W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ocena stanu sanitarnohigienicznego obiektów gastronomicznych zlokalizowanych w rejonach o zwiększonym natężeniu ruchu turystycznego na terenie powiatu krakowskiego w sezonie letnim 2025 r.

18.09.2025

Ogólna informacja

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny (PPIS) w Krakowie informuje, że w sezonie letnim 2025 r. przeprowadzono 31 kontroli obiektów gastronomicznych zlokalizowanych w rejonach o zwiększonym natężeniu ruchu turystycznego na terenie powiatu krakowskiego, tj:

  • Ojców oraz Dolina Prądnika w Ojcowie,
  • Pieskowa Skała wraz z Zamkiem,
  • Sułoszowa,
  • Wola Kalinowska,
  • Zamek „Tenczyn” w Rudnie,
  • Zamek w Korzkwi.

Celem powyższych działań było zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców oraz turystów poprzez ocenę przestrzegania przepisów prawa żywnościowego, a także jakości świadczonych usług gastronomicznych.

Podczas przeprowadzanych kontroli sanitarnych szczególną uwagę zwracano na stan sanitarnohigieniczny, warunki przygotowywania i przechowywania żywności, dokumentację z zakresu Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP), Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP) oraz procedury oparte na zasadach systemu HACCP, a także na znakowanie środków spożywczych oferowanych do sprzedaży konsumentom finalnym bez opakowania lub pakowanych w pomieszczeniu sprzedaży na życzenie konsumenta bądź też pakowanych do bezpośredniej sprzedaży.

W toku czynności kontrolnych przedstawiciele PPIS w Krakowie stwierdzili w 25 obiektach gastronomicznych niezgodności polegające na nieprzestrzeganiu obowiązujących przepisów prawa żywnościowego.

Do najczęściej odnotowanych nieprawidłowości należały m.in.:

  • nieprawidłowy stan sanitarnohigieniczny pomieszczeń,
  • niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych,
  • brak środków do higienicznego mycia i suszenia rąk,
  • nieprawidłowe postępowanie z odpadami,
  • nieprawidłowy stan sanitarno-techniczny sprzętu wykorzystywanego przy produkcji,
  • brak opracowanej i wdrożonej dokumentacji z zakresu GHP, GMP i HACCP,
  • brak informacji o środkach spożywczych bez opakowania lub pakowanych na życzenie konsumenta dotyczącej wykazu składników.

W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami:

  • nałożono na osoby odpowiedzialne 16 grzywien w drodze mandatu karnego, na łączną kwotę 2650 złotych,
  • wydano polecenia pokontrolne mające na celu usunięcie stwierdzonych uchybień,
  • udzielono osobom odpowiedzialnym pouczeń dotyczących konieczności szczególnej dbałości o jakość zdrowotną żywności wprowadzanej do obrotu oraz obowiązku niezwłocznego podejmowania działań naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości,
  • wydano 25 decyzji administracyjnych dotyczących nałożenia opłat oraz 10 decyzji nakazujących usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości sanitarno-technicznych z określonym terminem realizacji.
{"register":{"columns":[]}}