Sala 19
Piotr Czajkowski i Marius Petipa współpracowali przy tworzeniu jednych z najsłynniejszych baletów w historii. Petipa, jako główny choreograf Teatru Maryjskiego w Petersburgu, zamówił u Czajkowskiego muzykę do Śpiącej Królewny (1890). Ich współpraca była owocna, a precyzyjne wskazówki choreografa pomogły kompozytorowi w dopasowaniu muzyki do tańca. W 1895r. Petipa wraz z Iwanowem stworzył choreografię do Jeziora łabędziego. Współpraca artystów zmieniła podejście do muzyki wykorzystywanej w balecie. W XIX wieku to baletmistrz dobierał gotowe utwory muzyczne do ułożonych przez siebie choreografii. Dzięki Czajkowskiemu cała kompozycja muzyczna zaczęła być inspiracją dla choreografa. Trzecim ich wspólnym dziełem był Dziadek do orzechów (1892), gdzie Petipa początkowo zaplanował choreografię, ale ostatecznie zastąpił go Lew Iwanow. Czajkowski skomponował jedną z najbardziej rozpoznawalnych suit baletowych, pełną magicznych i tanecznych melodii. Petipa i Czajkowski, choć pochodzili z różnych środowisk, stworzyli arcydzieła baletu klasycznego. Ich współpraca przyczyniła się do ugruntowania XIX-wiecznego baletu jako jednej z najważniejszych form sztuki scenicznej. Ich dzieła są do dziś filarami repertuaru baletowego na całym świecie.
P. Czajkowski:
Jezioro Łabędzie
Dziadek do orzechów
Śpiąca królewna