Dobre wiadomości dla Bydgoszczy i Torunia
22.08.2025
W Toruniu podpisano dziś umowy o dofinansowanie dwóch projektów kolejowych, które usprawnią podróże i infrastrukturę w Toruniu i okolicach Bydgoszczy.
22 sierpnia 2025 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu odbył się briefing prasowy z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Wydarzenie było poświęcone podpisaniu umów o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej dwóch strategicznych inwestycji kolejowych w regionie. W obecności ministra infrastruktury, spółka PKP PLK SA podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy na dofinansowanie dwóch inwestycji o łącznej wartości blisko 5 mld zł ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.
Dzisiejszy dzień to bardzo dobra wiadomość dla kolei, szczególnie dla pasażerów podróżujących w województwach kujawsko-pomorskim i pomorskim. Podpisaliśmy rekordową umowę na dofinansowanie ze środków europejskich – prawie 5 miliardów złotych na dwa kluczowe projekty komunikacyjne. To informacja korzystna nie tylko dla podróżnych, ale również dla gospodarki, przedsiębiorców oraz samorządów lokalnych. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy dostęp do kolei i sprawniejszy transport towarów to konkretne korzyści, które już wkrótce odczujemy wszyscy
– powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas briefingu.
– Chodzi o inwestycje w infrastrukturę kolejową na liniach o kluczowym znaczeniu. W praktyce oznacza to lepszy, lepiej odpowiadający na oczekiwania mieszkańców rozkład jazdy
– podkreślał marszałek Piotr Całbecki.
Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni
Pierwszy z dofinansowanych projektów zakłada kompleksową przebudowę infrastruktury kolejowej w Toruniu. Powstanie m.in. drugi tor na odcinku Toruń Miasto – Toruń Wschodni (w tunelu pod pl. Pokoju Toruńskiego), zmodernizowane zostaną stacje Toruń Miasto i Toruń Wschodni wraz z torami i peronami, a zabytkowy most kolejowy im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. nad Wisłą zostanie wyremontowany i wyposażony w kładkę pieszo-rowerową. Projekt przewiduje także budowę nowych przystanków kolejowych na terenie miasta. Dzięki tym inwestycjom zlikwidowane zostanie obecne wąskie gardło komunikacyjne, a kolej znacząco zwiększy swoją rolę w systemie transportu miejskiego Torunia, zapewniając mieszkańcom szybsze i wygodniejsze przejazdy. Łączna wartość tej inwestycji to ok. 686 mln zł, z czego dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) 2021–2027 wynosi 557 mln zł. Wkład własny Miasta Torunia to 10,1 mln zł. Zakończenie prac przewidziano w 2028 roku.
Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna
Drugi projekt dotyczy modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej okolice Bydgoszczy z Borami Tucholskimi i Trójmiastem. Ta ważna trasa zostanie gruntownie zmodernizowana na odcinku ponad 100 km. Cała inwestycja podzielona jest na 4 odcinki:
- Stacja Maksymilianowo
- Maksymilianowo – Wierzchucin
- Wierzchucin – Lipowa Tucholska
- Lipowa Tucholska – Kościerzyna.
Planowane jest dobudowanie drugiego toru na całej długości linii oraz jej elektryfikacja, a także rozbudowa infrastruktury kolejowej na stacjach i przystankach. Prace obejmą modernizację i budowę 39 peronów, w tym: 8 stacji (w tym m.in. Maksymilianowo, Wierzchucin, Lipowa Tucholska, Kościerzyna) oraz 10 istniejących przystanków, a dodatkowo wybudowany zostanie 1 nowy przystanek osobowy. Poprawi się również poziom bezpieczeństwa – projekt przewiduje przebudowę lub likwidację kilkudziesięciu kolizyjnych przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę nowych mostów i wiaduktów.
Dzięki inwestycji na linii 201 pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h (obecnie maks. 120 km/h), a składy towarowe do 120 km/h (z 80 km/h obecnie). Czas przejazdu z Maksymilianowa do Kościerzyny skróci się o około 20 minut (z 108 do 88 minut). Modernizacja wyeliminuje dotychczasowe wąskie gardła i zwiększy przepustowość trasy, co ułatwi przewóz towarów do portów morskich w Gdańsku i Gdyni oraz przełoży się na przyspieszenie rozwoju gospodarczego regionu. Łączna wartość tego projektu wynosi ok. 6,65 mld zł, a jego realizację zaplanowano do końca 2029 roku. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków programu FEnIKS 2021–2027.