W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi

Czy będzie można wykorzystać jakieś istniejące rozporządzenie dotyczące pomocy publicznej, którego tematyka jest najbliższa rozwiązaniom wodorowym?

Tak, można wykorzystać:

  • - Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania horyzontalnej pomocy publicznej na cele z zakresu ochrony środowiska (Dz. U. poz. 2250) – np. w zakresie instalacji służących do produkcji zielonego wodoru (pomoc na inwestycje służące wytwarzaniu energii z odnawialnych źródeł energii) lub
  • - Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 30 marca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania regionalnej pomocy publicznej inwestycyjnej na cele z zakresu ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2019 poz. 1797) – np. w zakresie wdrożeń technologii związanych z wykorzystaniem wodoru poza sektorem wytwarzania energii, jej dystrybucji i infrastruktury.
Jeśli nie będzie można wykorzystać istniejącego rozporządzenia, czy to oznacza, że w przypadku wystąpienia pomocy publicznej, wniosek o dofinansowanie będzie wymagał notyfikacji KE, by nie spotkać się z zarzutem niedozwolonej pomocy ?

Tak, taki sposób postepowania został określony w Regulaminie naboru.

Jeśli wniosek otrzyma pozytywną lub pozytywną warunkową (w przypadku konieczności przeprowadzenia procesu notyfikacji pomocy publicznej Komisji Europejskiej) ocenę końcową w zakresie dopuszczalności pomocy publicznej, o czym mowa w Regulaminie naboru, to czy faktyczne będzie mógł otrzymać wsparcie dopiero po otrzymaniu decyzji KE, czy środki będą mogły być przekazywane jeszcze  przed pozytywną decyzją KE ?

Tak, zgodnie Rozporządzeniem Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 248 z 24.9.2015) pomoc publiczna podlegająca obowiązkowi notyfikacji nie może zostać udzielona do czasu podjęcia przez Komisję decyzji zezwalającej na taką pomoc lub do czasu uznania takiej decyzji Komisji za podjętą.

Jak wnioskodawca może udokumentować na etapie aplikacyjnym posiadanie praw/licencji do danej technologii, która będzie przedmiotem wniosku o dofinansowanie, jeżeli zakup urządzeń dla realizacji innowacyjnego projektu wdrożeniowego nastąpi dopiero po złożeniu wniosku o dofinansowanie? Realizacja pierwszych zakupów po rozpoczęciu realizacji w naszym projekcie jest planowana po złożeniu wniosku, dla zachowania efektu zachęty.

Nie należy utożsamiać zakupu urządzeń stanowiących elementy zakresu rzeczowego innowacyjnego projektu, czy też zakupu urządzeń innowacyjnych, z posiadaniem praw do innowacyjnego rozwiązania/technologii/procesu. Posiadanie praw do innowacyjnego rozwiązania/technologii/procesu należy rozumieć jako wdrażanie w projekcie wyników własnych prac B+R (przeprowadzonych przez Wnioskodawcę samodzielnie lub na jego zlecenie) lub posiadanie udokumentowanych nabytych (tj. najczęściej zakupionych) praw do dysponowania rozwiązaniem/ technologią w okresie trwałości (z możliwością ewentualnych modyfikacji rozwiązania, które nie ograniczają późniejszych praw do powstałej technologii/rozwiązania). Posiadanie pełnych praw musi być udokumentowane w dokumentacji aplikacyjnej w chwili składania wniosku i podlega ocenie, przy czym w przypadku prac badawczo-rozwojowych zakupionych lub zleconych muszą być one opłacone, jeżeli od opłaty uzależnione jest dysponowanie przez Wnioskodawcę wynikami tych prac.

Planujemy zakupić technologię i następnie złożyć wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia w ramach programu Nowa Energia. Otrzymany projekt umowy na zakup technologii zawiera pewne ograniczenia naszych praw do technologii. Czy z tego powodu wniosek może uzyskać ocenę negatywną? Czy prawa do wykorzystania technologii jedynie w działalności gospodarczej wnioskodawcy są wystarczające?

Zgodnie z zapisami Programu Priorytetowego wnioskodawca powinien posiadać pełne, uregulowane prawnie i udokumentowane prawa do dysponowania  technologią/rozwiązaniem (w tym wynikami prac badawczo rozwojowych), a nie jedynie mieć możliwość wykorzystywania ich, np. w swojej działalności gospodarczej. Prawa te powinny obowiązywać co najmniej w okresie trwałości przedsięwzięcia, umożliwiać w okresie realizacji projektu – w razie potrzeby - ewentualne modyfikacje rozwiązania, czy prowadzenie dodatkowych prac badawczo – rozwojowych, które nie ograniczą w żaden sposób .późniejszych praw do powstałej technologii/rozwiązania.

Zamierzamy realizować projekt, który naszym zdaniem jest wysoce innowacyjny i pozwala na osiąganie dużych efektów ekologicznych, jednak taki rodzaj przedsięwzięcia nie został wskazany w Programie Priorytetowym na liście przedsięwzięć, które będą wspierane w ramach wybranego przez nas celu tematycznego. Czy przewidywane jest rozszerzenie tej listy w przyszłości?

W Programie Priorytetowym wskazano przykładowe przedsięwzięcia w ramach poszczególnych celów tematycznych, nie stanowią one jednak katalogu zamkniętego wspieranych projektów. Jeżeli projekt wpisuje się w zakres tematyczny/merytoryczny określony w Programie Priorytetowym dla danego celu tematycznego, jak również spełnia ogólne wymogi dotyczące rodzajów przedsięwzięć wspieranych w ramach Programu Priorytetowego (pkt. 7.5 PP NE), może podlegać dofinansowaniu.

Przez wiele lat nasza spółka prowadziła prace badawczo – rozwojowe dotyczące technologii, wykonaliśmy pilotaż, który potwierdził wysoki potencjał projektu. Pragniemy w dalszym ciągu ulepszać technologię, czy możemy więc w ramach wniosku/umowy do Programu Nowa Energia zrealizować projekt wdrożeniowy i równolegle przeprowadzić niektóre dodatkowe badania, które prawdopodobnie wykorzystamy we wdrożeniu objętym wnioskiem? Czy możemy uzyskać dotację w Programie Nowa Energia na takie prace badawczo – rozwojowe?

Projekt objęty wnioskiem musi być gotowy do wdrożenia i komercjalizacji, a prace badawczo –rozwojowe, stanowiące podstawę realizacji projektu, muszą być zakończone i odebrane. Zgodnie z zapisami Programu Priorytetowego Nowa Energia nie istnieje więc taka możliwość.

Program stwarza jednak unikalną możliwość przeprowadzenia dodatkowych prac badawczo - rozwojowych już w trakcie realizacji umowy o dofinansowanie innowacyjnego przedsięwzięcia wdrożeniowego, jednak w ściśle określonych sytuacjach.

Najważniejsze warunki są następujące: potrzeba realizacji prac B+R została stwierdzona podczas realizacji przedsięwzięcia inwestycyjno-innowacyjnego, nie była możliwa do zidentyfikowania przed jego realizacją, nie jest związana z zaistniałym brakiem dojrzałości do wdrożenia/komercjalizacji na etapie aplikacyjnym, jest niezbędna dla osiągnięcia celów przedsięwzięcia lub pozwoli uniknąć niemożliwych do zidentyfikowania przed realizacją ryzyk lub też zidentyfikowano w trakcie realizacji projektu wdrożeniowego potencjalną możliwość uzyskania wartości dodanej w stosunku do pierwotnych założeń, istnieje merytoryczny związek proponowanych prac z doświadczeniami/wnioskami powstałymi w trakcie realizacji projektu inwestycyjno-innowacyjnego.

Szczegółowe wymogi dla dofinansowania prac badawczo - rozwojowych określone są w Programie Priorytetowym. Należy mieć na uwadze, że dofinansowanie to podlega przepisom dotyczącym pomocy publicznej z uwzględnieniem m.in. efektu zachęty.

Z uwagi na początkujący rynek wodoru w Polsce i brak benchmarków krajowych dla oszacowania planowanego popytu na paliwo wodorowe, niezmiernie trudno będzie uzasadnić ekonomiczną opłacalności przedsięwzięcia szczególnie w obszarze technologii zielonego wodoru. Czy NFOŚiGW planuje odstąpić od tego warunku dla konkursu wodorowego?

Nie przewidujemy rezygnacji z tego warunku. W tym kryterium chodzi o wykazanie przez wnioskodawcę, że przedsięwzięcie jest po prostu opłacalne względem innych. Dlaczego decydują się Państwo na wybór akurat tej technologii, dlaczego inwestujecie akurat w te wyniki badań lub licencje i patenty, a może wybór wdrożenia danej technologii wodorowej jest determinowany położeniem geograficzno-geologicznym, bo w danym miejscu wskazana inwestycja ma większy sens niż w innym. Odpowiedzi na te pytania powinny zostać zawarte w tym punkcie, ponieważ chodzi o wykazanie opłacalności w wymiarze nie tylko czystego zysku, ale i kryteriów, którymi beneficjent kieruje się przy prowadzeniu nowego projektu, który będzie również przedmiotem wniosku o dofinansowanie.

Należy też zwrócić uwagę, iż w kryteriach przewidziano, że sytuacja taka może mieć miejsce i szczególnie dotyczy przedsięwzięć polegających na wdrożeniu innowacji o charakterze przełomowym - w takim przypadku, gdy opłacalność wdrożenia jest prognostyczna i nie ma możliwości dokładnego określenia zapotrzebowania rynkowego projekt może uzyskać dodatkowe punkty na określonych warunkach. 

Realizacja dużej części prac B+R odbywa się we współpracy z uczelniami/instytutami badawczymi lub jest realizowana samodzielnie przez uczelnie/instytuty badawcze. Czy NFOŚiGW planuje rozszerzyć zakres podmiotów na konsorcja naukowo-przemysłowe? Jeżeli nie byłoby możliwości realizacji projektów w konsorcjum to czy przewiduje się regulacje dot. wyboru wykonawcy?

Należy podkreślić, że program dedykowany jest dla wsparcia przedsięwzięć inwestycyjno-innowacyjnych, dotyczy więc wdrożenia wyników zakończonych i odebranych prac badawczo-rozwojowych. Nie będzie możliwości rozszerzania definicji wnioskodawcy. Pozostaje nim przedsiębiorca (zgodnie z ustawą z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców), natomiast pozostałe podmioty mogą być pod/wykonawcami dla danego przedsięwzięcia będącego przedmiotem wniosku o dofinansowanie w Nowej Energii. Nie przewidujemy kryteriów dotyczących wyboru podwykonawców, ponieważ z punktu widzenia NFOŚiGW wykonawcą jest firma, która składa wniosek o dofinansowanie i chce wdrażać wybraną technologię. Pozostali uczestnicy pozostają podwykonawcami. W opisanej sytuacji uczelnia/instytut badawczy musi udzielić wnioskodawcy praw do dysponowania rozwiązaniem/ technologią w okresie trwałości (licencja), z możliwością ewentualnych modyfikacji rozwiązania, które nie ograniczają praw do powstałej technologii/rozwiązania w okresie trwałości. W zawartej umowie (licencji) mogą być ewentualnie zawarte indywidualnie określone zasady współpracy pomiędzy podmiotami (w tym np. wsparcie merytoryczne uczelni/instytutu), o ile nie stoją one w sprzeczności ze wspomnianymi wymogami programu priorytetowego. 

Od czego zależna jest przyznawana kwota pożyczki?

Wysokość pożyczki jest uzależniona od wartości kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia i udzielana do  85% kosztów kwalifikowanych z możliwością uzyskania premii innowacyjnej w wysokości do 20% kapitału wypłaconej pożyczki, ale nie więcej niż 10 mln zł, pomniejszającej kwotę kapitału pożyczki do spłaty. 

Koszt całkowity przedsięwzięcia musi wynosić minimum 2 mln złotych, a pożyczka jest udzielana w zależności od wielkości przedsiębiorcy: 

  •     dla MŚP jest to od 1 do 100 mln zł 
  •     dla dużych przedsiębiorstw od 2 do 300 mln zł 

Dla projektów realizowanych w formule project finance progi te wynoszą odpowiednio: 

  •     do 30 mln zł 
  •     do 50 mln zł 
Czy możliwe będzie sfinansowanie z programu Nowa Energia zakupu elektrolizera lub innego produktu, w sytuacji, gdy dostawcy elektrolizerów/innego produktu nie przewidują udzielania licencji ani PWI do zakupionej technologii?",

Nie, nie będzie takiej możliwości. Program dedykowany jest dla wsparcia przedsięwzięć inwestycyjno-innowacyjnych realizowanych w istniejącym lub nowopowstałym przedsiębiorstwie polegających na:  

a) uruchomieniu produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu,  

b) wdrożeniu nowej albo znacząco udoskonalonej technologii lub rozwiązania we własnej działalności,  pod warunkiem, że przedsięwzięcie dotyczy wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych przeprowadzonych przez Wnioskodawcę samodzielnie lub na jego zlecenie lub Wnioskodawca posiada udokumentowane prawa do dysponowania rozwiązaniem/technologią w okresie trwałości z możliwością ewentualnych modyfikacji rozwiązania, które nie ograniczają późniejszych praw do powstałej technologii/rozwiązania. Powyższe wymogi wynikają z kryteriów Programu.  

W takiej sytuacji ze wsparcia mogliby skorzystać wymienieni w pytaniu dostawcy elektrolizerów/innego produktu, posiadający prawa do rozwiązania, pod warunkiem oczywiście spełnienia pozostałych wymogów Programu, w tym m.in. przy założeniu, że taka produkcja nie została jeszcze uruchomiona, czy też rozwiązanie nie zostało już wdrożone we własnej działalności

Czy w ramach programu Nowa Energia istnieje możliwość zakupu i wdrożenia autobusów nieemisyjnych wodorowych wraz infrastrukturą wspierającą. Jeśli tak, to w jakiej formie?

Program dedykowany jest wyłącznie projektom o charakterze innowacyjnym w rozumieniu zapisów programu oraz musi dotyczyć wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych przeprowadzonych przez Wnioskodawcę samodzielnie lub na jego zlecenie lub Wnioskodawca musi posiadać udokumentowane prawa do dysponowania rozwiązaniem/ technologią w okresie trwałości z możliwością ewentualnych modyfikacji rozwiązania, które nie ograniczają późniejszych praw do powstałej technologii/rozwiązania. Biorąc powyższe pod uwagę, nie należy utożsamiać zakupu urządzeń, nawet innowacyjnych, z posiadaniem praw do innowacyjnego rozwiązania/technologii/procesu.

Na podstawie zakresu określonego w mailu projekt nie spełnia więc tych warunków oraz - pomimo być może uzasadnionej potrzeby jego realizacji i wpisywania się w wybrany cel tematyczny - nie będzie mógł uzyskać wsparcia w ramach przedmiotowego programu.

Nasze przedsięwzięcie polega na wdrożeniu wyników prac badawczo-rozwojowych. W ramach projektu wypracowane zostaną dwie innowacje produktowe. Pierwszą i zarazem podstawową będzie elektrolizer opracowany na bazie patentów Wnioskodawcy wykorzystujący konstrukcję elektrod o profilach zamkniętych. W ramach przedsięwzięcia planowane jest zakończenie prac nad prototypem elektrolizera oraz wyprodukowanie modułów niezbędnych do budowy stacji tankowania wodorem na finalnej bazie prototypu elektrolizera. Drugą innowacją produktową będą stacje tankowania wodorem dla autobusów, aut ciężarowych oraz aut osobowych. Źródłem zasilania przedmiotowych stacji będzie energia wytwarzana z OZE.

Projekt objęty wnioskiem musi być gotowy do wdrożenia i komercjalizacji, a prace badawczo – rozwojowe, stanowiące podstawę realizacji projektu, muszą być zakończone i odebrane.  Z informacji przedstawionych w Państwa mailu wynika, że w ramach przedsięwzięcia dopiero nastąpi „wypracowanie” innowacji produktowych. 

Dla pierwszej z tych innowacji, określonej jako innowacja podstawowa, nastąpi dopiero zakończenie prac nad prototypem, które to prace będą dopiero podstawą do wdrożenia produktu – finalnej wersji elektrolizera, następnie całych modułów dla stacji tankowania, a w dalszej kolejności – stacji tankowania wymienionych w mailu. Tak więc projekt nie jest w tym zakresie w pełni gotowy do wdrożenia i komercjalizacji.

Prowadzony obecnie nabór ma charakter pilotażowy i nie wykorzystuje w pełni alokacji przewidzianej na cel tematyczny dotyczący produkcji, transportu i wykorzystania wodoru. Tak więc sugerujemy rozważenie skorzystania z kolejnych naborów, o ile projekt uzyska gotowość realizacyjną.

Pytanie do programu „Nowa Energia” dotyczące części 6) Samowystarczalne klastry energetyczne:Czy moglibyśmy, jako przedsiębiorstwo ubiegać się o pożyczkę bezzwrotną?Chcielibyśmy wybudować instalację fotowoltaiczną na własne potrzeby, jesteśmy dużym konsumentem energii i całość wyprodukowanej energii skonsumujemy u siebie. Może są inne możliwości dla nas w tym programie?

Dofinansowanie w tym obszarze będzie przeznaczone na rozwój klastrów. Jeśli Państwa projekt będzie się przyczyniał do budowy lub rozwoju klastra energetycznego i będzie spełniał pozostałe kryteria oceny, wraz z innowacyjnym aspektem technologii/rozwiązania przez Państwa zaproponowanego do wdrożenia to jak najbardziej można sukcesywnie starać się o uzyskanie dofinansowania w tym obszarze.

W naszym Wydziale obecnie nie prowadzimy naborów do innych programów, a Nowa Energia zakłada docelowo tylko dofinansowanie zwrotne, czyli w formie pożyczki.

Jak dobrze rozumiem, dofinansowanie w programie „Nowa Energia” będzie udzielane w formie pożyczki zwrotnej z możliwością umorzenia. Co możemy zyskać, przy inwestycji 600 000 zł. (instalacja fotowoltaiczna na własne potrzeby 200 kWp na terenie zakładu), przy następujących założeniach finansowych:•    pożyczam 50%, czyli 300 000 zł•    proszę o umorzenie - 25%, czyli 150 000 zł•    premia innowacyjna- 20%, 60 000 zł?

Minimalny koszt przedsięwzięcia to 2 mln zł. Jeśli planujecie Państwo przedsięwzięcie za 600 tys. zł, to nie uda się Wam pozyskać dofinansowania w Nowej Energii. Z kolei wysokość pożyczki, o którą będziecie się starać, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa, MŚP czy duże, wynosi odpowiednio:

  • od 1 mln zł do 100 mln zł,
  • od 2 mln zł do 300 mln zł.

Ponadto w mechanizmie finansowym „Nowej Energii” najpierw bierzemy pod uwagę premię innowacyjną, a dopiero później umorzenie. Znacznie łatwiej uzyskać premię, gdyż wystarczy z sukcesem zakończyć przedsięwzięcie i osiągnąć odpowiednie efekty. Umorzenie z kolei następuje dopiero po spełnieniu najważniejszego warunku, czyli zaplanowaniu skalowania wdrożonej technologii/rozwiązania i realizację kolejnego takiego samego przedsięwzięcia. Jeśli planujecie Państwo skalować swoje przedsięwzięcie, to możecie zakładać skorzystanie z mechanizmu umorzenia, jeśli nie, to pozostaje premia innowacyjna.

Dla zobrazowania posłużę się przykładem przytoczonej przez Panią pożyczki w wysokości 300 tys. zł. Będzie to wyglądać następująco:

  • pożyczka: 300 000 zł
  • premia innowacyjna (20% pożyczki): 60 000 zł (300 000 - 60 000 = 240 000)
  • umorzenie (25% pożyczki pomniejszonej o premię): 60 000 zł (240 000 - 60 000 = 180 000)

Wówczas kwota, która pozostanie państwu do spłaty wyniesie 180 tys. zł.

Mam następujące pytania:a.    Czy istnieje wzór fiszki którą należy się posłużyć?b.    Jakie jest przewidywalne oprocentowanie pożyczki na warunkach preferencyjnych?

Odpowiedzi kolejno:

  1. fiszkę będzie można złożyć tylko w formie elektronicznej w systemie GWD - https://gwd.nfosigw.gov.pl/
  2. Odnośnie oprocentowania pożyczki na warunkach preferencyjnych będzie to WIBOR 3M, nie mniej niż 1% w skali roku.

 

{"register":{"columns":[]}}