Nadzór sanitarny nad tymczasowymi punktami gastronomicznymi i punktami sprzedaży
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie informuje, że regularnie i na bieżąco realizowane są kontrole sanitarne punktów gastronomicznych i punktów sprzedaży działających w trakcie trwania imprez organizowanych na terenie Miasta Krakowa.
W okresie od połowy maja do końca lipca 2025 r. skontrolowano łącznie 67 tymczasowych punktów gastronomicznych i punktów sprzedaży, w tym:
- 19 tymczasowych punktów gastronomicznych i punktów sprzedaży działających w trakcie imprezy pn. „Kiermasz z okazji Święta Rzemiosła”, która odbyła się w dniach 16-25 maja 2025 r. na płycie Rynku Głównego w Krakowie,
- 9 tymczasowych punktów gastronomicznych i punktów sprzedaży działających w trakcie imprezy pn. „Przegląd Pieśni i Tańców Regionalnych”, która odbyła się w dniach 30 maja – 8 czerwca 2025 r. na płycie Małego Rynku w Krakowie,
- 17 tymczasowych punktów gastronomicznych i punktów sprzedaży działających w trakcie imprezy pn. „Smoczy Piknik Rodzinny”, która odbyła się w dniach 7 – 8 czerwca 2025 r. w Krakowie na terenie zielonym przy Bulwarze Czerwieńskim,
- 1 tymczasowy punkt gastronomiczny działający w trakcie imprezy pn. „Senioralia”, która odbyła się w dniu 13 czerwca 2025 r. w Parku Jordana w Krakowie,
- 12 tymczasowych punktów gastronomicznych i punktów sprzedaży działających w trakcie imprezy pn. „Jarmark Świętojański”, która odbyła się w dniach 20-30 czerwca 2025 r. w Krakowie na terenie zielonym przy Bulwarze Czerwieńskim,
- 9 tymczasowych punktów gastronomicznych i punktów sprzedaży działających w trakcie imprezy pn. „Piknik Letucień Wielogłos Jedności”, która odbyła się w dniu 26 lipca 2025 r. w Parku Jordana w Krakowie.
Podczas przeprowadzanych kontroli sanitarnych szczególną uwagę zwracano na stan sanitarnohigieniczny punktów oraz na warunki przygotowywania i przechowywania żywności. W toku czynności kontrolnych przedstawiciele Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie stwierdzili w 16 tymczasowych punktach gastronomicznych i punktach sprzedaży niezgodności polegające na nieprzestrzeganiu obowiązujących przepisów prawa żywnościowego.
Do najczęściej odnotowanych nieprawidłowości należały m.in.:
- niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych,
- brak środków do higienicznego mycia i suszenia rąk,
- nieprzestrzeganie ciągłości łańcucha chłodniczego,
- nieprawidłowy stan sanitarnohigieniczny,
- brak orzeczeń lekarskich do celów sanitarno-epidemiologicznych w miejscu wykonywania pracy.
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami:
- nałożono na osoby odpowiedzialne 13 grzywien w drodze mandatu karnego, na łączną kwotę 2 300 złotych,
- wydano polecenia pokontrolne mające na celu usunięcie stwierdzonych uchybień,
- udzielono osobom odpowiedzialnym pouczeń dotyczących konieczności szczególnej dbałości o jakość zdrowotną żywności wprowadzanej do obrotu oraz obowiązku niezwłocznego podejmowania działań naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości,
- wydano 16 decyzji administracyjnych dotyczących nałożenia opłat.