Pomoc medyczna
Jaki jest czas oczekiwania na wizytę u stomatologa?
Pacjenci bólowi (wymagający pilnej interwencji) są przyjmowani priorytetowo, natomiast planowe wizyty są realizowane zgodnie z ustalonym harmonogramem.
Jak mogę skorzystać z leczenia stomatologicznego?
Powinieneś uzyskać skierowanie od lekarza ośrodka lub Zespołu Obsługi Cudzoziemców do stomatologa. Personel medyczny ustala z operatorem medycznym Petra Medica termin i miejsce wizyty. W przypadku osób mieszkających prywatnie na terenie kraju termin i miejsce wizyty stomatologicznej należy ustalić z konsultantem infolinii Petra Medica pod tel. 22 112 02 06 od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00
Co mam zrobić, jeżeli otrzymam fakturę za leczenie ze szpitala?
Należy pamiętać, że cudzoziemcy będący w okresie postępowania w sprawie udzielenia ochrony międzynarodowej nie ponoszą kosztów opieki medycznej. W przypadku otrzymania faktury na swoje nazwisko (np. ze szpitala) należy niezwłocznie zgłosić się do pracowników w ośrodku lub kontaktować się z PETRA MEDICA.
Jak uzyskam zapisane przez lekarza leki, jeżeli mieszkam na terenie Polski i korzystam ze świadczeń prywatnych?
Cudzoziemcy mieszkający prywatnie na terenie kraju, odbierający świadczenia drogą przekazu pocztowego mogą uzyskać zaordynowane przez lekarza leki poprzez:
1. przesłanie recepty drogą mailową na adres: zamowienia@petramedica.pl lub nr fax. 22 740 01 51. W wiadomości należy podać następujące dane: imię, nazwisko, telefon kontaktowy, dokładny adres zamieszkania, na który zostaną wysłane leki. Czas realizacji zamówień uzależniony jest od dostępności leków we współpracującej sieci hurtowni i aptek.
2. zakupienie leków z recepty w dowolnej aptece, a następnie ubieganie się o zwrot kosztów za zakupione leki. W celu otrzymania zwrotu środków za zakup leków należy przesłać drogą pocztową na adres: Petra Medica Sp. z o.o. ul. Grochowska 166, 04-329 Warszawa następujące dokumenty:
- podanie z prośbą o zwrot środków za zakup leków zawierające dane osobowe (imię, nazwisko, adres, telefon);
- kserokopię recepty
- fakturę za zakupione leki zgodną z przedstawioną receptą, wystawioną na dane nabywcy: Petra Medica Sp. z o.o. ul. Grochowska 166, 04-329 Warszawa, NIP 113 24 63 074
- kserokopię dokumentu tożsamości.
Zwrot środków za zakup leków realizowany drogą przekazu pocztowego jest wyłącznie po otrzymaniu kompletu dokumentów.
Jeżeli mieszka Pan/Pani w ośrodku dla cudzoziemców czy w pobliżu ośrodka dla cudzoziemców lub Zespołu Obsługi Cudzoziemców z kompletem dokumentów należy zgłosić się do pracownika ośrodka.
Gdzie mogę uzyskać pomoc medyczną w przypadku nagłego zachorowania poza godzinami pracy wymienionych punktów?
W przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia w dniach roboczych w godzinach 18.00-8.00 dnia następnego oraz całodobowo w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy usługi medyczne są zapewniane w formie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w ogólnodostępnych placówkach medycznych na terenie całego kraju. Świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej są bezpłatne i udzielane bez skierowania. Wykaz poszczególnych placówek nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej według miejsca zamieszkania jest dostępny na stronie internetowej www.petramedica.pl oraz na stronach Wojewódzkich Oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia. W przypadku nagłego, poważnego zagrożenia zdrowia i życia wymagającego natychmiastowego podjęcia medycznych czynności ratunkowych Cudzoziemcy korzystają z ogólnodostępnego na terenie RP Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Aby wezwać zespół Państwowego Ratownictwa Medycznego należy zadzwonić na numer alarmowy 999 lub 112.
Gdzie mogę korzystać z opieki medycznej?
Opieka medyczna jest realizowana w ambulatoriach medycznych Ośrodków dla Cudzoziemców i w Zespole Obsługi Cudzoziemca Urzędu ul. Taborowa 33, Warszawa. Cudzoziemcy korzystający ze świadczeń pomocy socjalnej poza Ośrodkiem korzystają z opieki medycznej sprawowanej w ambulatoriach medycznych zlokalizowanych w Ośrodkach dla Cudzoziemców i Zespole Obsługi Cudzoziemca lub placówkach medycznych Operatora lub innych przez niego wskazanych.
Jaki jest zakres przysługujących mi świadczeń medycznych?
Przysługują Ci świadczenia usług opieki medycznej i psychologicznej w szczególności z zakresu: specjalistycznej opieki, w tym obowiązkowych szczepień dzieci zgodnie z kalendarzem szczepień podstawowej opieki zdrowotnej w tym obowiązkowych szczepień dzieci zgodnie z kalendarzem szczepień, specjalistycznej opieki zdrowotnej (konsultacje i badania specjalistyczne, leczenie szpitalne, świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej, leczenie stomatologiczne, ratownictwo medyczne w warunkach pozaszpitalnych.
Kto udziela pomocy medycznej?
Opiekę medyczną realizuje PETRA MEDICA Sp. z o.o., ul. Grochowska 166, 04-329 Warszawa. Infolinia PETRA MEDICA dedykowana cudzoziemcom ubiegającym się o ochronę międzynarodową – numer telefonu 22 112 02 06.
Czy uzyskam pomoc, jeżeli muszę wykonać protezę zębową?
Żeby uzyskać pomoc w wykonaniu protezy zębowej należy udać się do Punktu Medycznego na terenie Ośrodka dla Cudzoziemców lub w Zespole Obsługi Cudzoziemców (w Warszawie przy ul. Taborowej 16), w celu uzyskania skierowania. Personel medyczny wskaże Ci miejsce i termin wizyty. W przypadku osób mieszkających prywatnie i nie mających możliwości udania się do Punktu Medycznego na terenie Ośrodka dla Cudzoziemców lub w Zespole Obsługi Cudzoziemców, termin i miejsce wizyty stomatologicznej należy ustalić z konsultantem Infolinii Operatora Medycznego PETRA MEDICA (tel. 22 112 02 06) od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00.
Czy każdą usługę stomatologiczną wykonam w ramach przysługujących mi świadczeń?
Nie wszystkie usługi stomatologiczne przysługują w ramach świadczeń medycznych. O zakresie przysługującego leczenia stomatologicznego poinformuje Cię lekarz w Ośrodku dla Cudzoziemców lub w Zespole Obsługi Cudzoziemców (w Warszawie przy ul. Taborowej 16). Personel medyczny wskaże Ci miejsce i termin wizyty. W przypadku osób mieszkających prywatnie i nie mających możliwości udania się do Punktu Medycznego na terenie Ośrodka dla Cudzoziemców lub w Zespole Obsługi Cudzoziemców, termin i miejsce wizyty stomatologicznej należy ustalić z konsultantem Infolinii Operatora Medycznego PETRA MEDICA (tel. 22 112 02 06) od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00.
Lekarz specjalista zlecił mi zabiegi rehabilitacyjne. Jak mogę z nich skorzystać?
Ze skierowaniem należy udać się do lekarza w Ośrodku dla Cudzoziemców lub w Zespole Obsługi Cudzoziemców (w Warszawie przy ul. Taborowej 16). Personel medyczny wskaże Ci miejsce i termin wizyty. W przypadku osób mieszkających prywatnie i nie mających możliwości udania się do Punktu Medycznego na terenie Ośrodka dla Cudzoziemców lub w Zespole Obsługi Cudzoziemców (w Warszawie przy ul. Taborowej 16), termin i miejsce wizyty stomatologicznej należy ustalić z konsultantem Infolinii Operatora Medycznego PETRA MEDICA (tel. 22 112 02 06) od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00.
Czy ubiegając się o ochronę międzynarodową jestem ubezpieczony?
Osoby ubiegające się o udzielenie ochrony międzynarodowej są osobami uprawnionymi do korzystania z pomocy medycznej, zapewnianej na podstawie ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium RP, przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Natomiast, nie są osobami ubezpieczonymi w rozumieniu przepisów o obowiązkowym lub dobrowolnym ubezpieczeniu zdrowotnym na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Jak uzyskam zapisane przez lekarza leki, jeżeli mieszkam na terenie Polski i korzystam ze świadczeń prywatnych?
Cudzoziemcy mieszkający prywatnie na terenie kraju, odbierający świadczenia drogą przekazu pocztowego mogą uzyskać zaordynowane przez lekarza leki poprzez:
- przesłanie recepty drogą mailową na adres: zamowienia@petramedica.pl lub nr fax 22 740 01 51. W wiadomości należy podać następujące dane: imię, nazwisko, telefon kontaktowy, dokładny adres zamieszkania, na który zostaną wysłane leki. Czas realizacji zamówień uzależniony jest od dostępności leków we współpracującej sieci hurtowni i aptek,
- zakupienie leków z recepty w dowolnej aptece a następnie ubieganie się o zwrot kosztów za zakupione leki. W celu otrzymania zwrotu środków za zakup leków należy przesłać drogą pocztową na adres: PETRA MEDICA Sp. z o.o. ul. Grochowska 166,
04-329 Warszawa, następujące dokumenty:- podanie z prośbą o zwrot środków za zakup leków zawierające dane osobowe (imię, nazwisko, adres, telefon),
- kserokopię recepty,
- fakturę za zakupione leki zgodną z przedstawioną receptą, wystawioną na dane nabywcy: (imię, nazwisko i adres cudzoziemca) oraz na dane płatnika (PETRA MEDICA Sp. z o.o. ul. Grochowska 166, 04-329 Warszawa, NIP 113 24 63 074),
- kserokopię dokumentu tożsamości.
Zwrot środków za zakup leków realizowany drogą przekazu pocztowego możliwy jest wyłącznie po otrzymaniu kompletu dokumentów.
Czy ubiegając się o udzielenie ochrony międzynarodowej na terytorium RP przysługuje mi opieka medyczna?
Samo złożenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej nie uprawnia do korzystania z opieki medycznej zapewnianej przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Opieka medyczna przysługuje Ci od dnia zgłoszenia się do Ośrodka dla Cudzoziemców lub złożenia wniosku o pomoc socjalną w postaci świadczenia pieniężnego na pokrycie we własnym zakresie kosztów pobytu na terytorium RP.
Z uprawnienia do bezpłatnej opieki medycznej zapewnianej osobom ubiegającym się o udzielenie ochrony międzynarodowej wyłączone są osoby, które:
- korzystają z ochrony uzupełniającej,
- przebywają na terytorium RP na podstawie zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany,
- przebywają na terytorium RP na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
- przebywają w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla cudzoziemców,
- są tymczasowo aresztowane lub odbywają karę pozbawienia wolności.