Ocena stanu sanitarnohigienicznego obiektów gastronomicznych zlokalizowanych w rejonach o zwiększonym natężeniu ruchu turystycznego na terenie powiatu krakowskiego w sezonie letnim 2025 r.
18.09.2025
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny (PPIS) w Krakowie informuje, że w sezonie letnim 2025 r. przeprowadzono 31 kontroli obiektów gastronomicznych zlokalizowanych w rejonach o zwiększonym natężeniu ruchu turystycznego na terenie powiatu krakowskiego, tj:
- Ojców oraz Dolina Prądnika w Ojcowie,
- Pieskowa Skała wraz z Zamkiem,
- Sułoszowa,
- Wola Kalinowska,
- Zamek „Tenczyn” w Rudnie,
- Zamek w Korzkwi.
Celem powyższych działań było zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców oraz turystów poprzez ocenę przestrzegania przepisów prawa żywnościowego, a także jakości świadczonych usług gastronomicznych.
Podczas przeprowadzanych kontroli sanitarnych szczególną uwagę zwracano na stan sanitarnohigieniczny, warunki przygotowywania i przechowywania żywności, dokumentację z zakresu Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP), Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP) oraz procedury oparte na zasadach systemu HACCP, a także na znakowanie środków spożywczych oferowanych do sprzedaży konsumentom finalnym bez opakowania lub pakowanych w pomieszczeniu sprzedaży na życzenie konsumenta bądź też pakowanych do bezpośredniej sprzedaży.
W toku czynności kontrolnych przedstawiciele PPIS w Krakowie stwierdzili w 25 obiektach gastronomicznych niezgodności polegające na nieprzestrzeganiu obowiązujących przepisów prawa żywnościowego.
Do najczęściej odnotowanych nieprawidłowości należały m.in.:
- nieprawidłowy stan sanitarnohigieniczny pomieszczeń,
- niewłaściwe przechowywanie środków spożywczych,
- brak środków do higienicznego mycia i suszenia rąk,
- nieprawidłowe postępowanie z odpadami,
- nieprawidłowy stan sanitarno-techniczny sprzętu wykorzystywanego przy produkcji,
- brak opracowanej i wdrożonej dokumentacji z zakresu GHP, GMP i HACCP,
- brak informacji o środkach spożywczych bez opakowania lub pakowanych na życzenie konsumenta dotyczącej wykazu składników.
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami:
- nałożono na osoby odpowiedzialne 16 grzywien w drodze mandatu karnego, na łączną kwotę 2650 złotych,
- wydano polecenia pokontrolne mające na celu usunięcie stwierdzonych uchybień,
- udzielono osobom odpowiedzialnym pouczeń dotyczących konieczności szczególnej dbałości o jakość zdrowotną żywności wprowadzanej do obrotu oraz obowiązku niezwłocznego podejmowania działań naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości,
- wydano 25 decyzji administracyjnych dotyczących nałożenia opłat oraz 10 decyzji nakazujących usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości sanitarno-technicznych z określonym terminem realizacji.