Europejska Karta Praw Pacjenta
24.04.2025
Warto zapoznać się z Prawami Pacjenta.
Europejska Karta Praw Pacjenta – 14 praw:
Prawo do profilaktyki
Prawo dostępu do opieki medycznej
Prawo do informacji
Prawo do wyrażenia zgody
Prawo do wolnego wyboru
Prawo do prywatności i poufności
Prawo o poszanowaniu czasu pacjenta
Prawo o przestrzeganiu norm jakościowych
Prawo do bezpieczeństwa
Prawo do innowacji
Prawo do unikania niepotrzebnego cierpienia i bólu
Prawo do leczenia dostosowanego do potrzeb
Prawo do zażaleń
Prawo do rekompensaty
Prawa pacjenta w Polsce regulowane są przez ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z 6 listopada 2008 roku.
Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia. Podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych powinny robić to z należytą starannością we właściwych warunkach sanitarnych odpowiadających wymaganiom fachowym.
Prawa pacjenta w Polsce:
Prawo do świadczeń zdrowotnych
Prawo do informacji
Prawo do wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
Prawo do tajemnicy informacji
Prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych
Prawo do zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
Prawo do dokumentacji medycznej
Prawo do poszanowania intymności i godności
Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej
Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
Każdy pacjent ma prawo skorzystać z rady Rzecznika Praw Pacjenta, który jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach ochrony praw pacjentów. Rzecznik może podejmować kierowane do niego sprawy i samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające, skierować sprawę według właściwości lub jej nie podejmować.
Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 190 590
(czynna całą dobę)
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl