W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tornistry na wagę! Odpowiedni dobór mebli. Sanepid uczy profilaktyki i prewencji wad postawy.

plecaki sztabin

 

Zapobieganie wadom postawy ma ogromne znaczenie ze względu na kształtowanie prawidłowej sylwetki u dzieci. Zbyt ciężkie plecaki oraz niedostosowanie stanowisk pracy powodują nieprawidłowe obciążenie kręgosłupa oraz mięśni, zmęczenie dzieci, brak koncentracji i słabe wyniki w nauce oraz utrwalenia wad postawy.

W nowym semestrze roku szkolnego 2024/2025 kontynuujemy edycję akcji na rzecz eliminacji ryzyka rozwoju wad postawy u dzieci i młodzieży. Sprawdziliśmy wagę tornistrów u 443 uczniów klas I-VIII dwóch szkół podstawowych powiatu augustowskiego. Oceniliśmy dostosowanie mebli edukacyjnych do zasad ergonomii. Zachęcaliśmy uczniów do pozostawiania podręczników i przyborów szkolnych w salach lekcyjnych lub przeznaczonych do tego celu indywidualnych szafkach.                                                                                

Wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego wskazują, że waga tornistra nie powinna przekraczać 10 do 15% masy ciała ucznia.

Pomiary wykazały, że w 14% przypadków tornister przekraczał 15% wagi ucznia. W porównaniu do badań przeprowadzonych na początku roku szkolnego 2024/2025 widoczny jest spadek tego wskaźnika o 4%. Najcięższe plecaki  występowały u pierwszo- i drugoklasistów. Rekordowy plecak ważył 9,22 kg i należał do ucznia klasy VII.

Działania w zakresie profilaktyki wad postawy u dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym miały na celu:

  • zwiększenie świadomości zdrowotnej uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wad postawy i zagrożeń z nich wynikających,
  • wykształcenie u dzieci i młodzieży umiejętności samooceny, samokontroli i korekcji postawy,
  • wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
  • kształtowanie nawyków prawidłowej postawy ciała u dzieci i młodzieży,
  • zmniejszenie liczby dzieci i młodzieży z wadami postawy oraz ograniczenie ich następstw.

Pamiętajmy! Chcąc mieć zdrowy i sprawny kręgosłup należy o niego dbać od najmłodszych lat.

 

{"register":{"columns":[]}}