Sprostowanie publikacji dotyczącej postępowania przetargowego na obsługę prawną NFOŚiGW
06.06.2025
W związku z opublikowanym w dniu 6 czerwca 2025 r. artykułem pt. „Przetarg na obsługę prawną NFOŚiGW wygrała kancelaria męża wiceministry z Polski 2050” NFOŚiGW publikuje sprostowanie, celem wyjaśnienia nieprawdziwych lub niepełnych informacji zawartych w materiale prasowym.
Stanowisko NFOŚiGW
- Postępowanie przetargowe przeprowadzono zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. Zamówienie na świadczenie usług prawnych (sprawa DOZ.52.16.2024) prowadzone było w trybie podstawowym z zachowaniem pełnej transparentności, zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
- Przetargi na świadczenie obsługi prawnej realizowane są przez Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej od ponad 8 lat w oparciu o te same kryteria oceny i nigdy nie spotkały się one z wątpliwościami bądź zastrzeżeniami ze strony potencjalnych wykonawców czy instytucji nadzorujących.
- Kancelaria Rö Radwan-Röhrenschef Petruczenko wygrała postępowanie uzyskując łącznie 69,66 pkt. Najkorzystniejsza oferta (oferta nr 3) została złożona przez RÖ RADWAN-RÖHRENSCHEF PETRUCZENKO Spółka Komandytowa i to z tą kancelarią zawarto umowę. Informacja ta znajduje potwierdzenie w oficjalnym dokumencie „Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej” z dnia 24 stycznia 2025 r..
- NFOŚiGW ocenia 4 ważne oferty.
Oferta nr 1 uzyskała 67 pkt na możliwych 100 pkt.
Oferta nr 2 uzyskała 52,93 pkt na możliwych 100 pkt.
Oferta nr 3 – zwycięzca uzyskała 69,66 pkt na możliwych 100 pkt.
Oferta nr 4 – uzyskała 58,77 pkt na możliwych 100 pkt.
- Wbrew sugestiom medialnym, żaden członek komisji przetargowej ani kierownictwa NFOŚiGW nie miał powiązań rodzinnych ani politycznych z wykonawcami, a proces oceny przebiegał w oparciu o szczegółowe kryteria merytoryczne określone w SWZ (m.in. doświadczenie zespołu – 66%, cena – 30%, zasady współpracy – 4%). Taki podział wag cech wynikał ze specyfiki działalności NFOŚiGW, związanej m.in. z wdrażaniem nowych programów unijnych, w tym KPO i FEnIKS.
- NFOŚiGW nie konsultował wyników ocen jak i procesu zamówienia z Ministerstwem Klimatu i Środowiska, gdyż nie ma takich prawnych wymogów. Do NFOŚiGW nie wpływały również jakiekolwiek rekomendacje w związku z prowadzonym naborem.
- W kontekście oferty nr 4 - Kancelaria Radcy Prawnego Mirosław Pawełczyk, to uzyskała ona 17,77 pkt za cenę, 2 pkt za kryterium współpracy oraz 39 pkt za doświadczenie (drugie miejsce w tej kategorii). Brak uzyskania wyższej ilości punktów wynikał z braku wykazania kompletnego doświadczenia 2 osób zgłoszonych do oceny w kryterium doświadczenia z obszarach: pomoc publiczna jak i właśnie wdrażania finansowania ze środków unijnych dotyczących realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027, oraz zagadnień prawnych związanych ze stosowaniem przepisów regulujących zasady prowadzenia polityki rozwoju lub zasady realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2007-2013 lub 2014-2020. Ocena obejmowała zarówno sprawdzenie ilości realizacji zleceń z tych obszarów, jak i związku przedmiotu zlecenia z kryterium. Doświadczenie w zakresie prawa spółek prawa handlowego była jedną ze składowych oceny doświadczenia.
- Nie zgłoszono żadnych odwołań ani zastrzeżeń w toku całego postępowania – ani przed terminem składania ofert, ani po wyborze oferty najkorzystniejszej. To potwierdza, że wykonawcy nie kwestionowali warunków udziału ani zasad oceny.
- Rzetelność oceny doświadczenia zespołów została udokumentowana szczegółowymi zestawieniami punktacji przyznanych za konkretne kryteria i wykonane analizy.
- NFOŚiGW nie stosuje kryteriów personalnych ani politycznych przy wyborze wykonawców. Ocena dotyczy wyłącznie przedłożonych dokumentów i doświadczenia zespołu, a nie poglądów, powiązań czy innych czynników niezwiązanych z jakością usługi.