W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sekcja Higieny Komunalnej

Prowadzimy nadzór nad jakością wody przeznaczoną do spożycia przez ludzi i jakością wody przeznaczoną do kąpieli, zajmujemy się nadzorem nad obiektami użyteczności publicznej i placówkami ochrony zdrowia, a także prowadzimy postępowania w sprawie wydawania zezwoleń na ekshumację oraz przewóz zwłok i szczątków.

e-mail: higiena_komunalna.psse.srodawlkp@sanepid.gov.pl
telefon: 61 286 70 83

Ekshumacje

Ekshumacja polega na wydobyciu zwłok i szczątków z grobu lub miejsca tymczasowego pochówku w celu przeniesienia ich i ponownego pochówku na tym samym lub innym cmentarzu, remontu grobu/grobowca i ponownego pochówku na tym samym miejscu, a także przeprowadzenia oględzin lekarsko-sądowych.

Ekshumacja zwłok i szczątków jest dopuszczalna w okresie od 16 października do 15 kwietnia we wczesnych godzinach rannych. O terminie ekshumacji należy zawiadomić właściwego terenowo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, który sprawuje nadzór nad ekshumacją.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a mianowicie: 1) pozostały małżonek (ka), 2) krewni zstępni, 3) krewni wstępni, 4) krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa, 5) powinowaci w linii prostej do 1 stopnia. (…) Prawo pochowania zwłok przysługuje również osobom, które do tego dobrowolnie się zobowiążą.

Jeżeli pomiędzy członkami rodziny powstaje spór dotyczący ekshumacji osobą uprawnioną do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na ekshumację będzie osoba wskazana prawomocnym wyrokiem sądu.

Zwłoki osób zmarłych na choroby zakaźne nie mogą być ekshumowane przed upływem 2 lat od dnia zgonu.

Zezwolenie w formie decyzji administracyjnej na przeprowadzenie ekshumacji wydaje, po rozpatrzeniu złożonego wniosku właściwy terenowo dla miejsca ekshumacji Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny.

 

Druk wniosku o ekshumację oraz druk oświadczenia uprawnionego członka rodziny osoby zmarłej znajdziesz w materiałach do pobrania w Sekcji Higieny Komunalnej

Procedury zapewniające ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi

Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi:

1. Osoby inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych podejmujące czynności, w trakcie wykonywania których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, są obowiązane do wdrożenia i stosowania procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi.

2. Procedury, o których mowa w ust. 1, powinny regulować sposób postępowania przy wykonywaniu czynności, w trakcie których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, zasady stosowania sprzętu poddawanego sterylizacji oraz sposoby przeprowadzania dezynfekcji skóry i błon śluzowych oraz dekontaminacji pomieszczeń i urządzeń.

3. Na wniosek podmiotu obowiązanego do wdrożenia i stosowania procedur, o których mowa w ust. 1, państwowy powiatowy inspektor sanitarny opiniuje te procedury.

 

Materiały pomocnicze do opracowania w/w procedur znajdziesz w materiałach do pobrania w Sekcji Higieny Komunalnej

Monitoring wody

Obecnie nie obowiązują żadne komunikaty Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Środzie Wielkopolskiej, dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

Zadania Sekcji:

  • Nadzór sanitarny nad urządzeniami służącymi do zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi wraz z nadzorem nad jakością tej wody, obejmującym m.in. pobór próbek wody do badań.
  • Nadzór sanitarny nad basenami, kąpieliskami i miejscami okazjonalnie wykorzystywanymi do kąpieli oraz jakością wody w tych obiektach, wraz z poborem próbek wody.
  • Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących utrzymania należytego stanu higienicznego obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, w tym m.in. podmiotów wykonujących działalność leczniczą, zakładów kosmetycznych i fryzjerskich, solariów czy obiektów noclegowych.
  • Nadzór nad przestrzeganiem przepisów o cmentarzach i chowaniu zmarłych, w tym prowadzenie postępowania w sprawie wydawania zezwoleń na ekshumację oraz przewóz zwłok i szczątków.
  • Zatwierdzanie systemu jakości prowadzonych badań przez laboratoria wykonujące badania jakości wody na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych przez wyznaczone zespoły z laboratoriów Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
  • Opiniowanie wniosków dotyczących imprez masowych.
  • Wydawanie ocen higienicznych dotyczących materiałów lub wyrobów używanych do uzdatniania wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
  • Dokonywanie weryfikacji czy materiał lub wyrób stosowany do dystrybucji wody nie uwalnia do wody niebezpiecznych substancji lub substancji, które w inny sposób negatywnie wpływają na jakość wody.
{"register":{"columns":[]}}