W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Środowisko naturalne i ekosystemy

  • Czy Lasy Państwowe, jako jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, jednak pełniąca funkcje komercyjne, może być beneficjentem?

    Tak, w ramach następujących naborów otwartych:
    · Wdrażanie planów zarządzania ekosystemami
    · Zwiększenie ochrony ekosystemów przed inwazyjnymi gatunkami obcymi
    o dofinansowanie wniosków mogą ubiegać się następujące podmioty:
    a) prywatne lub publiczne;
    b) komercyjne lub niekomercyjne;
    c) organizacje pozarządowe rozumiane jako wolontariackie organizacje non-profit ustanowione jako podmiot prawa krajowego, unijnego lub międzynarodowego o celach niekomercyjnych, niezależne od władz lokalnych, regionalnych i centralnych, podmiotów publicznych, partii politycznych i podmiotów gospodarczych. Instytucje religijne i partie polityczne nie są uznawane za organizacje pozarządowe zgodnie z art. 1.6 n) Regulacji w sprawie wdrażania Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021.
     

  • Czy partnerami mogą być Nadleśnictwa niesąsiadujące ze sobą (pozostające w tych samych lub podobnych formach ochrony przyrody)?

    Tak - partnerami mogą być nadleśnictwa nie sąsiadujące ze sobą.
     

  • Dla przykładu w naborze „Wdrażanie planów zarządzania ekosystemami” podany jest wynik 10 kampanii społecznych i udziału w nich 200 000 uczestników. Czy jeśli skonstruujemy wniosek możemy sami dobierać sobie ilość kampanii społecznych oraz ilość uczestników, którzy wezmą w nich udział, i w zależności od naszego wyboru będą przyznawane punkty?

    W naborze podana jest tabela ze wskaźnikami oraz wartościami docelowymi, które muszą zostać osiągnięte dla całego naboru.
    Zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej - załącznik nr 3 do ogłoszenia o naborze oraz "Podręcznikiem Wnioskodawcy"- załącznik nr 10 do ogłoszenia o naborze każdy projekt powinien mieć kompleksowy charakter - tzn. posiadać działanie w postaci kampanii podnoszącej świadomość z zakresu merytorycznego projektu. Zgodnie z ww. kryteriami (punkt 5.1.) najwyższa liczba punktów zostanie przyznana projektowi:
    "W ramach realizacji projektu zostanie zaplanowana oraz wdrożona kampania edukacyjna w zakresie merytorycznym projektu, która swoim zasięgiem obejmie powyżej 20 000 osób - 5 punktów"
    Zgodnie z podaną definicją:
    "Jako zwiększenie świadomości społecznej należy rozumieć kampanie podnoszące świadomość stanowiące zestaw różnorodnych działań z zastosowaniem mediów, zaplanowanych w trakcie realizacji projektu, których celem jest wzrost wiedzy, zmiana myślenia, zachowania wobec zidentyfikowanego lokalnego problemu związanego z ochroną środowiska.
    Należy przez to rozumieć działania w mediach tradycyjnych i Internecie, aktywizujące społeczność np. imprezy edukacyjne, konkursy oraz kształcenie i przekaz wiedzy w formie edukacji profilowanej np. konferencje, szkolenia i warsztaty, opracowanie i wydanie interaktywnych pomocy dydaktycznych."
     

  • Czy w ramach przywracania zdegradowanych mokradeł do stanu naturalnego w projekcie dopuszczalne jest gromadzenie wód?

    Tak, pod warunkiem, że jest to metoda służąca przywracaniu właściwego stanu zdegradowanym mokradłom, a potrzeba jej wykonania jest wskazana w jednym z poniższych dokumentów zarządzających danym gatunkiem/siedliskiem/obszarem chronionym:
    - obszar Natura 2000: plan ochrony, plan zadań ochronnych;
    - park narodowy, rezerwat: plan ochrony, zadania ochronne;
    - park krajobrazowy: plan ochrony;
    - program ochrony gatunków zgodnie z ustawą o ochronie przyrody,
    oraz
    do wniosku o dofinansowanie dołączono opinię potwierdzającą zasadność realizacji projektu przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska, Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (w przypadku projektów ponadregionalnych tj. powyżej jednego województwa).
     

  • Czy projekt obejmuje wykup gruntów prywatnych w celu przywrócenia zdegradowanych mokradeł?

    Tak - zgodnie z rozdziałem 5.1 Koszty kwalifikowane "Podręcznika Wnioskodawcy" - załącznik 10 do ogłoszenia o naborze:
    "Zakup nieruchomości i gruntu jako element projektów MF EOG Zgodnie z zapisami art. 8.6 Regulacji w sprawie wdrażania Mechanizmu MF EOG 2014-2021:
    1. Koszty zakupu nieruchomości i gruntów niezabudowanych mogą być kwalifikowalne, jeżeli spełnione zostały następujące warunki:
    a) istnieje bezpośredni związek między nabyciem nieruchomości a celami projektu;
    b) zakup nieruchomości i/lub gruntu nie może stanowić więcej niż 10% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu;
    c) przed zakupem należy uzyskać świadectwo od niezależnego, wykwalifikowanego rzeczoznawcy lub właściwego organu urzędowego potwierdzające, że cena zakupu nie przekracza wartości rynkowej oraz że nieruchomość jest wolna od wszelkich zobowiązań w postaci kredytów hipotecznych i innych zobowiązań, w szczególności w odniesieniu do szkód związanych z zanieczyszczeniem. W przypadku zakupu nieruchomości świadectwo musi potwierdzać, że dana budowa jest zgodna z przepisami krajowymi lub określać, co nie jest zgodne z przepisami krajowymi, ale w ramach projektu ma zostać skorygowane przez Beneficjenta;
    d) nieruchomość i/lub grunt powinny zostać wykorzystane do celów projektu i przez okres wskazany w decyzji o przyznaniu dofinansowania dla projektu. Przed zakończeniem projektu prawo własności musi być przekazane Beneficjentowi lub osobom w sposób wyraźny określonym przez Beneficjenta we wniosku aplikacyjnym jako odbiorcy nieruchomości i/lub gruntu. Nieruchomości i/lub gruntów nie można sprzedać, wynająć lub wykorzystać jako zastawu hipotecznego przez pięć lat od zakończenia projektu lub dłużej, jeśli tak określono w umowie w sprawie projektu. KMF może zrezygnować z tego ograniczenia, jeśli mogłoby to doprowadzić do nieuzasadnionych obciążeń dla Beneficjenta;
    e) nieruchomości i/lub grunt mogą być wykorzystywane tylko zgodnie z celami projektu. W szczególności budynki mogą być użyte do celów administracji publicznej tylko wtedy, gdy takie użytkowanie jest zgodne z celem projektu;
    f) przed zakupem Operator Programu wyrazi wprost zgodę na nabycie nieruchomości i/lub gruntu albo w umowie w sprawie projektu albo na drodze późniejszej decyzji..."
     

  • Czy działania dotyczące poprawy stanu siedlisk mogą być prowadzone poza formami ochrony (rezerwaty przyrody, obszary Natura 2000)?

    Tak - w przypadku realizacji projektu zgodnie z programem ochrony gatunków, ustawą o ochronie przyrody lub tworzenie / zachowanie / udrożnianie korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione zgodnie z dokumentem określającym przebieg korytarza ekologicznego, zgodnie z opracowaniem pt.: Projekt korytarzy ekologicznych łączących obszary Natura 2000 autorstwa zespołu pod kierunkiem prof. W. Jędrzejewskiego (2005, Opracowanie wykonane dla Ministerstwa Środowiska w ramach realizacji programu Phare PL0105.02. Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża). Link do opracowania:
    https://archiwum.mos.gov.pl/fileadmin/user_upload/mos/fundusze_srodow iskowe/POIiS/Ogloszenia_POIiS/Aktualnosci/2016-09- 21_Korytarze_ekologiczne/projekt_korytarzy_ekologicznych.pdf
    Dodatkowo, wartość dodaną projektu mogą stanowić działania zapobiegające nadmiernej presji turystycznej na obszarach chronionych poprzez budowę i/lub modernizację infrastruktury edukacyjnej i turystycznej.
     

  • Czy jest możliwe sfinansowanie infrastruktury, np. ogrodzenia dla zwierząt?

    Kwalifikowalność kosztów jest zależna od rodzaju projektu - ogrodzenie dla zwierząt musi wynikać z potrzeb ochrony gatunku- zgodnie z dokumentami strategicznymi.
     

  • Czy stowarzyszenie krajowe, które planuje złożyć wniosek o dofinansowanie w konkursie może być partnerem w innym projekcie (ten sam zakres rzeczowy) przygotowanym przez inne stowarzyszenie krajowe? Czy w przypadku takiego partnerstwa/współpracy będzie wymagane podpisanie umowy partnerskiej lub jakieś umowy współpracy pomiędzy tymi stowarzyszeniami?

    Ogólne zasady są takie, iż Wnioskodawca może być Partnerem w innym projekcie.
    Każde partnerstwo musi zostać potwierdzone - zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej (umowa/list intencyjny/inne potwierdzenie) - załącznik nr 3 do ogłoszenia o naborze.
    Natomiast nie ma możliwości, aby wnioskodawcy składali dwa takie same projekty w konkursie. Jest możliwość złożenia dwóch projektów na ten sam zakres tematyczny (np. ochrona rysia), natomiast projekt powinien być realizowany np. na innym terenie - nie ma możliwości otrzymania podwójnego dofinansowania na ten sam zakup, usługę itp.
     

  • Czy w przypadku realizacji w projekcie działań wynikających z przyjętych przez GDOŚ krajowych programów ochrony gatunków będzie wymagane uzyskanie opinii lub zgody GDOŚ na realizację projektu?

    Tak - zgodnie z punktem 16. ogłoszenia o naborze:
    "Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć następujące załączniki:
    […] 8. Opinia i / lub zgoda właściwego organu ochrony przyrody na realizację projektu lub potwierdzenie wystąpienia o ww. opinię / zgodę (dotyczy podmiotów spoza organów ochrony przyrody) - jeżeli dotyczy;"
     

  • Jakie informacje powinna zawierać opinia Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska?

    Opinia Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska potwierdzająca zasadność 
    realizacji projektu powinna zawierać informacje: nazwę wnioskodawcy, program, tytuł wniosku, opis zadania, lokalizację prac oraz wartość projektu.
    Nie ma potrzeby przedstawiania kosztorysu, czy planu promocji.
     

  • Czy w ramach kampanii możliwe będzie sfinansowanie sadzonek drzew i krzewów, i bezpłatne rozdanie ich w ramach projektu?

    Tak, jeśli będzie to związane z tematyką projektu - zgodnie z podaną definicją: "Jako zwiększenie świadomości społecznej należy rozumieć kampanie podnoszące świadomość stanowiące zestaw różnorodnych działań z zastosowaniem mediów, zaplanowanych w trakcie realizacji projektu, których celem jest wzrost wiedzy, zmiana myślenia, zachowania wobec zidentyfikowanego lokalnego problemu związanego z ochroną środowiska.
    Należy przez to rozumieć działania w mediach tradycyjnych i Internecie, aktywizujące społeczność np. imprezy edukacyjne, konkursy oraz kształcenie i przekaz wiedzy w formie edukacji profilowanej np. konferencje, szkolenia i warsztaty, opracowanie i wydanie interaktywnych pomocy dydaktycznych."
     

  • Czy jest możliwość zaangażowania w projekt partnerów z Rosji (państwo spoza EOG, które ma wspólną granicę z Polską)?

    Zgodnie z art. 7.2.2 Regulacji, partnerami w projekcie mogą być podmioty prawa z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które posiadają wspólną granicę z Polską.
    W związku z tym, iż w dokumentach dotyczących wdrażania środków MF EOG nie ma informacji wprost o miejscu realizacji projektu, należy posłużyć się zapisem art. 1.2 Regulacji, który mówi:
    "Głównym celem Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 jest przyczynianie się do zmniejszania różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz wzmacnianie stosunków dwustronnych pomiędzy Państwami-Darczyńcami a Państwami Beneficjentami za pomocą wsparcia finansowego w obszarach priorytetowych..."
    Przytoczony artykuł wskazuje, iż realizacja projektu powinna odbywać się na terenie Państwa - Beneficjenta - to znaczy Polski.
    Oczywiście istnieje możliwość realizacji niektórych zadań na terenie partnera (np. wizyta studyjna, konferencja - w celu wymiany doświadczeń), czy wypracowania dobrych praktyk dla ochrony terenów prawnie chronionych, które występują jednocześnie na obszarze PL i RUS, natomiast główne działania projektu powinny być nastawione na zwiększanie świadomości o ekosystemach wśród mieszkańców Polski.
     

  • Czy istnieje możliwość realizacji projektu również na gruntach prywatnych?

    Zgodnie z ogłoszeniem o naborze realizacja projektów jest możliwa na obszarach objętych ochroną, jak również na obszarach niepodlegających ochronie.
    Należy pamiętać, iż niezbędna jest zgoda właściciela, zarządcy lub użytkownika wieczystego terenu, na którym realizowany ma być Projekt oraz o przepisach o dopuszczalności pomocy publicznej.
     

  • Jakie informacje powinno zawierać pismo o wydanie opinii i/lub zgody właściwego organu ochrony przyrody na realizację projektu lub potwierdzenie wystąpienia o ww. opinię/zgodę.

    Pismo w sprawie wydania ww. opinii powinno zawierać nazwę wnioskodawcy, nazwę programu do jakiego aplikuje wnioskodawca, tytuł wniosku, opis projektu, w tym zakres zadań, lokalizację prac oraz wartość projektu.
     

  • W obecnej sytuacji nie ma możliwości złożenia pisma o wydanie opinii i/lub zgody właściwego organu ochrony przyrody na realizację projektu osobiście do Kancelarii (wraz z otrzymaniem potwierdzenia wpływu). W jaki inny sposób należy potwierdzić ww. złożenie pisma?

    Potwierdzenie wysyłki pisma może stanowić potwierdzenie dostarczenia listu (np. Poczta Polska, kurier) lub potwierdzenie dostarczenia pisma ze skrzynki EPUAP.

  • Czy w ramach naboru można zrealizować projekt dotyczący zachowania siedlisk bobra, przy jednoczesnym wykonaniu infrastruktury technicznej chroniącej podtapiane nieruchomości?

    W ramach naborów możliwa jest realizacja zadań polegających na prowadzeniu aktywnej ochrony zagrożonych gatunków. Zgodnie z zapisami kryteriów oceny merytorycznej II stopnia, potrzeba wykonania zadań w projekcie musi być wskazana w dokumencie zarządzającym danym gatunkiem, to znaczy w programie ochrony gatunku - zgodnie z ustawą o ochronie przyrody. W przypadku realizacji projektu polegającego na ochronie gatunku przez wnioskodawców niebędących organem ochrony przyrody, niezbędne jest przedstawienie opinii potwierdzającej zasadność realizacji projektu przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska, Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (w przypadku projektów ponadregionalnych tj. powyżej jednego województwa) lub dyrektora parku narodowego.
     

  • Czy można starać się o dofinansowanie utworzenia modelowego ośrodka edukacji ekologicznej?

    Budowa modelowego ośrodka edukacji ekologicznej nie mieści się w katalogu zadań określanych jako kampanie podnoszące świadomość stanowiące zestaw różnorodnych działań z zastosowaniem mediów, zaplanowanych w trakcie realizacji projektu, których celem jest wzrost wiedzy, zmiana myślenia, zachowania wobec zidentyfikowanego lokalnego problemu związanego z ochroną środowiska. Należy przez to rozumieć działania w mediach tradycyjnych i Internecie, aktywizujące społeczność np. imprezy edukacyjne, konkursy oraz kształcenie i przekaz wiedzy w formie edukacji profilowanej np. konferencje, szkolenia i warsztaty, opracowanie i wydanie interaktywnych pomocy dydaktycznych.
     

  • Jakie informacje powinno zawierać "Oświadczenie o zgodności zadań projektu z planami zarządzania ekosystemami"?

    Należy oświadczyć, że zadania projektu są zgodne z planem/planami zarządzania ekosystemami – należy wskazać nazwę konkretnego planu. Oświadczenie powinno posiadać datę i podpis osoby upoważnionej do składania oświadczeń. Oświadczenie może być złożone na papierze firmowym wnioskodawcy.
     

  • Czy Wnioskodawca potrzebuje zgody właściciela gruntów na przeprowadzenie spaceru przyrodniczego w ramach szkolenia, lekcji edukacyjnych podczas warsztatów na gruntach skarbu państwa lub samorządów – np. parki miejskie, PGL Lasy Państwowe?

    Do realizacji wymienionych działań nie jest wymagana zgoda właściciela/zarządcy lub użytkownika wieczystego pod warunkiem, że wstęp na dany teren nie jest zabroniony.
    Wskazana zgoda jest wymagana np. w przypadku usuwania inwazyjnych gatunków obcych na terenach nienależących do wnioskodawcy.
     

  • Czy zgoda prywatnego właściciela gruntu, na którym realizowany ma być Projekt ze względu na epidemię koronawirusa może zostać przekazana przed podpisaniem umowy?

    Operator Programu przyjął poniższy sposób postępowania w przypadku załącznika do wniosku
    o dofinansowanie "Zgoda właściciela, zarządcy lub użytkownika wieczystego terenu, na którym realizowany ma być Projekt”, w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem, zarządcą lub użytkownikiem wieczystym ww. terenu":
    W przypadku gruntów należących do osób prywatnych - uzyskanie zgód będzie weryfikowane przed podpisaniem umowy, a do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć harmonogram uzyskania zgód. Natomiast jeśli chodzi o działania na terenie PGL Lasy Państwowe, samorządów itp., uzyskanie zgody będzie obowiązkowe na etapie składania wniosku o dofinansowanie.
     

  • Wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek w danym naborze, pod warunkiem, że wnioski składane są na różny zakres rzeczowy. Proszę o doprecyzowanie, czym jest "różny zakres rzeczowy"?

    Poniżej doprecyzowanie terminu "różny zakres rzeczowy".
    Przykład:
    Wnioskodawca chce realizować projekt, polegający na zwalczaniu inwazyjnego gatunku obcego na terenie A i B.

    • Jeśli złoży 2 takie same wnioski - czyli zwalczanie inwazyjnego gatunku obcego na tym samym terenie A i B - będzie to ten sam zakres rzeczowy;

    • Jeśli złoży 2 wnioski, których realizacja będzie polegała na zwalczaniu inwazyjnego gatunku obcego na terenach częściowo pokrywających się, to znaczy:

  • 1 projekt -  teren A i B,
    drugi projekt - teren A i C – częściowo różny zakres rzeczowy.
    W takich sytuacjach wnioskodawca nie mógłby otrzymać dofinansowania na dwa projekty
    o tym samym częściowym zakresie.

    • Jeśli wnioskodawca złoży 2 wnioski, których realizacja będzie polegała na zwalczaniu inwazyjnego gatunku obcego na terenach nie pokrywających się, to znaczy:

  • 1 projekt -  teren A i B,
    drugi projekt - teren  C i D - różny zakres rzeczowy.
    oraz

    • Jeśli złoży 2 wnioski, których realizacja będzie dotyczyła innego zakresu merytorycznego np. jeden będzie polegał na zwalczaniu inwazyjnego gatunku obcego, a drugi projekt będzie dotyczył np. ochrony rysia - zakres rzeczowy nie będzie się pokrywał.
       

  • Czy w zakresie kosztów osobowych jest określony limit procentowy?

    W ramach naborów w obszarze Środowisko naturalne i ekosystemy nie określono limitu procentowego na koszty zarządzania - proszę jednak pamiętać, iż efektywność kosztowa oraz racjonalność zaplanowanych przez Państwa kosztów będzie poddana ocenie ekspertów na etapie oceny merytorycznej II stopnia.
     

  • Jak szczegółowy powinien być Harmonogram Rzeczowo–Finansowy - czy tylko na poziomie całych zadań, czy bardziej szczegółowych linii budżetowych dla każdego działania?

    Zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej II stopnia - załącznik do ogłoszenia o naborze, koszty powinny zostać wykazane w sposób jak najbardziej szczegółowy - umożliwiający weryfikację kosztów jednostkowych m.in. danego zakupu, usługi. Ocenie będą poddawane koszty realizacji projektu oraz racjonalność poszczególnych wydatków - wynikająca z powszechnie obowiązujących cenników lub ofert rynkowych dostawców i wykonawców lub wydruków ze stron internetowych lub danych historycznych (zaczerpniętych z innych projektów, których realizacja została zakończona w ciągu 5 lat do dnia złożenia wniosku).
     

  • Czy istnieją zasady finansowania infrastruktury turystycznej (np. procentowe limity)? Jedynym zapisem dot. infrastruktury w dokumentach programowych jest informacja, iż infrastruktura tego typu powinna być wartością dodaną, a nie głównym celem / elementem zakresu planowanego projektu.

    W przypadku projektów polegających na prowadzeniu ochrony czynnej np. w rezerwatach przyrody - działania proponowane do realizacji w projekcie muszą być zgodne z odpowiednim planem zarządzania ekosystemami (obszar Natura 2000: plan ochrony, plan zadań ochronnych; rezerwat: plan ochrony, zadania ochronne).
    Ze względu na różnice w kosztach poszczególnych działań (np. porównanie kosztu wykaszania i budowy infrastruktury), w dokumentacji naborowej nie wskazano limitów procentowych, czy kwotowych na poszczególne działania. Należy natomiast pamiętać, iż koszty oraz racjonalność zaplanowanych w projekcie działań będzie podlegała ocenie ekspertów podczas oceny merytorycznej.
     

  • Czy infrastruktura, która została wykonana w ramach innych projektów będących w okresie trwałości może zostać poddana gruntownej renowacji i/lub rozbudowie w ramach środków MF EOG

    Tak, w przypadku, gdy renowacja i/lub rozbudowa infrastruktury nie narusza trwałości poprzedniego projektu – w takim wypadku wnioskodawca musiałby przedstawić oświadczenie.

  • Czy partnerem w projekcie może być podmiot inny niż organizacja pozarządowa (np. Park Krajobrazowy lub Park Narodowy)? Jeśli tak, to czy poziom dofinansowania 90% dotyczy całego projektu (również kosztów podmiotu innego niż organizacja pozarządowa) oraz czy wkład rzeczowy może stanowić do 50% całego wkładu własnego w projekcie, czy tylko do 50% wkładu własnego wnioskodawcy (organizacji pozarządowej).

    Zgodnie z art. 7.2.2 Regulacji partnerem może być każdy podmiot publiczny lub prywatny, komercyjny lub niekomercyjny, jak również organizacje pozarządowe, ustanowione jako podmiot prawa w Państwach – Darczyńcach, Państwach – Beneficjentach lub w państwie spoza EOG, które ma wspólną granicę z Polską, lub każda organizacja międzynarodowa, jej organ lub agencje, aktywnie zaangażowane i przyczyniające się do wdrażania Programu.
    Projekty złożone w partnerstwie z podmiotem z Państw-Darczyńców (Norwegia, Islandia, Liechtenstein) otrzymają dodatkowe punkty, zgodnie z kryteriami merytorycznymi.
    Poziom dofinansowania (90%) oraz maksymalna kwota wkładu rzeczowego w postaci pracy wolontariuszy dotyczy całego projektu, ponieważ beneficjentem, z którym jest podpisywana umowa
    i który odpowiada za poprawne wykonanie projektu jest organizacja pozarządowa. Podział zadań oraz sposób ponoszenia kosztów w projekcie powinien być ustanowiony w umowie partnerskiej, która będzie stanowiła załączniki do umowy.
     

  • Czy w ramach jednego projektu można łączyć różne rodzaje działań wymienione w pkt 2 ogłoszenia? Chodzi mi o wymienione niżej: a) prowadzenie aktywnej ochrony zagrożonych gatunków i siedlisk; b) zwalczanie inwazyjnych gatunków obcych i przeciwdziałanie ich rozprzestrzenianiu się; c) mapowanie i ocena usług ekosystemów; d) zwiększenie świadomości społeczeństwa o ekosystemach, ich roli oraz świadczonych przez nie usługach Czy możliwe jest przygotowanie projektu łączącego mapowanie usług ekosystemów oraz zwiększenie świadomości społeczeństwa o tych usługach?

    Tak - projekt może zawierać kilka lub nawet wszystkie powyższe działania.
     

  • Czy projekt polegający wyłącznie na zwiększaniu świadomości musi mieć wypełnione wartości docelowe w Rezultacie Programu: „Poprawa stanu środowiskowego ekosystemów”?

    W przypadku projektów stricte podnoszących świadomość w ramach naboru do Funduszu Małych Grantów może zdarzyć się sytuacja, iż wskaźniki rezultatu programu "Poprawa stanu środowiskowego ekosystemów” pozostaną niewypełnione, ponieważ nie będą Państwo realizować działań z zakresu czynnej ochrony.
     

  • Czy organizacja nie posiadająca doświadczenia w realizacji projektu ze względu krótki okres istnienia może aplikować do ogłoszonego naboru? Czy można w takie sytuacji przedstawić doświadczenie zawodowe pracowników organizacji partnerskiej?

    Zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej II stopnia (załącznik do ogłoszeń o naborze) badane jest doświadczenie wnioskodawcy - punkt "Zdolność organizacyjna wnioskodawcy do realizacji projektu", to znaczy doświadczenie wnioskodawcy jako organizacji.
    Zgodnie z ww. kryteriami otrzymanie 0 punktów, tzn. brak doświadczenia organizacji, nie wyklucza Państwa z dalszego postępowania.
     

  • Czy organizacja nie posiadająca doświadczenia w realizacji projektu ze względu krótki okres istnienia może aplikować do ogłoszonego naboru? Czy można w takie sytuacji przedstawić doświadczenie zawodowe pracowników organizacji partnerskiej?

    W ramach naboru, zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej II stopnia dostępnymi jako załącznik do ogłoszenia o naborze: http://www.nfosigw.gov.pl/download/gfx/nfosigw/pl/nfoaktualnosci/846/24/11/3_kryteria_merytoryczne_i_i_ii_stopnia_fmg.pdf
    "...możliwa jest realizacja jednego/kilku lub wszystkich poniższych działań: ochrona naturalnych terenów podmokłych, przeciwdziałanie rozdrobnieniu ekosystemów, tworzenie/ zachowanie/ udrożnienie korytarzy ekologicznych w celu zapewnienia swobodnego przepływu gatunków między obszarami chronionymi - korytarzami ekologicznymi, wdrażanie planów zarządzania obszarami chronionymi, utrzymanie dobrego stanu ekosystemów, poprawa stanu chronionych gatunków oraz siedlisk przyrodniczych.
    Potrzeba wykonania wymienionych wyżej działań w projekcie musi być wskazana w poniższych dokumentach zarządzających danym gatunkiem/siedliskiem/obszarem chronionym:
    - obszar Natura 2000: plan ochrony, plan zadań ochronnych;
    - parku narodowy, rezerwat: plan ochrony, zadania ochronne;
    - park krajobrazowy: plan ochrony;..."
    To znaczy, iż zadaniem kwalifikowalnym w projekcie jest wdrażanie obowiązującego planu ochrony.
     

  • Na stronie internetowej, oraz w przewodniku wnioskodawcy widnieje informacja, iż "Poziom dopuszczalnego wnioskowanego dofinansowania projektu wynosi do 90% kosztów kwalifikowanych".Z kolei we wniosku w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie, wartość ta jest z góry ustalona na 85%. Proszę o wyjaśnienie.
    Podział środków w zakładce "IV Koszty projektu" wylicza się automatycznie.
    % dofinansowania w ramach naboru "Działania związane z ochroną środowiska i ekosystemów prowadzone przez NGO (Fundusz Małych Grantów)" wynosi do 90% kosztów kwalifikowalnych, natomiast kwota dofinansowania będzie wypłacana beneficjentom z dwóch źródeł:
    85% - MF EOG i 15% - budżet państwa - stąd wynika podział środków w zakładce "IV Koszty projektu".
    Na przykład:
    Beneficjent złożył wniosek o płatność, gdzie:
    Koszty kwalifikowalne: 20 000 zł
    % dofinansowania: 90%
    refundacja: 18 000 zł
    Beneficjent otrzyma refundację w podziale:
    15 300 zł - ze środków MF EOG
    2 700 - ze środków budżetu państwa

     

  • Czy jest ograniczenie procentowe kosztów związanych z zarządzaniem projektu?

    Nie ma ograniczenia procentowego kosztów na zarządzanie projektem – ww. koszty - ich poziom oraz  zasadność ich ponoszenia, zostaną ocenione podczas oceny merytorycznej przez ekspertów zewnętrznych.
     

  • Czy na etapie składania wniosku musi być wskazane w jaki sposób zostanie poniesiony dany koszt (umowa zlecenie, umowa o dzieło czy dodatek specjalny)?

    Zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej (załącznik do ogłoszenia o naborze) koszty projektu powinny wynikać z powszechnie obowiązujących cenników lub ofert rynkowych dostawców i wykonawców lub wydruków ze stron internetowych lub danych historycznych (zaczerpniętych z innych projektów, których realizacja została zakończona w ciągu 5 lat do dnia złożenia wniosku).
    Im dokładniej poszczególne koszty zostaną opisane, tym wyższa liczba punktów zostanie przyznana - zgodnie z powyższą informacją.
     

  • Czy na etapie składanie wniosku wymagane jest przedłożenie umowy przedwstępnej lub porozumienia z osobą prywatną, na terenie której realizowany będzie projekt?

    Wnioskodawca powinien zapoznać się z listą załączników do wniosku dostępną w GWD:
    "Zgoda właściciela, zarządcy lub użytkownika wieczystego terenu, na którym realizowany ma być Projekt, w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem, zarządcą lub użytkownikiem wieczystym ww. terenu - jeżeli dotyczy":

    Brak wzoru zgody – wnioskodawca proszony jest o opracowanie własnego wzoru.

    W przypadku gruntów należących do osób prywatnych - uzyskanie zgód będzie weryfikowane przed podpisaniem umowy, a do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć harmonogram uzyskania zgód.
    W przypadku wszystkich innych gruntów – PGL „Lasy Państwowe”, samorządy itp., uzyskanie zgody będzie obowiązkowe na etapie składania wniosku o dofinansowanie.
     

  • Czy w ramach wniosku możemy realizować zadania wynikające z planów urządzania lasu dotyczące ochrony przyrody?

    Realizacja zadań wynikających z planów urządzania lasu jest możliwa tylko w przypadkach zapisanych w Ustawie o ochronie przyrody:

    Art.28:
    11. Planu zadań ochronnych nie sporządza się dla obszaru Natura 2000 lub jego części:
    1) dla którego ustanowiono plan ochrony, o którym mowa w art. 29;
    2) pokrywającego się w całości lub w części z obszarem parku narodowego, rezerwatu przyrody lub parku krajobrazowego, dla których ustanowiono plan ochrony uwzględniający zakres, o którym mowa w ust. 10;
    3) pokrywającego się w całości lub w części z obszarem parku narodowego lub rezerwatu przyrody, dla których ustanowiono zadania ochronne uwzględniające zakres, o którym mowa w ust. 10;
    3a) pokrywającego się w całości lub w części z obszarem będącym w zarządzie nadleśnictwa, dla którego ustanowiony plan urządzenia lasu uwzględnia zakres, o którym mowa w ust. 10;
    4) znajdującego się w obszarach morskich.

    oraz

    Art. 30.
    2. Plan urządzenia lasu dla nadleśnictwa położonego w granicach obszaru Natura 2000, uwzględniający zakres, o którym mowa w art. 29, staje się planem ochrony dla tej części obszaru Natura 2000.

    i

    Art. 32

    4. Na terenie zarządzanym przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, na którym znajduje się obszar Natura 2000, zadania w zakresie ochrony przyrody wykonuje samodzielnie miejscowy nadleśniczy, zgodnie z ustaleniami planu urządzenia lasu.
     

  • Proszę o informację nt. zakresu merytorycznego Załącznika nr 8 do wniosku o dofinansowanie tj. „Opinia i /lub zgoda właściwego organu ochrony przyrody na realizację projektu lub potwierdzenie wystąpienia o ww. opinię/zgodę (dotyczy podmiotów spoza organów ochrony przyrody)”.

    Opinia i /lub zgoda właściwego organu ochrony przyrody na realizację projektu powinna zawierać:

    •  

    • nazwę programu do jakiego aplikuje wnioskodawca, 

    • tytuł wniosku, 

    • opis projektu, w tym zakres zadań (skrócony opis)

    • lokalizację prac,

    • wartość projektu

    • opinię nt. zasadności realizacji projektu.
       

  • Czy osoba prywatna i jednocześnie lider nieformalną grupą ekologiczną może złożyć wniosek o dofinansowanie?

    Osoby prywatne oraz nieformalne grupy ekologiczne nie mieszczą się w katalogu podmiotów kwalifikowalnych do otrzymania dofinansowania.
     

  • Czy możliwe jest złożenie wniosku na sfinansowanie inwentaryzacji inwazyjnych gatunków obcych w celu określenia dokładnej lokalizacji tych gatunków?

    Inwentaryzacja występowania inwazyjnych gatunków obcych jest wydatkiem kwalifikowalnym, zgodnie z ogłoszeniem o naborze:
    "Zakres przedmiotowy projektów polegać może na realizacji działań związanych z:

    • usuwaniem inwazyjnych gatunków obcych z ekosystemów;

    • kontrolą występowania inwazyjnych gatunków obcych w ekosystemach;

    • identyfikacją źródeł i dróg rozprzestrzeniania się inwazyjnych gatunków obcych;

    • eliminacją źródeł występowania lub wprowadzeniem barier / ograniczeń w rozprzestrzenianiu się inwazyjnych gatunków obcych."

  • Należy jednak zaznaczyć, iż taki projekt nie powinien koncentrować się tylko na wykonaniu inwentaryzacji, ale również na eliminacji inwazyjnych gatunków obcych ze środowiska.
     

  • Czy VAT od działań edukacyjnych podnoszących świadomość w przypadku, gdy nie ma możliwości jego odliczenia może być kosztem kwalifikowanym gdy w pozostałych działaniach będzie kosztem niekwalifikowanym?

    Zgodnie z zapisami "Podręcznika Wnioskodawcy":
    "4.5 VAT jako koszt wnioskodawcy
    Podatek VAT stanowi koszt projektu, ale nie jest kosztem kwalifikowalnym, jeżeli Wnioskodawca ma możliwość jego odliczenia. Odwrotnie, tzn. w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, stanowi on koszt przedsięwzięcia i jest kosztem kwalifikowalnym. Powyższe zasady dotyczą również partnera projektu.

 

{"register":{"columns":[]}}