W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyposażenie szkół i innych placówek oświatowych w wyroby posiadające odpowiednie certyfikaty

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Bielsku- Białej informuje, że z dniem wejścia Polski do Unii Europejskiej straciło moc Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2002r. w sprawie ustalenia wykazu wyrobów, które nie mogą być nabywane przez szkoły i placówki, jeżeli dostawca nie przedstawi odpowiedniego certyfikatu.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1604) dyrektorzy mają obowiązek zapewnienia dzieciom i młodzieży bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkołach i innych placówkach edukacyjnych.
W myśl § 9 ust. 2 i 3 Rozporządzenia MENiS szkoły i placówki mogą nabywać i stosować wyroby jedynie, jeżeli dostawca przedstawi aktualne certyfikaty zgodności lub certyfikaty bezpieczeństwa wydane przez akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji /PCA/ jednostki certyfikujące wyroby.
Wśród wyrobów, które są objęte tym wymaganiem znajdują się:

  • meble szkolne i przedszkolne, zarówno szkieletowe /krzesła, stoliki, biurka itp./ jak i skrzyniowe /regały, szafy, biblioteki, itp./; przeznaczone do wszystkich dydaktycznych pomieszczeń użytkowanych przez dzieci i młodzież,
  • sprzęt szkolny-jak tablice szkolne, gabloty, wieszaki itp.
  • urządzenia sportowe stanowiące wyposażenie sal gimnastycznych, boisk sportowych takie jak: drabinki, kozły, konie, skrzynie, bramki do piłki nożnej i ręcznej, sprzęt do siatkówki, koszykówki, itp.;
  • urządzenia stanowiące wyposażenie placów zbaw tj. huśtawki, wieże, zjeżdżalnie, kolejki linowe, karuzele, urządzenia kołyszące, ściany wspinaczkowe, piaskownice itp.

Powyższe wymagania Rozporządzenia MENiS wynikają z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży w szkołach, przedszkolach, na placach zabaw, ogródkach jordanowskich i na boiskach szkolnych oraz obiektach zamkniętych jak hale sportowe, sale gimnastyczne itp. Oznacza to obowiązek wyposażenia szkół w sprzęt bezpieczny, odpowiadający wymaganiom norm oraz obowiązek żądania od producenta lub dostawcy właściwego udokumentowanego certyfikatem-wyrobu bezpiecznego, dobrej jakości.
Producenci i handlowcy tych wyrobów zobowiązani są do poddawania ich procesowi certyfikacji na zgodność z wymaganiami właściwych polskich i europejskich norm.
Przedstawione powyżej wymagania zobowiązują dyrektorów szkół, przedszkoli i innych placówek edukacyjnych do wyboru mebli i urządzeń rekreacyjno-sportowych oferowanych przez różnych dostawców, jedynie z aktualnymi certyfikatami.
Ponadto kontrole przeprowadzone w szkołach i placówkach w bieżącym roku szkolnym wykazały w części placówek brak tablic informacyjnych, określających zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw zgodnie z § 31 ust. 6 Rozporządzenia MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1604).

{"register":{"columns":[]}}