkowo chciałabym wskazać, iż próbowałam uzyskać odpowiedź na zadanie pytanie w WFOŚiGW, z którym podpisana została umowa jednak nie uzyskałam jednoznacznej informacji w tym zakresie tzn. z jednej strony wskazano, że tak mogę skorzystać z innej dopłaty ponieważ jest to f

Zgodnie z pkt. 7.3 programu priorytetowego Warunki dofinansowania lit. f) dofinansowanie nie będzie udzielane na przedsięwzięcia, które uzyskały dofinansowanie z publicznych środków krajowych lub zagranicznych, w szczególności ze środków budżetu Unii Europejskiej.

 

Kupiłem samochód elektryczny 18 maja, spełniam wszystkie warunki otrzymania dotacji aczkolwiek nie jestem pewien co do obowiązku posiadania cesji na rzecz NFOŚiGW. Sfinansować auto pomógł mi udzielony przez bank kredyt bankowy i to właśnie ten bank widnieje na ubezpieczeniu i w dowodzie w postaci cesji. Chętnie dowiem się jakie kroki muszę by złożony przeze mnie wniosek nie został odrzucony.

Zgodnie z zapisami pp. przedsięwzięcie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, czyli płatność końcowa za fakturę i odbiór auta nie może być wcześniejsza niż złożenie wniosku o dofinansowanie.

 

Jestem w trakcie nabywania samochodu elektrycznego. Czy mogę liczyć na dofinansowanie jeśli będzie on zarejestrowany 18 czerwca? Do jakiej kwoty na fakturze będzie dofinansowanie?

Dofinansowaniu podlega przedsięwzięcie polegające na zakupie nowego pojazdu. Realizacja przedsięwzięcia nie może być zakończona przed dniem złożenia wniosku. Pojazd zarejestrowany 18 czerwca br. nie będzie podlegał dofinansowaniu. 

 

Czy będzie też nabór wniosków o dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej?

Prowadzimy pogłębioną analizę w tym zakresie. Scenariusz o jaki pan pyta nie jest w przyszłości wykluczony.

 

Chciałbym finansować samochód elektryczny poprzez kredyt samochodowy przy którym muszę ustanowić cesje polisy na bank. Czy mogę to zrobić skoro przy dopłacie z programu zielony samochód muszę zrobić cesje na rzecz NFOŚiGW? Czy można to obejść czy też wykluczone jest kredytowanie samochodu poprzez kredyt samochodowy czy zabezpieczony.

W celu zabezpieczenia wierzytelności NFOŚiGW z tytułu dofinansowania udzielonego Beneficjentowi, Beneficjent przelewa na rzecz NFOŚiGW swoje uprawnienia z tytułu umowy ubezpieczenia majątkowego przedmiotu zabezpieczenia do kwoty dofinansowania, a więc cesja dotyczy tylko części wierzytelności (czyli: jeśli dofinansowanie z NFOŚiGW=11 tys. zł, a suma ubezpieczenia=80 tys. zł to na NFOŚiGW scedowane zostanie 13,7% wierzytelności z tytułu polisy ubezpieczeniowej).

 

Proszę o potwierdzenie daty rozpoczęcia naboru na dofinansowanie do zakupu pojazdu elektrycznego czy jest to dzień 26.06.2020 r. oraz o wskazanie czy w przypadku współwłasności małżeńskiej pojazdu upoważnienie do podpisania/złożenia wniosku może być dokumentem odręcznie sporządzonym przez współmałżonka.

Potwierdzam 26.06.2020 r. to planowany dzień rozpoczęcia naboru. Zgodnie z Regulaminem wniosek składany będzie jedynie w formie elektronicznej zatem wszelkie załączniki będą miały postać elektroniczną. W przypadku upoważnienia nie jest wymagana forma notarialna.

 

Na podstawie jakich przepisów stacja kontroli pojazdów wyda zaświadczenia o przeprowadzonych dodatkowych badaniach technicznych pojazdu w Stacji Kontroli Pojazdów wraz z wpisem do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), z których wynikać będzie potwierdzenie spełnienia wymogów, o których mowa ust. 2.Co to ma być za badanie? Kiedy należy go dokonać? Dla samochodu nowego pierwszy przegląd przypada po 3 latach. Na podstawie jakich przepisów diagnosta może po prostu wpisać przebieg samochodu na moje żądanie do CEPIK? Czy takie wpis ma nastąpić w dniu w którym upływa rok od odbioru? Jaka jest tolerancja dokonania takiego wpisu?

zaświadczenia o przeprowadzonych dodatkowych badaniach technicznych pojazdu w Stacji Kontroli Pojazdów wraz z wpisem do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), z których wynikać będzie potwierdzenie spełnienia wymogów, o których mowa ust. 2.Zaświadczenie jest standardowym dokumentem wydawanym  przez stację w związku z badaniem technicznym, wykonanym na wniosek właściciela. Co to ma być za badanie? Kiedy należy go dokonać? Jest to dodatkowe badanie techniczne polegające na dokonaniu odczytu wskazania drogomierza (badanie fakultatywne na wniosek właściciela). Należy dokonywać je corocznie przez 2 lata po dacie rejestracji pojazdu (musza być 2 odczyty).Dla samochodu nowego pierwszy przegląd przypada po 3 latach. Na podstawie jakich przepisów diagnosta może po prostu wpisać przebieg samochodu na moje żądanie do CEPIK? Podstawą jest art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (badanie dodatkowe na wniosek właściciela w celu dokonania odczytu wskazania drogomierza).Czy takie wpis ma nastąpić w dniu w którym upływa rok od odbioru? Jaka jest tolerancja dokonania takiego wpisu? Pierwsze badanie należy przeprowadzić najpóźniej w dniu upływu roku po rejestracji pojazdu, drugie najpóźniej w dniu upływu 2 lat po rejestracji pojazdu.  Jeżeli limit przebiegu wynoszący 10 000 km w danym roku zostanie wykonany, pierwsze badanie można zrobić w każdym momencie pierwszego roku, natomiast drugie do  2 lat po rejestracji pojazdu. Nie ma natomiast żadnej tolerancji w zakresie możliwości przesunięcia terminu końcowej daty ww. badań.

 

Czy dotacja na zakup nowego auta elektrycznego obejmie także samochody kupione na kredyt?

TAK. Program priorytetowy nie wyklucza pozyskania auta w formie kredytu. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółowymi zasadami udzielenia dofinansowania: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-samochod/nabor-wnioskow

 

Czy liczy się kolejność wniosków czy też przesłanie kompletu dokumentów i przekazanie pieniędzy z puli... Czy dotacja na zakup nowego auta elektrycznego obejmie także samochody kupione na kredyt?

Zgodnie z treścią ogłoszenia nabór prowadzimy do dnia 31.07.2020 r.lub wyczerpania alokacji.

 

Jak to wygląda z finansowaniem jakie warunki trzeba spełniać i jaki wkład własny ?

TAK. Program priorytetowy nie wyklucza pozyskania auta w formie kredytu. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółowymi zasadami udzielenia dofinansowania: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-samochod/nabor-wnioskow

 

Co oznacza ,że przedsięwzięcie nie zakończyło się przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. ( kupiłam a nie odebrałam , kupiłam a nie zarejestrowałam , kupiła, nie używam ? Skoro koszty kwalifikowana są od 1 maja ? Nie rozumiem treści oświadczenia ?

Zgodnie z zapisami pp. przedsięwzięcie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Okres kwalifikowania od 01.05.2020 r. oznacza, że w tym okresie mogą być ponoszone pierwsze wydatki np. zaliczka. Jednakże, płatność końcowa za fakturę i odbiór auta nie może być wcześniejsza niż złożenie wniosku o dofinansowanie.

 

Program reguluje wzór nalepki jej położenie ale nie wielkość Czy to oznacza ,ze nie ma minimalnej powietrzni tej informacji ?

Rekomendowana wielkość naklejki to 44 cm : 7 cm

 

Czy będzie organizowane jakieś spotkanie informacyjne odnośnie tego programu lub programu Koliber?

Planujemy przeprowadzenie webinarium o szczegółach poinformuje wkrótce na naszych stronach.

 

Prowadzę działalność gospodarczą jednoosobową, i mam samochód na firmę zarejestrowany ,czy mogę starać się o dotację na drugi samochód elektryczny do celów prywatnych, wspólnie żoną czy ona sama musi. Jest łatwiej na małżeństwo, bo żona nie ma odpowiednich kont i profilu zaufanego. czy mogę podąć moje konto firmowe bo mam na mim więcej pieniędzy czy musze podać konto prywatne.

Jeśli 2 samochód będzie wykorzystywany na cele prywatne nie ma problemu ze złożeniem wspólnego „małżeńskiego” wniosku. W przedmiotowym programie nie przewiduje się oceny finansowej. Projekt będzie rozliczony już po dokonaniu zakupu jednak nie wcześniej niż po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

Gdzie ukazało się rozporządzenie na temat dopłat do samochodów elektrycznych. Czy ten komunikat internetowy ma moc prawną, ile zgłoszeń jest do soboty wieczorem

Obecny nabór jest naborem organizowanym przez NFOSiGW i nie wymaga na tym etapie żadnych dodatkowych prac legislacyjnych. Zobowiązanie powstanie w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie, jednakże jak zwykle w NFOSiGW poprzedza go ogłoszenie naboru, a następnie jego otwarcie (26.06.2020 r.). GWD nie jest aktywne, zostanie uruchomione w dniu 26.06.2020 r.

 

Chciałbym finansować samochód elektryczny poprzez kredyt samochodowy przy którym muszę ustanowić cesje polisy na bank. Czy mogę to zrobić skoro przy dopłacie z programu zielony samochód muszę zrobić cesje na rzecz NFOŚiGW? Czy można to obejść czy też wykluczone jest kredytowanie samochodu poprzez kredyt samochodowy czy zabezpieczony.

W celu zabezpieczenia wierzytelności NFOŚiGW z tytułu dofinansowania udzielonego Beneficjentowi, Beneficjent przelewa na rzecz NFOŚiGW swoje uprawnienia z tytułu umowy ubezpieczenia majątkowego przedmiotu zabezpieczenia do kwoty dofinansowania, a więc cesja dotyczy tylko części wierzytelności (czyli: jeśli dofinansowanie z NFOŚiGW=11 tys. zł, a suma ubezpieczenia=80 tys. zł to na NFOŚiGW scedowane zostanie 13,7% wierzytelności z tytułu polisy ubezpieczeniowej).

 

Czy wnioski o dofinansowanie będą dostępne w firmie edytowalnej przed 26.06. 2020 tak aby można się było z nimi zapoznać ?

Formularz GWD zostanie opublikowany (udostępniony) w dniu rozpoczęcia naboru tj. 26.06.2020 r.

 

Czy jak zakupiłam samochód elektryczny 13 maja czy należy mi się też dofinansowanie z programu i czy można składać wniosek o dotację.

Zgodnie z zapisami programu priorytetowego Zielony Samochód dofinansowanie nie może być przyznane na przedsięwzięcie zakończone przed dniem złożenia wniosku. Przez zakończenie przedsięwzięcia należy rozumieć zakup pojazdu.Z opisanej sytuacji wynika, że przedsięwzięcie zostało już zakończone, czyli nie można ubiegać się o dofinansowanie na nabyte w maju auto.

 

Czy kupując elektryka dziś będę miał prawo ubiegać się o dotacje również w następnych edycjach naboru wniosków

Zgodnie z zapisami programu priorytetowego Zielony Samochód (pkt 7.3. ppkt b i c) jeden wnioskodawca może złożyć w danym naborze tylko jeden wniosek o dofinansowanie w formie dotacji oraz  jeden wnioskodawca może złożyć wniosek o dofinansowanie na zakup jednego pojazdu elektrycznego. Jeśli będą kolejne nabory, nie wyklucza to Pana z ubiegania się o dofinansowanie na zakup pojazdu w ramach kolejnego naboru, z zastrzeżeniem sytuacji w której obecnie trwający nabór zostanie np. przedłużony o kolejny miesiąc lub więcej. W odniesieniu do Pana maila, pragnę zwrócić uwagę, że aby móc starać się o dofinansowanie, zakup pojazdu nie może nastąpić wcześniej niż w dniu składania wniosku o dofinansowanie. Dopuszcza się kwalifikowanie zaliczki wpłaconej na poczet przyszłego pojazdu w okresie od 1.05.2020 r, natomiast data wystawienia faktury nabycia pojazdu nie może być wcześniejsza niż data złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

Proszę o przesłanie linku bądź drogi pobrania wniosku na dofinansowanie w ramach projektu zielony samochód. Po zalogowaniu się do generatora wniosków, niestety nie ma możliwości odnalezienia wniosku.

Formularz GWD zostanie opublikowany w dniu rozpoczęcia naboru tj. 26.06.2020 r.

 

Czy ktoś kto prowadzi działalność gospodarczą może uzyskać dofinansowanie w ramach programu Zielony samochód jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności czy jest to rozdzielane czy takie osoby są wykluczone z dofinansowania w ramach tej dotacji?

Osoba fizyczna  prowadząca działalność gospodarczą może złożyć wniosek o dofinansowanie elektrycznego auta osobowego kategorii M1 jako osoba fizyczna, z zastrzeżeniem, że  zakupiony w ramach przedsięwzięcia pojazd nie będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

 

Czy jak zakupiłam samochód elektryczny 13 maja czy należy mi się też dofinansowanie z programu i czy można składać wniosek o dotację.

Zgodnie z zapisami programu priorytetowego Zielony Samochód dofinansowanie nie może być przyznane na przedsięwzięcie zakończone przed dniem złożenia wniosku. Przez zakończenie przedsięwzięcia należy rozumieć zakup pojazdu. Z opisanej sytuacji wynika, że przedsięwzięcie zostało już zakończone, czyli nie można ubiegać się o dofinansowanie na nabyte w maju auto.

 

Chciałam spytać, czy wnioski na dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego od 26.06.2020r. można składać u Państwa tylko w kategorii M1 (samochód elektryczny i taxi) i N1 (van), czy też przewidują Państwo dofinansowanie w ramach kategorii wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Aktywów Państwowych z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (dalej: rozporządzenie)- Załącznik nr 2 Ustawy prawo o ruchu drogowym. Naszej firmie chodzi konkretnie o wymienione tam czterokołowce, kategoria L7e (wg rozporządzenia dopłata max. 30% nie więcej niż 5 000 PLN dla nowego pojazdu).

Obecnie  nie ma możliwości zakupu pojazdów innych niż wskazanych w programach priorytetowych EVAN, KOLIBER oraz Zielony Samochód. Trwają prace nad notyfikacją pomocy publicznej. W kolejnych naborach nie wyklucza się finansowania przedsięwzięć dotyczących zakupu elektrycznych pojazdów innych kategorii.

 

Czy żeby złożyć wniosek o dofinansowanie, samochód powinien być już zakupiony? To znaczy czy powinienem do wniosku załączyć fakturę za zakup samochodu. Czy mogę zakupić ten samochód po uzyskaniu decyzji o dofinansowaniu?

Projekt nie może być zakończony przed dniem złożenia wniosku. Po dniu złożenia można dokonywać zakupu, nie mając jednakże gwarancji uzyskania dofinansowania.

 

Czy wiadomo o której godzinie rozpocznie się możliwość składania wniosków?

NIE. formularz GWD zostanie opublikowany w dniu rozpoczęcia naboru tj. 26.06.2020 r.

 

Czy oświadczenia, które należy złożyć, będą częścią formularza czy trzeba złożyć ich skany. Jakie jeszcze dokumenty poza oświadczeniami należy dołączyć do wniosku?

Oświadczenia będą częścią formularza. W przypadku jeśli wnioskodawca jest jedynym właścicielem pojazdu nie są wymagane dodatkowe załączniki do wniosku. Natomiast jeżeli występują współwłaściciele, należy do wniosku załączyć skan upoważnienia do złożenia wniosku o dofinansowanie (upoważnienie jest wymagane jeżeli wniosek jest składany w imieniu własnym i współwłaścicieli pojazdu, w przypadku kilku współwłaścicieli należy złożyć upoważnienie od każdego ze współwłaścicieli). Dokumenty dotyczące współwłaścicieli zostały opublikowane na naszej stronie:http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-samochod/nabor-wnioskow/

  • Czy koszty kwalifikowane dotacji na Zielony samochód od 1 maja 2020 roku uwzględnią mój zakup samochodu elektrycznego który nastąpił 3 czerwca 2020 roku.

    Zgodnie z zapisami pp. przedsięwzięcie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Okres kwalifikowania od 01.05.2020 r. oznacza, że w tym okresie mogą być ponoszone pierwsze wydatki np. zaliczka. Jednakże, płatność końcowa za fakturę i odbiór auta nie może być wcześniejsza niż złożenie wniosku o dofinansowanie.

     

  • Co oznacza zapis koszty kwalifikowane od 1 maja 2020

 

Niestety nie, zgodnie z zapisami programu priorytetowego Zielony Samochód dofinansowanie nie może być przyznane na przedsięwzięcie zakończone przed dniem złożenia wniosku. Przez zakończenie przedsięwzięcia należy rozumieć zakup pojazdu

 

  • O której dokładnie godzinie startuje nabór wniosków w programie Zielony Samochód.

 

Formularze są w testowaniu. Jednakże w NFOŚiGW generator zwyczajowo jest udostępniany w dniu rozpoczęcia naboru.

 

  • Czy wniosek który nie załapie się na środki w 1 naborze automatycznie przechodzi do następnego naboru ?

 

Niestety nie. Trzeba będzie złożyć nowy wniosek o dofinansowanie w przypadku ogłoszenia nowego naboru.

 

  • Czy te których nabór zostanie rozpoczęty 26.06 jest wyłącznie dla osób fizycznych? Czy będzie jakiś dodatkowy nabór dla przedsiębiorców czy nie ma takiego w planie w przypadku samochodów osobowych?

W obecnie ogłoszonych konkursach nie ma możliwości aplikowania o dofinansowanie dla pojazdu osobowego wykorzystywanego do działalności innej niż przewóz osób taksówką. Pojazd osobowy elektryczny może być dofinansowany w ramach naboru „Zielony samochód - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1)”, ale jest do dofinansowanie skierowane tylko i wyłącznie do osób fizycznych, a nabyty w ramach przedsięwzięcia pojazd nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, w tym działalności rolniczej. Trwają prace nad notyfikacją pomocy publicznej. W kolejnych naborach nie wyklucza się finansowania przedsięwzięć dotyczących zakupu elektrycznych pojazdów osobowych przeznaczonych na działalność inną niż przewóz osób taksówką.

 

  • Czy wniosek który nie załapie się na środki w 1 naborze automatycznie przechodzi do następnego naboru ?

 

Niestety nie. Trzeba będzie złożyć nowy wniosek o dofinansowanie w przypadku ogłoszenia nowego naboru.

 

  • Jeśli jestem osoba nie prowadząca działalności gospodarczej i chciałbym zakupić samochód nowy za ok 110tys.zl czy dostanę dofinansowanie jakie inne warunki muszę spełnić i jak długo będę czekał na pieniążki?

 

Przy koszcie nabycia samochodu za 110 tys. PLN można wnioskować o dotację w wysokości 15 % czyli w tym przypadku 16,5 tys. PLN. Program dotyczy dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych dla osób fizycznych. Wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej będzie składany przy wykorzystaniu Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Nabór rozpocznie się w dniu 26.06.2020 r. Generator zwyczajowo udostępniany jest w dniu rozpoczęcia naboru. Aplikacja znajduje się pod adresem: https://gwd.nfosigw.gov.pl/ . Więcej informacji o naborze i pozostałe warunki wymagane do spełnienia znajdują się na stronie: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-samochod/nabor-wnioskow/

  • Auto którym jestem zainteresowany jest autem pokazowym u dealera - czyli jest to auto, które zostało już zarejestrowane na dealera. Czy takie auto kwalifikuje się na dopłatę z funduszu NFOŚIGW. Dodatkowo czy auto, może być wpisane do książki środków trwałych przy jednoosobowej działalności gospodarczej?

    Beneficjentami Programu priorytetowego Zielony samochód – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1) mogą być osoby fizyczne. Przedsięwzięcie polega na zakupie nowych pojazdów kategorii M1. Przez nowy pojazd należy rozumieć pojazd fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany. Nabyty w ramach  przedsięwzięcia pojazd nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, w tym działalności rolniczej. Wniosek o dofinansowanie będzie składany w formie elektronicznej przy wykorzystaniu Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Nabór rozpocznie się w dniu 26.06.2020 r. Aplikacja znajduje się pod adresem: https://gwd.nfosigw.gov.pl/Więcej informacji o naborze: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-samochod/nabor-wnioskow

     

  • Czy sprawy związane z dofinansowaniem aut elektrycznych zajmują się jednostki samorządowe czy tylko Ministerstwo Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie?

    Nabory dla programów KOLIBER – taxi dobre dla klimatu, Evan – elektryczny samochód dostawczy (N1) oraz Zielony Samochód – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1) prowadzone są przez NFOŚiGW.

  • W związku z rozpoczynającym się w dniu jutrzejszym naborem wniosków o dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego w ramach programu Zielony samochód proszę o odpowiedź na następujące pytanie: jeśli w dniu rozpoczęcia naboru (26.06.2020) zostanie przeze mnie złożony wniosek i w tym samym dniu otrzymam od sprzedawcy fakturę zakupu, czy spełnię w ten sposób wymogi formalne, czy też data zakupu musi być późniejsza (np. 27.06.2020)?

 

Jeśli złożenie wniosku, faktura, opłacenie, rejestracja i odbiór samochodu nastąpi 26.06.2020 r. lub później – to jest ok.

 

  • Czy ktoś kto prowadzi działalność gospodarczą może uzyskać dofinansowanie w ramach programu Zielony samochód jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności czy jest to rozdzielane czy takie osoby są wykluczone z dofinansowania w ramach tej dotacji?

 

Osoba fizyczna  prowadząca działalność gospodarczą może złożyć wniosek o dofinansowanie elektrycznego auta osobowego kategorii M1 jako osoba fizyczna, z zastrzeżeniem, że  zakupiony w ramach przedsięwzięcia pojazd nie będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

 

  • Czy można uzyskać dofinansowanie w ramach programu Zielony samochód z udziałem podmiotu finansującego np. banku lub innego rodzaju instytucji finansowej w ramach np. umowy leasingowej ?

 

Program Zielony Samochód przewiduje dofinansowanie w formie bezzwrotnej dotacji na zakup auta. Dofinansowanie dla pojazdu nabytego w formie leasingu nie jest przewidziane. Natomiast jeśli pojazd zakupiony będzie przy udziale pożyczki bankowej, dofinansowanie może być przyznane pod warunkiem możliwości uzyskania cesji z policy OC AC na rzecz NFOŚiGW w wysokości przyznanej dotacji.

 

  • Mam pytanie odnośnie par1 p6 umowy 6. Podatek od towarów i usług (VAT) może być pokryty ze środków dotacji tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Beneficjenta, a Beneficjent nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek VAT, który można odliczyć, nie może być pokryty ze środków dotacji, nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez Beneficjenta. Oznacza to, że w przypadkach, gdy Beneficjent może odliczyć podatek VAT, ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT nie może być pokryty ze środków dotacji. Jeśli prowadzę działalności gospodarczą a chcę być beneficjentem programu Zielony samochód i nie kupuję tego auta dla potrzeb firmy tylko na potrzeby osobiste jako osoba fizyczna to czy mogę odliczyć podatek Vat czy nie ?Jaka jest zależność w tym względzie? Czy będzie organizowane jakieś spotkanie informacyjne odnośnie tego programu lub programu Koliber? Jeśli tak to kiedy?

 

Jest to standardowy zapis NFOŚiGW w zakresie kwalifikowania VAT. W przedmiotowym programie ma on jedynie charakter informacyjny ponieważ beneficjentem programu są osoby fizyczne, a nabyty w ramach przedsięwzięcia pojazd nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej (…). Z tego też względu podatek VAT będzie w tym przypadku liczony do ceny nabycia auta. Ostatecznie Beneficjent może zakupić auto w cenie do 125 tys. brutto. Planujemy przeprowadzenie webinarium o szczegółach poinformuje wkrótce na naszych stronach.

 

  • W sytuacji gdy Klient indywidualny otrzymuje dotację i Chce kupić samochód ale nie ma takiego w Polsce i trzeba taki model zamówić. Czy klient straci dotację jeśli otrzyma fakturę i odbierze samochód po około 4 miesiącach gdyż tyle mniej więcej trwa produkcja? Chodzi o sytuację, która jest na rynku. Przez Covid 19 Dealerzy zamawiali bardzo mało samochodów elektrycznych do produkcji i obecnie nie ma ich wiele wyprodukowanych i dostępnych od ręki.

 

Jeśli Klient złoży prawidłowo wniosek i zostanie on zaakceptowany a następnie zostanie podpisana umowa o dofinansowanie, Klient w opisanej przez Pana sytuacji nie straci dotacji. Obecnie program nie przewiduje konkretnego terminu na dostawę auta od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie. Proszę mieć jednakże na uwadze, że zgodnie programem priorytetowym Zielony samochód – termin na wydatkowanie środków w ramach przedsięwzięć upływa z końcem 2021 r. Planowany termin zakupu samochodu powinien uwzględniać czas niezbędny do procedowania działań  związanych rozliczeniem umowy o dofinansowanie, w tym wypłatą środków. Należy również pamiętać, iż zgodnie z zapisami programu priorytetowego przedsięwzięcie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Okres kwalifikowania od 01.05.2020 r. oznacza, że w tym okresie mogą być ponoszone pierwsze wydatki np. zaliczka. Jednakże, płatność końcowa za fakturę i odbiór auta nie może być wcześniejsza niż złożenie wniosku o dofinansowanie.

 

  • Czy jeśli prowadzę działalność gospodarczą i jestem VATowcem, ale nie zamierzam użytkować auta w ramach prowadzonej działalności, wpisać go do ewidencji środków trwałych, ani odliczać żadnych kosztów z nim związanych to czy mogę wystąpić o dofinansowanie?

    Tak może Pani złożyć wniosek o dofinansowanie, jeśli samochód nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej.

     

  • Mam kilka pytań odnośnie programu Zielony samochód:- jaki jest maksymalny termin na realizację zakupu od momentu podpisania umowy z NFOŚiGW?- czy przed podpisaniem umowy wymagana będzie oferta handlowa na zakup samochodu elektrycznego?- czy umowa opiewa na konkretny model, czy po podpisaniu umowy za koszt kwalifikowany może być uznany również koszt zakupu innego, lecz podobnego modelu samochodu elektrycznego również spełniającego warunki programu? Moje pytania wynikają z faktu, że w ciągu następnych kilku miesięcy powinny pojawić się w sprzedaży nowe modele samochodów elektrycznych, które mogą spełniać warunki programu, jak również termin realizacji zamówienia większości samochodów elektrycznych nierzadko wynosi 6-9 miesięcy lub dłużej.

 

Ad 1) Obecnie program nie przewiduje konkretnego terminu na dostawę auta od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie. Proszę mieć jednakże na uwadze, że zgodnie programem priorytetowym Zielony samochód – termin na wydatkowanie środków w ramach przedsięwzięć upływa z końcem 2021 r. Planowany termin zakupu samochodu powinien uwzględniać czas niezbędny do procedowania działań  związanych rozliczeniem umowy o dofinansowanie, w tym wypłatą środków.Należy również pamiętać, iż zgodnie z zapisami programu priorytetowego przedsięwzięcie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Okres kwalifikowania od 01.05.2020 r. oznacza, że w tym okresie mogą być ponoszone pierwsze wydatki np. zaliczka. Jednakże, płatność końcowa za fakturę i odbiór auta nie może być wcześniejsza niż złożenie wniosku o dofinansowanie;

Ad 2) Przed podpisaniem umowy nie będzie wymagana oferta handlowa na zakup samochodu elektrycznego;

Ad 3) Tak, zgodnie z aktualnym wzorem umowy, przed jej podpisaniem należy wpisać konkretną markę i model samochodu. Zgodnie z zapisami § 5 ust. 2 wzoru umowy dotacji: „zmiana ….. marki i modelu pojazdu nie stanowi zmiany Umowy. W takim przypadku wymagane jest przesłanie …. pisma z podaniem nowych danych.” Należy jednak pamiętać, iż w przypadku tańszego samochodu dofinansowanie zostanie automatycznie obniżone do 15 % ceny nabycia samochodu. Natomiast w przypadku wyższej ceny nabycia niż w zatwierdzonym Wniosku o dofinasowanie może nie być możliwości zwiększenia dofinasowanie do 15 % ze względu na wyczerpaną pulę alokacji i wtedy dofinansowanie pozostanie na poziomie z wniosku o dofinansowanie.

 

  • Czy oświadczenia, które należy złożyć wraz z wnioskiem mają mieć określona formę? Nie znalazłam nigdzie ich wzoru.

 

Oświadczenia będą znajdować się we wniosku – będzie to jedna z zakładek.


 

  • Czy we wniosku konieczne jest podanie ceny samochodu? Jeśli tak, to co w przypadku jej zmiany, np. z powodu uzyskania dodatkowego rabatu od dealera lub w przypadku sprzedaży zaliczkowanego przeze mnie samochodu innemu klientowi i konieczności wyboru innego (tańszego lub droższego) egzemplarza. Czy w takim przypadku, jeśli nie uda się znaleźć innego samochodu, można wycofać się ze złożonego wniosku?

 

Jeśli złożenie wniosku, faktura, opłacenie, rejestracja i odbiór samochodu nastąpi 26.06.2020 r. lub później – to jest ok.

 

  • Czy we wniosku konieczne jest podanie ceny samochodu? Jeśli tak, to co w przypadku jej zmiany, np. z powodu uzyskania dodatkowego rabatu od dealera lub w przypadku sprzedaży zaliczkowanego przeze mnie samochodu innemu klientowi i konieczności wyboru innego (tańszego lub droższego) egzemplarza. Czy w takim przypadku, jeśli nie uda się znaleźć innego samochodu, można wycofać się ze złożonego wniosku?

 

Dla uproszczenie przyjęliśmy max wysokość kosztu i dofinansowania. Na kolejnych etapach umowa/wniosek o płatność będzie możliwość dokonania stosownej korekty (dla auta spełniającego w dalszym ciągu zasady kryteria programu).Uprzejmie proszę o przemyślane działania, w celu ograniczenia zbędnej pracy dla siebie i innych i umożliwienie skorzystania ze wsparcia osobom naprawdę zdecydowanym.

 

  • Chciałam dopytać czy jeśli myślę o samochodzie który kosztuje więcej niż 125 tys brutto to ZUPEŁNIE mnie to dyskwalifikuje i nie dostanę żadnego dofinansowania? Najpierw składa się wniosek czy kupuje samochód? Czy to nie ma znaczenia? Czy samochód musi być zakupiony za gotówkę?

 

Dofinansowaniu podlega zakup samochodu, którego cena nie przekracza 125 000 brutto. Droższe samochody nie są objęte dofinasowaniem. Przedsięwzięcie (zakup pojazdu) nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

  • Czy jest możliwość finansowania zakupu tylko punktu ładowania bez zakupu auta ?

 

Nie, tylko łącznie z autem.

  • Jeśli jest zakupiony samochód elektryczny w firmie, albo będzie kupiony poza programem – tj. będzie udokumentowany zakup auta elektrycznego; czy w takim wypadku można starać się o dofinansowanie tylko na punkt ładowania ?

    Na tym etapie nie, natomiast przygotowujemy pewne rozwiązania prawne, które w przyszłości mają na to pozwolić.

 

  • We wniosku była konieczność wpisania marki i modelu. Ponieważ zakup planuję w przyszłym roku czy możliwa jest późniejsza zmiana modelu i marki? Nie wiadomo jeszcze jakie oferty pojawią się na rynku do tego czasu

 

zgodnie z aktualnym wzorem umowy, przed jej podpisaniem należy wpisać konkretną markę i model samochodu. Zgodnie z zapisami § 5 ust. 2 wzoru umowy dotacji: „zmiana … marki i modelu pojazdu nie stanowi zmiany Umowy. W takim przypadku wymagane jest przesłanie ... pisma z podaniem nowych danych.” Należy jednak pamiętać, iż w przypadku tańszego samochodu dofinansowanie zostanie automatycznie obniżone do 15 % ceny nabycia samochodu. Natomiast w przypadku wyższej ceny nabycia niż w zatwierdzonym Wniosku o dofinasowanie może nie być możliwości zwiększenia dofinasowania do 15 % ze względu na wyczerpaną pulę alokacji i wtedy dofinansowanie pozostanie na poziomie z wniosku o dofinansowanie

 

  • Jakie są warunki takiego dofinansowania, czy dotyczy to również samochodów hybrydowych? Na stronie internetowej niewiele mogę znaleźć. Czy można uzyskać jakieś informacje na ten temat wytłumaczone w prosty sposób lub czy jest jakaś infolinia gdzie ktoś mógłby to wyjaśnić? Planujemy z mężem zakup samochodu i właśnie rozważaliśmy opcję zakupu hybrydy.

 

Beneficjentami Programu priorytetowego Zielony samochód – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1) mogą być osoby fizyczne. Intensywność dofinansowania wskazana została do 15% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, nie więcej niż 18 750 zł. Maksymalny koszt kwalifikowany  (cena nabycia) jednego pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 000 zł. Program dotyczy tylko samochodów elektrycznych. Beneficjent samodzielnie wybiera markę i model samochodu elektrycznego, który będzie spełniał warunki naboru. Zgodnie z zapisami programu priorytetowego Zielony Samochód dofinansowanie nie może być przyznane na przedsięwzięcie zakończone przed dniem złożenia wniosku. Przez zakończenie przedsięwzięcia należy rozumieć zakup pojazdu. Okres kwalifikowania od 01.05.2020 r. oznacza, że w tym okresie mogą być ponoszone pierwsze wydatki np. zaliczka. Jednakże, płatność końcowa za fakturę i odbiór auta nie może być wcześniejsza niż złożenie wniosku o dofinansowanie. Wypłata dotacji może nastąpić wyłącznie w formie refundacji, refundacja może nastąpić po zarejestrowaniu zakupionego pojazdu. Wniosek o dofinansowanie składany jest w formie elektronicznej przy wykorzystaniu Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Nabór rozpoczął się w dniu 26.06.2020 r. i trwa do 31.07.2020 r.- jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji. Aplikacja znajduje się pod adresem: https://gwd.nfosigw.gov.pl/Więcej informacji o naborze: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-samochod/nabor-wnioskow

 

  • Z jakiego powodu system zwraca mi informację, że Data zakończenia projektu powinna być późniejsza niż data rozpoczęcia wniosku, skoro w generatorze wprowadziłem datę rozpoczęcia przedsięwzięcia 10.01.2020, a jako datę zakończenia 31.12.2020.Tak wprowadzone daty są prawidłowe! 10 stycznia 2020 jest wcześniej niż 31 grudnia 2020.

 

Problem walidacji został już usunięty. Po zaktualizowaniu  formularza wniosku (górne menu obrazkowe) powinna być już możliwość walidacji i złożenia wniosku.

 

  • Wypełniłem wniosek poprzez Państwa stronę na dofinansowanie samochodu elektrycznego. Uprzejmie proszę o informację czy mogę wysłać w formie skanu czy ewentualnie czy mogę przesłać poprzez Państwa stronę ale podpisać się moim podpisem elektronicznym

 

W naborze dla programu priorytetowego „zielony samochód” wnioski składane są jedynie w formie elektronicznej przy wykorzystaniu naszej platformy Generatora Wniosku o Dofinansowanie z użyciem podpisu elektronicznego. Uprzejmie proszę o wykorzystanie takiej funkcjonalności w aplikacji i przekazanie wniosku na stronę NF.

 

  • Czy po złożeniu wniosku można już nabyć samochód elektryczny, zarejestrować go i wyjechać z salonu, a potem dopiero podpisać umowę z NFOŚiGW? Czy najpierw składa się wniosek, potem musi być podpisana z NFOŚiGW umowa o dotację, a potem dopiero można finalizować zakup samochodu. Innymi słowy mówiąc, w którym momencie jest podpisywana umowa na dotację z NFOŚiGW

 

Od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie można nabywać pojazdy, z zastrzeżeniem, że samo złożenie wniosku nie stanowi prawnego zobowiązania NFOŚiGW do wypłaty dofinansowania

 

  • Czy z programu „Zielony samochód - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1), mogą skorzystać samorządy na zakup samochodu elektrycznego do użytku służbowego. A jeśli nie czy jest inny program umożliwiający uzyskanie wsparcia?

 

  • Beneficjentami programu Zielony samochód mogą być osoby fizyczne. Obecnie w obszarze elektromobilności prowadzimy nabór w ramach programu eVAN - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego (N1), którego Beneficjentami mogą być Przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292, z późn. zm.) oraz programu Koliber – taxi dobre dla klimatu – pilotaż, którego Beneficjentem może być Mikroprzedsiębiorca, mały przedsiębiorca albo średni przedsiębiorca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Informacje o powyższych naborach z zakresu elektromobilności są dostępne pod adresami: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-samochod/nabor-wnioskow/http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/evan/nabor-wnioskow-/http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/koliber/nabor-wnioskow-/Lista pozostałych naborów prowadzonych przez NFOŚiGW jest dostępna pod adresem:http://www.nfosigw.gov.pl/nabor-wnioskow/art,317,informacja-o-naborach-wnioskow-w-roku-2020.html

 

  • Chodzi o samochód osobowy, MiNi Cooper. Czy w ramach programu „Zielony Samochód”, który ruszył od 26 czerwca, może liczyć na wsparcie zakupu samochodu elektrycznych? Samochód był by kupiony na firmę.


    Program Zielony samochód skierowany jest do osób fizycznych. Nabyty w ramach przedsięwzięcia pojazd nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, w tym działalności rolniczej. tj. nie może być wykorzystywany do oferowania towarów lub usług na rynku, w szczególności do świadczenia usług transportowych lub przewozu osób w tym przewozu okazjonalnego oraz nie może być udostępniany na rynku w innej formie, a także nie może być przedmiotem najmu. Zakupiony w ramach przedsięwzięcia pojazd nie może być wprowadzony do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

     

  • Zgodnie z warunkami dofinansowania: pojazdy elektryczne objęte dofinansowaniem muszą być ubezpieczone od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży w tym polisą OC oraz AC (autocasco) przez okres trwałości; zabezpieczeniem udzielonego dofinansowanie będzie cesja praw z polisy ubezpieczeniowej 3 OC oraz AC, potwierdzone polisą zawierającą adnotacje o cesji praw na rzecz NFOŚiGW, z obowiązkiem odnawiania tegoż ubezpieczenia i systematycznego opłacania składek z jego tytułu w terminie zapewniającym ciągłość zabezpieczenia w całym okresie obowiązywania umowy do końca okresu trwałości. Jak pogodzić to z wymogiem cesji praw na bank w przypadku zakupu samochodu w kredycie? Czy oznacza to, że o dofinansowanie mogą starać się jedynie osoby kupujące samochód za gotówkę?


    W celu zabezpieczenia wierzytelności NFOŚiGW z tytułu dofinansowania udzielonego Beneficjentowi, Beneficjent przelewa na rzecz NFOŚiGW swoje uprawnienia z tytułu umowy ubezpieczenia majątkowego przedmiotu zabezpieczenia do kwoty dofinansowania, a więc cesja dotyczy tylko części wierzytelności (czyli przykładowo: jeśli dofinansowanie z NFOŚiGW=11 tys. zł, a suma ubezpieczenia=80 tys. zł to na NFOŚiGW scedowane zostanie 13,7% wierzytelności z tytułu polisy ubezpieczeniowej).

     

  • Czy po złożeniu wniosku można już nabyć samochód elektryczny, zarejestrować go i wyjechać z salonu, a potem dopiero podpisać umowę z NFOŚiGW? Czy najpierw składa się wniosek, potem musi być podpisana z NFOŚiGW umowa o dotację, a potem dopiero można finalizować zakup samochodu. Innymi słowy mówiąc, w którym momencie jest podpisywana umowa na dotację z NFOŚiGW.

    Od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie można nabywać pojazdy, z zastrzeżeniem, że samo złożenie wniosku nie stanowi prawnego zobowiązania NFOŚiGW do wypłaty dofinansowania

     

  • Czy z programu „Zielony samochód - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1), mogą skorzystać samorządy na zakup samochodu elektrycznego do użytku służbowego. A jeśli nie czy jest inny program umożliwiający uzyskanie wsparcia?

 

Beneficjentami programu Zielony samochód mogą być osoby fizyczne. Obecnie w obszarze elektromobilności prowadzimy nabór w ramach programu eVAN - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego (N1), którego Beneficjentami mogą być Przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292, z późn. zm.) oraz programu Koliber – taxi dobre dla klimatu – pilotaż, którego Beneficjentem może być Mikroprzedsiębiorca, mały przedsiębiorca albo średni przedsiębiorca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Informacje o powyższych naborach z zakresu elektromobilności są dostępne pod adresami: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-samochod/nabor-wnioskow/http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/evan/nabor-wnioskow-/http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/koliber/nabor-wnioskow-/Lista pozostałych naborów prowadzonych przez NFOŚiGW jest dostępna pod adresem:http://www.nfosigw.gov.pl/nabor-wnioskow/art,317,informacja-o-naborach-wnioskow-w-roku-2020.html

 

  • Chodzi o samochód osobowy, MiNi Cooper. Czy w ramach programu „Zielony Samochód”, który ruszył od 26 czerwca, może liczyć na wsparcie zakupu samochodu elektrycznych? Samochód był by kupiony na firmę.

 

Program Zielony samochód skierowany jest do osób fizycznych. Nabyty w ramach przedsięwzięcia pojazd nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, w tym działalności rolniczej. tj. nie może być wykorzystywany do oferowania towarów lub usług na rynku, w szczególności do świadczenia usług transportowych lub przewozu osób w tym przewozu okazjonalnego oraz nie może być udostępniany na rynku w innej formie, a także nie może być przedmiotem najmu. Zakupiony w ramach przedsięwzięcia pojazd nie może być wprowadzony do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

 

  • Zgodnie z warunkami dofinansowania: pojazdy elektryczne objęte dofinansowaniem muszą być ubezpieczone od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży w tym polisą OC oraz AC (autocasco) przez okres trwałości; zabezpieczeniem udzielonego dofinansowanie będzie cesja praw z polisy ubezpieczeniowej 3 OC oraz AC, potwierdzone polisą zawierającą adnotacje o cesji praw na rzecz NFOŚiGW, z obowiązkiem odnawiania tegoż ubezpieczenia i systematycznego opłacania składek z jego tytułu w terminie zapewniającym ciągłość zabezpieczenia w całym okresie obowiązywania umowy do końca okresu trwałości. Jak pogodzić to z wymogiem cesji praw na bank w przypadku zakupu samochodu w kredycie? Czy oznacza to, że o dofinansowanie mogą starać się jedynie osoby kupujące samochód za gotówkę?

 

W celu zabezpieczenia wierzytelności NFOŚiGW z tytułu dofinansowania udzielonego Beneficjentowi, Beneficjent przelewa na rzecz NFOŚiGW swoje uprawnienia z tytułu umowy ubezpieczenia majątkowego przedmiotu zabezpieczenia do kwoty dofinansowania, a więc cesja dotyczy tylko części wierzytelności (czyli przykładowo: jeśli dofinansowanie z NFOŚiGW=11 tys. zł, a suma ubezpieczenia=80 tys. zł to na NFOŚiGW scedowane zostanie 13,7% wierzytelności z tytułu polisy ubezpieczeniowej).

 

  • Czy dofinansowanie zakupu samochodów w ramach programu priorytetowego „Zielony samochód - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1)”dotyczy tylko samochodów elektrycznych czy również hybrydowych?

 

Program priorytetowy „Zielony samochód - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1)” dotyczy tylko samochodów elektrycznych.

 

  • Zgodnie z załącznikiem nr 1 do regulaminu naboru załączniki do wniosku powinny być złożone wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem GWD. Stąd pytanie czy przedmiotowe załączniki do wniosku muszą być najpierw sporządzone w formie papierowej, następnie zeskanowane i opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym i dopiero wtedy załączone do wniosku czy wystarczą skany wersji papierowej bez podpisu elektronicznego, czy wystarczy jeśli te załączniki będą wyłącznie w formie elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Zgodnie z załącznikiem nr 1 do regulaminu naboru załączniki do wniosku powinny być złożone wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem GWD.


    Nie ma potrzeby tworzenia wersji papierowej załączników.

     

  • Jeśli wystarczy, że załączniki będą sporządzone tylko cyfrowo z podpisem elektronicznym to czy wnioskodawca zobowiązany jest do posiadania wersji papierowej wniosku (wydruki wniosku i załączników z plików podpisanych elektronicznie), czy wystarczy wersja elektroniczna przechowywana na płycie CD lub pendrive? Rozumiem, że wnioskodawca nie musi takiego wniosku w wersji papierowej dostarczać do siedziby NFOŚiGW?

 

Nie ma potrzeby tworzenia wersji papierowej załączników.

 

  • Odnośnie załącznika nr 6, tj. zbioru niezbędnych oświadczeń Wnioskodawcy: - czy wystarczy, że oświadczenia te zostaną zaznaczone w sekcji IX. wniosku czy konieczne jest ich stworzenie w wersji papierowej (następnie podpisanie, zeskanowanie i podpisanie cyfrowo) bądź wersji cyfrowej i opatrzenie podpisem elektronicznym i załączenie do wniosku jako osobnego pliku? - czy jeśli koniecznym jest stworzenie wersji papierowej oświadczeń to każde ma być osobnym oświadczeniem, czy wystarczy jedno zbiorcze?

 

Nie ma potrzeby tworzenia wersji papierowej dokumentu. Zbiór oświadczeń jest podpisywany podpisem kwalifikowanym

 

  • Wniosek będzie przygotowany w Generatorze wniosków przez pracownika Spółki z poziomu ePUAP. Zgodnie z informacją podaną w Regulaminie naboru wniosek musi zostać podpisany elektronicznie, w związku z tym prosimy o informację: - czy osoba podpisująca wniosek elektronicznie musi być tą samą osobą, która uzupełnia wniosek ze swojego profilu? Czy system dopuszcza możliwość przygotowania wniosku na profilu pracownika, a potem jego podpisu przez inne osoby, zgodnie z reprezentacją spółki w KRS? - w KRS reprezentacja jest dwuosobowa. Czy system pozwala na złożenie dwóch podpisów na wniosku? Jeśli nie, to czy w tej sytuacji konieczne jest pełnomocnictwo dla jednego członka zarządu?

 

Wniosek powinien zostać podpisany przez osoby uprawnione do tego, w Państwa przypadku jest to reprezentacja zgodnie z KRS.

Proszę o podpisanie wniosku podpisem kwalifikowanym, który umożliwia złożenie dwóch podpisów, system jest do tego przystosowany.

 

  • Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie ubiegał się o przyznanie pożyczki z NFOŚiGW istnieje konieczność przedłożenia WPF ze wskazaniem przedmiotowego przedsięwzięcia?

 

Każde zadanie inwestycyjne realizowane przez JST powinno być ujęte w WPF, niezależnie od źródeł finansowania. Zwracam jednak uwagę, że powyższe rozwiązanie nie wynika z wymogów programowych NF, tylko z przepisów obowiązującego prawa, które powinno być stosowane przez JST niezależnie od wymogów NF.

Czyli istnieje konieczność zabezpieczenie przez Wnioskodawcę wartości całej inwestycji, a nie jedynie wkładu własnego, tj. wartości różnicy kosztów kwalifikowalnych projektu pomniejszonych o wnioskowaną kwotę dofinansowania oraz pokrycie ewentualnych kosztów niekwalifikowalnych projektu

Ujęcie w WPF oznacza:

 - zatwierdzenie przez organy JST,

 - przyjęcie zadania do realizacji w określonych latach,

 - w określonych limitach kwotowych na poszczególne lata,

 - oraz ze wskazaniem źródeł finansowania.

Drugorzędną kwestią jest kwalifikowalność kosztów inwestycyjnych i ich podział na kwalifikowane i niekwalifikowane. Ten podział dla zapisów WPF nie ma znaczenia.

Tak więc, udokumentowanie dla JST oznacza przedstawienie odpowiedniej uchwały wraz z ujęciem przedsięwzięcia w WPF, gdzie ujęta jest cała kwota kosztów inwestycyjnych realizowanego przedsięwzięcia.

Kwoty w WPF nie muszą być dokładanie takie same (JST zazwyczaj wpisują do WPF kwoty z rezerwą), jednak nie powinny być na kwoty niższe niż przedstawione we wniosku o dofinansowanie.

 

  • Kiedy pojawia się ikona z możliwością podpisu wniosku o dofinansowanie/pożyczkę?

 

Ikona powinna być aktywna po poprawnym zapisaniu i walidacji wniosku.  Nie jest możliwe przeslanie niekompletnego lub blednie wypełnionego wniosku.

Przypominam, że wysyłka wniosku będzie możliwa dopiero od 4.01.2021 r

 

  • W tabeli "Wyliczanie kosztów eksploatacyjnych dla stanu po realizacji Przedsięwzięcia" pojawiają się pozycje dotyczące kosztów napraw i konserwacji pojazdów oraz napraw i konserwacji infrastruktury do ładowania. Zgodnie z założeniami w pierwszych latach eksploatacji, koszty te będą pokrywane przez dostawcę w ramach udzielonej gwarancji. Czy mimo wszystko w przedstawionej kalkulacji należy te koszty oszacować i wykazać w tabeli 2?

 

Jeśli koszty napraw i konserwacji pokrywane będą przez dostawcę w ramach gwarancji można przyjąć jako zerowe. Jednakże z  rozeznania rynku wiemy, że gwarancja nie zawsze obejmuje wszystkie naprawy dlatego ta pozycja została dodana. Ponadto w sytuacji, gdy zostaje wykupiony dodatkowy pakiet gwarancyjny, to jego koszty należy umieścić w kosztach eksploatacyjnych.

 

  • Prosimy o przesłanie linku dot. wytycznych w sprawie kwalifikowalności kosztów (informacja o kwalifikowalności przygotowania analiz, studium wykonalności itp.) oraz innych ogólnych dokumentów, na których Wnioskodawca będzie musiał się opierać.

    Pod poniższymi linkami znajdują się wszystkie niezbędne informacje:
    Zasady dofinansowania i Kryteria wyboru przedsięwzięć / Informacje ogólne / Środki krajowe / Oferta finansowania (nfosigw.gov.pl)
    „Zielony transport publiczny” (Faza I) / Programy 2015-2020 / Środki krajowe / Oferta finansowania (nfosigw.gov.pl)

     

  • Proszę o przedstawienie informacji związanych z harmonogramem wypłat i rozliczeniem dotacji: - jaka część wnioskowanej kwoty dofinansowania może być wypłacona w postaci zaliczek, - czy są jakieś ograniczenia co do wartości jednorazowej zaliczki, - jaki procent zaliczki musi zostać rozliczony przez Wnioskodawcę, aby była możliwa wypłata kolejnej zaliczki?

 

Nie przewidujemy zaliczkowania w ramach programu priorytetowego z uwagi na przyjęty sposób rozliczeń, przestawione do refundacji faktury mogą być wystawione, zatwierdzone do wypłaty ale nie muszą być opłacone.

 

  • Czy w związku z brakiem sprawozdań finansowych Wnioskodawcy za rok 2020 na moment składania dokumentacji aplikacyjnej wystarczające będzie przedstawienie danych finansowych z lat 2017-2019? Czy w tym przypadku konieczne jest dołączenie oświadczenia Wnioskodawcy o braku posiadania dokumentów finansowych za rok 2020?

 

Proszę załączyć posiadane dokumenty wraz z informacją o braku dokumentów za rok 2020 i harmonogramem przedłożenia brakujących dokumentów do NFOŚiGW.

 

  • Zakładając, że dofinansowanie stanowić będzie pomoc publiczną, to czy wysokość dotacji na zakup autobusów wodorowych może wynieść 90%, czy też w takiej sytuacji jest inny poziom dofinansowania, a jeśli tak, to gdzie znajdę kalkulator do jego obliczenia?

 

Nie ma kalkulatora do wyliczenia poziomu dofinansowania. Do wniosku należy przedstawić szczegółowe wyliczenia finansowe sporządzone dla całego okresu świadczenia usług, wykazujące, iż w wyniku otrzymania wsparcia łączna rekompensata nie przekroczy dopuszczalnej wartości (wyliczenia należy przedstawić w wersji edytowalnej, w pliku Excel z aktywnymi formułami).

 

  • Czy w przedmiotowej sytuacji, nie ma konieczności przedstawiania obliczeń rekompensaty w modelu finansowym xls?

 

Do modelu finansowego nie ma konieczności przedkładania szczegółowych wyliczeń finansowych dla całego okresu świadczenia usług, wykazujących iż w wyniku otrzymanego wsparcia łączna rekompensata nie przekroczy dopuszczalnej wartości. Natomiast sam model finansowy pokazujący p[przepływy pieniężne jak najbardziej należy do wniosku załączyć.

 

  • Czy obowiązuje szablon xls modelu finansowego?

 

Tak, szablon obowiązuje.


 

  • Czy w ramach Innych dokumentów finansowych należy przedłożyć sprawozdania finansowe Gminy za ostatnie 3 lata obrachunkowe? Jeżeli rok 2020 nie jest jeszcze zamkniętym rokiem obrachunkowym, to czy wystarczy przedłożenie sprawozdań finansowych za lata 2018 i 2019?

 

Brakujące sprawozdanie będzie można uzupełnić na etapie oceny wniosku. Ewentualnie można dostarczyć sprawozdania za 2017, 2018 i 2019 r.

 

  • Czy w ramach Innych dokumentów finansowych należy przedłożyć sprawozdania finansowe Gminy za ostatnie 3 lata obrachunkowe? Jeżeli rok 2020 nie jest jeszcze zamkniętym rokiem obrachunkowym, to czy wystarczy przedłożenie sprawozdań finansowych za lata 2018 i 2019?

    Brakujące sprawozdanie będzie można uzupełnić na etapie oceny wniosku. Ewentualnie można dostarczyć sprawozdania za 2017, 2018 i 2019 r.

     

  • Czy w ramach udokumentowania prawa do dysponowania nieruchomością, na której będzie realizowane przedsięwzięcie (odpis księgi wieczystej) wystarczającym będzie dokument wygenerowany w Elektronicznym Systemie Ksiąg Wieczystych?

 

Odpis z księgi wieczystej potwierdzający prawo własności będzie wystarczający. Możliwe jest również załączenie harmonogramu pozyskania odpowiedniego dokumentu, z zastrzeżeniem, że może on być dostarczony nie później niż wypłata pierwszej transzy dofinansowania.

 

  • W sytuacji, w której wnioskodawca ubiegać się będzie o dotację (80% kosztów kwalifikowanych) oraz o pożyczkę w wysokości 20% kosztów kwalifikowalnych, łącznie do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, załącznik w postaci dokumentów potwierdzających pełne zbilansowanie źródeł finansowania wnioskowanego Przedsięwzięcia, nie będzie go dotyczył?

 

Jeśli przedsięwzięcie będzie miało tylko dwa źródła dofinasowania (Pożyczka z NFOŚiGW oraz dotacja z NFOŚiGW) nie będzie konieczne dołączenie dokumentów potwierdzających pozyskanie środków z innych źródeł.

 

  • Wg zapisów Metodyki oceny finansowej wniosku o dofinansowanie, ocena dokonywana jest poprzez ocenę wyników Wnioskodawcy wykazanych w sprawozdaniach za ostatnie trzy lata poprzedzające rok złożenia wniosku oraz za wykonany okres sprawozdawczy bieżącego roku. Czy to oznacza, że planując złożenie wniosku w lutym 2021 roku, trzeba będzie załączyć do wniosku sprawozdania za rok 2018, 2019, 2020 oraz za styczeń 2021 roku, co w praktyce będzie niemożliwe?

 

Potrzebne będą sprawozdania za 2018, 2019 i 2020 r

 

  • Organizator transportu publicznego zamierza zakupiony w wyniku dofinansowania tabor przekazać w użytkowanie wybranemu w drodze procedury konkurencyjnej operatorowi. Zatem w momencie aplikowania o środki nie będzie dysponował podpisaną umową z operatorem. Jakie dokumenty powinien przedłożyć, aby udowodnić spełnienie kryterium dopuszczalności pomocy publicznej zgodnie z przepisami o pomocy publicznej?

 

Jeżeli wnioskodawcą jest organizator, to nie sa wymagane żadne dokumenty poza oświadczeniem, które zawarte jest we wniosku o dofinasowanie w zakładce „Rekompensata”

 

  • Wg regulaminu, zakup pojazdów wodorowych może być dofinansowany na poziomie do 90% wydatków netto. Na różnicę (10%) można uzyskać pożyczkę. Czy dobrze rozumiem, że 100% kosztów netto może być zatem pokryte z dotacji i pożyczki NFOŚGW, zaś beneficjent musi jedynie zapewnić finansowanie VAT?

 

Tak, w przypadku gdy podatek Vat nie stanowi kosztu kwalifikowanego, należy pokryć go z środków własnych. Nie można uzyskać dofinansowania (w formie pożyczki również ) na pokrycie kosztów niekwalifikowanych.

 

  • Na wkład własny stanowiący różnicę pomiędzy wydatkami kwalifikowalnymi a dofinansowaniem wnioskodawca musi pozyskać inne środki (dokapitalizowanie, kredyt w banku komercyjnym)?

 

Uzupełnieniem wkładu własnego mogą być inne źródła takie jak kredyt bankowy itp.

 

  • Rozumiem, że obowiązek dołączenia Analizy kosztów i korzyści dotyczy wyłącznie Gmin powyżej 50 tys. mieszkańców, które mają obowiązek przygotować taki dokument a w przypadku pozostałych Gmin należy w ramach tego załącznika (jest on obowiązkowy w generatorze) dołączyć stosowne oświadczenie wskazujące, że taki dokument nie jest wymagany?


    Dokładnie tak jest.

     

  • Organizator transportu publicznego zamierza zakupiony w wyniku dofinansowania tabor przekazać w użytkowanie wybranemu w drodze procedury konkurencyjnej operatorowi. Zatem w momencie aplikowania o środki nie będzie dysponował podpisaną umową z operatorem. Jakie dokumenty powinien przedłożyć, aby udowodnić spełnienie kryterium dopuszczalności pomocy publicznej zgodnie z przepisami o pomocy publicznej?


    Jeżeli wnioskodawcą jest organizator, to nie są wymagane żadne dokumenty poza oświadczeniem, które zawarte jest we wniosku o dofinasowanie w zakładce „Rekompensata”

     

  • 24. Jednym z załączników wskazanym w generatorze wniosków w zakładce Załączniki jest Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu, w których do napędu wykorzystywane są wyłącznie silniki, których cykl pracy nie powoduje emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisji gazów cieplarnianych (zgodną z art. 37 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej Analiza kosztów i korzyści). Niniejszy załącznik „jeśli dotyczy” wymagany jest w formie elektronicznej. Proszę o informacje czy ma to być dokument, który Gmina zobowiązana była przygotować zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych w 2018 r. (niniejszy dokument ważny jest 36 miesięcy i jego kolejną wersję Gmina będzie zobowiązana przygotować dopiero pod koniec 2021 r.) czy jednak w związku z planowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie w formie dotacji/pożyczki w ramach naboru „Zielony transport publiczny” (Faza I) należy przygotować aktualną Analizę kosztów i korzyści i taki dokument przedłożyć do wniosku?

 

Jeżeli do tej pory nie sporządziliście Państwo takiej analizy będzie trzeba  dostarczyć ją po sporządzeniu. Na potrzeby wniosku proszę załączyć harmonogram prac nad dokumentem wraz z informacją kiedy zostanie on przekazany do NFOŚiGW.

 

  • Analiza kosztów i korzyści wykonana została w 2018 r. tym samym dane w niej przedstawione mogą być już nie aktualne. Czy w takim przypadku należy aktualizować ten dokument? Drugie pytanie odnosi się do ważności tego dokumentu (do końca 2021 r.) oraz planowanego okresu realizacji projektu (po 2021). Tym samym sam projekt realizowany będzie po okresie ważności dokumentu - Analiza kosztów i korzyści sporządzonego w 2018 r. Co należy zrobić w takiej sytuacji?

 

Jeśli posiadacie Państwo nieaktualną analizę należy ja zaktualizować. Rozumiem, że nie jesteście Państwo w stanie, w krótkim czasie tego zrobić, zatem proszę dołączyć posiadany dokument i informacją kiedy zostanie on zaktualizowany i przekazany do NFOŚiGW.

 

  • Czy w ramach ww. Projektu dopuszcza się nabycie autobusu wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, natomiast do ogrzewania autobusu zastosowany zostanie kocioł grzewczy na paliwo płynne np. olej napędowy. Innymi słowy, czy taki autobus spełni założenia Programu „Zielony transport publiczny”".

 

Tak. Autobus opisany  przez Panią spełni założenia Programu „Zielony transport publiczny

 

  • Czy jeżeli Beneficjent planując złożenie wniosku w ramach powyższego konkursu na budowę stacji ładowania autobusów elektrycznych bądź stację ładowania wodorową może na etapie składania wniosków i podpisania umowy posiadać : a) Program Funkcjonalno Użytkowy a jeżeli tak to czy już na tym etapie wymagane jest decyzja o lokalizacji celu publicznego bądź MPZP i decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach ?

 

Na etapie wnioskowania o środki nie jest konieczne posiadanie www. dokumentów. Jakkolwiek należy przedstawić harmonogram ich uzyskania.

 

  • Cy w ramach naboru „Zielony transport publiczny” (Faza I), na etapie składania wniosku o dofinansowanie obligatoryjne jest przedstawienie dokumentów potwierdzających prawo do dysponowania nieruchomościami, na których będzie realizowane przedsięwzięcie objęte wnioskiem o dofinansowanie? Czy jeżeli Projekt jest w fazie przygotowawczej, można te dokumenty przedstawić przy zawieraniu umowy z NFOŚiGW?

 

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie jest obligatoryjne przedstawienie dokumentów potwierdzających prawo do dysponowania nieruchomościami, na których będzie realizowane przedsięwzięcie objęte wnioskiem o dofinansowanie.

Ustalimy na etapie negocjacji termin dostarczenia dokumentów. 

 

  • W sytuacji, w której wnioskodawca ubiegać się będzie o dotację (80% kosztów kwalifikowanych) oraz o pożyczkę w wysokości 20% kosztów kwalifikowalnych, łącznie do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, załącznik w postaci dokumentów potwierdzających pełne zbilansowanie źródeł finansowania wnioskowanego Przedsięwzięcia, nie będzie go dotyczył?

    Ponieważ będzie składała Pani dwa oddzielne wnioski tj. pożyczkowy i dotacyjny to proszę tylko załączyć informację, że taki montaż finansowy przewidujecie/planujecie.

     

  • Część infrastruktury wnioskodawca planuje wybudować na działce należącej do powiatu. Czy na potrzeby złożenia wniosku wystarczy list intencyjny czy wnioskodawca musi mieć już umowę np. dzierżawy z powiatem?


    Analiza wykonalności przedsięwzięcia i Studium wykonalności  jest traktowana przez NFOŚiGW tożsamo. Tak więc załączamy jeden dokument i proszę o jego przygotowanie wg. wskazanego w linku zakresu
    „Zielony transport publiczny” (Faza I) / Programy 2015-2020 / Środki krajowe / Oferta finansowania (nfosigw.gov.pl

     

  • Jakie dokumenty można przedłożyć jako Załącznik „9. Dokumenty potwierdzające pełne zbilansowanie źródeł finansowania wnioskowanego Przedsięwzięcia (jeżeli dotyczy)” w przypadku, gdy wnioskodawcą jest gmina? W szczególności interesują mnie dokumenty wymienione w tiret: - 3: „Kopia wyciągów z rachunków bankowych/inwestycyjnych (w przypadku jeżeli środki wykazane na rachunku mają zostać przeznaczone na realizację przedsięwzięcia)” – czy można załączyć wyciąg z rachunku bankowego gminy, potwierdzający posiadanie środków w wysokości nie niższej niż przewidywany wkład własny?

 

Tak, proszę załączyć wyciąg z rachunku bankowego gminy, potwierdzający posiadanie środków w wysokości w wysokości nie niższej niż przewidywany wkład własny.

 

  • „Inne dokumenty potwierdzające możliwość wniesienia deklarowanych środków własnych (wymienić)” – czy można a) załączyć oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego? b) załączyć WPF gminy z uwzględnionym wkładem własnym na przedsięwzięcie?

 

Może Pani załączyć oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego i/lub załączyć WPF gminy z uwzględnionym wkładem własnym na przedsięwzięcie.

Zawsze poprosimy, o dodatkowe dokumenty jak załączone okażą się niewystarczające

 

  • Czy dopuszczacie Państwo możliwość złożenia jednego wniosku przez kilku organizatorów transportu (jst) w formie partnerstwa. Gminy te tworzą wspólny obszar metropolitalny

 

Wnioski nie mogą być składane w partnerstwie. Wnioskodawcą może być operator bądź organizator transportu publicznego.

 

  • Jednym z warunków, które należy spełnić aby móc złożyć wniosek jest podjęcie uchwały w sprawie organizacji publicznego transportu?

 

Tak.

 

  • Czy w ramach niniejszego naboru w jednym wniosku wnioskodawca może ubiegać się o dofinasowanie w formie dotacji w wysokości do 80% kosztów kwalifikowanych dotyczące nabycia autobusów oraz budowy infrastruktury w formie dotacji w wysokości 50%? Czy należy złożyć odrębne wnioski na poszczególne zadania?

 

Nie proszę złożyć jeden wniosek na cały, kompleksowy, zakres projektu.

 

  • Czy należy wyodrębnić w ofercie potencjalnego wykonawcy koszty szkoleń kierowców oraz koszty szkoleń mechaników, tak aby móc je rozliczyć, jako koszty kwalifikowalne?


 

Można tak zrobić ale nie jest to konieczne z uwagi na to, że rozliczenie pomocy następuje w oparciu o dowody księgowe.

 

  • Czy intensywność wsparcia dla zakupu nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru, określona w pierwszej fazie konkursu w wysokości 90%, jest przewidziana na wszystkie lata ponoszenia wydatków, tj. do roku 2025 włącznie?

 

Tak. Intensywność dofinansowania jest niezmienna w całym  okresie kwalifikowalności kosztów pkt. 6.

Okres kwalifikowalności kosztów od 01.10.2020 r. do 31.12.2025 r., w którym to okresie poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane, przy czym w przypadku leasingu okres kwalifikowalności kosztów od 01.10.2020 r. do 31.12.2035 r.

 

  • Aplikować będzie 100% spółka miejska (operator), z którą Miasto zawarło umowę na świadczenie usług publicznych w zakresie transportu. Umowa powierzenia zawarta jest do roku 2024 r. Czy na etapie składania wniosku Operator musi posiadać umowę na okres obejmujący zarówno fazę realizacyjną, jak i trwałość projektu? Czy wystarczy Państwu umowa powierzenia obowiązująca do roku 2024 plus np. oświadczenie organizatora komunikacji tj. Prezydenta Miasta, że wyraża wolę zawarcia kolejnej umowy obejmującej co najmniej okres trwałości projektu oraz przedłożenia Radzie Miejskiej stosownej uchwały w tym względzie (zgodnie z obecnym stanem prawnym w celu zawarcia umowy na świadczenie usług publicznych w zakresie transportu potrzebna jest zgoda rady gminy).

 

W przypadku, gdy wnioskodawcą jest operator transportu publicznego, do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć obowiązującą na dzień składania wniosku umowę (w Państwa przypadku umowę powierzenia). Umowa taka powinna określać m.in. zasady wyliczenia rekompensaty a ponadto, w odniesieniu do taboru lub innych składników majątkowych dofinansowanych z programu, zasady ich przekazania przedsiębiorcy albo zasady ubiegania się przedsiębiorcy o dofinansowanie. Jeśli przedstawiony we wniosku model finansowy wykracza poza okres obecnie obowiązującej umowy, należy dołączyć np. deklarację kontynuacji umowy ze strony organizatora oraz przedstawić założenia dotyczące zasad wyliczenia rekompensaty.

 

  • Uprzejmie proszę o informację, czy w przypadku planowanego zakupu 30 szt. autobusów elektrycznych, taka sama ilość (tj. 30 szt) autobusów spalinowych powinna zostać wycofana z eksploatacji i opisana w części IV pkt. 6 wniosku o dofinansowanie?

 

Nie jest to wymagane. Możecie wycofać mniej autobusów.

 

  • Czy zakupiony w wyniku dofinansowania z konkursu "Zielony transport publiczny" tabor może świadczyć usługi przewozowe jedynie w mieście, czy też może wyjeżdżać poza granice miasta (jeśli linia komunikacji miejskiej objęta projektem wychodzi poza obszar miejski)? Czy są jakieś obostrzenia lub limity dotyczące ilości przewozów świadczonych dofinansowanym taborem poza terenem miejskim?

 

Nie ma przeciwskazań, żeby zakupiony w ramach dofinasowania autobus wyjeżdżał poza granice miasta, jeśli tak jest zorganizowany transport publiczny w organizatora.


 

  • Czy w ramach konkursu możliwie jest dofinansowanie zakupu taboru, który zostanie przeznaczony do realizacji przewozów w ramach nowo powstałej linii? Czy też konieczne jest, aby zakupiony tabor był wykorzystywany w ramach istniejących linii?

 

Zakupiony pojazd może być wykorzystywany na potrzeby nowej linii.

 

  • Czy obligatoryjne jest wycofanie w ramach projektu autobusów niezeroemisyjnych? Naszym zamiarem jest dokupienie autobusów ale czy konstrukcja projektu może zakładać brak wycofania starych autobusów?

 

Nie ma obowiązku wycofywania takiej samej liczby pojazdów z eksploatacji, jak planowana liczba pojazdów do zakupu.

 

  • Czy w ramach projektu obowiązkowe jest wycofanie z eksploatacji posiadanych autobusów spalinowych, tj. jeśli zamierzamy zakupić np. 5 autobusów elektrycznych, to należy zaplanować wycofanie odpowiednio 5 autobusów spalinowych?

    Czy możliwe jest np. zakupienie 5 nowych elektrycznych, i wycofanie tylko 2 spalinowych?
    Nie ma obowiązku wycofywania takiej samej liczby pojazdów z eksploatacji, jak planowana liczba pojazdów do zakupu.

 

  • Czy program obejmuje również pojazdy hybrydowe?

 

Nie. Wsparcie dotyczy tylko autobusów z napędem wyłączenie elektrycznym lub wodorowym!

 

  • W przypadku wycofywania autobusów EURO V jakie należy przyjąć wskaźniki emisji w zalaczniku_nr_1_do_metodyki.xls

 

W dokumentach umieszczonych pod ogłoszeniem o naborze umieszczono zaktualizowany załącznik i instrukcję wyliczania efektu ekologicznego obejmujące wskaźniki emisji dla autobusów spalinowych o normie Euro V.

http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-transport-publiczny-faza-i/nabor--zielony-transport-publiczny-faza-i/

 

  • Zgodnie z przyjętą metodyką wyliczania i potwierdzenia efektu ekologicznego nie uwzględnia się w obliczeniach emisji wynikającej z konieczności wytworzenia energii elektrycznej do ładowania autobusów tzn. od wyliczonej redukcji emisji (zgodnie z ww. załącznikiem 1) nie odejmujemy emisji, która powstanie w związku z wytworzeniem energii elektrycznej w zakładzie wytwórczym?

 

Metodologia wyliczania efektu ekologicznego powstałego w wyniku wymiany autobusów spalinowych na elektryczne, odnosi się do wykazania redukcji emisji generowanej przez pojazd w miejscu jego eksploatacji. W przypadku autobusów elektrycznych emisja w miejscu ich użytkowania jest zerowa, zgodnie z definicją pojazdu zeroemisyjnego: „autobus zeroemisyjny - autobus w rozumieniu art. 2 pkt 41 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, 284, 568 i 695), wykorzystujący do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1447 i 1501 oraz z 2020 r. poz. 284), oraz trolejbus w rozumieniu art. 2 pkt 83 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym”;

 

  • W pliku załącznik_nr_2_do_metodyki.xls tabela 1b. w celu weryfikacji wskaźnika Redukcja emisji należy wpisać roczne zużycie energii elektrycznej przez zakupione w ramach projektu pojazdy. W związku z określeniem (teoretycznego) zużycia energii elektrycznej przez nowo zakupione pojazdy okazuje się, że redukcja CO2 będzie znacznie niższa niż ta wyliczona na podstawie zużycia paliwa w wycofywanych pojazdach (wyliczona w załączniku_nr_1_do metodyki). Im niższe zużycie energii elektrycznej (im nowocześniejsze autobusy i mniej energochłonne) tym mniejszy będzie efekt. Jak w tym przypadku będzie wyglądało rozliczenie z zadeklarowanej emisji unikniętej CO2. Nadmienię, że zużycie energii elektrycznej zostało określone dla tej samej długości trasy co dla likwidowanych autobusów.

 

Potwierdzeniem efektu ekologicznego dla wariantu polegającego na wycofaniu z użytkowania autobusów spalinowych i zastąpieniu ich autobusami zeroemisyjnymi jest dostarczenie protokołu wycofania z eksploatacji przedmiotowych autobusów oraz potwierdzenie, że  nabyte w ramach projektu autobusy są eksploatowane. Stąd w metodologii potwierdzenia osiągnięcia efektu ekologicznego pojawia się konieczność wpisania użytej na potrzeby ładowania pojazdów energii elektrycznej. 

 

  • Czy załącznik_nr_2_do_metodyki ma być załączony do wniosku, czy dopiero na etapie rozliczenia Projektu?

 

Potwierdzenie efektu ekologicznego następuje rok po zakończeniu projektu (rozliczeniu rzeczowym). Poza oświadczaniem o wycofaniu pojazdów spalinowych niezbędne będzie wykazanie rocznej eksploatacji zakupionych w ramach projektu autobusów zeroemisyjnych.

 

  • Czy koniecznym jest branie pożyczki jednocześnie z dofinansowaniem?

 

Nie jest  koniecznym branie pożyczki jednocześnie z dofinansowaniem dotacyjnym.

 

  • Proszę o wskazanie linku do wytycznych dotyczących programu tj. np. kwalifikowalność wydatków. Przesyłam link do wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków.

    http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/informacje-ogolne/kryteria-wyboru-przedsiewziec/

     

  • Jaki horyzont czasowy należy przyjąć do Analizy prognozowanej sytuacji finansowej. Dokument pn. „Metodyka oceny finansowej wniosku o dofinansowanie” nie podaje dokładnej ilości lat analizy. Bardzo proszę o informację ile lat należy uwzględnić w Analizie i z jakiego dokumentu to wynika.

 

Okres jaki należy przyjąć do analizy to 5 lat.

 

{"register":{"columns":[]}}